slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tamara

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:12

Bedankt, er wordt me ook vaak raar aangekeken als ik zeg dat ik absoluut niet tegen de slacht ben. Maar als ik het dan uitleg snappen ze het gelukkig wel Lachen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:39

kladruber schreef:
Als mensen dood zijn worden ze nog menswaardig behandeld, hoe ze een paard na of net voor de dood behandelen bij de slacht vind ik zo paard onteerend... Overgens ook bij ander slacht vee hoor...

Ja hoor, daar is er weer een! Heb je ooit zelf een slacht meegemaakt? Ik wel en het ging heel netjes en respectvol. En van iedereen hier hoor ik hetzelfde!
je hebt zeker alleen zo'n Italiaans gruwelfilmpje gekeken...nou het is hier geen Italie hoor!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:45

Misschien moet kladruber even in het topic van Nijkerk kijken?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:50

Om te zeggen dat het bij elke slacht respectvol gebeurd vind ik niet kunnen, nijnkerk is een super slachthuis, maar één goed voorbeeld maakt niet dat ze allemaal zo zijn

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:35

Hier is de site van de man waar Remco heen is gebracht: http://www.vandenbergholland.com/text.php
Een goeie slager en hij heeft zelf ook paarden zoals je kan zien, dus ik denk niet dat dat niet respectvol gaat Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:42

Inmiddels gaan we weer een 2e excursie naar de paardenslachterij in Nijkerk organiseren voor diegenen die o.a nalv het verslagtopic geinteresseerd zijn geraakt.

Ik, crossmonster en marietje zullen in principe als 'begeleiding' mee gaan.

dit topic is dan ook níet voor discussie bedoeld, puur ter opgave. datum is nog niet bekend, zal nog geprikt worden.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=16&t=828391&hilit=

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:39

beantsje schreef:
kladruber schreef:
Als mensen dood zijn worden ze nog menswaardig behandeld, hoe ze een paard na of net voor de dood behandelen bij de slacht vind ik zo paard onteerend... Overgens ook bij ander slacht vee hoor...

Ja hoor, daar is er weer een! Heb je ooit zelf een slacht meegemaakt? Ik wel en het ging heel netjes en respectvol. En van iedereen hier hoor ik hetzelfde!
je hebt zeker alleen zo'n Italiaans gruwelfilmpje gekeken...nou het is hier geen Italie hoor!

Nou gebeurd in nederland ook zat hoor, over het algemeen zijn boeren en slachters niet zo zachtzinnig, wel te begrijpen als het aantal slachtingen van de slager niet meer te tellen vallen, dan boeit het je nog weinig denk ik. Laats zat ik een doc. te bekijken van een man die bijzondere koeien adopteerde, koeien die aan de dood ontsnapt waren, of zoveel stress hadden met het vervoer dat die man ze overkochtomdat hij het zo zielig vond voor ze enz enz. Die man had meerdere slachthuizen bezocht en kreeg tranen in zijn ogen toen hij vertelde hoe het er "meestal" aan toe ging. Neem mond en klauwzeer, massa slachtingen en te gruwelijk gewoon.
Waarschijnlijk omdat er buitenstaanders bij zijn gaan ze zachter om met de beesten. Ik wil mijn paard niet afvoeren als hij ziek is met nog 10 andere in een wagen. En voor zijn dood nog even oplaten jagen om naar de juiste slachtplek te krijgen. Laat hem maar vredig inslapen.. Ik kies niet in alle gevallen voor de veearts , maar zeker niet in veel gevallen voor het slachthuis.

Waarom kiezen jullie bij een hond dan niet voor de slager als hij dood gaat? De chinees wil hem vast wel van je overkopen hoor :S

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:54

Hee, nog even mijn vraag beantwoorden; heb je het zelf al eens meegemaakt?
(ik wel. zie mijn topic).

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:02

Nee en ik denk dat ik me leve lang slapeloze nachten heb. Meningen zijn meningen maar nu antwoord op mijn vraag: Waarom kiezen jullie bij een hond dan niet voor de slager als hij dood gaat? De chinees wil hem vast wel van je overkopen hoor :s

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:17

kladruber schreef:
Nee en ik denk dat ik me leve lang slapeloze nachten heb. Meningen zijn meningen maar nu antwoord op mijn vraag: Waarom kiezen jullie bij een hond dan niet voor de slager als hij dood gaat? De chinees wil hem vast wel van je overkopen hoor :s

omdat hier geen hondenslagers zijn, en omdat hier de mensen geen hond aten..anders wens ik ze vel succes....

en bij honden gaat een spuit toch beter...omdat daar wel over nagedacht word bij de dosis...maarja..het verschil tussen hond en paard zie ik persoonlijk opok nog niet..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:18

Pinky bubble heel veel sterkte gewenst met je verlies Ach gut
Het zal vast allemaal goed zijn verlopen en Izzy zal echt vantevoren niet geweten hebben wat haar te wachten stond.

Had je nog gebeld? Of heb je het maar zo gelaten?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:23

kladruber schreef:

Omdat ik geen hondenvlees eet wel paardenvlees. Chinesen hebben ook geen problemen met hondenvlees en zullen niet weten waar je het over hebt. Waarom wel een kip of een koe maar geen paard ? Onzinnige vergelijkingen die nergens toe leiden. Jou idee over het slachten van een eigen paard komen duidelijk van filmpjes die je gezien hebt. Er is geen slager die je zo zal behandelen als je hem van tevoren zorgvuldig uitzoekt. Zet jij je paard op transport dan met 10 anderen ????? Ik weet niet waar jij hem naar toe brengt hoor maar bij mij zou hij alleen in mijn trailer staan.....

Daarbij komt dat dit allemaal al eens besproken is en wen nu weer overnieuw moeten beginnen, kijk inderdaad eerst eens naar de excursie en lees dan ook dit topic eens door.....

Laat me 1 keer raden, het volgende discussiepunt is weer het vegetarier zijn.......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:29

als er in nl. een hondenslager was (ongeacht of honden geconsumeerd zouden worden, die keuze heb je ook bij de slacht, wel geschoten maar zelf keuze wel of niet voor consumptie)

dan zou ik inderdaad mijn hond naar de 'slager' doen. Puur en alleen om de manier waarop. in tienden van een sec. en het beestje is dood.

en ja, ook ik heb meerdere keren honden in laten slapen, ik was er zelfs bij als klein meisje van 6.

hondenslager? prima, druk dat de regering maar door, ik ben er voor!

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:38

Pinky bubble sterkte met je verlies meis

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 23:23

kladruber schreef:

Waarom denk je dat ik daar niet voor zou kiezen, als die keuze er was?
Voor elk dier waarvoor geen redding mogelijk is, zou ik voor de meest snelle en pijnloze methode kiezen.

Een akelig voorbeeld: ooit heeft een kat van mij een nestje gehad. De kittens hadden allemaal door een genetisch defect een forse navelbreuk met daarin de ingewanden uitgezakt. Bij 1 kitten was de buikwand open en de darmen puilden eruit. Vervolgens heeft de moeder (waarschijnlijk haar instinkt van navelstreng doorbijten en moederkoek eten) de darmen er volledig uitgetrokken.
Daar lag een klein kitten vreselijk te piepen met een groot gapend gat in haar buik.
Hiervan heb ik het leven zelf beeindigd om haar lijden maar zo kort mogelijk te houden. Niet leuk, ik ril nog als ik eraan denk. Ik treed niet in detail maar het was snel en effectief.
Wat had jij gedaan? Laten wachten tot de DA? Ben je zo weer een uur verder!

(de overige kittens die blijkbaar niet zo'n heftige pijn hadden, zijn gewoon naar de DA gegaan voor een spuitje en de moederpoes is gesteriliseerd).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 00:33

Perrokai schreef:
kladruber schreef:

Omdat ik geen hondenvlees eet wel paardenvlees. Chinesen hebben ook geen problemen met hondenvlees en zullen niet weten waar je het over hebt. Waarom wel een kip of een koe maar geen paard ? Onzinnige vergelijkingen die nergens toe leiden. Jou idee over het slachten van een eigen paard komen duidelijk van filmpjes die je gezien hebt. Er is geen slager die je zo zal behandelen als je hem van tevoren zorgvuldig uitzoekt. Zet jij je paard op transport dan met 10 anderen ????? Ik weet niet waar jij hem naar toe brengt hoor maar bij mij zou hij alleen in mijn trailer staan.....

Daarbij komt dat dit allemaal al eens besproken is en wen nu weer overnieuw moeten beginnen, kijk inderdaad eerst eens naar de excursie en lees dan ook dit topic eens door.....

Laat me 1 keer raden, het volgende discussiepunt is weer het vegetarier zijn.......

ROFL ROFL Ik rij paard EN ik lust paard Bloos! Huilen van het lachen

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:08

Ik ben geen vegetarier, maar probeer wel zoveel mogelijk diervriendelijk vlees te eten, Ik vind het niet eerlijk tegenover mijn paard als hij als menseneten moet eindigen. Ik kies voor narcose (liefst bij de dierenarts als dat nog mogelijk is) door een goede veearts en als mijn dier helemaal slaapt, de dodelijke spuit. Nog even een toevoeging op gister: Onderzoek heeft uitgewezen dat dieren bij de slager de dood ruiken en dat veroorzaakt alleen veel angst en dat vind ik al een vreselijke gedachte. Als mijn paard zijn been breekt en hij heeft super veel pijn ofzo laat ik hem terplekke afschieten. Ik denk er trouwens serieus over na om mijn paard te begraven op een dieren begraafplaats. Veel succes met je onderwerp. Groetjes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:56

van dat onderzoek wil ik graag de bron hebben. En nog even maar weer eens voor de slechte lezers onder ons:
- bij de slager kun je ervoor kiezen dat je paard niet voor menselijke consumptie bestemd is
- ook een spuitje en de rendac leidt tot menselijke consumptie in bv drop

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:02

kladruber schreef:
Ik ben geen vegetarier, maar probeer wel zoveel mogelijk diervriendelijk vlees te eten, Ik vind het niet eerlijk tegenover mijn paard als hij als menseneten moet eindigen. Ik kies voor narcose (liefst bij de dierenarts als dat nog mogelijk is) door een goede veearts en als mijn dier helemaal slaapt, de dodelijke spuit. Nog even een toevoeging op gister: Onderzoek heeft uitgewezen dat dieren bij de slager de dood ruiken en dat veroorzaakt alleen veel angst en dat vind ik al een vreselijke gedachte. Als mijn paard zijn been breekt en hij heeft super veel pijn ofzo laat ik hem terplekke afschieten. Ik denk er trouwens serieus over na om mijn paard te begraven op een dieren begraafplaats. Veel succes met je onderwerp. Groetjes

Dat is dus grote kul. Als je met een koe of een paard b.v. mee gaat...dus dat ie iets vertrouwds bij zich heeft dan blijft het dier volkomen rustig.

Wij hebben een boerenbedrijf. Nu is het (dankzij de dierenliefhebbers in de 2e kamer) in vele gevallen niet meer mogelijk om een zieke koe naar het slachthuis te doen maar moet ie thuis geëuthaniseerd worden.

Afschuwelijk om te zien hoe sommige van deze dieren een doodstrijd en een pijn hebben hierbij. Ligt niet aan de dierenarts maar gewoon aan het gestel van het dier. Dit zou ik mijn paard nóóit aan willen doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:04

tja de dierenliefde van stadsmensen slaat in veel gevallen de plank behoorlijk mis

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:39

KiWiKo schreef:
tja de dierenliefde van stadsmensen slaat in veel gevallen de plank behoorlijk mis

misschien is dat het idd vaak wel ( kom zelf ook midden uit utrecht Knipoog ) maar ik geloof direct dat er vanuit de 'boerenwereld' een heel andere kijk heerst op dierenliefde en het besparen van leed. het is daar toch vaak een kwestie van goed en zo snel mogelijk, het beste voor dat moment. en ik denk dat het 'm daar ook in zit. veel mensen gillen van te voren al neeeeeeeeeee tegen slacht of juist tegen inslapen, terwijl een heel groot gedeelte ook van het moment en de manier waarop afhangt, maar dat wordt opzij gezet.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:53

Rosita, ik ben het volledig met euthaniseren eens als een dier teveel lijdt met het vervoer naar een slachthuis. Dan is idd de diervriendelijkste manier hem te euthaniseren.

Wat nu gebeurd is dat dieren onnodig lijden. Dieren moeten te lang ziek staan voor ze naar het slachthuis mogen. Veel boeren moeten dit wel omdat euthaniseren alleen maar kosten meebrengt en slachten nog een beetje opbrengt. Allemaal door een paar idiote regeltjes.

Juist bij het boerenbedrijf wordt veel aan dierenliefde gedaan. Zonder onze dieren met liefde te behandelen zou nl. de productie (waar onze inkomsten liggen) direct naar beneden gaan.

Ik krijg nl de indruk dat je suggereerd dat een boer minder goed voor zijn vee is dan jij voor je paard. En dat bestrijd ik hier ten zeerste.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:55

slimmerik schreef:
Wij hebben een boerenbedrijf. Nu is het (dankzij de dierenliefhebbers in de 2e kamer) in vele gevallen niet meer mogelijk om een zieke koe naar het slachthuis te doen maar moet ie thuis geëuthaniseerd worden.

Afschuwelijk om te zien hoe sommige van deze dieren een doodstrijd en een pijn hebben hierbij. Ligt niet aan de dierenarts maar gewoon aan het gestel van het dier. Dit zou ik mijn paard nóóit aan willen doen.

Een zieke koe of een koe met een gebroken been, het is wrakvee. Een zieke koe (zonder medicatie in zijn lijf........) zou ook in mijn opzicht prima vervoerd kunnen worden naar het slachthuis, maaaaar een koe met een gebroken been absoluut niet natuurlijk!! De dierenvriendjes in de 2e kamer hebben gewoon een onderscheidt in ziek en gezond gemaakt en geen uitzonderingsgevallen erbij vermeldt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:00

Ik snap eigelijk helemaal niet wat dat met stadsmensen te doen heeft, volgens mij is dat een even hard vooroordeel dan slacht of spuit. Net zoals rosita zegt, ligt het aan het moment. Heel goede ervaringen met de spuit hier, ook lang bij de da gewerkt enzo. Maar weet ook hoe de slacht gaat. Ik ben zelf "stadsmens" en niet iedereen in de boerenwereld is zo goed voor zijn dier. Daar word dierenliefde ook vaak misgeslaan Knipoog , maar om dan te algemene naar elke boer dat die geen dierenliefde kennen, ik snap eigelijk zelfs niet wat keuzes met bal mis slaan doet Lachen

En dan nog, mensen hebben nog altijd een recht op eigen mening. Als iemand spuit kiest dan doet die maar, of alleen slacht, of beiden. Waarom moeten we telens elkaar zo opdringen, en dat telt echt voor beide kanten. Als iemand hier zegt nooit te spuiten word er niet veel gedaan, owee als iemand zegt dat die tegen de slacht is Knipoog

Ik zou voor mijn huidige oudje voor spuit kiezen, omdat het best bij zijn situatie past. Maar een ander paard mischien slacht

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 09:06

@slimmerik:
lees mijn tekst nog eens over. dan zie je dat ik typ dat juist bij de boerenwereld vaak een kwestie is van zo goed en snel(pijnloos) mogelijk, ongeacht of dat nou de pin of een spuitje is.
vaak roepen 'stadsmensen/paardenmeiden' om het hardst?: noooooit naar de slacht, terwijl het op het moment bv wel het beste zou zijn voor het dier, maar omdat zij het persé niet willen omdat slachten in hun belevings iets heel engs/ergs is en daar dus niet voor kiezen.

ik suggereer dus helemaal niets, behalve dat ik denk dat boeren daar een nuchtere kijk op hebben en juist wel het beste kiezen voor dat moment, omdat zij zonder van te voren 'neee' te gillen tegen de één of juist andere manier met hun dieren omgaan.

al blijft dit natuurlijk een kwestie van iedereen over 1 kam scheren wat niet kan, maar in grote lijnen gekeken geloof ik dat het zo is.