Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:36

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 16-02-22 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:40

Ik denk ook dat Bravo misschien niet gewend is om zulke paarden te rijden met grote bewegingen en ik denk wanneer die aan is ook kracht! Ik vind het ook echt wel een leuk paard en als die eenmaal echt voor elkaar is een hele stoere :j Maar dat gaat heel anders voelen als een paard met vlakke/korte/snelle bewegingen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:43

Ik ben het grotendeels met je eens Promisse, ik zie ook op het filmpje dat ze ontzettend veel been gebruikt om dit voorwaartse te krijgen en dan gaat het het doel wel een beetje voorbij. Uitgangspunt zou moeten zijn om dit voorwaartse te krijgen zonder dat je zo hoeft te drijven.
Plus dat ik het ook eens ben dat een uur veel te lang is om zo te rijden, als paard en ruiter dit niet gewend zijn.

Ik denk aan de opmerkingen van de instructeur te horen dat ze een bepaald doel had met het voorwaartse en dat het haar vooral ging om de ruiter (en paard) te laten voelen hóe voorwaarts het gevoel moet zijn. Dat je even écht voorwaarts moet gaan om van dat laatste restje op de "handrem" lopen af te komen. Dat het ook best even "lelijk" mag zijn (kop omhoog, geen buiging etc) als je iets anders probeert te verbeteren.

Ik vind het tweede filmpje trouwens ook helemaal niet slecht, ik vind het hartstikke netjes, maar het paard loopt net een beetje ingehouden. Als je een combinatie maar één les geeft, zoek je meestal één punt uit waarvan je denkt dat het alles gaat verbeteren. Ik kan me volledig voorstellen dat de instructeur voor dit punt gekozen heeft en het zo heeft aangepakt.

Maar dat is het lastige van één zo'n les nemen, de instructeur heeft niet genoeg tijd om het hele plaatje te schetsen. Vaak heb je dan net die doorbraak niet in zo'n les en dan ga je met een rotgevoel naar huis. Dan doe je uiteindelijk ook niets met zo'n les.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:54

oji schreef:
.En het filmpje van de les. Dat is geen jagen. Dat is een bijna wanhopige poging van de instructrice om bij de ruiter iets bij te brengen van dat haar paard actiever moet. Dat die achterhand moet gaan marcheren. Dat is nl het eerste begin en dat wordt volledig overgeslagen op jouw manier.

Inderdaad, en dat hoor je haar ook regelmatig zeggen aan het einde van het filmpje. Dat ze heel goed begrijpt dat de ruiter dit een vreemd tempo vind. Maar dat ze haar wil laten voelen wat een mooi voorwaarts tempo is. En dat dit niet in 1 keer op is gelost. Maar dat daar een tijd overheen gaat.

Caritas

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:18

Binnen hoe lange tijd valt het kwartje gemiddeld, bij het gemiddelde paard om het gas te installeren?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:20

Ligt er aan hoe vaak je in een week rijd. Maar meestal duurt dit toch wel een aantal weken. En dan nog heb je regelmatig een terugval. Waardoor je je paard er weer even aan moet herinneren dat been toch echt gas is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:33

Caritas schreef:
Binnen hoe lange tijd valt het kwartje gemiddeld, bij het gemiddelde paard om het gas te installeren?

Dat hangt van een aantal factoren af, hoe kundig en consequent is de ruiter- en ik weet precies wat romi aan het doen was met haar 4 jarige daar...
En hoe reageert het paard.
En er is geen gemiddeld paard, elk dier is anders en afhankelijk van de persoon op z'n rug

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:34

knollentuin schreef:
Caritas schreef:

Dat hangt van een aantal factoren af, hoe kundig en consequent is de ruiter- en ik weet precies wat romi aan het doen was met haar 4 jarige daar...

En kwaliteit paard en karakter paard.......

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:35

Ja dat bedoelde ik met hoe reageert het paard malle :j

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:36

knollentuin schreef:

Ah ok :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:38

knollentuin schreef:
Joki schreef:
Bij een paard waarbij het achterbeen echt traag is gebruik ik een andere manier van activeren die ik bij Rien geleerd heb. Eerst een periode overgangen om wat reactie op het been te krijgen. Zodra er een basisreactie is dan ga ik doorzetten en rijd bijna terug naar stap met mijn been eraf (Bij terugvallen naar stap aantikken met de zweep niet met been), na een paar meter in laag tempo ga ik licht rijden, geef been en schakel meteen door naar middendraf. Bij geen reactie heel streng zijn. Na een paar meter terug naar arbeistempo en na een stukje arbeidstempo opnieuw doen. Dit regelmatig herhalen en ze worden scherper en bewegen het achterbeen in de juiste richting.

Maar ik zeg meteen ook hier geldt reactie op dat omschakelmoment is alles en bij geen reactie jaar ik gerust een aantal meter door want anders leren ze dat een matige reactie ook mag en dat wil ik juist niet bij trage paarden

Dit gebruik ik idd ook en dan mag je heel best overdrijven met een paar keer goed doorknallen naar klabamm bok galop en dooorrrrrr

Dit doen wij dus ook en zijn hier hard mee aan het werk. Dan krijg ik ook wel eens een bij reactie en dan krijgt ie er rustig nog een. Maar dit werkt veel beter bij hem dan op de andere manier.

Dus ik zeg steeds het zelfde en jullie verwoorden het iets anders maar komt op hetzelfde neer[/quote]

Je denkt dat je met hetzelfde bezig bent, de waarheid is dat je verder moet in actie reactie en vlotter maar vooral jezelf verbeteren. Ik denk zomaar dat dat heel veel scheelt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:42

Promisse schreef:
Misschien werkt het hoor Knollentuin. Mijn ervaring is dat het bij heel veel paarden inderdaad werkt. Maar ik denk dat je ook moet kijken naar wat er nou precies mis is. En naar het waarom. En dat je daar je methode op aan past. Ik vind het vrij kort door de bocht om alle paarden op 1 bult te gooien en te denken dat 1 manier passend is voor de hele bult.
Een keer jagen kan hij best een keer kort gebruiken, als hij bijvoorbeeld een dag niet wakker wordt van de overgangen en schijnovergangen etc. Maar dan alleen maar als stevigere correctie op niet voldoende reageren op de drijvende hulp. Maar denken dat hij door een uur te jagen een sneller been gaat krijgen of zich in zijn lijf los gaat laten, nee dat denk ik niet.

Nou begin je weer dat we alle paarden op 1 hoop gooien, ik heb hier toch gewoon beeld op video van een combinatie, en ik zeg jou, met al m'n jaren ervaring in lesgeven en zelf paarden opleiden dat als je deze ruiter niet uit haar mentale blokkade haalt en jij als instructeur loslaat om met stelling en buiging een plaatje te willen creëeren er niks Nada noppes gaat veranderen. Het is niet moeilijk, het is moeilijk te accepteren dat je misschien alle theorie weet en dat je het mooi weer te brengen maar dat het in het uitvoeren en overbrengen nog faalt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:45

Malle1970 schreef:
knollentuin schreef:

Ah ok :D

Zit te posten tussen koken door, maak ik me er te makkelijk vanaf, volgende keer duidelijk uitschrijven wat ik bedoel merk ik

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:55

knollentuin schreef:
Caritas schreef:

En er is geen gemiddeld paard, elk dier is anders en afhankelijk van de persoon op z'n rug

Waar was romi dan mee bezig?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:57

Deze stille meelezer meldt zich ook even. Bravo en Prommisse, ik vind dat jullie goed met het commentaar omgaan. Knap dat jullie zo de discussie aan durven gaan.
Ik vind het filmpje bij de les van Prommisse al heel veel beter dan je vorige filmpjes. Je bent dus echt wel al op de goede weg, het kan alleen altijd beter en vanaf de computer is het natuurlijk makkelijk commentaar geven en de beste stuurlui staan ook echt altijd aan wal, ook al bedoelen ze er het beste mee .
Pak uit het commentaar en de lessen dat wat je wil gebruiken en geef er je eigen draai aan. Een methode, een manier van rijden, werkt niet als je er zelf niet achter staat.

Succes!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:59

Bedankt Bravo voor het plaatsen van het filmpje en de daar opvolgende discussie want ik bedacht me vandaag opeens dat mijn basis ook een beetje sloppy was op reactie. Dus vandaag 10 minuten lang vreselijk duidelijk geweest en daarna was het kwartje weer gevallen. Oprichting ging weer veel makkelijker en ik kon de schwung ook veel beter behouden. Aanleuning was veel lichter. Daardoor ook minder stil want als ze net wat meer in de hand drukt, vindt ze het makkelijker. Dus logisch dat nog niet alle optelsommen er waren maar wat een top gevoel is dit

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:59

Oké Knolletuin. Hier stopt mijn bijdrage. Dit gaat qua sfeer niet de kant op waar ik mezelf aan bloot wil stellen.

Degenen die het leuk vonden om mee te denken op de manier die we tot nu toe hier gewend waren, bedankt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:00

Raamzicht schreef:
knollentuin schreef:

Waar was romi dan mee bezig?[/quote]

Wat ik nou leuk zou vinden is als jullie dat zelf eens zouden gaan bedenken en hier opperen

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:20

Joki schreef:
Bedankt Bravo voor het plaatsen van het filmpje en de daar opvolgende discussie want ik bedacht me vandaag opeens dat mijn basis ook een beetje sloppy was op reactie. Dus vandaag 10 minuten lang vreselijk duidelijk geweest en daarna was het kwartje weer gevallen. Oprichting ging weer veel makkelijker en ik kon de schwung ook veel beter behouden. Aanleuning was veel lichter. Daardoor ook minder stil want als ze net wat meer in de hand drukt, vindt ze het makkelijker. Dus logisch dat nog niet alle optelsommen er waren maar wat een top gevoel is dit

Ook ik ben naar aanleiding hiervan vandaag weer wat scherper geweest op de gewenste reactie op te weinig been en betrapte mezelf erop dat ik niet zo consequent was als ik altijd wil zijn!

Ik snap dat het een heftige discussie is, maar jullie helpen niet alleen jezelf ermee!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:27

En nog geprobeerd naar schoudervoor toe aan te galloperen iriscope?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:32

Zo dan.. voor mensen die niet veel kunnen lezen gaan jullie ineens heel hard.
Ik snap BravoT haar probleem wel met de les en het gevoel, al oogt het beter en logischer en is meer in lijn met... En een combinatie lesgever lesklant is een driehoeksverhouding die helemaal moet kloppen en je moet elkaar begrijpen. Daar gaat hier ook fout, jullie doelen/ideeen lopen te ver uiteen, je zou bijna eerst gewoon aan de koffietafel flink moeten discuseren en dan pas het paard gaan zadelen en gaan rijden en doen.

Zit zelf met een trage dodo, die ik zelf verziekt heb.. Was bang na er een keer stom af te zijn gevlogen, dus durfde er niet aan te rijden, ondertussen wel, maar gaat hem nooit meer worden, gewoon verknald... bij mij gaat ie gewoon in de ankers en zegt toedeloe... Eeuwig zonde, want het is echt een leuk paard, ook geen snelle van nature, wel stuk kleiner dan de jouwe BravoT.
En ik heb het geprobeerd.. dat jagen... en dan vloog ie 1 rondje door de bak en kakte weer totaal in (nadeel is dat die van mij ook nog eens eentje is die je niet snel gek krijgt en als je dat al lukt dat ie heel snel denkt, jah jah jah jaaahhhh, handig in het verkeer, minder in de dressuur). Omdat ie traag is wil ik hem juist altijd per ongeluk boven zijn tempo rijden, waardoor hij weer lang wordt en weer traag en ik weer meer ga doen.. en hij weer minder.. en we vervolgens echt zo ongeveer stil staan met -10 aan impuls.. (baal baal baal.. want het is echt wel leuk dier... zet er goede ruiter op en je denkt, grrrrr, waarom kan ik dat niet...)

Ergens maart april had ik een clinic van Herman Wientjes met mijn kleine beige, man... wat heb ik daar moeten jagen.. voor mijn idee (en die rij ik toch al wel regelmatig in flink tempo, wordt me ook hier verzekerd), maar ook hij wou haar actiever hebben zodat ze electrischer werd en haar gewichten meer ging buigen, het was allemaal te keurigjes, ze deed alles wel, maar tja... dat was het ook.
Dus vervolgens kreeg ik een pony onder mijn gat, waar ik geen buiging meer in kon krijgen, die door de bochten zeilde, die spontaal geen travers of wat dan ook meer kon... en wij waren M2... dus BravoT dat jij even je controle kwijt bent is niet zo raar... Gevolg was wel dat ik een keihard werkend paard onder me had, dat allicht nog heel veel werk nodig had om al die energie weer in goede banen te leiden, maar ik had energie om mee te werken.
Idem laatst bij de Portugees, geloof me.. een uur lang vliegende wissels op een wipkip die over d'r tempo aan het scheuren is (dat was niet de bedoeling, maar ik kreeg haar gewoon niet verzamelder) en die dwars door hulpen heen rende was ik niet blij mee, maar het ging mij wel om het doel, wat nu weer stuk dichterbij is. En vond het echt niet ideaal rijden, normaliter zou ik tussendoor meer haar af laten vloeien (Dus eigenlijk het weer foutief op een compromis gooien) en dan weer verder werken, nu moest ik gewoon door (en voor dat geld, wou ik ook wel echt uur waar voor mijn centjes).
Beide keren dus ook wel iets uit mijn comfortzone gestapt, maar ik wist van te voren dat deze lesgevers dat zo deden en dat dat was waar ik wat mee kon en mijn paard zeker.

Denk wel dat het een het ander niet uit hoeft te sluiten bij jou BravoT, maar het voorwaarts denken van een paard ben ik ondertussen achter is zooooo belangrijk... en datgene wat mij tegenhoudt... -O- , hoop dat dat bij jou niet gaat gebeuren, want jullie zijn een leuke combinatie.

Zag net mijn springparcoursje terug.. en dacht dat ik daar best wel tempo reed, conclusie van de video.. moet er meer aan rijden... mag nog wel iets meer... Gevoel en beeld lopen soms best uiteen..

Volgens mij wil ook niemand je hier een hak zetten of zo, alleen op internet en typend is het vaak moeilijk om nuances aan te brengen.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:36

Sjolvir schreef:
Volgens mij wil ook niemand je hier een hak zetten of zo, alleen op internet en typend is het vaak moeilijk om nuances aan te brengen.

Natuurlijk wil niemand dat ( ik tenminste niet) , maar als ik vanuit mijzelf spreek, wil ik wel graag dat je beseft dat het misschien niet zo slecht is als je denkt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 19:48

Ik ook niet. Wil heel graag dat je straks met heel veel plezier gaat rijden, Bravo. Maar ik herken heel veel wat er in dat filmpje wordt gezegd, omdat dat dus vroeger ook regelmatig tegen mij is gezegd. En ik dus weet hoe je paard veranderd doordat hij/zij leert voorwaarts te blijven. Zonder dat ik steeds hard moet werken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:08

Ik ook niet. Maar we herkennen denk ik vooral dat dit een lastige fase is waar je door moet en dat het zo jammer zou zijn voor de lange termijn als je deze fase nu overslaat en gaat voor het betere gevoel op de korte termijn.

En idd, ook ik heb dankzij dit topic en de discussie die de afgelopen dagen gevoerd is weer even mezelf een schop onder mijn kont moeten geven dat er geen compromissen voor het fijne gevoel gesloten dienen te worden, maar gewoon duidelijk en consequent blijven en alleen genoegen nemen met de juiste reactie en niets ertussenin.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 20:14

Mijn idee net zo, alles wat ik hier neerschrijf is om te helpen, en het verbaasd me eerlijk dat ondanks dat er zoveel met echt kennis van zaken precies hetzelfde schrijven, NL dat Inge hier echt wel een punt heeft . Daar zo weinig mee gedaan wordt.
Laat het een paar dagen hangen lees nog eens na zonder je persoonlijk aangevallen te voelen , zonder terug te vallen op aannames .
Ik vind de reacties leuk om te lezen dat dit stuk veel mensen weer even bewuster aan het rijden heeft gezet, dat gebeurd als je ergens voor open staat en je je bewust bent van je zwakke punten.