Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:20

Wat een leukerd! :D

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:04

Noulime super dat ie het nageven doorheeft. Bij jouwne ook zo in eenkeer dat hij het doorheeft?
Dat ziet er leuk uit!

Mirjam super dat ze goed gekeuerd zijn!

Heerlijk S Bravour! Lekker ontspannen

KM ja absoluut wel braaf maar gewoon veel looplust, kan ook prima overgangen terugrijden dan

Km wat schrikken zeg!

Miesje ziet er mooi actief uit!

Xapple lekker gelest, top!

Welkom Ti Amo
Wat een schatje!

Even gauw gauw bijgelezen. Erg druk op moment. Morgen begin het concours van eigen vereniging waar ik in de organisatie zit, dus veel te doen op moment.

Ken deed het weer netjes van de week :)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:07

Tiamo welkom! En wat een leuke pony.

Melissa, ja kan echt merken dat het warme weer weg was met rijden, veel actiever!
Wel stiekem met klein zweepje erbij hoor..
Leuk dat je het concour organiseert!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:18

Veel plezier morgen Melissa, ik heb ook "wedstrijd" maar dan zelf rijden.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:49

Hoi Cera en Ti-amo, leuke paarden en welkom (terug) :) ben benieuwd naar jullie filmpjes en verhalen enzo!!

xApple, fijn om te lezen dat het goed gaat! En leuk dat je naar het strand gaat :)

Miesjex, ziet er goed uit!! Chill he, dat het weer wat kouder is.

Op mobiel is bijlezen echt super onhandig. Ik probeer morgen wat beter te reageren ;)

Hier alvast een filmpje van hoe we het nu doen (vierde week van inrijden). Ook biedt ze af en toe tölt aan, daar ben ik ook heel blij mee. Maarja, kon ik niet anders met haar ouders

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 22:01

Leuk leuk.
Mijn honden mogen niet in de bak als ik bezig ben met de paarden. :P

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 23:15

@ jennanne die komt echt al mooi de bak door! Nog iets uit balans, maar dat is ook logisch. Hoelang zitten jullie er al op?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:44

Wauw die loopt braaf zijn rondje ook met die honden erbij in! Was dit de eerste galop?

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:21

Haha het was nog veel erger met die honden. Ze gaan nu gelukkig alleen met galop erachteraan. Maar dat komt dus over een tijd ook wel goed.

We hebben wel eerder paar pasjes galop gedaan, maar dat waren er maar 1 of 2. En nu was het ook echt veel beter met contact en ook het terug gaan naar de draf :)

Ben er vier of vijf weken geleden voor het eerst op gaan zitten, maar door de hitte ook veel pauzes gehad natuurlijk. Wellicht juist wel goed geweest voor de training zo

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:17

Wat ik zo goed vind van jullie... is dat er bij niemand meer achteraan gelopen wordt met een longeer zweep om het tempo goed te houden.. ik heb dat nog wel nodig en maak me er stiekem een beetje druk over, want hij wilt nog niet altijd heel graag (vlug) naar voren....

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:20

Hier een tijd met die zweep gereden hoor. Maar kan nu wel zonder hulp inderdaad, hoewel laatst moest die er toch weer even bij, de handrem stond erop oid. :')
Gewoon jullie eigen tempo aanhouden, de een is sneller dan de ander.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:21

Maae zal t wel goed komen? Daar maak ik me echt bezorgd over

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:32

Tuurlijk wel, consequent zijn, stem ook gebruiken. Komt het wel goed!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:00

mirjamalvaro schreef:
Tuurlijk wel, consequent zijn, stem ook gebruiken. Komt het wel goed!

Dat doen we. Geen reactie op been is een tikje met me zweep. Echter trapt die dan soms naar me zweep terug...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:38

Negeren en opnieuw vragen. Zweep moeten sommige ook echt leren accepteren.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 11:38

mirjamalvaro schreef:
Negeren en opnieuw vragen. Zweep moeten sommige ook echt leren accepteren.

Oh echt, zou het? Was al bang dat die "niet meer braaf zou blijven" :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:04

Ik heb nooit iemand ter ondersteuning erachter lopen, al kan ik het gerust begrijpen bij paarden die liever omhoog dan naar voren energie uitten. Toch borrelt bij mij dan al gauw de vraag op of het paard er klaar voor is om los te lopen. Wie weet is het een beter idee voor hem om het rijden uit het longeren voor te laten gaan? Dus eerst erop aan de lijn, begeleider aan de lijn gaan gewoon longeren en jij rijdt mee door hulpen te geven zodat de link wordt gelegd. Tuurlijk mogen ze daarna trager zijn als ze los gaan, maar dan is het de truc om in te schatten of ze langzamer gaan door balansgebrek of door gewoon luiheid. Bij luiheid consequent naar voren, bij balans is het vaak in een paar keer al aan het verbeteren. Mijn merrie was niet voorwaarts de eerste keer, stapje voor stapje wachtend op mijn commando’s. Maar voor de tweede keer stappen had ze ineens haar balans gevonden en kon ze voorwaarts weg stappen. Wat ook een mooi ding is om voorbereidend grondwerk te doen, de mazzel die je daarvan hebt is dat je zonder problemen weg kan rijden, zonder verwarring. Bij mij zit het stuur er namelijk vanaf keer 1 op, omdat je bij grondwerk ook met indirecte teugelhulpen werkt.

Vanmorgen fien weer uit de wei geplukt en er lekker opgestapt. In een andere bak voor de eerste keer (we hebben 2 bakken op stal) maar daar maakte ze niets van. Geoefend met het sturen en wegstappen wat echt top ging, niets aan te verbeteren. Halthouden gaat ook beter, die link moeten ze echt gaan leggen dat heeft een paar keer nodig. Als die erop zit ga ik draven :)

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:10

We zijn vanuit longerend erop gaan uitbreiden naar helemaal los in de bak, en sindsdien vindt die het lastig om de drive te vinden. Ander zijds kan die af en toe ook wat vlug worden waardoor ik niet meer brutaal durf te rijden en het eigenlijk dan juist moet gaan overnemen. Met longeren moet je hem ook even "wakker" maken waarna die voorwaarts loopt. We rijden al expres in de extra grote rijhal zodat die veel ruimte heeft. Buiten hebben we er overigens geen last van en dan voel ik hem.echt super fijn en los onder me

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:16

Zorg ervoor dat je op de belangrijke punten blijft rijden, anders krijg je daar last van later! Maar jullie komen er vast met de juiste begeleiding! Heb jij al eens een filmpje geplaatst? Misschien kunnen we daar even mee kijken? Het is lastig vanaf hier. Je zadel ligt wel helemaal ok, tanden?
Omdat je opmerkt dat je het bij het longeren ook moet wakker schudden zou ik eerst even een osteopaat laten komen en dan gewoon echt een burtale/rijdende ruiter worden. (Maar voordat je consequent wordt, zorg dat je zeker weet dat alles goed zit)

Nog wat beeldmateriaal van het rijden van vandaag :) Trots op mijn meisje. Prachtige stap heeft ze al, ondanks dat haar balans nog moet ontwikkelen. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:28

Medisch is die ok, enige wat nog op de planning staat is de zadelmaker, die komt zsm. Voordat het, niet bedoeld, uit loopt op een "discussie", mijn intentie was eigenlijk meer om er achter te komen of er meerdere dit probleem hebben dan wel herkennen. Hij heeft best tempo, maar nog wel dankzij iemand er achter met de longeerzweep. Kleine stukjes red ik me, maar echt rijden zonder een helpende hand gaat nog niet. :)

Zojuist ook gereden, en het viel me niet tegen. Maar wederom met iemand die me omdersteunde met de longeerzweep.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:02

@MelissaB; Hm lastig ja. Ik heb dat ook een beetje met Lars. Wat ik doe is heel veel overgangen en schijnovergangen waarbij hij nog niet de hele lange zijde flink voorwaarts moet maar eerst 3 passen, dan normaal tempo en dan weer 3 passen en dat steeds wat opbouwen. Ik moet ook streng zijn hoor, hij heeft al eens een tik voor zijn billen gehad en hij heeft daar nu wel ontzag voor. En natuurlijk heel veel belonen bij goed gedrag en de trainingen kort houden.

@Sbravour; Ziet er goed uit :D Lekker relaxt inderdaad. Volgens mij hebben jullie ook een heerlijke bak of niet?

@Jenanne; Ohh stoute honden! Mijn hond mag écht niet in de bak als ik bezig ben. Maarre brave pony hoor ! +:)+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:04

Lars gelongeerd vanmorgen. Met balkje erbij. Hij brak eerst 3x bijna zijn nek (lomp :') ) en daarna snapte hij dat ‘ie eroverheen moet ipv dat de balk vast wel aan de kant zou gaan voor hem.

Afbeelding

En Rissa geborsteld en geknipt <3
Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:27

@SBravour Wat ziet dat er heerlijk ontspannen uit zeg! En precies wat je zegt, als de voorbereiding goed is is het echt opstappen en wegrijden, afgezien van wat balans probleempjes maar dat mag in het begin.

@xApple Ik heb hier ook zn lomp beest staan, dus ik ken dat maar al te goed :D
En ik blijf Rissa echt een heel mooi kleurtje vinden, net iets anders dan de standaard fjord.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:38

Cera_D schreef:
@SBravour Wat ziet dat er heerlijk ontspannen uit zeg! En precies wat je zegt, als de voorbereiding goed is is het echt opstappen en wegrijden, afgezien van wat balans probleempjes maar dat mag in het begin.

@xApple Ik heb hier ook zn lomp beest staan, dus ik ken dat maar al te goed :D
En ik blijf Rissa echt een heel mooi kleurtje vinden, net iets anders dan de standaard fjord.

Wat probeer je hiermee te zeggen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 16:40

Haha slimpie die Lars! :))

Pff hier wedstrijd met Zorro. Kom ik terug trap madammeke Kya hem finaal in elkaar. Ze krijgt sowieso weer flinke praatjes dus geloof dat haar vakantie maar voorbij moet zijn. >;)