[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:27

Nou ik vind Callas echt enorm braaf!! Zeker met het loswerken als de pony’s wat verder weg gaan, blijft ze keurig bij jou!! <3

Wat betreft het van hand veranderen zou ik voorlopig de oplossing van jouw vriend volgen! Duidelijke aanwijzing (fluitje en de ‘buiging’ van jouw lichaam) en als ze daar niet op reageert haar toch iets blokkeren bij de schouder. Buiging ook lang genoeg aanhouden want zeker in het begin van het filmpje doe je dat maar heel kort..
Ik heb het idee dat ze het gewoon niet helemaal snapt.. dus nu even duidelijker zijn in je hulpen en daarna kun je die echt wel weer afbouwen..

Ik moest wel even heel hard lachen bij De opmerking: ‘is ze blind dan?’ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:45

Heel mooi om te zien hoe goed ze op je reageert!
Ik snap niet zo veel van de TRT methode, voor mij is het een beetje onlogisch dat je met de zweep haar achterhand “weg duwt”, het lijkt mijn inziens dan juist of je haar vooruit drijft. Wel gek dat ze het de ene kant op wel goed doet en de andere kant dan niet. Paarden zijn vaak scheef naar een kant, dus dat zou het misschien kunnen zijn?
Hoe ik een paard heb leren draaien met grondwerk is inderdaad eerst klein maken (en klein blijven tot ze naar je toe komt). Als ze je signaal negeert mag je haar blokkeren door idd een stapje naar voren zetten zodat je haar weg blokkeert (en als ze je dan nog negeert mag je zelfs je hand uitsteken zodat ze echt geblokkeerd wordt, op energie). Zodra ze naar jou toe draait, wijs je met je arm en hand die kant op waar ze heen moet en zet je een stapje richting de achterhand zodat ze van voor ook de ruimte krijgt om die kant op te gaan. En jij eigenlijk als vanzelfsprekend de drijvende positie weer inneemt.. Maar dat is hoe het voor mij werkt.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik het heel knap vind dat jullie zo zijn gegroeid en dat ik heel veel respect voor je doorzettingsvermogen heb _/-\o_

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:26

Als je kijkt naar hoe ze linksom loopt ten opzichte van rechtsom, dan valt op dat ze linksom heel soepel haar rondje loopt. Rechtsom trekt ze meer aan het touw. Dus het kan best dat ze het rechtsom gewoon moeilijker vindt.

En dat los werken is een hele andere methode toch? Daar blokkeer je haar wel namelijk bij het keren, nadat je hebt gefloten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 21:34

Monique ik ken de TRT methode niet maar ga met het advies van je vriend mee. In het begin kom je naar mijn mening niet sterk over, bijna te voorzichtig en afwachtend. Er zijn momenten waar je beter uit het middelpunt kunt komen met een paar stappen naar voren om haar te blokkeren. Desnoods een keer met de longeerzweep 1 of 2 meter voor haar neus op de grond petsen zodat ze acuut draait. Om aan te geven dat het je menens is dat Callas in elk geval wel adekwaat luistert in plaats van te lang haar zin door te dralen.
Verder zag ik een paar keer dat je bijna een knieval in haar richting maakt om haar te laten draaien. Als paarden spelen of knokken met elkaar dan maakt het onderdanige paard een knieval naar het leidende paard. Het zal me niet verbazen dat je met deze beweging je respect in haar richting verliest.

Verderop in je filmpje vind ik je erg verwarrend met je armhulpen. Geregeld bewegen met 1 of beide armen tegelijk waarbij je hetzelfde vraagt van haar. Bij ik meen 6 minuten en 42 sec. zie je Callas duidelijk twijfelen op je armhulpen. Zo van welke kant moet ik nou op? Als ze linksom gaat zou ik alleen de rechterarm met of zonder longeerzweep gebruiken als drijvende hulp. Zou je moeten blokkeren dat kan je je linkerarm opheffen met een soort van HO en om. Rechtsom gebruik je dan alleen je linkerarm als drijvende hulp en gebruik je je rechterarm alleen als je moet vertragen in tempo of zelfs blokkeren.

Ik denk dat Callas duidelijk een voorkeur heeft voor linksom. En dat daar het probleem ligt dat ze moeilijker op je vraag rechtsom gaat. Ik denk dat je met rechtsom haar wat meer moet begeleiden en echt blokkeren door uit je middelpunt van de cirkel te komen. Het zijn tips, geen kritiek ;) Begrijp me niet verkeerd maar ga echt wat zelfverzekerder in het midden staan of loop desnoods in een hele kleine cirkel mee maar straal duidelijk uit dat JIJ de leiding hebt. Dat mis ik best een beetje in dit filmpje.

Ik vermoed dat daar ook een stukje 'ongehoorzaamheid' uit voortkomt van Callas. Jij hebt nog niet het volle respect van haar. Jullie 'dansen' nog teveel om elkaar heen van wie het nou eigenlijk voor het zeggen heeft ;)

Monique1963

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 21:52

Wauw allemaal, wat een goede waarnemingen! Ik wil graag op alles wat jullie zeggen terugkomen, maar daar ga ik even voor zetten morgen!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:11

Eigenlijk is idd alles wat ik zou zeggen ook wel gezegd. Behalve mssn dat als zij het echt zo lastig vindt waarom dat niet eerst in stap de goede manier vinden voor het in draf proberen? Verder idd vind ik de hulp met de zweep, kont wegzetten, vreemd maar snap hem wel. En die kan verwarring opleveren, omdat het ook een drijvende hulp kan zijn.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:17

Ik denk dat je inderdaad niet doorpakt.

Je "vraagt" iets aan Callas waarbij Callas twijfelt en dan pak je vervolgens niet door met een fase strenger te worden.
Je twijfelt te veel aan jezelf, terwijl dit niet nodig is want linksom lukt t wel.

Ik zou in jou geval met het rechtsom gaan , iets strenger gaan. Dwz dat zodra ze gewoon doorblijft lopen zou ik eens met het uiteinde van de leadrope tegen haar schouder aan zwaaien.

Dus je vraagt haar dmv je lichaam scheef te houden en te kijken naar haar achterhand ( dit doe je al) en daarop komt ze al een beetje met haar gezicht richting jou , dan meteen wijzen welke kant ze op moet ( ik doe dan zelf 2 pasjes naar achter , zodat ze de ruimte hebben om te draaien en niet in jouw bubble komen) en bij verkeerde reactie zwaai je meteen de leadrope tegen haar schouder waardoor ze toch de goede kant kiest en zodra ze dit doet hou je je handen laag en zo geef je haar de beloning van druk wegnemen.

Niet teveel aan jezelf twijfelen en af en toe haar een fase "strenger" aanpakken. Dat is dan duidelijk voor haar . Jij bent dan een echte leider.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:36

Monique, ik heb nog een aanvulling :)
Je geeft aan dat Callas rechtsom wel beter gaat als je los met haar werkt. Maar dan is de cirkel voor Callas ook veel groter. Ik ga er van uit dat ze rechtsom gewoon veel stijver is, links is dan eigenlijk haar moeilijke kant want die moet langer worden op de volte. Op een kleine cirkel vind ze dat een stuk onaangenamer dan op een veel grotere ruimte. En dat is logisch want op een grotere cirkel hoeft ze minder in te buigen :)

Of het alleen een kwestie is van de stijve en soepele kant bij haar kan ik zo niet zien maar ik weet wel dat sommige paarden er heel veel moeite mee hebben als ze op hun stijve kant aan het werk moeten.

Ik heb jaren terug eens 2 dames voortgeholpen met een Fjord en een Haflinger. Beide paarden waren al een jaar of 8 á 9 en konden en wilden alleen maar linksom in hun rijbak. Zodra ze maar een poging deden om rechtsom te gaan kwam er mega verzet van de paarden. Dus de dames lieten ze al een paar jaar alleen maar linksom gaan.
De eerste keer heb ik er wat afgerend :-) De paarden een voor een los gelongeerd in hun rijbak en vanuit het midden met bijna een katachtige beweging richting hoefslag gesprongen om te blokken zodat ze om gingen. Ik heb echt met mijn hele lijf de lichaamstaal moeten gebruiken om respect te krijgen. Na veel verzet, steigeren, ervan tussen rennen linksom heb ik er uiteindelijk controle over gekregen. Zo van wil je rennen, oke ga maar een poosje. Werden ze moe en vielen ze terug in tempo dan dreef ik ze nog een aantal rondjes door zodat ze op mijn commando tempo terug namen en niet eerder. Nou dat wegrennen was er zo af want ze waren ook nog 's tonnetje rond dus weinig conditie :)
Ze hadden rap in de gaten dat ze zichzelf daar mee hadden :D Steigeren als verzet tolereer ik sowieso niet en als het me lukt krijgen ze knal met de longeerzweep op de voorbenen. Ik weet nog wel dat ik me tijdens die sessies bewust heel groot gemaakt heb. Hoofd en schouders goed rechtop en jezelf breed maken in de borstkas. Echt qua uiterlijk en houding laten zien dat ze de kachel niet met je aan moeten maken. Op zich had ik die paarden vrij snel overtuigd dat er ook een rechtsom was in het leven en daar legden ze zich ook vrij snel bij neer. Het was lastiger om de dames foute gewoontes af te leren en ze te leren om adekwater te reageren als de paarden terug vielen in hun oude gewoontes. Het lastigste is dat paarden exact weten hoever ze kunnen gaan bij hun baasje. Zoiets speelt meestal al over langere tijd. Om dat om te omgebogen te krijgen is niet makkelijk maar is ook niet onmogelijk :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 18:21

hallo allemaal, wat tof dat jullie zo meedenken.

Ik heb gezocht op internet naar een filmpje van Tristan Tucker waar hij klokwerkt en rondwerkt (zeg maar longeren) maar dat heb ik niet precies kunnen vinden. In de cursus die ik volg staat uiteraard wel materiaal, maar vanzelfsprekend is het niet de bedoeling dat ik dat deel, neem ik aan.

Toch is het belangrijk dat ik goed verwoord wat hij bedoelt. Er zijn (in ieder geval) vier manieren om een paard aan de longe van hand te laten veranderen. Deze ken ik.

1. je doet ongeveer zo. Het paard loopt op de cirkel, je zegt ho, vraagt het paard naar je toe, je maakt bijv ruimte voor het paard door wat te verstappen en je begeleidt hem de andere kant weer op, hetzij met je hand of halster beetpakken of zoiets.

2. Het paard beweegt op de cirkel, je loopt richting het paard, blokkeert het paard in zijn richting en stuurt hem de andere kant op.

3. het paard gaat op de cirkel en jij houdt hem daar door de aanwezigheid van je lichaam. Als je wilt van hand veranderen dan stap je uit de bubble van het paard en geeft het paard zodoende ruimte om naar binnen te komen en je kunt hem dan de andere kant op sturen.

4. Het paard is op de cirkel, jij blijft zoveel mogelijk op een vaste plek staan, je drijft zijn achterhand uit de cirkel, zijn hoofd komt dan naar je toe en vanaf je positie wijs je waar het paard heen moet en drijf je met je andere hand al dan niet met stick.

Methode 1 is niet meer wat ik zoek. Methode 2 daar spreekt me het blokkeren niet meer van aan. Vroegah kende niemand de joinup. Toen ging iedereen de join up doen. Nu is de joinup not done. Immers je jaagt het paard telkens uit je kudde en hij moet dan komen vragen of hij weer terug mag. Dat is ook zo bij blokkeren. Daarbij roep je een heftige reactie op, zeker bij een paard als Callas. Wat in haar geval leidt tot heel veel boosheid. Methode 3 doe ik met los rondwerken. En methode 4 wil ik graag bereiken.

Om het paard te leren zijn balans te vinden en te leren buigen in zijn lichaam wordt oefening vier vooraf gegaan door klokwerken. Dit is de voorbereiding voor die oefening. Bij klokwerken sta jij (bijna) vast in het midden. Er zijn als de schietschijf van dart twee ringen om dat middelpunt. In de eerste ring lopen de voorbenen van het paard en in de tweede ring lopen de achterbenen. Het paard loopt dus als het ware zijwaarts over een cirkel om jou heen. Daarbij moeten zijn ogen op jou gericht blijven en de hals mag flink ingebogen zijn. Het paard is de grote wijzer van de klok en jouw arm met stick is de kleine wijzer van de klok die het paard begeleidt in zijn beweging. Uiteindelijk ga je het zonder stick doen en is het buigen van je lichaam richting de achterhand de vraag aan het paard om de achterhand weg te verplaatsen. Het paard komt dan met zijn hoofd naar jou toe en vanuit die positie stuur je hem de andere kant op, je blijft daarbij op jouw middelpunt staan en het paard moet soepel langs je bewegen zonder jou omver te lopen.

Dat is waar ik naar toe wil. Nu ingaan op jullie opmerkingen.

assebassie schreef:
Monique ik vind het er best goed uitzien, ik kan je geen tips geven want ik ben niet thuis in de trt methode, misschien zou ik dat ook eens moeten doen 8-) ik doe altijd maar een dotje :+ .
'Gewoon' longeren gaat nog wel maar verder :Y) .

Maar ik weet wel dat mijn paarden niet zo braaf alles doen als Callas, zij is dus inderdaad in de aard superbraaf en lief.

Dank je, Assebassie, ze ís ook een braaf dier, maar wel met een kop erop zeggen ze dan.

-Namiro- schreef:
Nou ik vind Callas echt enorm braaf!! Zeker met het loswerken als de pony’s wat verder weg gaan, blijft ze keurig bij jou!! <3

Wat betreft het van hand veranderen zou ik voorlopig de oplossing van jouw vriend volgen! Duidelijke aanwijzing (fluitje en de ‘buiging’ van jouw lichaam) en als ze daar niet op reageert haar toch iets blokkeren bij de schouder. Buiging ook lang genoeg aanhouden want zeker in het begin van het filmpje doe je dat maar heel kort..
Ik heb het idee dat ze het gewoon niet helemaal snapt.. dus nu even duidelijker zijn in je hulpen en daarna kun je die echt wel weer afbouwen..

Ik moest wel even heel hard lachen bij De opmerking: ‘is ze blind dan?’ :D

Hi Namiro, ja humor heeft die vent van mij wel, maar we hebben het ons wel serieus afgevraagd of ze slecht ziet, maar de dierenarts zegt dat het goed is. Ik zal meer letten op dat ik beide kanten dezelfde signalen afgeef.

Humpiedumpie schreef:
Heel mooi om te zien hoe goed ze op je reageert!
Ik snap niet zo veel van de TRT methode, voor mij is het een beetje onlogisch dat je met de zweep haar achterhand “weg duwt”, het lijkt mijn inziens dan juist of je haar vooruit drijft. Wel gek dat ze het de ene kant op wel goed doet en de andere kant dan niet. Paarden zijn vaak scheef naar een kant, dus dat zou het misschien kunnen zijn?
Hoe ik een paard heb leren draaien met grondwerk is inderdaad eerst klein maken (en klein blijven tot ze naar je toe komt). Als ze je signaal negeert mag je haar blokkeren door idd een stapje naar voren zetten zodat je haar weg blokkeert (en als ze je dan nog negeert mag je zelfs je hand uitsteken zodat ze echt geblokkeerd wordt, op energie). Zodra ze naar jou toe draait, wijs je met je arm en hand die kant op waar ze heen moet en zet je een stapje richting de achterhand zodat ze van voor ook de ruimte krijgt om die kant op te gaan. En jij eigenlijk als vanzelfsprekend de drijvende positie weer inneemt.. Maar dat is hoe het voor mij werkt.
Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik het heel knap vind dat jullie zo zijn gegroeid en dat ik heel veel respect voor je doorzettingsvermogen heb _/-\o_

Dank humpiedumpie, ja vooral we zijn allebei gegroeid, vooral in kilo's LOL. Dank voor je complimentjes. Ik lees veel tips van jullie over toch blokkeren en eigenlijk wil ik dat niet, maar misschien kan ik het oplossen door haar zichzelf te laten blokkeren op de omheining. Dan heeft ze zelf de keuze...

JudithO schreef:
Als je kijkt naar hoe ze linksom loopt ten opzichte van rechtsom, dan valt op dat ze linksom heel soepel haar rondje loopt. Rechtsom trekt ze meer aan het touw. Dus het kan best dat ze het rechtsom gewoon moeilijker vindt.

En dat los werken is een hele andere methode toch? Daar blokkeer je haar wel namelijk bij het keren, nadat je hebt gefloten.

Ik heb het al vaker voorbij zien komen dat ze een stijve kant kan hebben, inderdaad Judith. Soms heb ik het gevoel dat het juist andersom is, dat ze linksom heel stijf is en dat ze daarom zo makkelijk omdraait naar rechts omdat dat haar fijne kant is en dat ze daarom niet naar links wil terug van hand veranderen.

henny_w schreef:
Monique ik ken de TRT methode niet maar ga met het advies van je vriend mee. In het begin kom je naar mijn mening niet sterk over, bijna te voorzichtig en afwachtend. Er zijn momenten waar je beter uit het middelpunt kunt komen met een paar stappen naar voren om haar te blokkeren. Desnoods een keer met de longeerzweep 1 of 2 meter voor haar neus op de grond petsen zodat ze acuut draait. Om aan te geven dat het je menens is dat Callas in elk geval wel adekwaat luistert in plaats van te lang haar zin door te dralen.
Verder zag ik een paar keer dat je bijna een knieval in haar richting maakt om haar te laten draaien. Als paarden spelen of knokken met elkaar dan maakt het onderdanige paard een knieval naar het leidende paard. Het zal me niet verbazen dat je met deze beweging je respect in haar richting verliest.

Verderop in je filmpje vind ik je erg verwarrend met je armhulpen. Geregeld bewegen met 1 of beide armen tegelijk waarbij je hetzelfde vraagt van haar. Bij ik meen 6 minuten en 42 sec. zie je Callas duidelijk twijfelen op je armhulpen. Zo van welke kant moet ik nou op? Als ze linksom gaat zou ik alleen de rechterarm met of zonder longeerzweep gebruiken als drijvende hulp. Zou je moeten blokkeren dat kan je je linkerarm opheffen met een soort van HO en om. Rechtsom gebruik je dan alleen je linkerarm als drijvende hulp en gebruik je je rechterarm alleen als je moet vertragen in tempo of zelfs blokkeren.

Ik denk dat Callas duidelijk een voorkeur heeft voor linksom. En dat daar het probleem ligt dat ze moeilijker op je vraag rechtsom gaat. Ik denk dat je met rechtsom haar wat meer moet begeleiden en echt blokkeren door uit je middelpunt van de cirkel te komen. Het zijn tips, geen kritiek ;) Begrijp me niet verkeerd maar ga echt wat zelfverzekerder in het midden staan of loop desnoods in een hele kleine cirkel mee maar straal duidelijk uit dat JIJ de leiding hebt. Dat mis ik best een beetje in dit filmpje.

Ik vermoed dat daar ook een stukje 'ongehoorzaamheid' uit voortkomt van Callas. Jij hebt nog niet het volle respect van haar. Jullie 'dansen' nog teveel om elkaar heen van wie het nou eigenlijk voor het zeggen heeft ;)

Henny, ik ben het zeker met je eens over het onzeker over komen. Dat blijft (behalve ongeduldig) een van mijn valkuilen. Ik zag het vooral met het filmpje van een paar dagen geleden over de enge voorwerpen. Ik lijk wel 80 jaar oud in mijn houding. Gebogen schouders. Geen houding van een leider.

Nu heb ik een interessante reeks bedacht. Dominante dictator - leider - coach - vriendin - moeder. In deze reeks ben ik wel opgeklommen van moeder naar meer kritische vriendin en ik hoop ook wel een coach te zijn voor haar. Leider kan ook extreem zijn natuurlijk, maar ik weet niet of ik daar ooit kom. Maar ik ga zeker telkens denken aan mijn houding.

Ook zag ik idd het verwarrende van mijn armen, zeker bij het loswerken. Het is de bedoeling dat de richtingarm schuin omhoog wijst en de drijvende arm schuin omlaag wijst richting haar achterhand. Het mooie van het filmpje vind ik dat je exact kunt zien hoe ze op me reageert, wat Humpiedumpie ook al zei. En wat heeft ze dan een enorme bubble nodig eigenlijk en vanaf die afstand reageert ze op een cm van mijn bewegingen of deze nu goed of fout zijn, ze reageert meteen. Waanzinnig knap hoe paarden dus op elkaars lichaamstaal reageren!

En even hiervoor schreef ik al in antwoord op Judith dat ik me ineens begin af te vragen of linksom haar makkelijke kant wel is.

jeetje77 schreef:
Eigenlijk is idd alles wat ik zou zeggen ook wel gezegd. Behalve mssn dat als zij het echt zo lastig vindt waarom dat niet eerst in stap de goede manier vinden voor het in draf proberen? Verder idd vind ik de hulp met de zweep, kont wegzetten, vreemd maar snap hem wel. En die kan verwarring opleveren, omdat het ook een drijvende hulp kan zijn.

Jeetje, ik doe het altijd in stap voor ik begin te draven, en dan heb ik precies hetzelfde probleem. Wel is het zo dat bij de stap het corrigeren makkelijker is. Ik zie wel duidelijk wat je zegt, ik moet heel goed opletten waar ik de stick naar toe wijs. Ook door de klokwerkoefeningen is de beweging met de zweep een logisch vervolg, maar ik heb het niet goed genoeg onder de knie.

joey2010 schreef:
Ik denk dat je inderdaad niet doorpakt.

Je "vraagt" iets aan Callas waarbij Callas twijfelt en dan pak je vervolgens niet door met een fase strenger te worden.
Je twijfelt te veel aan jezelf, terwijl dit niet nodig is want linksom lukt t wel.

Ik zou in jou geval met het rechtsom gaan , iets strenger gaan. Dwz dat zodra ze gewoon doorblijft lopen zou ik eens met het uiteinde van de leadrope tegen haar schouder aan zwaaien.

Dus je vraagt haar dmv je lichaam scheef te houden en te kijken naar haar achterhand ( dit doe je al) en daarop komt ze al een beetje met haar gezicht richting jou , dan meteen wijzen welke kant ze op moet ( ik doe dan zelf 2 pasjes naar achter , zodat ze de ruimte hebben om te draaien en niet in jouw bubble komen) en bij verkeerde reactie zwaai je meteen de leadrope tegen haar schouder waardoor ze toch de goede kant kiest en zodra ze dit doet hou je je handen laag en zo geef je haar de beloning van druk wegnemen.

Niet teveel aan jezelf twijfelen en af en toe haar een fase "strenger" aanpakken. Dat is dan duidelijk voor haar . Jij bent dan een echte leider.

Sandra, wat jij beschrijft dat heb ik inderdaad bij Emiel Voest zo gedaan. De leadrope die ik in het filmpje gebruik is nog van hem :-) Misschien moet ik dat toch meer combineren met TRT. Ik kan natuurlijk van twee werelden het beste nemen, wat het beste voor Callas en mij werkt. Dank je!

henny_w schreef:
Monique, ik heb nog een aanvulling :)
Je geeft aan dat Callas rechtsom wel beter gaat als je los met haar werkt. Maar dan is de cirkel voor Callas ook veel groter. Ik ga er van uit dat ze rechtsom gewoon veel stijver is, links is dan eigenlijk haar moeilijke kant want die moet langer worden op de volte. Op een kleine cirkel vind ze dat een stuk onaangenamer dan op een veel grotere ruimte. En dat is logisch want op een grotere cirkel hoeft ze minder in te buigen :)

Of het alleen een kwestie is van de stijve en soepele kant bij haar kan ik zo niet zien maar ik weet wel dat sommige paarden er heel veel moeite mee hebben als ze op hun stijve kant aan het werk moeten.

Ik heb jaren terug eens 2 dames voortgeholpen met een Fjord en een Haflinger. Beide paarden waren al een jaar of 8 á 9 en konden en wilden alleen maar linksom in hun rijbak. Zodra ze maar een poging deden om rechtsom te gaan kwam er mega verzet van de paarden. Dus de dames lieten ze al een paar jaar alleen maar linksom gaan.
De eerste keer heb ik er wat afgerend :-) De paarden een voor een los gelongeerd in hun rijbak en vanuit het midden met bijna een katachtige beweging richting hoefslag gesprongen om te blokken zodat ze om gingen. Ik heb echt met mijn hele lijf de lichaamstaal moeten gebruiken om respect te krijgen. Na veel verzet, steigeren, ervan tussen rennen linksom heb ik er uiteindelijk controle over gekregen. Zo van wil je rennen, oke ga maar een poosje. Werden ze moe en vielen ze terug in tempo dan dreef ik ze nog een aantal rondjes door zodat ze op mijn commando tempo terug namen en niet eerder. Nou dat wegrennen was er zo af want ze waren ook nog 's tonnetje rond dus weinig conditie :)
Ze hadden rap in de gaten dat ze zichzelf daar mee hadden :D Steigeren als verzet tolereer ik sowieso niet en als het me lukt krijgen ze knal met de longeerzweep op de voorbenen. Ik weet nog wel dat ik me tijdens die sessies bewust heel groot gemaakt heb. Hoofd en schouders goed rechtop en jezelf breed maken in de borstkas. Echt qua uiterlijk en houding laten zien dat ze de kachel niet met je aan moeten maken. Op zich had ik die paarden vrij snel overtuigd dat er ook een rechtsom was in het leven en daar legden ze zich ook vrij snel bij neer. Het was lastiger om de dames foute gewoontes af te leren en ze te leren om adekwater te reageren als de paarden terug vielen in hun oude gewoontes. Het lastigste is dat paarden exact weten hoever ze kunnen gaan bij hun baasje. Zoiets speelt meestal al over langere tijd. Om dat om te omgebogen te krijgen is niet makkelijk maar is ook niet onmogelijk :D

AHA Henny het vetgedrukte is wat ik inderdaad bedoelde. Dus de linkerkant van haar lichaam is stijver, dus kortere spieren, waardoor ze buigen naar rechts minder makkelijk vindt. Dat vind ik logisch, nu heb ik hem. Dus veel rechtsom op korte cirkels gaan werken! En natuurlijk probeert ze, zoals je zegt, onder alles uit te komen, ze is tenslotte mijn spiegel, en ik ben ook liever lui dan moe...

Dank jullie voor jullie opmerkingen, het helpt allemaal!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 19:07

Monique, ik heb nog eens een stukje van je filmpje van de klok teruggekeken. Ik heb het idee dat ze linksom teveel in haar hals buigt ( dat vindt ze makkelijk). Daardoor valt ze naar mijn idee wat teveel op de buitenschouder. Het buigen in haar hals rechtsom kan ze minder makkelijk ( vanwege die kortere spieren links), waardoor ze sneller "door je heen" loopt en rechtsom rechter blijft. Dan loopt ze meer gewoon i.p.v. dat ze schaart, zowel met haar voorbenen als met haar achterbenen. Ik herken op zich heel veel erin van Elvee. Ik heb het nu al weer een tijd niet gedaan, maar ik deed veel werk aan de hand met haar. Met het hoofdstel in en met teugels aan het hoofdstel, dat werkt voor mij het prettigst. Met het hoofdstel in en met de teugels, kan ik haar buitenschouder beter begrenzen, waardoor ze wel makkelijker schaart. Ik loop dan ongeveer ter hoogte van haar hals, de binnenteugel heb ik dichtbij het bit vast, de rechterteugel ongeveer bij haar schouder aan dezelfde kant en op dezelfde hoogte. Het is natuurlijk wel een andere oefening, maar qua beweging die je van het paard verwacht eigenlijk nauwelijks.
Overigens zie je op dat filmpje ook duidelijk dat ze rechtsom sneller gaat stappen, dat doet ze ook omdat ze het buigen moelijker vindt die kant om. En als het buigen moeilijker gaat, gaat het scharen ook moeilijker.
Ik ga eens kijken of ik het toch binnenkort weer eens kan doen en het dan kan laten filmen, dan kan je zien wat ik bedoel, dat is makkelijker denk ik dan uitleggen zonder beeldmateriaal...

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:12

Wat belangrijk is met de TRT methode is vooral ook het achterwaarts/ kruisen van de voorbenen. Dit is met het klokwerk en longeren essentieel. Dit is wat ik mis met Callas.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:27

O ja, dat had ik ergens inderdaad al eens gelezen in het topic, achterwaarts kruisen. Kan/wil je nog een keer uitleggen waarom dat ook al weer was? Ik denk wel dat als je dat je paard laat doen, dat paard automatisch meer afstand houdt.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:28

Monique1963 schreef:
AHA Henny het vetgedrukte is wat ik inderdaad bedoelde. Dus de linkerkant van haar lichaam is stijver, dus kortere spieren, waardoor ze buigen naar rechts minder makkelijk vindt. Dat vind ik logisch, nu heb ik hem. Dus veel rechtsom op korte cirkels gaan werken! En natuurlijk probeert ze, zoals je zegt, onder alles uit te komen, ze is tenslotte mijn spiegel, en ik ben ook liever lui dan moe...

De spieren aan de linkerkant hoeven niet perse korter te zijn maar ze vind het wel moeilijker om ze op te moeten rekken als ze rechtsom gaat. Als je daar extra op gaat trainen heb je kans dat Callas in verzet gaat of in elk geval bozig wordt. Nou jammer dan, ze moet er toch echt doorheen ;) Dan moet jij stevig in je schoenen staan en als een echte leider optreden.

Als ik zo mijn berichten terug lees kom ik best wel streng over :D maar ben dat helemaal niet voor mijn paarden. Ik werk vooral op stem met ze. Ook met rijden is het het altijd met doorhangende teugel ala de Penquitt methode. Dat is een mix van western riding en klassiek Iberisch. De paarden leren zich veel beter te dragen van achteruit en lopen aan de teugel zonder bit hulp.

Maar ... ongehoorzaam gedrag tolereer ik niet. Als de 2 senior dames een keertje 'ondeugend' zijn dan lach ik er om maar als Hjorinn een keer over de grens heen gaat pak ik het gelijk aan omdat ik weet dat het bij haar een zoeken is tot hoever ze gaan kan omdat ze behoorlijk dominant is. Bij haar moet ik gewoon heel consekwent zijn. Meer dan me lief is maar het is niet anders.
Ik heb er nog steeds profijt van dat ik haar laatst een soort van hap in haar schouder gaf met een bol gemaakte hand en de vingers als een soort van tanden. Ik had niet verwacht dat dat zo'n impact zou hebben :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:46

Jet schreef:
O ja, dat had ik ergens inderdaad al eens gelezen in het topic, achterwaarts kruisen. Kan/wil je nog een keer uitleggen waarom dat ook al weer was? Ik denk wel dat als je dat je paard laat doen, dat paard automatisch meer afstand houdt.

Achterlangs kruisen voorbenen betekent dat paard achterwaarts denkt ipv voorwaarts zoals bij zijgangen nodig is.

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:07

Het achterwaarts kruisen kan je ook gebruiken bij de klok. Je zet de klok in en zodra je stopt om de klok de andere kant op te doen, stapt je paard achterwaarts en kruist zodat jij op je plek kan blijven staan. Nu is het hoofd van je paard bij je andere schouder/hand en maak je de klok de andere kant op.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:42

In je longeren zie ik een beetje te goed dat je 4 methodes kent, je doet het letterlijk elke keer weer ietsje anders.

Bij seconde 30 ongeveer ga je over van een heel duidelijke combi van hulpen naar gewoon voorwaarts doordrijven op de cirkel. Terwijl je dat helemaal niet wilt doen..

Probeer trouwens ook om niet naar achter te stappen als je haar weg wilt sturen. Ze doet het wel (heel knap :P ) maar eigenlijk is dat een beetje tegenstrijdig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 17:04

fardoe schreef:
Het achterwaarts kruisen kan je ook gebruiken bij de klok. Je zet de klok in en zodra je stopt om de klok de andere kant op te doen, stapt je paard achterwaarts en kruist zodat jij op je plek kan blijven staan. Nu is het hoofd van je paard bij je andere schouder/hand en maak je de klok de andere kant op.

Doe je dan de klok zelf wel met voorlangs kruisen? Dus alleen met het omgaan naar de andere kant achterlangs kruisen? Ik vind dit wel interessant allemaal.

Tamary, zoiets bedoelde ik denk ik ook als verklaring waarom achterlangs kruisen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 09:05

Hi guys, ben ff erg druk en maar heel kort op bokt en vandaag hele dag weg. Ga vanavond of morgen jullie antwoorden nog eens lezen. Denk dat jullie allemaal gelijk hebben ;-)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:42

Sintara schreef:
In je longeren zie ik een beetje te goed dat je 4 methodes kent, je doet het letterlijk elke keer weer ietsje anders.

Bij seconde 30 ongeveer ga je over van een heel duidelijke combi van hulpen naar gewoon voorwaarts doordrijven op de cirkel. Terwijl je dat helemaal niet wilt doen..

Probeer trouwens ook om niet naar achter te stappen als je haar weg wilt sturen. Ze doet het wel (heel knap :P ) maar eigenlijk is dat een beetje tegenstrijdig.

Daar ga ik helemaal in mee Sintara :)

Het gevolg is dat Callas verwarrende aanwijzingen krijgt. Dat bevordert het leerproces niet bepaald ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:44

Monique, ik krijg geregeld mail van Paardenplein met tips.
Dit keer zit er een blog in met extra tips in rek en strekoefeningen voor het paard.

https://paardenplein.nl/blog/blog-rekke ... -220258461

Wellicht iets om met Callas 's op te pakken zodat ze aan de linkerkant van haar lijf wat losser wordt ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 12:27

Hey allemaal, ik ga een week weg naar Duitsland voor de kerst. Spannend want er komen kennissen oppassen in het huis en hun meiden hebben wel pony's gehad vroeger, maar dat was in hun pennytijd. Nu zijn ze 22-24, dus hoop dat ze zich nog steeds voldoende herinneren.

Ik ga in het nieuwe jaar weer verder met jullie theorieën.

Voor nu wens ik iedereen een heel fijne kersttijd en geef jullie paarden maar een extra knuffel van mij.
X

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 13:45

Fijne vakantie Monique. Lekker genieten! Je verdient het.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:06

Fijne vakantie, Monique! En iedereen fijne Kerstdagen en een gezond en gelukkig 2020 {:)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:16

Hele fijne vakantie Mo . En mooie feestdagen gewenst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:32

Afbeelding