Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:20

Oh, ik snap wel dat de markt er is. En dat vind ik erg jammer. Ik zal er persoonlijk niet meer aan mee kunnen doen. Dat is ook waarom ik het lastig vond als instructeur. Te veel mensen willen een quick fix. En dat gaat regelrecht tegen mijn principes in waarbij ik het paard in zijn waarde wil laten. (En ik ben niet heilig hoor. Ik maak ook wel eens fouten. :o )

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:34

Malenka schreef:
Ik las het zinnetje 'in hun waarde laten'. En dat ging over mensen. Naar mijn mening gaat die net zo hard op voor de paarden. Als je een paard alleen huisvest, op het randje moet pushen om te presteren en daar dan ook nog dwangmiddelen bij nodig hebt... Dan mis je denk ik het stukje waarbij je het paard in zijn waarde laat. Als ik dan ook nog lees dat een trainingspaard/handelsplaats een andere behandeling krijgt dan het eigen privé paard dan ben je mij echt kwijt. En dat is precies waarom ik er mijn brood niet mee wil verdienen. De verwachtingen die gesteld worden zijn naar mijn mening gewoon niet eerlijk tegenover de meeste paarden. Neemt niet weg dat sommige mensen die de keuze maken om zich er wel mee in te laten echt hele kundige mensen zijn. Het zijn dan alleen niet 'mijn mensen'. Ik kan met mijn levensvisie gewoon niet begrijpen hoe je die kunde zo in kunt zetten.

Hier is Roos lekker aan het wennen aan de omgeving. Ze leert zich goed te gedragen aan de hand. Hopelijk is er binnenkort iemand die met me mee op pad kan met de paarden om haar langs de weg nog makker te maken. Als dat goed gaat beginnen we wel aan een zadel. Maar dat duurt nog even.

Je doet net of ik, ja ik voel me aangestoken omdat mijn punten aangehaald worden, een tiran ben voor mijn paarden.

Een paard wat gedwongen wordt en waarbij de huisvesting niet klopt, presteert niet onder het zadel en blaakt niet van gezondheid.

Management is alles en dat hoeft echt niet perse in een kudde te zijn, grondwerkend en met enkel lieve woorden.
Dat is passend bij het paard en bij het doel waarvoor je het paard hebt.

Mijn wedstrijdpaarden komen nooit in een groep buiten, of ik ze nu snel wil verkopen of langer heb. Wat anderen daarmee doen, is helemaal hun eigen keuze, en of je het er mee eens bent of niet. Je hoeft me niet voor dwaas uit te maken.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:57

Dat was geenszins mijn bedoeling. Ik denk niet dat je een dwaas bent. Sterker nog; ik denk dat je heel bewust keuzes maakt. Onze visie komt niet overeen en dat mag. Ik zeg nergens dat je een tiran bent en ben zelfs bewust niet rechtstreeks op jou in gegaan omdat ik de indruk juist heb dat je binnen jouw visie het beste met de paarden voor hebt. Ik vermoed dat je een kundig paardenmens bent.

Ik heb het ook nergens over grondwerkend en enkel lieve woorden. Dus ik vermoed dat je mij nu ook in een verkeerd hokje stopt.

Ik denk dat het heel belangrijk is om een paard uit te kiezen dat goed past bij het doel wat je hebt en ik denk dat we het daar alleen maar eens kunnen zijn.

Waar we verschillen van mening is wat de basisvoorwaarden voor het in zijn waarde laten van een paard zijn. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek (ik houd niet van gezweef) is mijn overtuiging onder andere dat een paard nooit alleen gehouden mag worden. Met welk doel je het ook houd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:36

Ik probeer zelf altijd een beetje voor de gouden middenweg te gaan. Ik ben geen alternatieve ruiter, ik rij ook wedstrijden en rij ook met bit en af en toe een spoortje. Maar ik heb zo ongelofelijk veel geleerd de afgelopen 2 jaar over hoe het NIET moet. En jammer genoeg is mijn eigen paard daar slachtoffer van geworden, door veel te vroeg veel te intensief gereden te zijn heb ik nu een gepensioneerd paard van toen 15 jaar, intussen 17. Door een foute huisvesting zijn deze problemen dan ook pas echt naar boven gekomen. Ik heb er enorm veel uit geleerd maar mijn paard is er wel de dupe van geworden. En dat is ook een paard dat getraind is door professionals in het verleden. Wil dus helemaal niks zeggen. Mijn lesgeefster is ook professioneel, rijdt ook de paarden in van een internationale dressuuramazone die hier in België een grote stal en naam heeft. (Mag je altijd vragen in pb). Maar die weet ook dat ik het liefst zo ruim en duurzaam wil aanpakken met mijn paard, Marie hoeft nu niet de beste te zijn. Ik wil haar vooral de ruimte geven om nog te ontwikkelen en groeien, al zeker omdat ze lichamelijk nog heel baby is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:43

Malenka schreef:
Dat was geenszins mijn bedoeling. Ik denk niet dat je een dwaas bent. Sterker nog; ik denk dat je heel bewust keuzes maakt. Onze visie komt niet overeen en dat mag. Ik zeg nergens dat je een tiran bent en ben zelfs bewust niet rechtstreeks op jou in gegaan omdat ik de indruk juist heb dat je binnen jouw visie het beste met de paarden voor hebt. Ik vermoed dat je een kundig paardenmens bent.

Ik heb het ook nergens over grondwerkend en enkel lieve woorden. Dus ik vermoed dat je mij nu ook in een verkeerd hokje stopt.

Ik denk dat het heel belangrijk is om een paard uit te kiezen dat goed past bij het doel wat je hebt en ik denk dat we het daar alleen maar eens kunnen zijn.

Waar we verschillen van mening is wat de basisvoorwaarden voor het in zijn waarde laten van een paard zijn. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek (ik houd niet van gezweef) is mijn overtuiging onder andere dat een paard nooit alleen gehouden mag worden. Met welk doel je het ook houd.

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Fijn dat je het even uitlegt. Excuses voor mijn bericht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:06

Mijn man heeft vandaag wat foto's gemaakt.
Aangezien je in onze bak alleen een stofwolk ziet met ergens een paard ertussen heb ik een stukje gras gezocht. Was welliswaar ook een kleine uitdaging aangezien het totaal niet vlak is (dus nee ik heb niet de horizon niet gemanipuleerd :+ ) en er molshopen inzaten en er beneden dit stukje een steengroeve ligt waar vrachtwagens af en aanrijden. Maar ze deed het echt niet slecht. Ik moet nog sorteren en uitzoeken maar vast een idee voor de nieuwsgierigen aangezien ik zelden verder kom dan oortjes foto's:

Afbeelding

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:17

Oh sizzle jouw man mag vaker mee! Dit zie ik graag *\o/*

Afgelopen zaterdag eindelijk weer eens les gehad met Koda en oh wat ging het fijn! Heerlijk los door zijn lijf in stap en draf. Galop heeft hij nog veel moeite met zijn balans en dan gooit hij zijn hoofd naar buiten. Werkpuntje voor later, ik hoop dat dat vanzelf bijter eigenlijk als hij wat verder is. Morgen weer lekker naar het bos, ben benieuwd hoe hij dan weer is :o

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:54

Ik lees mee maar reageer even wat minder ... vanavond mijn les afgezegd omdat mijn lieve liefste maatje van bijna 12 in mijn schoot is overleden vanmiddag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:58

PSvanLot schreef:
Een paard wat gedwongen wordt en waarbij de huisvesting niet klopt, presteert niet onder het zadel en blaakt niet van gezondheid.

Dat is niet helemaal waar. De meeste paarden schikken zich naar de situatie ook omdat ze natuurlijk niets zelf kunnen veranderen en waarschijnlijk het zich ook niet kunnen voorstellen.
Wat niet wil zeggen dat het de meest optimale situatie is.

Paarden worden, in het algemeen, wel vaak gedwongen. :j Mijn eigen paard ook, die gaat echt niet uit zichzelf dressuuroefeningen doen . Dat moet ze van mij :)
Ze blijft liever lekker eten, chillen met haar vriendinnen en misschien af en toe een wandeling met veel snaaipauzes tussendoor.

Malenka verwoord wel goed hoe ik er ook in sta.
Competities boeien mij niet zo, heb totaal andere doelen. Zie wel om mij heen dat competitiedrang niet altijd het goede in de mens naar boven haalt.

Nice Sizzle!

Gaat goed he, S1993!

Joya zit in de lappenmand -O- Gisteren tijdens de les bleek ze met aandraven niet rad. Vandaag kwam de oorzaak aan het licht, een hoefzweer die er achter bij de verzenen uitkomt. Zweer is nu in ieder geval open dus hopelijk gaat het snel beter.
Dacht altijd dat ze erg kreupel zijn bij een hoefzweer maar in stap zie je eigenlijk niets.
Been is ook niet opgelopen ofzo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:03

candalisa schreef:
Ik lees mee maar reageer even wat minder ... vanavond mijn les afgezegd omdat mijn lieve liefste maatje van bijna 12 in mijn schoot is overleden vanmiddag.

:(:)

Sterkte!
Altijd moeilijk, afscheid nemen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:04

fransje23 schreef:
PSvanLot schreef:

Dat is niet helemaal waar. De meeste paarden schikken zich naar de situatie ook omdat ze natuurlijk niets zelf kunnen veranderen en waarschijnlijk het zich ook niet kunnen voorstellen.
Wat niet wil zeggen dat het de meest optimale situatie is.

Paarden worden, in het algemeen, wel vaak gedwongen. :j Mijn eigen paard ook, die gaat echt niet uit zichzelf dressuuroefeningen doen . Dat moet ze van mij :)
Ze blijft liever lekker eten, chillen met haar vriendinnen en misschien af en toe een wandeling met veel snaaipauzes tussendoor.

Malenka verwoord wel goed hoe ik er ook in sta.
Competities boeien mij niet zo, heb totaal andere doelen. Zie wel om mij heen dat competitiedrang niet altijd het goede in de mens naar boven haalt.

Maar dat is anders dan dat het hierboven genoemd wordt. Uiteindelijk is alles dwang als ze niet in vrijheid leven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:04

candalisa schreef:

Wat een vervelend nieuws, veel sterkte!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:19

PSvanLot schreef:
Maar dat is anders dan dat het hierboven genoemd wordt. Uiteindelijk is alles dwang als ze niet in vrijheid leven.

Er zijn gradaties in dwang, dat is waar.
Dwang dmv het geven een pijnprikkel is iets wat ik zelf bijvoorbeeld liever voorkom. Ook al zal het paard snel leren wat er komt en er alles aan zal doen om de pijn te voorkomen.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:30

Sterkte Candalisa Y;(

En beterschap voor Joya, Fransje!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:33

fransje23 schreef:
PSvanLot schreef:

Dwang dmv het geven een pijnprikkel is iets wat ik zelf bijvoorbeeld liever voorkom. Ook al zal het paard snel leren wat er komt en er alles aan zal doen om de pijn te voorkomen.

Geloof ook niet dat dat de intentie is bij welke vorm van africhting dan ook.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:47

Prachtige foto sizzle!

Malinka, dat ik met mijn eigen beesten rustiger aan doe dan met de handelspaarden betekent natuurlijk niet dat er met de handelspaarden te snel gedaan wordt. Sterker nog, we krijgen juist bijna altijd paarden die zijn overvraagt, bang geworden zijn of mensen/het rijden helemaal niet leuk meer vinden. En die gaan juist allemaal na 1 a 2 maanden heel gelukkig en heel werkwillig weer weg. Maar ja, niet om arrogant te doen, maar dat kan ook niet iedereen, vergt een bepaalde handigheid, gevoel en ervaring. Bij veel anderen zou het inderdaad niet vriendelijk kunnen of zelfs verkeerd gaan, en dan komen ze weer bij ons terecht :P

Mijn eigen beesten doe ik minder vaak in de week, en desensibiliseer ik bijvoorbeeld meer voor ik op stap zodat ik (99%) zeker weet dat er niet eens met een oortje gereageerd wordt door het paard. Bij handelspaarden stap ik wat eerder op zodra ik denk dat het kan zonder dat ze echt gek gaan doen of bang worden. En dat gebeurd dan heel soms met slofje.

Ik rijd die ook sneller meer aan elkaar etc. dan bij mijn eigen paarden waarvan ik toch geen dressuurwedstrijden rijd.

Hebben nu ook weer een Spaanse staan die de vorige eigenaar net zadelmak gemaakt heeft. Ze wilde niet gevangen worden, bang voor mensen, en sensibel onder het 'rijden' (beetje stap en draf half stuurloos).
Bijna een maand verder ze loopt netjes nageeflijk in alle drie de gangen en komt hinnekend op ons af als we aan komen. <3 ik noem dat dan toch echt niet te snel. Ondanks dat ik met mijn eigen paard na die tijd wellicht alleen nog grondwerk zou doen.

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:51

PSvanLot schreef:
fransje23 schreef:

Geloof ook niet dat dat de intentie is bij welke vorm van africhting dan ook.

Toch wordt het veel gebruikt :j
Dat het niet de intentie denk ik ook maar dat maakt het juist wat treurig. Want dan doet iemand iets zonder dat degene weet wat het gevolg is.

Daarnaast wordt het argument, ze zijn niet van suiker of ze kunnen wel tegen een stootje vaak gebruikt. Tja dat kunnen mensen zelf ook maar de tijd dat leerkrachten kinderen mochten slaan is gelukkig, in Nederland, verleden tijd.
En ja paarden geven elkaar ook wel eens een schop maar daar gaat wel voor een paard begrijpbare signalen aan vooraf.
:)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:51

candalisa schreef:

Vreselijk, sterkte!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:43

Ach wat naar Candalisa. Sterkte!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:47

Sterkte Candalisa!
Mooie foto Sizzle!!

wbt de discussie, ik zie dat Malenka keurig verwoord hoe ik er in sta, verder denk ik dat we dit beter kunnen laten rusten. 100 mensen, 100 meningen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:50

Malenka schreef:
Oh, ik snap wel dat de markt er is. En dat vind ik erg jammer. Ik zal er persoonlijk niet meer aan mee kunnen doen. Dat is ook waarom ik het lastig vond als instructeur. Te veel mensen willen een quick fix. En dat gaat regelrecht tegen mijn principes in waarbij ik het paard in zijn waarde wil laten. (En ik ben niet heilig hoor. Ik maak ook wel eens fouten. :o )

Maar wat vind je quick fix? Voor mij is dat niet gerelateerd aan tijd. Sommige paarden zijn zadelmak geboren en zijn qua karakter en talent ook zo makkelijk dat ze snel "ingereden" zijn, d.w.z. dat de basis (gas, rem en stuur) erop zit. Dan hoef je dat toch niet langer te laten duren dan nodig?
Sommige paarden hebben meer tijd nodig en die moet je dan ook nemen want anders krijg je toch problemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:51

Leuke foto Sizzle. Oef molshopen zou ik wel eng vinden..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:56

fransje23 schreef:

Is het gebruik van een zweep bij rijden en longeren dan ook een pijnprikkel? Hoe zie jij dat dan voor je?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:31

Babootje schreef:
fransje23 schreef:

Is het gebruik van een zweep bij rijden en longeren dan ook een pijnprikkel? Hoe zie jij dat dan voor je?

Hangt van het gebruik af.
Het kan zeker een pijnprikkel zijn maar ook slechts een tikje als aanwijzing.

Ik bedenk altijd of ik zo hard op mijn eigen been zou slaan.
Ik ben niet van sm dus als ik denk dat ik het te pijnlijk zou vinden is het een no go.
Pijn geeft stress en een gestrest paard kan niet meer leren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:32

Ik denk dat als je echt een lel moet geven met de zweep voor een reactie dat je dan je doel al heel ver voorbij bent...