Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:30

Als ik bij de eerste bezichtiging niet al meteen denk...Yes...hebbe hebbe hebbe, dan wordt het hem ook niet. Ik bedenk van te voren heel goed wat ik wel en niet wil, ga alleen kijken als het helemaal klopt met wat ik wil, dan blijft alleen het gevoel en de gezondheid over. Eigenlijk weet ik het binnen 5 minuten wel, zeker als het dier nog niet zadelmak is. Ben eigenlijk altijd bij de eerste bezichtiging meteen over gegaan tot zaken.

Ik heb dat ook met huizen. Weet ik ook meteen. Een pondje belegen kaas of oude kaas....daar kan ik een uur over moeten nadenken :+

c_alsemgeest

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:59

Ik weet het voordat ik afgestapt ben na het proefrijden... en geef dan ook direct na afstappen aan dat ik wil kopen ovv keuren. :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:12

c_alsemgeest schreef:
Ik weet het voordat ik afgestapt ben na het proefrijden... en geef dan ook direct na afstappen aan dat ik wil kopen ovv keuren. :+

Echt hoor. Na twee rondjes heb ik het gevoeld en de rest is slechts ter bevestiging :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:34

Ik weet het ook wel,maar moet altijd even bespreken met moeders. Die moest of betalen of betalen en er ook op rijden :') Nu vertrouwt die volledig op mijn mening, maar we hebben wel die autorit naar huis nodig om uit te spreken haha

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 18:59

Ik wist bij mijn once in a lifetime paard het meteen toen ik erop zat. Ik ben meegesleurd door een vriendin. Niet helemaal wat ik in gedachten had maar toen ik erop zat wist ik het. Meteen papa gebeld dat hij mee MOEST gaan kijken. Ik kan dan snel snel doen en hij meer van rustig aan. Tweede keer kijken en toen heeft hij al met die mensen de koop besproken zonder overleg met mij.

Helaas heb ik er maar een paar jaar van kunnen genieten ivm blessureleed.

Ik ben meestal meteen verliefd of niet. Heb er eentje wel gekocht met een minder mooi hoofd maar braaf was toen belangrijker. Dat heeft ook goed uitgepakt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:01

Hier ook meteen duidelijk. Soms op locatie nog even overleg tijd maar gelijk afhandelen. Nu heb ik niet vaak een beleerd paard gekocht.
Bij jong spul is t nog sneller duidelijk.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:41

Ik had tijdens mijn eerste bezichtiging ook direct een ja. De ruin was helaas niet rad tijdens de keuring, dus daarvan af gezien.
Daarna meerdere paarden bekeken en wist eigenlijk al tijdens het voorrijden bij 2 dat het hem niet ging worden. Verhaal kwam niet overeen met wat ik zag. Bij 1 merrie twijfelde ik. Dus eigenlijk ook daarom ervanaf gezien.

Bij de laatste waar ik ging kijken direct een wauw gevoel. Precies wat ik zocht. Had een paar cm groter mogen zijn, maar pas er prima op en heb toch geen wedstrijdambities. Ben er nog elke dag nog net zo blij mee. Zijn karakter past erg goed!

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:26

Ik wist het ook meteen, ik ben wat angstig door een nare val op de manege een paar jaar voor ik mijn eigen paard kocht en zei van te voren tegen mijn instructrice dat zij maar moest proefrijden nadat ze was voorgereden voor ik er ms op zou gaan maar na dat ik had gezien hoe ze op de wei was, hoe rustig en braaf ze zich van de wei liet halen en liet poetsen door mij ben ik er zelf meteen op gegaan en hebben we een kort buitenritje gemaakt waar ze ook liet zien dat ze geen stressreactie heeft bij onverwachtse dingen, ze ging stil staan en keek er naar ipv te stressen en toen ze het van dichtbij had mogen bekijken was het ook goed en konden we verder :-)
Nu 2,5 jaar later rijden er af entoe kleine kinderen op en mijn gehandicapte zoon zit er ook regelmatig op. Ze is 6 nu.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 10:34

Ik heb nu met het merrietje net hetzelfde, in het begin wel eventjes van oei ze is wel minder sjiek dan de anderen die we zagen. Maar dan bedacht ik me wat de reden was dat ik naar een nieuw paard op zoek ging. Net omdat ik weer rust wilde en lekker vanalles kon doen zonder elke keer te moeten nadenken of het geen kamikaze missie is :') en ik kreeg van dit paardje echt een rust over mij heen terwijl ik van de anderen eerder zenuwen kreeg.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:36

Ik wou de bezichtiging zelfs afbellen en toen ik hem zag staan op de poetsplaats dacht: wat een klein scharminkel :+
Maar eens erop kreeg ik meteen een grote glimlach en kon aan niets anders meer denken :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:48

Farjen schreef:
Ik wou de bezichtiging zelfs afbellen en toen ik hem zag staan op de poetsplaats dacht: wat een klein scharminkel :+
Maar eens erop kreeg ik meteen een grote glimlach en kon aan niets anders meer denken :')

Herkenbaar! Bij 1 van de pony's gingen we alleen maar kijken, omdat dat de laatste voor de vakantie was waar we terecht konden en de omschrijving redelijk was. Leeftijd wel de grens, maar kon net, maar fotos waren echt slecht en geen goede conditie. Daar op stal leek het echt een klein scharminkel. Ook omdat hij tussen 2 paarden van ruim 1.70m stond en tot knieën in stro. Maar wel mager.

Maar erop wilde ik niet stoppen met rijden, tot hij een daas had die ik er niet af kreeg. Alle anderen stopte ik na paar minuten met rijden, want dan wist ik het wel. :') Ben echt heel blij met hem geweest, ook al hadden we hem nooit moeten kopen (bleek binnen paar maanden na aankoop volledig versleten en kapot te zijn) qua karakter en alles wat ik wel bereikt heb met hem en de band, ja was echt geweldige keuze.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:31

Hoe staan jullie tegenover een verbening van het hoefkraakbeen? Dit was zichtbaar op een van de röntgenfoto's tijdens de keuring. betreft een 12 jarige arabo fries.
Klinisch top en overige foto's van de benen allemaal 1tjes en 1 2tje op het spronggewricht LA.
Keurend dierenarts vond het niet zo spannend, op bokt lees ik toch wel veel vervelende verhalen, heb er zelf geen enkele ervaring mee , dus ben benieuwd naar jullie meningen hierover
Betreffende foto zou ik via pb kunnen sturen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:36

Op die leeftijd zou ik het wel aandurven, mits paard gewoon aan het werk is.

Vorig jaar een 6 jarige Friese merrie erop laten staan.
Was nog niet meegewerkt.
Kwam 1e keer klinisch niet door de keuring.
2e keer wel. Ze had hele ernstige hoefbeenverbening. Kreeg een heel duidelijk negatief aankoopadvies.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:44

Paard is inderdaad altijd aan het werk geweest voornamelijk aangespannen.
In zijn jongere jaren Z enkelspan dressuur. Hierna in het vierspan ( marathon) en momenteel een aantal keren per week onder het zadel.
Klinisch zonder problemen door de keuring,buigproeven ook allemaal prima.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 17:53

Welke dierenarts was het? watermolen is eindelijk de enige die het goedkeur met verbening.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:02

Phonix schreef:
Welke dierenarts was het? watermolen is eindelijk de enige die het goedkeur met verbening.

hollands kroon

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:09

Paarden kunnen er prima mee goed bevonden worden. Maar je hebt enige verbening en natuurlijk ernstige en alles er tussen in. Dat is natuurlijk een verschil per geval.
Maar: ja. Je kan er prima mee kopen als de da het niet spannend vind.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 18:18

Volgens mij is verbening van het hoefkraakbeen net zoiets als EVCM. De meningen van dierenartsen zijn erover verschillend. Er zijn dierenartsen die een paard er op afkeuren, er zijn dierenartsen die vinden dat het bij correct gebruik van het paard, het paard er prima mee kan functioneren, ook in de sport.

Ik moet zeggen, in neig ook wel naar het laatste. Extremen natuurlijk daargelaten, maar ik denk dat te vaak gewezen wordt naar dit soort aandoeningen (ook KS) terwijl de echte oorzaak gewoon niet correct rijden is of niet correct management.

Maar dan de vraag, laat ik een paard er op staan? Nou als hij er op wordt uitgesloten door de verzekering, ja dan laat ik hem staan. Ik denk dat 80% van de ellende met paarden komt door management en/of rijden en maar heel weinig van de X-ray bemerkingen zoals een chipje of een milde evcm, uiteindelijk de primaire oorzaak zijn van een onbruikbaar paard. Maar ik wil mijn paarden wel in de verzekering zonder uitsluitingen, dus dat is voor mij persoonlijk leidend bij aankoop.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:08

Toevallig enkele weken geleden ook bij een Arabofriese merrie gekeken, leuk dier dus laten keuren. Ze had verbening, de verkoper vond het geen echt probleem maar ik hem haar toch laten staan..

Eerder een paard met dit laten inslapen, dat durf je dan niet nog een keer aan

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 23:12

Ik heb er een fries op moeten laten inslapen dus ik zou door die ervaring het paard laten staan. Er was lang niets aan de hand, deed de “zwaardere” oefeningen zonder verpinken en plots ging het haar niet meer en was het einde verhaal. Het zal vast niet altijd zo lopen .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 23:19

De keurings-DA zei toen tegen mij dat ze vaak niet kreupel zijn/worden, maar uiteindelijk houterig of kort gaan bewegen.

Lijkt me niet wenselijk... of eigenlijk ook kreupel in een andere bewoording?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 00:08

Verbening heb je er in 101 gradaties. Ik ga volledig uit van het advies van de dierenarts met de must dat de verzekering het paard ook volledig accepteert. Zij hebben er immers meer verstand van dan ik en ik keur alleen bij een dierenarts die ik vertrouw.

Ellende hoef je natuurlijk niet te kopen. Dat krijg je vanzelf, maar er zijn genoeg kleinigheden die helemaal geen probleem hoeven te zijn en waarmee je gewoon een positief advies krijgt van de veearts. Er zijn ook genoeg volledig gezonde paarden die dan wat aan de weke delen krijgen.

Wij hebben ooit een keer een afgekeurd paard als nog gekocht met een risicovolle bemerking en daar hebben we 10 jaar plezier van gehad. Mijn vorige paard was volledig gezond en heb ik met negenjarige leeftijd afscheid kunnen nemen. Het zegt dus niet altijd wat.

Als je met paarden geen enkel risico wil nemen kun je beter een stokpaard kopen, want dan kan zelfs inpakken in bubbeltjesfolie je niet redden _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 10:26

Verbening komt heel veel voor bij Friezen, voor mij is het klinische beeld het belangrijkste in combinatie inderdaad met het advies van de DA.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:00

Ik had een heel leuk springpaard staan, heeft succesvol 1.35 gelopen maar bleek ook verbening te hebben. Met ijzers met zooltjes/silicone was het goed onder controle te houden en klinisch was hij goed. Hij loopt nu nog heerlijke bos ritjes en afentoe een klein parcourtje bij vrienden van me. Soort semi pensioen maar paard is blij en hun ook. Hij is zelf dierenarts en heeft ook extra foto’s gemaakt toen we de optie aan het bespreken waren dat hij naar hun zou gaan.
De hogere sport wilde ik niet meer voor hem maar dit was een top oplossing dus het ligt ook aan het doel met het paard, de gradaties etc inderdaad. Lastig te zeggen op afstand zonder alle info.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:21

Verbening hoeft niet altijd problemen te geven maar het kan wel, en dat weet je niet vantevoren. Volgens mij zijn er meer friezen met verbenging dan zonder. Dus als je per se een fries(kruising) wil zou ik het wel overwegen als hij klinisch 100% is. Is gezondheid echt heel belangrijk zou ik hem laten staan.