Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:.En het filmpje van de les. Dat is geen jagen. Dat is een bijna wanhopige poging van de instructrice om bij de ruiter iets bij te brengen van dat haar paard actiever moet. Dat die achterhand moet gaan marcheren. Dat is nl het eerste begin en dat wordt volledig overgeslagen op jouw manier.
Caritas schreef:Binnen hoe lange tijd valt het kwartje gemiddeld, bij het gemiddelde paard om het gas te installeren?
knollentuin schreef:Caritas schreef:Binnen hoe lange tijd valt het kwartje gemiddeld, bij het gemiddelde paard om het gas te installeren?
Dat hangt van een aantal factoren af, hoe kundig en consequent is de ruiter- en ik weet precies wat romi aan het doen was met haar 4 jarige daar...
En hoe reageert het paard.
knollentuin schreef:Joki schreef:Bij een paard waarbij het achterbeen echt traag is gebruik ik een andere manier van activeren die ik bij Rien geleerd heb. Eerst een periode overgangen om wat reactie op het been te krijgen. Zodra er een basisreactie is dan ga ik doorzetten en rijd bijna terug naar stap met mijn been eraf (Bij terugvallen naar stap aantikken met de zweep niet met been), na een paar meter in laag tempo ga ik licht rijden, geef been en schakel meteen door naar middendraf. Bij geen reactie heel streng zijn. Na een paar meter terug naar arbeistempo en na een stukje arbeidstempo opnieuw doen. Dit regelmatig herhalen en ze worden scherper en bewegen het achterbeen in de juiste richting.
Maar ik zeg meteen ook hier geldt reactie op dat omschakelmoment is alles en bij geen reactie jaar ik gerust een aantal meter door want anders leren ze dat een matige reactie ook mag en dat wil ik juist niet bij trage paarden
Dit gebruik ik idd ook en dan mag je heel best overdrijven met een paar keer goed doorknallen naar klabamm bok galop en dooorrrrrr
Promisse schreef:Misschien werkt het hoor Knollentuin. Mijn ervaring is dat het bij heel veel paarden inderdaad werkt. Maar ik denk dat je ook moet kijken naar wat er nou precies mis is. En naar het waarom. En dat je daar je methode op aan past. Ik vind het vrij kort door de bocht om alle paarden op 1 bult te gooien en te denken dat 1 manier passend is voor de hele bult.
Een keer jagen kan hij best een keer kort gebruiken, als hij bijvoorbeeld een dag niet wakker wordt van de overgangen en schijnovergangen etc. Maar dan alleen maar als stevigere correctie op niet voldoende reageren op de drijvende hulp. Maar denken dat hij door een uur te jagen een sneller been gaat krijgen of zich in zijn lijf los gaat laten, nee dat denk ik niet.
knollentuin schreef:Caritas schreef:Binnen hoe lange tijd valt het kwartje gemiddeld, bij het gemiddelde paard om het gas te installeren?
Dat hangt van een aantal factoren af, hoe kundig en consequent is de ruiter- en ik weet precies wat romi aan het doen was met haar 4 jarige daar...
En er is geen gemiddeld paard, elk dier is anders en afhankelijk van de persoon op z'n rug
Raamzicht schreef:knollentuin schreef:
Binnen hoe lange tijd valt het kwartje gemiddeld, bij het gemiddelde paard om het gas te installeren?
En er is geen gemiddeld paard, elk dier is anders en afhankelijk van de persoon op z'n rug
Joki schreef:Bedankt Bravo voor het plaatsen van het filmpje en de daar opvolgende discussie want ik bedacht me vandaag opeens dat mijn basis ook een beetje sloppy was op reactie. Dus vandaag 10 minuten lang vreselijk duidelijk geweest en daarna was het kwartje weer gevallen. Oprichting ging weer veel makkelijker en ik kon de schwung ook veel beter behouden. Aanleuning was veel lichter. Daardoor ook minder stil want als ze net wat meer in de hand drukt, vindt ze het makkelijker. Dus logisch dat nog niet alle optelsommen er waren maar wat een top gevoel is dit
Sjolvir schreef:Volgens mij wil ook niemand je hier een hak zetten of zo, alleen op internet en typend is het vaak moeilijk om nuances aan te brengen.