Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:56

tirzasarah10 schreef:
jetdekkers schreef:
Maar wat denkt iedereen wat een “normale” prijs is voor een grote haflinger tussen de 4/10 jaar hoe ouder hoe meer die moet kunnen. Merrie of ruin moet allround gereden kunnen worden. Had laatst een leuk grote haf gezien kon veel voor leeftijd werd 10k voor gevraagd , is dit dan het “nieuwe normaal” voor een haflinger?

Ik weet precies welke je bedoel en deze mensen prijzen zichzelf de markt uit wat in deze tijd bijna knap is. Naast de idioten vraagprijs(gezien de advertentie was hij echt idioot) hadden deze mensen een compleet lijstje met wensen. Al met al vond ik het heel apart. Ik heb een zoekertje op mp gezet voor een haflinger en 4-5k valt onder normale prijsklasse denk ik. Afhankelijk van hoe speciaal je het zoekt.

Ja klopt!! Een wensenlijst waar je u tegen zegt. En ik begreep als je bijv je paard 24/7 buiten wilt dat je dat aangeeft, maar dit sloeg alles. En voor een 5 jarige ik schrok echt van die 10k. Want als dat straks normale prijzen worden voor een haf dan zit die er voor mij de komende jaren niet in!

Spaansepony

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:49

Voor haflinger moet je gewoon in buitenland kijken voorkeur België daar zijn ze nog wat goedkoper. Al weten doe ook aardig hun weg steeds meer te vinden naar Duitsland omdat ze daar populair worden net zoals de fjorden.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:59

Waarom zou een haflinger minder mogen kosten dan andere paarden? Zeker de modernere gefokte zijn hartstikke veelzijdige paarden, doen het goed in de sport maar ook lekker nuchter op buitenrit. En het fokken van een haflinger veulen kost ook gewoon geld natuurlijk.

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:10

IndianSu schreef:
Waarom zou een haflinger minder mogen kosten dan andere paarden? Zeker de modernere gefokte zijn hartstikke veelzijdige paarden, doen het goed in de sport maar ook lekker nuchter op buitenrit. En het fokken van een haflinger veulen kost ook gewoon geld natuurlijk.

Eens, echter wordt er altijd gezegd koudbloeden zijn goedkoop dan warmbloeden. Ik ben op zoek naar N leuke allrounder waar vooral recreatief mee gereden zal gaan worden. Zelf eventueel verder opleiden zal geen probleem zijn maar soms heb ik het idee dat de hoofdprijs voor een haf gevraagd wordt puur omdat het kan.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:12

Tja wat is de hoofdprijs? Tegenwoordig is 8k voor een goed beleerde, gezonde en verkeersmakke haflinger met papieren normaal. Vind maar eens warmbloed die dat kan voor dat geld :+

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:18

IndianSu schreef:
Tja wat is de hoofdprijs? Tegenwoordig is 8k voor een goed beleerde, gezonde en verkeersmakke haflinger met papieren normaal. Vind maar eens warmbloed die dat kan voor dat geld :+

Klopt al vind ik 10K voor een haf die 5 jaar is en nog verder opgeleid dient te worden flink veel geld in verhouding tot wat hij kan. Hoe meer hij kan hoe meer je betaald daar kan ik mij totaal in vinden. Maar een paard wat de basis kan en verder opgeleid dient te worden is daarentegen een ander verhaal…. Of zie ik het nu verkeerd?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:19

IndianSu schreef:

Dekgeld ligt wel echt een heel stuk lager!

En waarom, omdat ze inderdaad hartstikke veelzijdig zijn, maar op een enkeling na niet echt uitblinken in de sport. Je met beperkingen zit met springen en eventing door hun maat en er gewoon een kleinere doelgroep voor is.

Je moet een haflinger niet vergelijken met een warmbloed, maar meer met ponyrassen zoals een connemara, New Forest, Welsh Cob en Fjord. Waarbij een Fjord gemiddeld genomen wel echt mindere gangen heeft en dus naar mijn inschatting ook iets lager in de prijsklasse ligt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:46

Neemt niet weg, dat er toch echt wel liefhebbers zijn van bepaalde rassen wat zeker van invloed is op de prijs.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 12:50

Wat zouden jullie geven voor een merrie met een topbraaf karakter, goed aan de maat, 4 jaar, met wedstrijdervaring, braaf op vreemd terrein, goed bewegen, beleerd voor zowel de wagen als onder het zadel en die goed verkeersmak is?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:08

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:08

De hoofdprijs zeker beleerd zowel voor de wagen als onder de man.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:14

Ik heb eens op Marktplaats gekeken naar Haflingers maar ze zijn niet allemaal duur. Ook maar net wat je zoekt, er zit veel verschil in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:16

SophievdV schreef:
Wat zouden jullie geven voor een merrie met een topbraaf karakter, goed aan de maat, 4 jaar, met wedstrijdervaring, braaf op vreemd terrein, goed bewegen, beleerd voor zowel de wagen als onder het zadel en die goed verkeersmak is?

Een haflinger?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:19

SophievdV schreef:

Denk dat je daar makkelijk 20k/25k voor kan vragen. Afhankelijk van papier misschien wel meer. Onbeleerde heb ik de afgelopen maand voor 15k voorbij zien komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:20

Babootje schreef:
SophievdV schreef:

Een haflinger?

Nee een kwpner van 1,70m

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:23

Sophie jouw tuigpaard?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:46

SophievdV schreef:

Ik denk richting 10/15K bij verkoop als rijpaard, gezien er minder vraag naar is dan dressuur- of springgefokte KWPNers. En de wedstrijdervaring is ook voor de wagen toch?

Als menpaard misschien veel meer, geen idee, heb ik 0 verstand van.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:47

pantarhei schreef:
Sophie jouw tuigpaard?

Volgens mij niet
Die is niet onder het zadel en volgens mij drachtig?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:04

Fly_high schreef:
SophievdV schreef:

Ik denk richting 10/15K bij verkoop als rijpaard, gezien er minder vraag naar is dan dressuur- of springgefokte KWPNers. En de wedstrijdervaring is ook voor de wagen toch?

Als menpaard misschien veel meer, geen idee, heb ik 0 verstand van.

Ja wedstrijdervaring in eerste instantie voor de wagen, maar mogelijk ook onder het zadel.

Alja: de Eebert is idd drachtig, maar we hebben er nog eentje en die gaat volgend naar hopelijk naar een heel leuk nieuw adres :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:12

Is de markt voor tuigpaarden als rijpaard niet anders dan voor een “gewone” (sorry! Weet niet hoe het anders te verwoorden) warmbloed/ KWPN?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:25

Oh ik wist helemaal niet dat je er twee had, sorry :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:38

Simbaa schreef:
Is de markt voor tuigpaarden als rijpaard niet anders dan voor een “gewone” (sorry! Weet niet hoe het anders te verwoorden) warmbloed/ KWPN?

Vast wel, het zijn tuigpaarden en die worden niet gefokt als rijpaarden. Wij maken er een heel fijn allround gebruikerspaard van. Er zijn veel mensen die graag lekker willen rijden en genieten, daar past deze merrie heel goed bij en ze heeft bovendien een mooie maat en echt een topkarakter.

De dressuurpaarden worden meestal niet betuigd. Dus daarmee spreken we wel een andere doelgroep aan ook. Hoewel ik er heilig van overtuigd ben dat een dressuurpaard ook prima voor de wagen kan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 18:40

Alja schreef:
Oh ik wist helemaal niet dat je er twee had, sorry :+

Geeft niks :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:01

SophievdV schreef:
Simbaa schreef:

Vast wel, het zijn tuigpaarden en die worden niet gefokt als rijpaarden. Wij maken er een heel fijn allround gebruikerspaard van. Er zijn veel mensen die graag lekker willen rijden en genieten, daar past deze merrie heel goed bij en ze heeft bovendien een mooie maat en echt een topkarakter.

De dressuurpaarden worden meestal niet betuigd. Dus daarmee spreken we wel een andere doelgroep aan ook. Hoewel ik er heilig van overtuigd ben dat een dressuurpaard ook prima voor de wagen kan.

Ik meen dat tuigpaarden wat anders gebouwd zijn en van nature een andere houding hebben dan rijpaarden. Van de landelijke rijpaarden die ik vroeger kende droegen degenen die richting tuiger gefokt waren hun hoofd en hals heel hoog en sommige ruiters vonden dat een beetje eng omdat ze 'zo hoog keken".Ze hadden vaak wel een koel karakter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:17

En doorzitten is vaak niet zo makkelijk.