Monique1963 schreef:Neuh ik ga niet naar de dokter. Ik doe verder vandaag rustigjes aan. En die familie komt hier niet meer in huis. Met de dieren was alles verder wel goed, maar in huis veel dingen kapotgegaan, en ze heeft niet aangeboden iets te vergoeden. Terwijl ik hun hulp wel betaald heb. Het was dus een betaalde oppas. Over de dingen die kapot zijn gegaan kan ik niet duidelijk krijgen hoe het allemaal gebeurd is. Downer dus. Ik verwacht dat als ik iets over Callas ga vragen dat ik ook geen eerlijk antwoord ga krijgen.
Het kan ook door de training komen van TRT. Dat Callas veel druk voelt van mij en dus wijkt.
Tja, van die dingen.
Kan zeker, paard moet onderscheiden welke druk stopt bij bewegen (sensibiliseren) en welke bij stilstaan (desensibiliseren). Dat kan enkel als die 2 afwisselend en in vrijwel gelijke hoeveelheden worden aangeboden. Nadruk op 1 van de twee een aantal trainingen kan die balans snel doen doorslaan naar niet reageren of juist overal op reageren. Als jouw training op dit punt dus niet in evenwicht is, dan kan dit zeker het resultaat zijn.
Kijk dus eens goed naar welke serie oefeningen je doet en hoe je daar een afwisseling in krijgt zodat je om en om oefening uit beide categorieen doet.
Makkelijkste is nu thuis met pen en papier te gaan zitten en je oefeningen in 2 rijtjes zetten :
- desensibilisatie oefeningen (einddoel Callas staat liefst met voetje op rust te suffen terwijl je dit doet),
- sensibilisatie oefeningen (einddoel Callas is ontspannen met aandacht 100% bij jouw en beweegt op lichte hulpen zoals, zolang en waar jij wil dat ze beweegt).
Beide beginnen op de grond, maar zijn ook er op belangrijk, je moet ook rijdend meer kunnen bewegen dan enkel voor hulpen noodzakelijk is. Paard niet in de weg zitten terzijde, je moet wel eens bukken, op zij leunen, etc. zonder dat dat een hulp is en ze juist rechtuit moet lopen of blijven staan (hek openen/sluiten bv). Ook er op is dat onderscheid dus belangrijk.
Heb je genoeg Mb's voor filmpjes? Kijk dan de Warwick Schiller serie principles of training eens :
https://www.youtube.com/user/WarwickSchiller/playlists