Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Malenka schreef:Ik las het zinnetje 'in hun waarde laten'. En dat ging over mensen. Naar mijn mening gaat die net zo hard op voor de paarden. Als je een paard alleen huisvest, op het randje moet pushen om te presteren en daar dan ook nog dwangmiddelen bij nodig hebt... Dan mis je denk ik het stukje waarbij je het paard in zijn waarde laat. Als ik dan ook nog lees dat een trainingspaard/handelsplaats een andere behandeling krijgt dan het eigen privé paard dan ben je mij echt kwijt. En dat is precies waarom ik er mijn brood niet mee wil verdienen. De verwachtingen die gesteld worden zijn naar mijn mening gewoon niet eerlijk tegenover de meeste paarden. Neemt niet weg dat sommige mensen die de keuze maken om zich er wel mee in te laten echt hele kundige mensen zijn. Het zijn dan alleen niet 'mijn mensen'. Ik kan met mijn levensvisie gewoon niet begrijpen hoe je die kunde zo in kunt zetten.
Hier is Roos lekker aan het wennen aan de omgeving. Ze leert zich goed te gedragen aan de hand. Hopelijk is er binnenkort iemand die met me mee op pad kan met de paarden om haar langs de weg nog makker te maken. Als dat goed gaat beginnen we wel aan een zadel. Maar dat duurt nog even.
Malenka schreef:Dat was geenszins mijn bedoeling. Ik denk niet dat je een dwaas bent. Sterker nog; ik denk dat je heel bewust keuzes maakt. Onze visie komt niet overeen en dat mag. Ik zeg nergens dat je een tiran bent en ben zelfs bewust niet rechtstreeks op jou in gegaan omdat ik de indruk juist heb dat je binnen jouw visie het beste met de paarden voor hebt. Ik vermoed dat je een kundig paardenmens bent.
Ik heb het ook nergens over grondwerkend en enkel lieve woorden. Dus ik vermoed dat je mij nu ook in een verkeerd hokje stopt.
Ik denk dat het heel belangrijk is om een paard uit te kiezen dat goed past bij het doel wat je hebt en ik denk dat we het daar alleen maar eens kunnen zijn.
Waar we verschillen van mening is wat de basisvoorwaarden voor het in zijn waarde laten van een paard zijn. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek (ik houd niet van gezweef) is mijn overtuiging onder andere dat een paard nooit alleen gehouden mag worden. Met welk doel je het ook houd.
PSvanLot schreef:Een paard wat gedwongen wordt en waarbij de huisvesting niet klopt, presteert niet onder het zadel en blaakt niet van gezondheid.
fransje23 schreef:PSvanLot schreef:Een paard wat gedwongen wordt en waarbij de huisvesting niet klopt, presteert niet onder het zadel en blaakt niet van gezondheid.
Dat is niet helemaal waar. De meeste paarden schikken zich naar de situatie ook omdat ze natuurlijk niets zelf kunnen veranderen en waarschijnlijk het zich ook niet kunnen voorstellen.
Wat niet wil zeggen dat het de meest optimale situatie is.
Paarden worden, in het algemeen, wel vaak gedwongen.Mijn eigen paard ook, die gaat echt niet uit zichzelf dressuuroefeningen doen . Dat moet ze van mij
![]()
Ze blijft liever lekker eten, chillen met haar vriendinnen en misschien af en toe een wandeling met veel snaaipauzes tussendoor.
Malenka verwoord wel goed hoe ik er ook in sta.
Competities boeien mij niet zo, heb totaal andere doelen. Zie wel om mij heen dat competitiedrang niet altijd het goede in de mens naar boven haalt.
PSvanLot schreef:Maar dat is anders dan dat het hierboven genoemd wordt. Uiteindelijk is alles dwang als ze niet in vrijheid leven.
fransje23 schreef:PSvanLot schreef:Maar dat is anders dan dat het hierboven genoemd wordt. Uiteindelijk is alles dwang als ze niet in vrijheid leven.
Er zijn gradaties in dwang, dat is waar.
Dwang dmv het geven een pijnprikkel is iets wat ik zelf bijvoorbeeld liever voorkom. Ook al zal het paard snel leren wat er komt en er alles aan zal doen om de pijn te voorkomen.
PSvanLot schreef:fransje23 schreef:Er zijn gradaties in dwang, dat is waar.
Dwang dmv het geven een pijnprikkel is iets wat ik zelf bijvoorbeeld liever voorkom. Ook al zal het paard snel leren wat er komt en er alles aan zal doen om de pijn te voorkomen.
Geloof ook niet dat dat de intentie is bij welke vorm van africhting dan ook.
Malenka schreef:Oh, ik snap wel dat de markt er is. En dat vind ik erg jammer. Ik zal er persoonlijk niet meer aan mee kunnen doen. Dat is ook waarom ik het lastig vond als instructeur. Te veel mensen willen een quick fix. En dat gaat regelrecht tegen mijn principes in waarbij ik het paard in zijn waarde wil laten. (En ik ben niet heilig hoor. Ik maak ook wel eens fouten.)
fransje23 schreef:Er zijn gradaties in dwang, dat is waar.
Babootje schreef:fransje23 schreef:Er zijn gradaties in dwang, dat is waar.
Is het gebruik van een zweep bij rijden en longeren dan ook een pijnprikkel? Hoe zie jij dat dan voor je?