Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:10

Ik ga ook voor je duimen Luff.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:20

Spannend Luff!!! Ik ga duimen!
En gefeliciteerd Stephanie!! Leuk stoer veulen! Is het nou een Fries met een kolletje (gezien de namen van de vader en moeder) of een ander ras/kruising?

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:09

oji schreef:
Spannend Luff!!! Ik ga duimen!
En gefeliciteerd Stephanie!! Leuk stoer veulen! Is het nou een Fries met een kolletje (gezien de namen van de vader en moeder) of een ander ras/kruising?

het is inderdaad een volle fries met een schoonheidsfoutje maar dat maakt haar voor mij bijzonder. de fokkers waren ook erg verrast ton er een zwarte met een kolletje naast de moeder lag

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:53

Hi vraag aan iedereen,

Misschien is dit te persoonlijk, maar ik ben benieuwd hoe groot jullie financiële buffer is voor jullie paard. Met daarnaast de vraag zijn jullie verzekerd? Als ik een eigen paard koop twijfel ik toch voor de zekerheid om deze ook te verzekeren… Hoe staan jullie daarin ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 12:14

jetdekkers schreef:
Hi vraag aan iedereen,

Misschien is dit te persoonlijk, maar ik ben benieuwd hoe groot jullie financiële buffer is voor jullie paard. Met daarnaast de vraag zijn jullie verzekerd? Als ik een eigen paard koop twijfel ik toch voor de zekerheid om deze ook te verzekeren… Hoe staan jullie daarin ?

Verzekeren doe je datgene waarvan je de (financiële) risico's niet kunt overzien en/of dragen.

Een Bokker schreef ooit: ik verzeker ze het eerste jaar; daarna heb je er wel beeld bij of het een brokkenpiloot is, of niet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:03

Mijn financiele buffer is groot genoeg, maar toch heb (had) ik mijn paard verzekerd. De achterliggende gedachte bij mij is vooral, dat ik de financiën nooit de doorslag wil laten geven in mijn beslissingen over mijn paard. Ja mijn financiële buffer is groot genoeg, maar als je voor een koliekoperatie komt te staan op een moment dat het financieel sowieso al even tegen zit, wil ik niet die afweging moeten maken.

Maar kijk heel goed uit bij welke verzekeringsmaatschappij. Ik wil dus ook niet dat de verzekeringsmaatschappij voor mij gaat beslissen wat ik wel en wat ik niet mag doen en daar zijn volgens mij hele grote verschillen in per maatschappij. Dus vraag om je heen naar ervaringen. Ik heb de verzekeringsmaatschappij altijd pas achteraf ingelicht bij grote kosten en daar is nooit over gemord. Onlangs is mijn paard "afgekeurd" voor de sport. Is zij ook keurig zonder morren uitgekeerd voor 90% van de verzekerde waarde en voor inhouding van de "slachtprijs" mag ik haar gewoon zelf houden om een mooi actief pensioen te geven. Geeft mij een mooi bedrag om op zoek te gaan naar een jonkie of veulen voor ernaast.

Ik zal mijn volgende paard zeker ook weer verzekeren, geeft mij gewoon rust in mijn hoofd. Verder ben ik helemaal niet zo van het verzekeren, maar mijn dierbaarste bezit wel.

Die opmerking van het eerste jaar is denk ik ook van mij. Ik zou altijd een paard het eerste jaar van aanschaf verzekeren. Dat is het jaar met hoge risico's. Alles verandert voor een paard, ander management, andere training, andere kudde, ander voer. Als er 1 moment is waarop het risico's op blessures, ongelukjes, koliek of wat dan ook is, dan is het wel die eerste periode. Ook in die periode leer je of het paard er eentje is met alleen af en toe wat lakschade, of echt zo'n pechvogel dat het meteen altijd flink mis is.
Ook als je een potje opbouwt, is dat de periode dat het potje nog het leegst is. Maar het zal je gebeuren dat je net 10k voor een paard hebt neergelegd en dat het 2 maanden later overlijdt aan koliek, of ingeslapen moet omdat ie een trap krijgt omdat ie zijn plekje in de kudde nog moet vinden. Dat is emotioneel al een drama (hoewel voor mij het emotionele drama alleen maar groter wordt naarmate je ze langer hebt) maar als het dan ook financieel je hele budget was wat je aan een paard had uit te geven, sta je dus met een hele dikke illusie armer en een lege bankrekening. Na een jaar is alles wel gesetteld, zijn de risico's lager. Kan er altijd nog iets mis gaan natuurlijk, maar is de kans wel minder groot als die eerste periode.
Het gaat niet eens altijd om vergoeding van de ziekenkosten, maar ook om vergoeding van de waarde van je paard op het moment dat het ingeslapen moet of jij er niet meer mee kan waarvoor je aan een paard begonnen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:19

De mijne is niet verzekerd en ik heb een enkele duizenden euro's achter de hand. Daarnaast zijn er ook behandelingen die ik mijn paard überhaupt niet wil laten ondergaan, zoals een koliekoperatie. Daar heb ik zo zelden (langdurig) goede resultaten van gezien dat ik mijn paard dat risico en die lijdensweg überhaupt niet wil aandoen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-22 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:30

Hier ook niet verzekerd. Altijd geroepen de shetten gaan niet naar de kliniek. Toch vorig jaar onze kindershet naar de kliniek gebracht.

Helaas was het in een halve dag nog zover verslechterd dat de kosten al ruim 1500 uit zouden komen in 2 dagen en het vooruitzicht zeer nihil was en daarbij alle gezondheidsrisico's nadien. Toen hebben we besloten haar te laten gaan. Was hoog dragend.

Hadden ze gezegd 2000 euro en ze komt erdoor heen hadden we dit zonder pardon afgetikt.

Maar het ligt voor ons dus aan de prognose. Koliek operatie zouden wij bijv ook niet doen

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:57

Mag ik hier ook een oproepje doen?
Aangezien mijn huidige paard al 3 jaar met blessures staat en ik er waarschijnlijk niet meer actief mee kan gaan rijden ben ik opzoek naar een paard erbij. Ik mis het rijden enorm en een bijrijpaard vinden lukt helaas niet echt.

Wat ik ongeveer zoek:
- Liefst een ruin
- Stokmaat +1.65
- Leeftijd tussen de 3 en 12 jaar
- Geen koudbloed, draver
- Geen iel type, moet wat body hebben
- Moet een sprongetje kunnen maken
Budget is nu €5000, maar groeit met de tijd.

Mocht iemand wat weten, let me know. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:27

minouesmee schreef:
Aangezien mijn huidige paard al 3 jaar met blessures staat en ik er waarschijnlijk niet meer actief mee kan gaan rijden ben ik opzoek naar een paard erbij. Ik mis het rijden enorm en een bijrijpaard vinden lukt helaas niet echt.

Wat ik ongeveer zoek:
- Liefst een ruin
- Stokmaat +1.65
- Geen koudbloed, draver

Ik denk dat je budget wat laag is. Juist koudbloeden en dravers zijn nog betaalbaar maar gezonde brave paarden zijn momenteel heel duur. In het najaar vaak weer wat goedkoper als ze op stal moeten.Voor jouw budget misschien wel een Spanjaard maar dan is het vreselijk uitkijken want als het een import is weet je niet wat je krijgt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:59

Ik word er gewoon naar van als ik op de verkoopsites kijk.

Kapotte en oudere dieren (25+) die ze nog willen verkopen voor een smak geld. 3000 euro voor een 28 jarige lijkt wel een koopje.

Ben ik nu de enige die vind dat je zulke dieren niet meer moet verkopen en zeker niet voor een smak geld?

Stel dat je door omstandigheden het niet meer kunt betalen en je hebt zo'n oudje of een kapotte wat is er dan mis met in laten slapen of onder contract naar een betrouwbaar iemand weg doen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:02

@anjali je krijgt alleen geen gezonde,bereden Spanjaard van 1,65+ voor dit geld, het blijft best een zeldzame stokmaat voor dit ras. Eentje van net 1,60 misschien wel ;)

Volbloed of tuiger lukt misschien ook nog, voor een rijpaard zonder gedrags- of gezondheidsproblemen is het heel krap.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:19

Een leuk tuigpaard gaat ook boven de 5k. Voor dat geld vind je een knap veulentje, maar qua rijpaarden houdt het daar wel op. Ik zou stevig door sparen en dan wat kopen ipv nu goedkoop te kopen en dan straks weer in de penarie zitten met een paard wat niet gezond is..

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:01

anjali schreef:
minouesmee schreef:

Wat ik ongeveer zoek:
- Liefst een ruin
- Stokmaat +1.65
- Geen koudbloed, draver

Ik denk dat je budget wat laag is. Juist koudbloeden en dravers zijn nog betaalbaar maar gezonde brave paarden zijn momenteel heel duur. In het najaar vaak weer wat goedkoper als ze op stal moeten.Voor jouw budget misschien wel een Spanjaard maar dan is het vreselijk uitkijken want als het een import is weet je niet wat je krijgt.

Ik ben mij daar bewust van, ik móét ook geen tweede paard. Als er iets op mijn pad komt ga ik kijken. Ik ben niet actief op zoek, maar ik wou toch even een oproep plaatsen aangezien er veel mensen op bokt zitten.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:27

felicity schreef:
Ik word er gewoon naar van als ik op de verkoopsites kijk.

Kapotte en oudere dieren (25+) die ze nog willen verkopen voor een smak geld. 3000 euro voor een 28 jarige lijkt wel een koopje.

Ben ik nu de enige die vind dat je zulke dieren niet meer moet verkopen en zeker niet voor een smak geld?

Stel dat je door omstandigheden het niet meer kunt betalen en je hebt zo'n oudje of een kapotte wat is er dan mis met in laten slapen of onder contract naar een betrouwbaar iemand weg doen?

Dat heb ik precies ook...

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:01

Maar wat denkt iedereen wat een “normale” prijs is voor een grote haflinger tussen de 4/10 jaar hoe ouder hoe meer die moet kunnen. Merrie of ruin moet allround gereden kunnen worden. Had laatst een leuk grote haf gezien kon veel voor leeftijd werd 10k voor gevraagd , is dit dan het “nieuwe normaal” voor een haflinger?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:48

Haflingers in die leeftijd en braaf en dus simpel recreatief gereden en gezond gaan al paar jaar voor 5000-6000.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:49

Denk dat je met 10K aan de top van de vraagprijs zit maar die prijs zag ik idd ook voorbij komen toen ik een fjord zocht..

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 21:04

Kalea schreef:
Denk dat je met 10K aan de top van de vraagprijs zit maar die prijs zag ik idd ook voorbij komen toen ik een fjord zocht..

Ja ik schrok er best wel van, hij staat inmiddels ook al een maand te koop wat in verhouding lang is voor deze markt…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:16

minouesmee schreef:
Ik ben mij daar bewust van, ik móét ook geen tweede paard. Als er iets op mijn pad komt ga ik kijken. Ik ben niet actief op zoek, maar ik wou toch even een oproep plaatsen aangezien er veel mensen op bokt zitten.
Je wilt geen draver, maar zou een volbloed eventueel wel je interesse hebben? Die vind je ook niet megaveel zo groot, maar ze zijn er wel en kosten ook niet de wereld. Wel wil ik je op het hart drukken om ze bij een betrouwbaar adres te kopen. Ik weet niet 100% zeker of kyrkelover die ene van 1.68 nog heeft staan, maar je kunt het altijd even bij haar navragen. :)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:24

jetdekkers schreef:
Hi vraag aan iedereen,

Ik heb wel geld achter de hand maar ben wel verzekerd. Ik heb mijn paard vorige jaar gekocht en door maagzweer en verschillende koliekaanvallen had ik tot nu toe 6000 euro moeten betalen maar gelukkig door mijn verzekering alleen maar rond de 30% van dat bedrag uiteindelijk betaald. Nu is maagzweren wel echt klote duur.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:42

minouesmee schreef:

Wat ik ongeveer zoek:
- Liefst een ruin
- Stokmaat +1.65
- Geen koudbloed, draver

Ik heb je een Pb gestuurd…

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:24

jetdekkers schreef:
Hi vraag aan iedereen,

Ik heb op dit moment een tweejarige en een zesjarig Shetje staan. Op dit moment is mijn buffer nog niet zo hoog, maar ik wil die naar 10.000 euro tillen. Het zijn gelukkig niet zulke brokkenpiloten als het paard van mijn stalgenootje. Die liep in 3 maanden twee schiefels op := Ik heb ervoor gekozen om ze niet te verzekeren :)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 01:20

jetdekkers schreef:
Maar wat denkt iedereen wat een “normale” prijs is voor een grote haflinger tussen de 4/10 jaar hoe ouder hoe meer die moet kunnen. Merrie of ruin moet allround gereden kunnen worden. Had laatst een leuk grote haf gezien kon veel voor leeftijd werd 10k voor gevraagd , is dit dan het “nieuwe normaal” voor een haflinger?

Ik weet precies welke je bedoel en deze mensen prijzen zichzelf de markt uit wat in deze tijd bijna knap is. Naast de idioten vraagprijs(gezien de advertentie was hij echt idioot) hadden deze mensen een compleet lijstje met wensen. Al met al vond ik het heel apart. Ik heb een zoekertje op mp gezet voor een haflinger en 4-5k valt onder normale prijsklasse denk ik. Afhankelijk van hoe speciaal je het zoekt.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:19

Mkango schreef:
minouesmee schreef:
Je wilt geen draver, maar zou een volbloed eventueel wel je interesse hebben? Die vind je ook niet megaveel zo groot, maar ze zijn er wel en kosten ook niet de wereld. Wel wil ik je op het hart drukken om ze bij een betrouwbaar adres te kopen. Ik weet niet 100% zeker of kyrkelover die ene van 1.68 nog heeft staan, maar je kunt het altijd even bij haar navragen. :)

Engels volbloed is geen probleem, gisteren nog bij een volbloed wezen kijken. Dank je voor de tip, ik ga haar contacten.