Monique, ik heb nog een aanvulling
Je geeft aan dat Callas rechtsom wel beter gaat als je los met haar werkt. Maar dan is de cirkel voor Callas ook veel groter.
Ik ga er van uit dat ze rechtsom gewoon veel stijver is, links is dan eigenlijk haar moeilijke kant want die moet langer worden op de volte. Op een kleine cirkel vind ze dat een stuk onaangenamer dan op een veel grotere ruimte. En dat is logisch want op een grotere cirkel hoeft ze minder in te buigen
Of het alleen een kwestie is van de stijve en soepele kant bij haar kan ik zo niet zien maar ik weet wel dat sommige paarden er heel veel moeite mee hebben als ze op hun stijve kant aan het werk moeten.
Ik heb jaren terug eens 2 dames voortgeholpen met een Fjord en een Haflinger. Beide paarden waren al een jaar of 8 á 9 en konden en wilden alleen maar linksom in hun rijbak. Zodra ze maar een poging deden om rechtsom te gaan kwam er mega verzet van de paarden. Dus de dames lieten ze al een paar jaar alleen maar linksom gaan.
De eerste keer heb ik er wat afgerend

De paarden een voor een los gelongeerd in hun rijbak en vanuit het midden met bijna een katachtige beweging richting hoefslag gesprongen om te blokken zodat ze om gingen. Ik heb echt met mijn hele lijf de lichaamstaal moeten gebruiken om respect te krijgen. Na veel verzet, steigeren, ervan tussen rennen linksom heb ik er uiteindelijk controle over gekregen. Zo van wil je rennen, oke ga maar een poosje. Werden ze moe en vielen ze terug in tempo dan dreef ik ze nog een aantal rondjes door zodat ze op mijn commando tempo terug namen en niet eerder. Nou dat wegrennen was er zo af want ze waren ook nog 's tonnetje rond dus weinig conditie
Ze hadden rap in de gaten dat ze zichzelf daar mee hadden

Steigeren als verzet tolereer ik sowieso niet en als het me lukt krijgen ze knal met de longeerzweep op de voorbenen. Ik weet nog wel dat ik me tijdens die sessies bewust heel groot gemaakt heb. Hoofd en schouders goed rechtop en jezelf breed maken in de borstkas. Echt qua uiterlijk en houding laten zien dat ze de kachel niet met je aan moeten maken. Op zich had ik die paarden vrij snel overtuigd dat er ook een rechtsom was in het leven en daar legden ze zich ook vrij snel bij neer. Het was lastiger om de dames foute gewoontes af te leren en ze te leren om adekwater te reageren als de paarden terug vielen in hun oude gewoontes. Het lastigste is dat paarden exact weten hoever ze kunnen gaan bij hun baasje. Zoiets speelt meestal al over langere tijd. Om dat om te omgebogen te krijgen is niet makkelijk maar is ook niet onmogelijk