[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:34

Hele fijne dagen gewenst Monique {:) Heerlijk er even op uit!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:38

Monique, fijne dagen in Duitsland, thuis komt alles vast goed. Misschien is het wel verstandig om ze te zeggen dat ze Callas echt maar heel weinig krachtvoer mogen geven ivm haar been.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 00:20

Fijne vakantie Monique, en Callas is vast wel tevreden dat je nieuwe kapsters, dienaressen en knuffel-gevers voor haar hebt geregeld!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 03:04

Zooo...in een kleine week je hele topic bijgelezen :)
Vind het zeer interessant en volg met belangstelling
Leuke kudde heb je..heel herkenbaar voor mij want ik heb zelf een zwarte jonge tinker dame..en een zwarte shet en een vos shet
Hele fijne vakantie in Duitsland

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:36

Monique, een fijne vakantie gewenst, fijne dagen en een Gelukkig en Gezond 2020 :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:34

Fijne feestdagen <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 14:57

hoi allemaal, Vopo welkom in het topic en allereerst iedereen een heel fijn paardenjaar gewenst en een goede gezondheid natuurlijk. Hier even wat minder gezondheid. Ik wed dat er onder jullie mensen zijn die kunnen zeggen dat ze een beetje een kater hadden op de eerste dag van het jaar. En ik wed ook dat er mensen onder jullie zijn die kunnen zeggen dat ze gisteren teveel gegeten hebben, maar hoeveel onder jullie kunnen zeggen dat ze de 1e dag van het nieuwe jaar al van hun paard gelazerd zijn? Juist. Ik dus weer.

Gisteren gegrondwerkt en vooral op mezelf gelet en aan de lijn blijf ik hetzelfde probleem nog houden, dus meer opgetreden en met het stickie voor haar gezicht gezwaaid als ze doorloopt om haar te keren. Verder goed naar jullie raad en aanwijzingen geprobeerd te luisteren maar wat is het moeilijk om aan alles tegelijk te denken en het ook nog goed uit te voeren. Daarna los rondgewerkt en dat gaat dan altijd beter, maar niet zo goed als op het filmpje dit keer.

Ik wil weer opbouwen om naar buiten te gaan en wilde haar vandaag goed aan het werk zetten op het veldje ohz. Bewegen is ook goed voor dikke beentjes die alweer wat dunner worden gelukkig. Het is een heerlijke dag, lekkere zon, geen wind, perfect weer. Met poetsen was ze super lief, ik mag al bijna haar sokken weer aanraken, voetje geven gaat weer goed, maar ze had wel een paar keer dat ze week voor mij. Ik weet niet of dat nou komt omdat ze denkt dat ze dat moet doen door het grondwerk gisteren of dat het wat anders is.

Ik ga met de shetjes naar het veldje en ook met opstijgen wilde ze wijken. Bizar doet ze anders nooit. Ik ga stappen en vraag me ondertussen af of er tijdens mijn afwezigheid iets gebeurd is. Ben een week in Duitsland geweest en een kennis met haar dochters van 20-24 heeft opgepast. Ik stap met een wat ruimere teugel rond en na een tijdje ga ik aandraven. Ze luistert keurig, Callas op haar best. Ik ben in mijn vijfde rondje rechtsom en ik raak met mijn beugel een paaltje van het hek.

En dan gaat alles zo verschrikkelijk snel, dat is niet te volgen. Ze pivoteert 180 graden, uiteraard hang ik er weer half naast. Ik roep wel HO, maar echt dat heeft totaal geen invloed. Het veldje is superklein, dus ze kan nergens heen. Ik kom bijna terug in het zadel, krijg het bijna voor elkaar de teugels kort te nemen, maar omdat het veldje zo klein is moet ze in rengalop bij het einde of stoppen of omkeren. En dat zat ik dus niet meer uit er zo half naast hangend.

Weer hard op mijn rug gevallen en mijn hoofd kletterde wel erg hard achterover op de grond. Chaps kapot, die bleven aan de horn hangen. Ik zal wel overal blauw worden. Bij Callas was de paniek erg groot. Ik ben opgestaan en ze keek me wel aan maar ging achterwaarts van me weg en ik kon haar niet benaderen. Ik was enorm eng. Gefloten en toen bleef ze wel staan, maar ze kwam niet naar me toe. Toen kon ik haar wel pakken en ik neigde naar maar gewoon het bijltje er bij neer te gooien en haar op stal te zetten, maar ik heb toch maar doorgezet en weer opgestegen. Wat niet makkelijk ging want ze wilde blijven wijken.

Toen heel kort opgepakt en alleen maar gedraafd, doorzitten en aan de teugel rijden. Daarna veel overgangen en ze deed het erg netjes. Het hek was niet eng en eigenlijk heel erg fijn gereden, ware het niet dat ik overal spierpijn begon te krijgen en ook een beetje koppijn.

Bij het afstijgen hadden we weer een grote wijk, dus wat er nou weer aan de hand is, ik weet het niet. Is er iets gebeurd tijdens de kerst? Of is dit haar reactie op de training. Zucht. Geen leuk begin van het nieuwe jaar.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:05

Ohhh Monique wat naar! Je schrijft zo hilarisch erover, maar ik vind het zo erg voor je! Er zat een stijgende lijn in en dan ineens dit weer! En wat ben je toch ook een bikkel door meteen weer op te stappen! Na Zn val. Ik doe het je bij verre weg niet na! Was zo blij weer wat te lezen van jou, en dan Zn update! Misschien heeft Callas wel ergens voor jou een trauma opgelopen, wie zal het zeggen. Ook ontzettend irritant dat er weer nieuwe “problemen” zoals dat in ene wijken dan opkomt.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:10

Afbeelding

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:12

Dan maar even een vrolijk plaatje! Doe rustig aan en neem een warme douche voor de spieren. En die rustig aan!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 15:14

Dank voor je plaatje! Wat er voor mij gebeurd is, geen idee, ik verwacht niet zo heel veel want ze stond meestentijds in een kudde. Maar ik denk wel dat ze bij mij in het begin de eerste weken heel wat te verwerken heeft gekregen met de poepschep in haar staart en zo en die slang die van de compressor af klapte. Feit blijft dat ze panisch blijf reageren op enge situaties. Ik kan haar gewoon niet overal op trainen. Er blijven altijd onzekere factoren, het is een levend wezen. En dat maakt het gevaarlijk.

Dat wijken is nu ineens weer heel raar. Geen idee waar dat nu weer door komt. Het is wel zo dat ik veel getraind heb natuurlijk met TRT dus daar zit veel wijken in, of is er wat gebeurd bij de oppas? Ze mocht niet rijden, heeft ze ook niet gedaan, mijn zadel was niet gebruikt, kan ook niet want het is western en dat meisje weet niets van western. Ze mocht wel wandelen met ze en longeren, maar ja, dan kan er nog steeds iets gebeurd zijn.

En ja, toch maar weer opgestapt. Niets gebroken, dus hop maar weer. Toen ik erna aan de thee zat, zat ik wel te shaken. Komt door de adrenaline natuurlijk dat je eerst niets merkt. Ik denk dat ik straks inderdaad maar een loeihete douche neem, of beter nog een verwenbad.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:21

Ben je naar de dokter geweest? Klinkt niet best dit. Ik zou toch even aan de familie vragen of er iets gebeurd is misschien.
Ik vind je dapper hoor, dat je weer bent opgestapt. Ik ben niet zo’n held.
Potverdikke. Lekker op de bank met een kopje thee, raad ik je aan. Had je al witchhazel? Dan wordt je niet zo blauw.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 15:29

Neuh ik ga niet naar de dokter. Ik doe verder vandaag rustigjes aan. En die familie komt hier niet meer in huis. Met de dieren was alles verder wel goed, maar in huis veel dingen kapotgegaan, en ze heeft niet aangeboden iets te vergoeden. Terwijl ik hun hulp wel betaald heb. Het was dus een betaalde oppas. Over de dingen die kapot zijn gegaan kan ik niet duidelijk krijgen hoe het allemaal gebeurd is. Downer dus. Ik verwacht dat als ik iets over Callas ga vragen dat ik ook geen eerlijk antwoord ga krijgen.

Het kan ook door de training komen van TRT. Dat Callas veel druk voelt van mij en dus wijkt.

Tja, van die dingen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:39

:(:) geen goed begin van het jaar zegt gelukkig niet over de rest van het jaar.
Ik hoop dat je geen hersenschudding hebt.

Je hebt gelijk, je komt er toch niet meer achter wat er precies gebeurd is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 15:46

Klopt, misschien dat de rest van het jaar top wordt. Hoofdpijn zakt al. Zal wel eerste klap en stress geweest zijn.

Toch vraag ik me af of ik verder moet willen gaan met haar berijden. Dit blijft terug komen. Nu zelfs op het veldje. Ik ben absoluut niet bang van haar, en verder doet ze eigenlijk ontzettend haar best, maar ze kan er ook niets aan doen dat ze zo schrikkerig is. Ik vraag me echt af of ik dit er ooit uit krijg. Ik heb er geen goede hoop op eigenlijk. En ook TRT helpt niet als je er half naast hangt, je kunt gewoon niets meer. En ook nu is het weer goed afgelopen. Beter dan vorig jaar januari toen ik er afviel. Maar het kan ook gruwelijk mis gaan. Ik zit me echt wel serieus af te vragen of dat het waard is. Niet dat ik haar wil verkopen of zo of wegdoen, maar op haar rijden is wel een bewust risico dat ik iedere keer aanga.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:55

Monique1963 schreef:
Neuh ik ga niet naar de dokter. Ik doe verder vandaag rustigjes aan. En die familie komt hier niet meer in huis. Met de dieren was alles verder wel goed, maar in huis veel dingen kapotgegaan, en ze heeft niet aangeboden iets te vergoeden. Terwijl ik hun hulp wel betaald heb. Het was dus een betaalde oppas. Over de dingen die kapot zijn gegaan kan ik niet duidelijk krijgen hoe het allemaal gebeurd is. Downer dus. Ik verwacht dat als ik iets over Callas ga vragen dat ik ook geen eerlijk antwoord ga krijgen.

Het kan ook door de training komen van TRT. Dat Callas veel druk voelt van mij en dus wijkt.

Tja, van die dingen.

Kan zeker, paard moet onderscheiden welke druk stopt bij bewegen (sensibiliseren) en welke bij stilstaan (desensibiliseren). Dat kan enkel als die 2 afwisselend en in vrijwel gelijke hoeveelheden worden aangeboden. Nadruk op 1 van de twee een aantal trainingen kan die balans snel doen doorslaan naar niet reageren of juist overal op reageren. Als jouw training op dit punt dus niet in evenwicht is, dan kan dit zeker het resultaat zijn.
Kijk dus eens goed naar welke serie oefeningen je doet en hoe je daar een afwisseling in krijgt zodat je om en om oefening uit beide categorieen doet.
Makkelijkste is nu thuis met pen en papier te gaan zitten en je oefeningen in 2 rijtjes zetten :
- desensibilisatie oefeningen (einddoel Callas staat liefst met voetje op rust te suffen terwijl je dit doet),
- sensibilisatie oefeningen (einddoel Callas is ontspannen met aandacht 100% bij jouw en beweegt op lichte hulpen zoals, zolang en waar jij wil dat ze beweegt).

Beide beginnen op de grond, maar zijn ook er op belangrijk, je moet ook rijdend meer kunnen bewegen dan enkel voor hulpen noodzakelijk is. Paard niet in de weg zitten terzijde, je moet wel eens bukken, op zij leunen, etc. zonder dat dat een hulp is en ze juist rechtuit moet lopen of blijven staan (hek openen/sluiten bv). Ook er op is dat onderscheid dus belangrijk.

Heb je genoeg Mb's voor filmpjes? Kijk dan de Warwick Schiller serie principles of training eens :
https://www.youtube.com/user/WarwickSchiller/playlists

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 16:01

Hey Tamary dank voor je uiteenzetting. Helder. Klopt ook. Warwick is mijn grote held, heb heel veel van zijn filmpjes gezien voor ik aan TRT begon.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:05

Precies. Je toont ontzettend veel inzet om met haar mee te denken en je hebt heel veel bereikt.
Het onvoorspelbare hieraan is ronduit griezelig.
Luister maar wat de gebeurtenissen je vertellen.
Ik weet het, leuk is anders.
Maar jouw veiligheid komt in het gedrang.
Shiller begint al met kijken naar wat zijn paarden vertellen zodra hij welke interactie dan ook met ze aangaat en hij reageert navenant.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 16:45

Inderdaad Balance. Ik ben erg aan het twijfelen op dit moment. Ik heb het altijd gezegd en dat blijf ik zeggen: Ik ben niet bang gelukkig en Callas is een ontzettend lief en braaf paard zoals onderlangs nog door velen van jullie in dit topic gezegd werd, maar het onvoorspelbare van haar angst, maakt het inderdaad ronduit gevaarlijk. Dat weet ik ook wel, maar toch wil ik het telkens weer proberen. Maar ik weet ook dat het een keer gruwelijk fout kan gaan. Nu val ik er iedere keer nog genadig af, maar wat als...
Ik ben al 56 of pas 56 zoals je wilt en er liggen nog heel veel mooie paardrijjaren voor mij, maar dan wel op een bomproof paard. We kunnen er helaas op dit moment geen vierde paardje bij hebben, dat heeft de opvang van de twee magere paardjes wel bewezen.

We willen sowieso verhuizen, maar moeten dus dit huis verkopen uiteraard. Ik hoop in 2020 op kopers. Op zich is het huis al verkocht, we hebben een bod geaccepteerd maar die mensen moeten hun eigen huis nog verkopen en dat zal niet snel gaan. Dat kost 2 miljoen! Het is een campingbedrijf. Dus gaan wij zolang gewoon door met de bezichtigingen en als er een nieuw bod komt van iemand anders, dan krijgen die eerste mensen toch de kans een overbruggingskrediet te nemen en zodoende ons huis te kopen.

Ik had het Balance al verteld, maar we hadden een megagaaf pand op het oog in de Gers. Helaas blijkt dat de grond om het pand heen er los bijgekocht moet worden. En nog helazer blijkt dat bouwgrond te zijn dus veel duurder dan agrarische grond en nog nóg helazer komt het dan ongeveer slechts 2 ton boven ons budget uit. Ach, peanuts ;-)

Dus we gaan door en hopen in dit jaar het huis te verkopen en een huis terug te vinden waar ik vier paarden kan houden en met een nieuw paardje aan de gang kan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:59

Sterkte meid, echt niet fijn. Lieve groeten Pien

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 19:29

Dank Pien. Ja het is gewoon weer pech. 100 keer zit ik haar paniekdraai wel uit, maar dit keer weer niet.

Inventarisatie na een hete douche en een blik in de spiegel: 6 kerstkilo's te zwaar ;-) , een schaafwond op mijn rug en mijn linkerheup (uiteraard degene die al zo'n zeer doet) heeft een grote witte plek met twee blauwe plekken erin. En verder erg veel spierpijn overal. Denk dat ik vanavond maar een paracetamolletje neem.

Vriendje vroeg nog of ik haar geen kalmeringsmiddel kon geven. Oeps. Ik realiseerde me ineens dat het magnesium opging voor de kerst. Zou dat dan zoveel helpen? Ervoor was ze inderdaad al tijden lang lief. Ik heb al nieuw spul in huis, magnesium maar ook nog met iets erdoor, weet niet wat, daar wilde ik mee gaan beginnen in het nieuwe jaar. eh, had ik even vergeten.

Ik heb mijn vriend nu wel beloofd dat ik niet meer alleen ga rijden of trainen ohz. Dus als het zadel erop gaat, gaat hij mee.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:41

Ach jee, wat balen weer! En toch zo herkenbaar.. ik vertrouw mijn pony, maar wanneer ie schrikt, is ie zo snel! Hij draait zich dan ook zo om, voor ie dat zélf beseft.. dat maakt het zo link, want daarna staat ie te shaken van ‘oliebol, en nu?’

Ik ben nooit boos geworden hierom, zie ook wel dat het echt angst is. Daardoor gaat het wel véél beter, maar als er dan zo’n moment komt..

Ook geloven mensen het soms niet wanneer ik vertel dat ie dit kan doen: hij komt zo lief over! Ja, lief is ie zeker.. maar dit is wel de reden dat ik niet alleen met hem op pad durf.

Neem lekker een bad! Kalmeert de spieren ook wat, die hebben ook weer een klap gehad. Nu met de kou kan je er nog meer last van krijgen?

Wel fijn dat je niet bang bent, maar wel verstandig (voorlopig?) net alleen te gaan.

Ohja, magnesium kan écht veel uitmaken! Ik geef het ook weer sinds de zomer, na een paar weken niet. Maar hier maakt het echt wel uit, terwijl ik eerst dacht dat het in mijn hoofd zat..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 19:49

Hi Marocje, het zit zeker niet in je hoofd, magnesium kan echt helpen. Dom dat ik het vergeten ben, en ja ik herken heel erg wat je zegt en ik realiseer me daardoor dat ik inderdaad ook helemaal niet kwaad op haar geworden ben. Ze doet ontzettend veel dingen heel goed, maar dat schrikken is inderdaad rot. En wat je zegt, het omdraaien gaat zo flitsend snel, je wordt gewoon gekatapulteerd.

Het aparte met Callas is iedere keer als er zoiets gebeurd is, dat ze dan erna zo ontzettend lief is. Het trainen erna ging echt geweldig goed, het is dat ik moest stoppen na een minuut of tien omdat mijn spieren te veel zeer gingen doen, maar ik had graag doorgetraind.

En ook onthoudt ze het kennelijk want daarnet met hen uit het land halen, riep ik en ze stonden helemaal boven aan het hoge veld. Koppies gingen allemaal omhoog. En zowaar Callas stapte weg van de 'kudde' ging draven en kwam erna in volle galop de heuvel afrennen. Weg van Shadow doet ze niet zo snel. Ze wacht altijd tot hij het initiatief neemt te komen op mijn roepen. Dan denk ik, wat gaat er in dat koppie van jou om? Weet ze nog wat er gebeurd is? Of ben ik ineens weer even meer leider, omdat ik erna weer opgestapt ben en haar heb laten doorgaan? Tja.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:03

Nou, klinkt alweer goed dus. Je vriend laat je niet meer alleen gaan, magnesium gaat weer helpen en je lijf doet het nog. Ook niet onbelangrijk:D.
Gers even opgezocht, ik wist niet waar je had gekeken. Aantrekkelijk gebied, vooral ook voor ruiters dus.

Hoe Callas er over denkt is moeilijk te bepalen. Alleen wat wij denken wat ze denkt kunnen we een beetje meten, toch?
Mijn iPad verliest steeds contact met internet, om gek van te worden. Daarom duurt antwoord geven zo lang.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:07

Ohja, dat is zo herkenbaar! Alsof ze echt excuus wil maken voor iets wat ze niet expres hebben gedaan. Pony doet dat ook echt zo zijn best! Heb er dan bijna medelijden mee want inderdaad: wát gaat er in dat koppie om?

Die laatste zin, dat kan heel goed. Met een ander paard heb ik dat dus gehad: jong ding, kende zijn eigen ‘handigheid’ nog niet. Was fris want december en veel op stal. Ik stapte op en het was rodeo! Bij de derde sessie lag ik er dus af, en paard was verbouwereerd waardoor ik wist dat dit ‘niet expres’ ging. Ik was alleen, dus stapte weer op (met het idee dat ik anders nooit meer durfde), en paard was zo lief! Ik kon hem goed voorwaarts rijden zónder die rare capriolen, hij deed zo zijn best! Echt alsof ie maar excuses bleef maken en zo zijn stinkende beste deed..

Ik moest ook redelijk snel stoppen maar het ging me ook puur om toch weer opgestapt te zijn. Dus na wat strekken en zijgangen ben ik eraf gesprongen en aan de hand uitgestapt: toen pas kwam de migraine.

Ik had toen trouwens ook de motivatie om op te stappen, omdat ik het paard niet met deze ervaring op stal wilde zetten. Dus nadat ie mij eraf had gegooid. Of ie daarom dan zo lief was omdat ik de leiding nam? Geen idee eigelijk..