Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:24

Klopt, dat is het leuke van dit soort discussie topics. Ik was van de week door een iets te enthousiast paard met springen weer even wezen zandhappen en dan rij je de dagen erna toch net iets afwachtender. Ondank dat mijn paard erg voorwaarts is en denkt, wil dat niet altijd zeggen dat ze ook aan het been is. Doordat ze dan net plakt aan het been steekt ze eigenlijk een middelvinger op naar mij als het gaat om buiging. Merkte in mijn afwachtenheid dat ik ook probeerde het niet aan het been zijn op te lossen met overgangen en schakelen. Dat werkt wel even, maar eigenlijk heeft ze gewoon een klap nodig, van hey..luisteren...aan mijn been jij. Dan weet ik dat ik een wap krijg en een spurt en dat ging ik ff uit de weg maar ik weet stiekum ook dat het dan elke dag net ff meer plakken, net ff minder buigen en net ff minder aanleuning wordt. Vandaag dus maar weer even geen compromis. Een klap, een wap en een spurt en we waren weer bij de les :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:54

knollentuin schreef:
En nog geprobeerd naar schoudervoor toe aan te galloperen iriscope?

Yes! Dat ging heel erg fijn. Heb ook gewerkt aan wat schoudervoor in de galop in het algemeen om hem rechter te maken en me maar weer eens goed geconcentreerd op schoudercontrole bij het sturen.
Wel een vraagje, wie weet heeft iemand een tip.
In het wijken op de rechterhand rent hij weg voor mijn been. Hij wordt dan heet en negeert mijn zithulp om langzamer te gaan. Als hij wel het juiste tempo aanhoudt, valt hij over de schouder weg. Mijn linkerteugel begrenst, maar hij rent er gewoon door heen. Wat ik vandaag heb gedaan is terug naar de stap en in stap het wijken afmaken als hij wil gaan rennen. Als hij door mijn linkerteugel heen rent, een volte naar rechts draaien om eerst de controle over de linkerschouder terug te krijgen en dan het wijken af maken.

Heeft iemand nog een andere oefening of ideeen waarop ik dit beter kan controleren?
Ja, ik heb een instructrice :+ Maar die is nog 2 weken met vakantie.

knollentuin

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:59

Je paard gewoon recht houden na de wending van waaruit je wil gaan wijken, even doorrijden op middenlijn en stelling op beide zijden aan laten nemen, dan nogmaals die middenlijn op, weer recht houden en dan beginnen met wijken en tijdens het wijken nageeflijk houden aan de linkerkant. Niet naar stelling rechts zoeken .zo recht mogelijk houden. Snap je m zo?
Leg ook s uit hoe je wijkt?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:02

Bij paarden die doorrennen in het wijken, wijk ik trapsgewijs. Dus een paar meter wijken, paar meter rechtuit, paar meter wijken, paar meters rechtuit etc

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:08

Ik vraag eigenlijk al helemaal geen stelling in het wijken, ik maak mijn binnenbeen lang, geef been wanneer het binnenachterbeen verplaatst wordt en hou de buitenteugel eraan. Als hij al wat binnenstelling aanneemt, dan komt dat van mijn binnenbeen, niet van mijn binnenhand.
Als hij te snel zijwaarts wil aan de voorkant, dan een ophouding om hem op zn buitenschouder af te remmen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:10

Ik herken het probleem Iriscope. Bij mij zit het probleem inderdaad al in de wending. Omdat ik zelf al teveel bezig ben met dat ik wil wijken "vergeet" ik de wending correct door te rijden en haar recht te maken. Dan kan ik er donder op zeggen dat het wijken daarna een drama wordt (bij mij is overigens het issue op de linkerhand) Ik moet ook van mijn instructrice dan vaak eerst volte halve baan om de wending gewoon weer correct te krijgen, Dan na de wending eerst 1 of 2 keer rechtdoor over de middenlijn oversteken en als dat goed gaat de volgende keer na een paar passen het wijken inzetten. Ik zocht altijd het probleem in het wijken zelf en probeerde daar te corrigeren maar dat werkte niet. Maar idd als ik het probleem in de wending ervoor oplos is het wijken daarna geen enkel probleem.

Vanuit schoudervoor aanspringen vind ik ook altijd heel fijn. Kun je net even meer gesloten maar toch op het achterbeen aanspringen en zijn de eerste sprongen meteen raak en ook veel minder risico van naar binnen vallen bij aanspringen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:15

En de reactie van t binenachterbeen? Is dat onderdoor/opzij of naar voor ? Zweepje op buitenschouder om begrenzen sterker te maken en een keer helemaal omstellen en voor andere been gaan wijken en dan weer terug voor je moeilijke been. Tip van joki werkt ook om mee te nemen.je paard moet leren zich op te laten vangen aan die buiteteugel, dus daar gehoorzaam aan te blijven

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 21:18

Ja omstellen en zigzag wijken heb ik ook gedaan inderdaad, zweepje op de schouder heb ik nog niet geprobeerd, wie weet werkt het. Ik denk dat het echt in schoudercontrole zit, die is gewoon niet goed genoeg. Misschien moet ik morgen als ik rij beginnen met rechtsom voltes openen en sluiten om die controle eerst te verbeteren! Kleine stukjes wijken is ook een goed idee. Daarbij misschien een stapje terug maken en het eerst in stap doen, tot die schoudercontrole meer bevestigd is.

Binnenachterbeen treedt niet voldoende onder/schaart niet voldoende, maar das ook niet zo gek als ik hem niet kan begrenzen, ik kan hem niet naar de buitenteugel toe rijden als hij door de buitenteugel heen valt. Denk ook deels dat het te maken heeft met de kracht in dat binnenachterbeen die hij mist, dat het gewoon zwaar is voor m.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:19

Ik hoop morgen ook weer te rijden en door deze discussie ga ik ook even extra opletten hoe goed ze aan het been zijn. :')

Alleen deze dame heeft dus tijdje vrij
Afbeelding

Dus verder met Zorro, Eli en Kyara. Misschien kan ik filmer weer zover krijgen. Maar met die kou hebben ze meestal geen zin om te filmen :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:27

Sneu zeg, weet je wat er gebeurd is?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:31

Ach jee, komt het goed? Oog zelf niet beschadigd?

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:38

Iriscope schreef:
knollentuin schreef:
En nog geprobeerd naar schoudervoor toe aan te galloperen iriscope?

Yes! Dat ging heel erg fijn. Heb ook gewerkt aan wat schoudervoor in de galop in het algemeen om hem rechter te maken en me maar weer eens goed geconcentreerd op schoudercontrole bij het sturen.
Wel een vraagje, wie weet heeft iemand een tip.
In het wijken op de rechterhand rent hij weg voor mijn been. Hij wordt dan heet en negeert mijn zithulp om langzamer te gaan. Als hij wel het juiste tempo aanhoudt, valt hij over de schouder weg. Mijn linkerteugel begrenst, maar hij rent er gewoon door heen. Wat ik vandaag heb gedaan is terug naar de stap en in stap het wijken afmaken als hij wil gaan rennen. Als hij door mijn linkerteugel heen rent, een volte naar rechts draaien om eerst de controle over de linkerschouder terug te krijgen en dan het wijken af maken.

Heeft iemand nog een andere oefening of ideeen waarop ik dit beter kan controleren?
Ja, ik heb een instructrice :+ Maar die is nog 2 weken met vakantie.

Ga maar een keer vanuit het wijken naar het halthouden en dan vanaf het halthouden wijkend weer weg, dat helpt vaak wel. Ook in stap tempowisselingen in het wijken werkt vaak goed voor dit probleem. Eventueel kun je hem zelfs een beetje renvers zetten als hij doordramt.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:39

Iriscope schreef:
Ik vraag eigenlijk al helemaal geen stelling in het wijken, ik maak mijn binnenbeen lang, geef been wanneer het binnenachterbeen verplaatst wordt en hou de buitenteugel eraan. Als hij al wat binnenstelling aanneemt, dan komt dat van mijn binnenbeen, niet van mijn binnenhand.
Als hij te snel zijwaarts wil aan de voorkant, dan een ophouding om hem op zn buitenschouder af te remmen.

Naast de tips hierboven, wil het ook weleens helpen om bij die enthousiastelingen als ze te snel zijwaarts gaan, juist het tempo in het zijwaartse nog wat te verhogen.......... dan naar halthouden en dan weer wijken en wederom het tempo versnellen van het wijken en weer halthouden...die verwachten ze niet namelijk :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 22:41

Thanks voor het meedenken allemaal zeg, wat super fijn! Ik ga morgen eens wat spelen met een paar passen zijwaarts en weer rechtuit en de andere adviezen :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:02

Die naar halt wijken ga ik ook eens doen als ze genezen is!
Ze heeft een trap tegen oogkas aangekregen. Oogbrug is afgebroken en wat verdraaid, zitten ook wat losse fragmentjes, maar chirurg vond opereren niet noodzakelijk. Oog zelf is gelukkig niet geraakt en dus onbeschadigd.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:07

mirjamalvaro schreef:
Ze heeft een trap tegen oogkas aangekregen. Oogbrug is afgebroken en wat verdraaid, zitten ook wat losse fragmentjes, maar chirurg vond opereren niet noodzakelijk. Oog zelf is gelukkig niet geraakt en dus onbeschadigd.

Oei, die zal een beetje pijn in der koppie hebben.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:18

Zeg maar beetje boel. Zelfs mandarijntjes wou ze niet meer. :(:)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:20

mirjamalvaro schreef:

Arm beest! Het zit niet mee zeg! Enig idee hoelang ze moet herstellen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:21

Autsj, dat zal wel heel erg pijn doen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:25

Iris weet ik eigenlijk niet, ging een beetje vreemd bij de kliniek. Maar gok op minstens 6 weken.
Zit dit beestje inderdaad niet mee. Al eens tanden gebroken, nu oogkas. Hopen dat dit laatstd breuken waren. %)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 23:33

mirjamalvaro schreef:
Iris weet ik eigenlijk niet, ging een beetje vreemd bij de kliniek. Maar gok op minstens 6 weken.
Zit dit beestje inderdaad niet mee. Al eens tanden gebroken, nu oogkas. Hopen dat dit laatstd breuken waren. %)

Ohjee, wat een klap zeg. Gelukkig Het oog niet beschadigd. Hopelijk knapt ze goed op!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 10:02

Ohjeetje! Dat moet een beste klap zijn geweest Mirjam! Arm paard! Hopelijk geneest alles vlotjes en is een operatie niet alsnog nodig.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:22

Jeetje, wat een pechvogel! Heel veel sterkte en beterschap voor het arme schaapje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:32

Iriscope schreef:
[ Video ]

Even ter vergelijking, dit is waar we vandaan komen, augustus dit jaar.
Kijk vooral naar hoe slecht de stap en galop waren := Om van de aanleuning en spanning in zijn rug nog maar niet te spreken.

Zo, dat ziet er echt al stukken beter uit, goed hoor.
Wat mij opvalt is dat je probeert heel vriendelijk en mee te zijn en daarin iets te ver naar voren gaat zitten iets voorover zeg maar... Daarmee is het lastiger om je balans te houden en om je onderbenen op de juiste plek te houden, omdat je wat gaat omkiepen. Je zou voor de mooi net iets meer op je achterste moeten zitten, dan blijven je benen denk ik ook mooier op hun plaats liggen.

@MirjamAlvaro, lust ze al weer wat lekkers? emmertje slobber, geprakte banaan? Neem aan dat ze wel volle bak pijnstillers krijgt, arm paard.

Ik heb gisteren genoten, kop knalt nu nog uit elkaar, maar dan heb ik nu in ieder geval een reden :+ Maar zo genoten.. (ja, ja, ben stomme sentimentele trut..)
[SPR-ITP] Making memories a decade later, like mom, like daughter

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:04

Ja vanochtend slobber op, biks, hooi. Ook even rondgescharreld los. Tussendoor mandarijn. Net nog verwend met banaan.
Zelijkt zich wat beter te voelen vandaag.