Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:27

ittakesmore schreef:
Ik wilde eigenlijk pas effectief op zoek gaan naar een paard per Oktober.. Nu in het informatie vergaren ben ik toch op 2 paarden gestoten die mij er bevielen. Eentje is echt qua karakter en doorgereden zijn het perfecte paardje (9 jaar). Echter is hij 1.62, ik zelf ben 1.80 dus dat maakt het wel wat lastiger voor mij om overtuigd te zijn. Ik wil wel zeker gaan kijken. Nu kwam er vandaag echter nog een andere PRE op mijn pad. Deze is 4 jarig en 1.69, merk wel dat hij nog moet uitzwaren sowieso. Deze zal minder doorgereden zijn, maar op papier en volgens de eigenaar (moeten we beide dus nog maar echt bevinden in persoon) hele koele fijne paarden die compleet op de foto mogen. Nu ga ik dus alsnog bij de twee paardjes kijken deze maand terwijl ik eigenlijk echt pas in oktober wilde gaan aankopen. _O-

Optie is wel om de vierjarige tot oktober door te laten rijden.. Hij staat op een africhtingsstal. De andere staat niet eens echt te koop, de eigenaresse doet hem alleen weg bij een echte match. :D Dus we gaan zien hoe het gaat!

Sorry maar maat is een kul-argument!

Neem het paard waar je een goed gevoel bij hebt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:37

Maat is een kul argument? Ben ik het niet mee eens. Ik met mijn 1.80 vind 1.60 ook echt te klein, hoe lief het dier ook is

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:38

ikke schreef:
ittakesmore schreef:
Ik wilde eigenlijk pas effectief op zoek gaan naar een paard per Oktober.. Nu in het informatie vergaren ben ik toch op 2 paarden gestoten die mij er bevielen. Eentje is echt qua karakter en doorgereden zijn het perfecte paardje (9 jaar). Echter is hij 1.62, ik zelf ben 1.80 dus dat maakt het wel wat lastiger voor mij om overtuigd te zijn. Ik wil wel zeker gaan kijken. Nu kwam er vandaag echter nog een andere PRE op mijn pad. Deze is 4 jarig en 1.69, merk wel dat hij nog moet uitzwaren sowieso. Deze zal minder doorgereden zijn, maar op papier en volgens de eigenaar (moeten we beide dus nog maar echt bevinden in persoon) hele koele fijne paarden die compleet op de foto mogen. Nu ga ik dus alsnog bij de twee paardjes kijken deze maand terwijl ik eigenlijk echt pas in oktober wilde gaan aankopen. _O-

Optie is wel om de vierjarige tot oktober door te laten rijden.. Hij staat op een africhtingsstal. De andere staat niet eens echt te koop, de eigenaresse doet hem alleen weg bij een echte match. :D Dus we gaan zien hoe het gaat!

Sorry maar maat is een kul-argument!

Neem het paard waar je een goed gevoel bij hebt.

Sorry maar daar ben ik het dan niet mee eens.. je kunt een paard toch te klein vinden voor jezelf? Maat doet er zeker wel toe. Ik zou een paard daarop ook kunnen laten staan, hoe leuk die ook zou zijn.

ittakesmore

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:31

Voor mij is vooral belangrijk dat ik er niet echt onderuit kom en het paard echt in de weg zit. :) Met mijn vrij lange stelten is dat nou eenmaal een optie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:13

ittakesmore schreef:
Voor mij is vooral belangrijk dat ik er niet echt onderuit kom en het paard echt in de weg zit. :) Met mijn vrij lange stelten is dat nou eenmaal een optie.

Je zit een paard niet in de weg doordat je benen er onderuit komen; je zit een paard in de weg omdat je niet kunt rijden.

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:42

ikke schreef:
ittakesmore schreef:

Je zit een paard niet in de weg doordat je benen er onderuit komen; je zit een paard in de weg omdat je niet kunt rijden.

Heb wel het idee dat omdat je de hulpen dan anders moet geven dat je niet heel soepel kan communiceren altijd. Dat het niet extreem erg is begrijp ik ook, maar zie wel degelijk dingen waar je tegen aan zou kunnen lopen. Enkele bokkers die zelf vrij lang zijn gaven ook aan tegen problemen met het geven van hulpen aan te lopen bij hun kleinere paard.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 01:56

Vooral bouw is belangrijk, niet enkel de hoogte. 1.53m hoog en breed gebouwd kan prima iemand van 1.80 op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:06

ittakesmore schreef:
ikke schreef:

Heb wel het idee dat omdat je de hulpen dan anders moet geven dat je niet heel soepel kan communiceren altijd. Dat het niet extreem erg is begrijp ik ook, maar zie wel degelijk dingen waar je tegen aan zou kunnen lopen. Enkele bokkers die zelf vrij lang zijn gaven ook aan tegen problemen met het geven van hulpen aan te lopen bij hun kleinere paard.

Waarom kun je een IJslander dat wel leren en een KWPN-er niet?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:33

Gefeliciteerd met de nieuwe aankopen!

Ik ben gisteren gebeld door de huidige eigenaresse van het paardje waar ik heeeel graag wil kijken. Ze is ziek en het zou vandaag niet uitkomen. We hebben bijna een uur aan de lijn gehangen. Was een leuk gesprek, ben zo weer meer te weten gekomen. Ze zou laten weten of het aankomende week een keer in de avond lukt.

En dat is ook waar ze tegen aan loopt en reden van verkoop. Ze werkt zes dagen in de week en is afhankelijk van anderen om mee te kunnen rijden naar stal, die voor haar zelf ook een eind van huis is.

Ik kijk het dan ook nog even aan, ik heb geen haast en vind andere advertenties helemaal niet interessant op dit moment haha. Nu maar hopen dat ik niet in de maling genomen word...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:20

Het gaat om wat je zelf verkiest. Iemand zijn voorkeur een kul-argument noemen is niet zo heel vriendelijk. Ik wil ook geen paard boven de 1.70m, dat is geen vaststaand feit dat iedereen moet overnemen, dat is gewoon mijn wens, waar ik mij goed bij voel. ittakesmore mag de wens hebben om een groter paard te willen.
@ittakesmore: een paard is een hele verantwoordelijkheid die je voor heel veel jaren hebt, dan kan je er best blij van worden. Je kan wel eens naar dit paard gaan kijken en proefrijden om te zien hoe het voelt, want misschien valt het wel mee, maar als je blijft twijfelen dan niet doen. Er lopen vast wel meer perfecte paarden rond die wel jouw gewenste maat hebben.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:42

Denk je het perfecte paard gevonden te hebben, komt hij niet eens door de klinische keuring... wat een desillusie zeg, het was te mooi om waar te wezen.

Dus nu maar weer de zoveelste zoektocht beginnen. Vanaf mei al bezig, maar erg lastig allemaal

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:43

Oei, waar ging het mis? Echt wel balen dan.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:58

Wat jammer!

Ik had een leuke haflinger gezien maar de eigenaar geeft op geen enkele manier antwoord op mijn vragen (en leest wel alle berichten :') )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 14:51

@Ikke: Een ruiter op een Ijslander heeft een hele andere houding dan iemand op een Kwpn-er.Ze worden heel anders gereden.Vandaar dat een volwassen ruiter op een Ijslander wel geaccepteerd wordt maar een grote ruiter op een (te) klein ander paard vaak niet.Maar eigenlijk gaat het er natuurlijk om dat je geen te grote belasting voor je paard of pony bent. als iemand meent dat te zijn dan moet hij het desbetreffende paard uiteraard niet kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:50

anjali schreef:
@Ikke: Een ruiter op een Ijslander heeft een hele andere houding dan iemand op een Kwpn-er.Ze worden heel anders gereden.Vandaar dat een volwassen ruiter op een Ijslander wel geaccepteerd wordt maar een grote ruiter op een (te) klein ander paard vaak niet.Maar eigenlijk gaat het er natuurlijk om dat je geen te grote belasting voor je paard of pony bent. als iemand meent dat te zijn dan moet hij het desbetreffende paard uiteraard niet kopen.

Goh, bijzonder.

Redelijk veel lessen gehad van IJslandertrainers en -instructeurs maar die vertelden mij toch iets anders.....

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:09

Gini schreef:
Het gaat om wat je zelf verkiest. Iemand zijn voorkeur een kul-argument noemen is niet zo heel vriendelijk. Ik wil ook geen paard boven de 1.70m, dat is geen vaststaand feit dat iedereen moet overnemen, dat is gewoon mijn wens, waar ik mij goed bij voel. ittakesmore mag de wens hebben om een groter paard te willen.
@ittakesmore: een paard is een hele verantwoordelijkheid die je voor heel veel jaren hebt, dan kan je er best blij van worden. Je kan wel eens naar dit paard gaan kijken en proefrijden om te zien hoe het voelt, want misschien valt het wel mee, maar als je blijft twijfelen dan niet doen. Er lopen vast wel meer perfecte paarden rond die wel jouw gewenste maat hebben.

Ik ga morgen vrijblijvend langs bij beide, als is het om weer even terug in the 'game' te komen. Echt aankopen stond eigenlijk pas echt voor Oktober ik heb nog enkele facturen die uitbetaald moeten worden, maar een echt goed spaarpotje voor achter de hand vind ik voor aankoop wel gewoon erg belangrijk. Verder heb ik dus geen echte haast, moet alleen bekennen dat ik wel het gevoel heb dat als corona zijn terug slag maakt de PRE markt dat wel zal gaan voelen. Maar goed, we rushen sowieso nergens in waar we niet 100% achter staan en waar enige twijfel bij ontstaat. Liever twee jaar op zoek en gelukkig dan onder de druk gekozen te hebben! :=

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:10

Esther_r20 schreef:
Denk je het perfecte paard gevonden te hebben, komt hij niet eens door de klinische keuring... wat een desillusie zeg, het was te mooi om waar te wezen.

Dus nu maar weer de zoveelste zoektocht beginnen. Vanaf mei al bezig, maar erg lastig allemaal

Oh goh wat vervelend! Waren de kosten voor jou? Waar kwam hij er overigens niet doorheen?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 16:33

Gefeliciteerd iedereen met hun nieuwe aanwinst! Balen Esther,kun je weer opnieuw beginnen met zoeken.

Zelf sinds vandaag de trotse eigenaar van een 5 jarige merrie die gisteren goedgekeurd is. *D
Uiteindelijk is het toch gelukt!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:23

ikke schreef:
anjali schreef:

Goh, bijzonder.

Redelijk veel lessen gehad van IJslandertrainers en -instructeurs maar die vertelden mij toch iets anders.....

Bij töltende Ijslanders zie je de ruiter meer naar achteren hangen en de benen meer naar voren. Er is toch ook geen sprake van lichtrijden dan en in de krul rijden zie ik dan ook niet,ze dragen hun hoofd juist hoog (het paard bedoel ik!)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:47

ittakesmore schreef:
ikke schreef:

Waarom kun je een IJslander dat wel leren en een KWPN-er niet?[/quote]
Je kunt het wel leren, maar het kost meer moeite. Er staat nergens dat het niet kan.
Maar ik vind ook dat bij IJslanders er te grote mensen op zitten. Om een of andere reden is het daar door meer mensen geaccepteerd, maar dat houdt niet in dat iedereen vindt dat dat kan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 18:54

Ik denk dat dat is omdat Ijslanders nu eenmaal niet groot zijn maar wel vurig,en dat ze niet echt als kinderpony geschikt zijn. En op Ijsland zijn dit de enige paarden denk ik,waardoor volwassenen er wel op moeten,wat de Vikingen al deden.Al waren die denk ik kleiner dan de hedendaagse mensen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:53

Lief dat jullie ook reageren op een "nieuwe" poster in dit topic.
Het betreft een super leuke haflinger maar helaas niet goed gebleken tijdens de klinische keuring. Zo enorm jammer...

@galuppy, ik denk dat wij dezelfde hebben bericht over een haflinger. Wil je verkopen of niet vraag je je dan af

@blackberry, gefeliciteerd. Zo fijn als je eenmaal je maatje hebt gevonden

@ijslanderpraat.
Bij ons op stal zijn er ook 2 ijslanders die worden gereden door volwassenen. Voor het plaatje wellicht minder mooi maar ik merk niet dat ze er "last" van hebben.

Waar zoeken jullie overigens voor paarden,in mijn geval voorkeur haflingers, quarter type

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:31

Nouja precies dus Esther. Wel een enorm gaaf beest, staat bij me op fiets afstand ook.
Maar de verkoper is op geen enkele manier te bereiken.

Had vanavond ook contact over een bonte Tuiger. Springen dat beest!!
Maar toen ik begon over of ze open stonden voor keuren kk gaven ze ineens niet meer thuis :')

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:30

Galuppy0546 schreef:
Nouja precies dus Esther. Wel een enorm gaaf beest, staat bij me op fiets afstand ook.
Maar de verkoper is op geen enkele manier te bereiken.

Had vanavond ook contact over een bonte Tuiger. Springen dat beest!!
Maar toen ik begon over of ze open stonden voor keuren kk gaven ze ineens niet meer thuis :')

Ja jij wilt toch keuren ik zou dat als verkoper ook niet betalen gaan. Als afspraken maakt over als die afgekeurd word 50/50 of hun oké. Maar dat hun dat standaard moeten betalen nee

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:31

keona schreef:
Ja jij wilt toch keuren ik zou dat als verkoper ook niet betalen gaan. Als afspraken maakt over als die afgekeurd word 50/50 of hun oké. Maar dat hun dat standaard moeten betalen nee

Er staat duidelijk in mijn verhaal keuren kk
kk is op kosten koper?
Dus ik snap je probleem niet helemaal Keona?