_rosita_ schreef:@slimmerik:
lees mijn tekst nog eens over. dan zie je dat ik typ dat juist bij de boerenwereld vaak een kwestie is van zo goed en snel(pijnloos) mogelijk, ongeacht of dat nou de pin of een spuitje is.
Té snel gelezen...sorry

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_rosita_ schreef:@slimmerik:
lees mijn tekst nog eens over. dan zie je dat ik typ dat juist bij de boerenwereld vaak een kwestie is van zo goed en snel(pijnloos) mogelijk, ongeacht of dat nou de pin of een spuitje is.
ietepiet schreef:iedereen heeft weer een andere mening over wat er met mensen en dieren na de dood gebeurd.
ikzelf ben er van overtuigd dat de ziel tijd nodig heeft om afscheid van het lichaam nemen.
dus als ik de meningen van de mensen lees die voor het slachten zijn, met voorbeelden van: 'bij de slager zijn ze in 1 klap weg' dan komt bij mij de gedachte op: makkelijker voor de mens, maar is er over nagedacht wat er met de ziel gebeurd?ik denk dat als ik ooit voor zo'n keuze kom te staan, probeer ik het 'juiste' moment af te wachten. probeer aan te voelen wanneer de ziel er klaar voor is.
kijk er zijn acute problemen bij. dat is ook moeilijk. dan moet je pijlsnel beslissen.pfffff.
mensen die wel naar de slager gaan, oke, zelf weten. jullie zijn per slot van rekening jaren met je paard opgetrokken en zul je waarschijnljik aanvoelen wat voor jou en je paard het beste is.
maar ik zou bij mijn eigen dieren eerder nog wachten en 'praten' met ze wat het beste is.
beetje vaag verhaal, haha, maar ik krijg het nu niet echt goed in tekst.
maikeltje schreef:Pinky bubble heel veel sterkte gewenst met je verlies![]()
Het zal vast allemaal goed zijn verlopen en Izzy zal echt vantevoren niet geweten hebben wat haar te wachten stond.
Had je nog gebeld? Of heb je het maar zo gelaten?
kladruber schreef:Nou gebeurd in nederland ook zat hoor, over het algemeen zijn boeren en slachters niet zo zachtzinnig, wel te begrijpen als het aantal slachtingen van de slager niet meer te tellen vallen, dan boeit het je nog weinig denk ik. Laats zat ik een doc. te bekijken van een man die bijzondere koeien adopteerde, koeien die aan de dood ontsnapt waren, of zoveel stress hadden met het vervoer dat die man ze overkochtomdat hij het zo zielig vond voor ze enz enz. Die man had meerdere slachthuizen bezocht en kreeg tranen in zijn ogen toen hij vertelde hoe het er "meestal" aan toe ging. Neem mond en klauwzeer, massa slachtingen en te gruwelijk gewoon.
Waarschijnlijk omdat er buitenstaanders bij zijn gaan ze zachter om met de beesten. Ik wil mijn paard niet afvoeren als hij ziek is met nog 10 andere in een wagen. En voor zijn dood nog even oplaten jagen om naar de juiste slachtplek te krijgen. Laat hem maar vredig inslapen.. Ik kies niet in alle gevallen voor de veearts , maar zeker niet in veel gevallen voor het slachthuis.
Waarom kiezen jullie bij een hond dan niet voor de slager als hij dood gaat? De chinees wil hem vast wel van je overkopen hoor :S
kladruber schreef:Ik ben geen vegetarier, maar probeer wel zoveel mogelijk diervriendelijk vlees te eten, Ik vind het niet eerlijk tegenover mijn paard als hij als menseneten moet eindigen. Ik kies voor narcose (liefst bij de dierenarts als dat nog mogelijk is) door een goede veearts en als mijn dier helemaal slaapt, de dodelijke spuit. Nog even een toevoeging op gister: Onderzoek heeft uitgewezen dat dieren bij de slager de dood ruiken en dat veroorzaakt alleen veel angst en dat vind ik al een vreselijke gedachte. Als mijn paard zijn been breekt en hij heeft super veel pijn ofzo laat ik hem terplekke afschieten. Ik denk er trouwens serieus over na om mijn paard te begraven op een dieren begraafplaats. Veel succes met je onderwerp. Groetjes
famkeY schreef:Oh... tellen schapen ook? Ik heb ook een schaap laten inslapen (nu niet lachen.....was echt een zielig gezicht.) Het arme beest kon na de lammerij niet meer lopen (blijvend) en verging van de pijn. Ging ze ook na de lammerij op haar lam liggen..morsdood. Ik kon het gewoon niet meer aanzien en heb een dierenarts gebeld of hij haar heel snel uit haar lijden wilde verlossen. Hij keek wel wat vreemd, maar kan mij niets schelen.
katiavl schreef:Ik snap eigelijk helemaal niet wat dat met stadsmensen te doen heeft, volgens mij is dat een even hard vooroordeel dan slacht of spuit. Net zoals rosita zegt, ligt het aan het moment. Heel goede ervaringen met de spuit hier, ook lang bij de da gewerkt enzo. Maar weet ook hoe de slacht gaat. Ik ben zelf "stadsmens" en niet iedereen in de boerenwereld is zo goed voor zijn dier. Daar word dierenliefde ook vaak misgeslaan, maar om dan te algemene naar elke boer dat die geen dierenliefde kennen, ik snap eigelijk zelfs niet wat keuzes met bal mis slaan doet
En dan nog, mensen hebben nog altijd een recht op eigen mening. Als iemand spuit kiest dan doet die maar, of alleen slacht, of beiden. Waarom moeten we telens elkaar zo opdringen, en dat telt echt voor beide kanten. Als iemand hier zegt nooit te spuiten word er niet veel gedaan, owee als iemand zegt dat die tegen de slacht is ;)
Ik zou voor mijn huidige oudje voor spuit kiezen, omdat het best bij zijn situatie past. Maar een ander paard mischien slacht
famkeY schreef:Grotendeels ben ik het met je eens. Ik heb ook niets tegen slachten of schieten(als het maar goed gebeurd). Alleen het paardje blijft bij mij tot aan zijn dood. Ook het eind gebeurd in haar eigen omgeving. Ik heb alleen een nare ervaring (nou ik ben er niet persoonlijk bij geweest hoor maar het idee) bij onze buren. Het paardje werd bij hun neergeschoten, alleen hadden ze daar een paar pogingen voor nodig. Het beestje krabbelde weer overeind en gilde het uit. Dat wil ik dus echt nooit meemaken.....Het idee moet even bij mij bezinken. Kan het paardje bij mij thuis worden afgeschoten en daarna nog naar een slachter toe? Niet om het geld hoor, maar i.v.m verzekeringen.
Ik weet ook zeker dat een paard van verre de dood kunnen ruiken. Met buitenritten reden wij altijd in de buurt van een noodslachter. Nou dat heb ik geweten, altijd in die buurt waren ze zo angstig. Terwijl deze paardjes niets anders gewend waren dan heerlijk buiten rijden.
Zoals al gezegd ieder zijn eigen, ik heb hier gewoon een goed gevoel bij. Bij jou is het ook wel een beetje ander verhaal omdat je er zelf bij bent. Hoeveel mensen weten niet eens waar ze geslacht worden. Moeten eerst naar een markt toe. Dat idee vind ik vreselijk.
katiavl schreef:Ik vind persoonlijk dat je het wel ruikt, ik ruik het toch. Net zoals ik in het morfologie of pathologie lokaal kom.
Simtan schreef:Ik rijd op een manege waar ze ook pony kampen hebben en dan hebben ze donderdag altijd een barbecue. Die barbecue staat zo ongeveer 5 m van de bak af en als ik met mijn pony langs die barbecue rij dan word ze altijd helemaal wild , ze begint te snuiven en rent weg van de barbecue . ( MIJN PONY VIND NOOIT IETS ENG )