Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:37

Inderdaad verbening komt heel veel voor bij Friezen. De gradatie verschilt natuurlijk wel.
Toen ik vorig jaar een Fries RX liet keuren begon de dierenarts bij de hoeven. En na de 1e foto was er een negatief aankoopadvies. Was i.i.g. geen dure keuring voor mij.

De Fries die ik daarna liet keuren was volgens de dierenarts de 1e Fries in zijn carrière die geen enkele verbening had.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 18:55

Gulpje schreef:
Wat fijn dat het een keer andersom is, dat een paard wél gewoon goed blijkt te zijn! Gefeliciteerd!

Hier is het even rustig. Doe dagelijks een rondje sites maar vind weinig echt de moeite waard om weer helemaal naar Tietjansdam te moeten rijden. Heb net wel de vraagprijs van een 3 jarige Bordeaux merrie (knap!!) gevraagd, die is dat misschien weer wel!

Ja klopt! Ze heeft waarschijnlijk wel ooit een blessure gehad, maar dit is niet ernstig meer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:45

Wat doen jullie als verkoper zijnde als je voelt/weet dat het verhaal van een koper niet klopt? Ik heb echt zo’n vervelend gevoel ervan, maar is niet mijn paard. Ik ben wel degene met de ervaring als verkoper en daarmee de rechterhand van de eigenaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:47

De eigenaar heeft je niet voor niets als rechterhand "aangesteld". Ik zou gewoon vertellen wat je gevoel is, de effectieve verkoper doet er dan mee wat die wil.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:14

Caily schreef:
Wat doen jullie als verkoper zijnde als je voelt/weet dat het verhaal van een koper niet klopt? Ik heb echt zo’n vervelend gevoel ervan, maar is niet mijn paard. Ik ben wel degene met de ervaring als verkoper en daarmee de rechterhand van de eigenaar.

Weet je het echt? Oftewel kun je het staven met bewijs? Zo nee, dan zou ik het bij je gevoel houden en dat ook zo uitspreken naar de eigenaar. Wat is de reden dat je dat nog niet gedaan hebt? Zeggen dat je er geen goed gevoel bij hebt bedoel ik?
Edit: als je het niet uitspreekt en het blijkt achteraf foute boel dan krijg je misschien spijt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:17

Als je als rechterhand gevraagd ben juist je gevoel uitspreken. Ja, het is alleen een gevoel, zoals je het nu schrijft, maar dan kan de verkoper altijd zelf nog bedenken of dat reden genoeg is. Zoals hierboven, als je gelijk blijkt te hebben en je hebt niks gezegd kan je jezelf voor de kop slaan

Sentinel1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:02

Ik zit midden in het proces van een aankoop,maar wilde perse dat ze gekeurd zou worden omdat de stal dit niet had gedaan.
Echter pakte dat niet zo goed uit:

"Ze is klinisch helemaal goed. Op de röntgen was er een heel klein fragmentje zichtbaar in een kogel van het voorbeen. Maar volgens onze dierenarts is dat geen bezwaar voor recreatie en de sport."

Het gaat om een Fries van 3 jaar. Super mooie gangen. Nog onbeleerd.

Maar nu weet ik niet of ik hiermee verder moet gaan.
Ik mocht de foto's ook evt aan een andere dierenarts laten zien als second opinion.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:06

Sentinel1969 schreef:
Ik zit midden in het proces van een aankoop,maar wilde perse dat ze gekeurd zou worden omdat de stal dit niet had gedaan.

"Ze is klinisch helemaal goed. Op de röntgen was er een heel klein fragmentje zichtbaar in een kogel van het voorbeen. Maar volgens onze dierenarts is dat geen bezwaar voor recreatie en de sport."

Ik mocht de foto's ook evt aan een andere dierenarts laten zien als second opinion.

Een fragmentje hoeft echt helemaal geen probleem te zijn. In het meest gunstige geval kunnen ze gewoon blijven zitten, en anders is eruit laten halen ook een ingreep dat bij routinewerk hoort van klinieken; mits je daar zelf ook voor openstaat. Ik zou de set foto’s dus even na laten kijken door je eigen arts.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:17

Sentinel1969 schreef:

Fragmentje aan de voorkant in de kogel is meestal echt geen issue. Ik zou de foto even doorsturen naar een DA die je vertrouwd, maar persoonlijk zou ik als mijn DA er geen risico in ziet ze daarvoor niet laten staan en het fragment ook gewoon laten zitten. Eventueel over een jaar nog een controle foto als je daar zelf meer rust door hebt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 00:37

Niet zo goed uit? Volgend mij dikke prima..
Helemaal voor een Fries. Laat je ook de ander bekende veel voorkomende kwalen onderzoeken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:03

Maar was je er niet bij dan? En hebben zij laten keuren door hun eigen da?

Het fragment zou ik afgaan op advies van de da. Maar wrl een da die ik gekozen heb en zelf bij de keuring aanwezig zijn. Absoluut niet dat ik de da van de verkoper gebruik (tenzij dat de kliniek is waar ik al 15 jaar kom) en ik ben er zelf bij bij de keuring, want ik wil alles zien en ik wil dat de dierenarts het aan mij uitlegt zodat ik vragen kan stellen. En niet afhankelijk ben van wat de verkoper vertelt erna.

Ik ben eerder wat verbaasd dat de reacties daar niks over zeggen. Want nee, ik ga niet zomaar uit van keuring van een eigen dierenarts en helemaal niet als ik er niet bij ben. En dat is ongeveer advies 1 wat men geeft over keuren.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:27

Ik koop ook gerust met bestaande jonge keuring. Zelfde verhaal.
Wel even na laten kijken. Ik verkoop ook met bestaande jonge keuring en na laten kijken.
Voornamelijk bij jonge paarden.

Alleen een Fries is wel een andere soort opzich qua kwalen.

Heb overigens wel een heel leuk veulen gekocht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:34

Maar zoals ik het begrijp was deze nog niet gekeurd en is er dus op verzoek van Sentinel gekeurd. Als je dan dus nog moet gaan keuren, zou ik dus niet akkoord gaan met hen dierenarts en zeker niet als ik er niet bij ben en dan dus van de verkoper het verslag moet horen. Ik wil de mening van de da en niet die van de verkoper.

Foto's die er al zijn laat ik nakijken idd, maar klinische keuring heb ik nog nooit 'overgenomen' en altijd opnieuw laten doen. Die waren altijd al te oud en ook wel vanwege verzekering, maar zelfs zonder die zou ik ze gewoon overnieuw willen laten keuren.

Gefeliciteerd met veulen!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:39

Ik snap het ook niet helemaal: was ze door de stal nog niet gekeurd en toen jij aangaf wel te willen keuren kwamen ze hiermee? Dus tóch al eens eerder gekeurd?
Of was dit de uitkomst van de door jou gevraagde keuring, die vervolgens uitgevoerd was door hun eigen dierenarts?
Ik ben het hoe dan ook eens met MyWishMax: laten (over)keuren door een dierenarts van je eigen keuze.

Mijn ervaring met een klein chipje in de voorkogel is dat de meningen ontzettend uiteenlopen.

Mijn DA gaf aan dat het formeel een licht verhoogd risico geeft maar hij er geen problemen in zag en het paard een positief advies kreeg voor de sport.

Een deel haakt gelijk af en anderen vinden het geen enkel punt mits klinisch goed. Daarbij ook verdeelde adviezen tussen verzekeraars en dierenartsen en of je het paard koopt voor jezelf of voor de handel.

Ik zou je eigen DA laten beoordelen en de mensen in je omgeving om advies vragen.

Evt operatiekosten voor verwijdering en revalidatie (zeg +-€2000) ging er bij mij wel van de vraagprijs af dus dat kan je in gedachte houden.

Tenzij - terug naar mijn eerste vraag - het paard achteraf dus wel gekeurd bleek te zijn...dan zou ik gelijk afhaken want dan is er informatie achtergehouden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:15

Maar er is geen verschil in dit dus.
Of je laat foto's die er zijn na kijken of je laat hun keuren. Beide heb je een rapport van de verkoper :+ en vertrouw jedus daarop en laat je de foto's nog eens bekijken.
En ik doe even een aannamen, die de verkoper ook betaald in dit geval.
Als je als koper betaald ben je er namelijk bij.

Dus hup. Die foto's gewoon na laten kijken. En zorgen dat je klinisch laat kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:42

0000 schreef:
Sentinel1969 schreef:

Fragmentje aan de voorkant in de kogel is meestal echt geen issue. Ik zou de foto even doorsturen naar een DA die je vertrouwd, maar persoonlijk zou ik als mijn DA er geen risico in ziet ze daarvoor niet laten staan en het fragment ook gewoon laten zitten. Eventueel over een jaar nog een controle foto als je daar zelf meer rust door hebt.

Dit zou ik ook doen. :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:47

Als je voor jezelf de regel hebt: geen bemerkingen dan moet je daar jezelf aan houden. Later denk je dan: had ik maar. Dan kan de zoektocht wel wat langer duren maar da tis dan maar zo.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:52

Cioccolato schreef:
Maar er is geen verschil in dit dus.
Of je laat foto's die er zijn na kijken of je laat hun keuren. Beide heb je een rapport van de verkoper :+ en vertrouw jedus daarop en laat je de foto's nog eens bekijken.
En ik doe even een aannamen, die de verkoper ook betaald in dit geval.
Als je als koper betaald ben je er namelijk bij.

Dus hup. Die foto's gewoon na laten kijken. En zorgen dat je klinisch laat kijken.

Ik weet niet of je op mijn post doelt, maar mijn ervaring is gebaseerd op kopers die inderdaad de fotos van de verkoper laten beoordelen door hun eigen DA, maar vervolgens ook overkeuren incl nieuwe fotos door de eigen DA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 09:55

Zonnetje81 schreef:
Als je voor jezelf de regel hebt: geen bemerkingen dan moet je daar jezelf aan houden. Later denk je dan: had ik maar. Dan kan de zoektocht wel wat langer duren maar da tis dan maar zo.

Het perfecte paard bestaat niet en de ene bemerking is de andere niet denk ik. :)

Zou zelf een paard echt niet laten staan om een chipje die geen enkel risico met zich mee brengt, maar zou dat wel even duidelijk willen weten of mijn eigen DA daar ook zo over denkt.

Soms wordt er dan een foto overnieuw genomen als het een twijfelgeval is. En het beste is om er inderdaad bij te zijn bij de keuring.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:00

Er bestaan wel degelijk dieren die gewoon nog goedgekeurd worden. Ik heb er vd zomer nog een verkocht met alleen 0-1 op de foto.

En het zal niet de eerste keer zijn dat de ene zegt neeee kan geen kwaad en de ander zegt van wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:10

Deze is ook gewoon goedgekeurd. :-)

Natuurlijk bestaan ze, maar het zijn er niet veel.

En ja, mee eens dat er verschil kan zijn in interpretatie en dat daarom de second opinion belangrijk is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:24

Ik laat ze ook niet staan op een chip waar mijn VA geen risico in ziet.
Wel heb ik maar een handje vol VA's die ik goed genoeg vind qua foto's maken en de afweging maken. Dus als deze niet bij een van die VA's gekeurd is zou ik het overnieuw laten doen bij mijn eigen of een goede daar in de buurt. Of alleen dat been met het chipje, of alles. Dat hangt een beetje af van hoe de rest er uit zag en wie er gekeurd heeft.
Heb er nl een paar gehad die goedgekeurd waren en alleen al na de beoordeling foto's door mijn eigen VA afgekeurd :')

Maar mits een chip gunstig zit of ingekapseld oid en mijn VA ziet er geen beperking in voor mijn doel. Zou ik het paard gewoon kopen.
Heb ik in het verleden ook gedaan trouwens. Uni had beide sprong gewrichten een mini chip, zaten vrij en waren in 4 jaar tijd(hij was als 2 jarige een keer gekeurd) en belasting (liep toen Z2 + 13 op 6 jarige leeftijd) niks veranderd.
Ook nooit iets aan gehad. Dat paard heeft zijn hele leven überhaupt nooit een blessure gehad. (Alleen zelf aangebrachte wonden en koliek :+ )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:34

Stom genoeg, alle paarden die wij op de foto hebben gezet en gekocht hadden allemaal 0-1 op alle foto's die we lieten maken. Hebben we het verder niet over de delen die niet op de foto stonden of wat ze daarna hadden na ongeluk. :') Huidige merrie ook, zelfs nu 8 jaar later geen enkel spoortje artrose oid, behalve helaas het been waardoor ze nu al weken op rust staat. Botfragmenten en meteen ook onregelmatig oppervlakte van de sprong. Kogel en alle andere gewrichten perfect. Andere been ook op de foto ter vergelijking en die is ook perfect. Best oke voor bijna 15 jarige

Sentinel1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 10:51

Allereerst,ik ben medisch gezien op het gebied van paarden zo groen als gras,dus ik moet nog veel leren .

Het gaat dus om een Friese merrie van iets ouder als 3. Omdat ze nog zo hard groeide heeft de stal haar niet laten keuren. Tenminste,dat is wat ze mij vertelden.
Ik heb hier eerst genoeg mee zitten lezen,dat het toch verstandig was om haar te laten keuren,dus heb ik de stal daar de opdracht toe gegeven, omdat ik daar zo op héél korte termijn niet bij kon zijn , anders had ik dit zeker wel gedaan .

Zelf denk ik niet echt dat ik het klinische rapport niet hoef te vertrouwen, ook al is alles door hun eigen dierenarts is gedaan. Echter wil ik de röntgen foto's nog wel door een andere dierenarts laten beoordelen.

Ik vraag me wél zo ondertussen af hoe dat komt dat zo veel paarden chipjes etc. hebben?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 11:07

Sentinel1969 schreef:
Allereerst,ik ben medisch gezien op het gebied van paarden zo groen als gras,dus ik moet nog veel leren .

Het gaat dus om een Friese merrie van iets ouder als 3. Omdat ze nog zo hard groeide heeft de stal haar niet laten keuren. Tenminste,dat is wat ze mij vertelden.
Ik heb hier eerst genoeg mee zitten lezen,dat het toch verstandig was om haar te laten keuren,dus heb ik de stal daar de opdracht toe gegeven, omdat ik daar zo op héél korte termijn niet bij kon zijn , anders had ik dit zeker wel gedaan .

Zelf denk ik niet echt dat ik het klinische rapport niet hoef te vertrouwen, ook al is alles door hun eigen dierenarts is gedaan. Echter wil ik de röntgen foto's nog wel door een andere dierenarts laten beoordelen.

Ik vraag me wél zo ondertussen af hoe dat komt dat zo veel paarden chipjes etc. hebben?

Ik denk dat je het prima gedaan hebt zo. :j

Wat betreft je vraag:

OCD is een afkorting van het latijnse woord osteochondrosis dissecans. OCD betekent letterlijk loskomen van stukjes been en kraakbeen van het originele bot.
OCD komt uitsluitend voor in gewrichten. Voornamelijk in het spronggewricht, het knie-gewricht en de kogelgewrichten.

De letsels worden gevormd doordat er een stoornis optreedt in de normale ontwikkeling van het bot tijdens de groei. De normale verbening van kraakbeen is verstoord, waardoor er stukken kraakbeen en/of bot op bepaalde plaatsen in een gewricht loskomen.’