Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:37

Sizzle schreef:
Ik denk dat we over het algemeen onze stuurkunsten niet moeten willen meten of vergelijken met mensen die moeten bestaan van de keiharde handel in het bovenste segment van de sport. Idem met de hengstenkeuring.
De hypergevoelige merrie van PSvL was daar allang mentaal overbelast via de achterdeur verdwenen waarschijnlijk en mijn dikbil en de blondie hier in het topic worden niet eens waargenomen als paard :+

Die taart van mij is alleen gevoelig als het haar uitkomt. ;) Het is eigenlijk zo een extreem lief en makkelijk dier. Dat maakt haar ook wat raar. Want hoe kun je nu niet verblikken of verblozen als er 8 motoren langs je af geknetterd komen met 80km per uur, maar en een tikje van mijn bh bandje zo eng dat je in de stress schiet?
We moeten nog veel leren zeg maar haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:42

CalipsoLover schreef:
Mijn paard had toen al een half uur gereden met mijn lesgeefster, dat stond er toen ook bij. Marie kwam net uit een maand rust toen, dus geen nood om zo minachtig te doen. Dat apprecieer ik eigenlijk écht niet.

Ik doe niet "minachtig" over jou. Heb ik hier ook nooit gedaan. Maar jij doet "minachtig" over anderen die dan volgens jou paardonvriendelijk bezig zouden zijn. En dat jouw paard daarom op plaats 24 van de 30 geeindigd is.
Ik vraag gewoon wat jouw referentiekader is. Uit ervaring weet ik dat daar nogal verschil in kan zitten.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:45

Babootje schreef:
CalipsoLover schreef:
Mijn paard had toen al een half uur gereden met mijn lesgeefster, dat stond er toen ook bij. Marie kwam net uit een maand rust toen, dus geen nood om zo minachtig te doen. Dat apprecieer ik eigenlijk écht niet.

Ik doe niet "minachtig" over jou. Heb ik hier ook nooit gedaan. Maar jij doet "minachtig" over anderen die dan volgens jou paardonvriendelijk bezig zouden zijn. En dat jouw paard daarom op plaats 24 van de 30 geeindigd is.
Ik vraag gewoon wat jouw referentiekader is. Uit ervaring weet ik dat daar nogal verschil in kan zitten.

Ik ben heel blij met mijn resultaat met Marie, niet dat ze 'daarom' als 23ste geëindigd is (hey, wat best nog goed is voor de eerste keer en de tweede keer op verplaatsing :o ) Maar zoals ik al eerder zei, een heleboel paarden die haast in rolkür gereden worden is voor mij niet paardvriendelijk.

Babootje

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:50

Voor mij ook niet. Maar he, dat zullen ze niet alle 22 zijn geweest toch? Ik heb het niet gezien en kan dat niet beoordelen. Ik weet ook niet wat jij bv rollkur noemt. Misschien zijn we het daar ook niet over eens.
Je hebt een leuk paard CL en voor zover ik kan zien ook best een goed paardje. Als je wedstrijd ambitie hebt dan zou ik je adviseren om in ieder geval te leren met een contactteugel te rijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:59

Het door de hals/over de rug rijden is natuurlijk ook goed voor behoud van, en ontwikkeling van de rug van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:01

PSvanLot schreef:
Het door de hals/over de rug rijden is natuurlijk ook goed voor behoud van, en ontwikkeling van de rug van het paard.

Zonder aanspanning ook geen ontspanning. Dan rijd je je paard op den duur vast

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:05

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:

Zonder aanspanning ook geen ontspanning. Dan rijd je je paard op den duur vast

Dat hoeft niet, als je je paard hebt om lekker mee in het bos te rijden en heerlijk geniet van lange ritten door de natuur. Dan is het niet zo van belang.

Als ik geen sportambities meer had, dan kocht ik een fjord of een ijslander en zou ik heerlijk lange ritten door de bossen rijden!
Hierin het dorp zit een hele grote ijslander stoeterij. Daar heb ik toen ik jong was pony's zadelmak gemaakt. Wat een schitterende en bovenal lieve beesten!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:09

PSvanLot schreef:
Dat hoeft niet, als je je paard hebt om lekker mee in het bos te rijden en heerlijk geniet van lange ritten door de natuur. Dan is het niet zo van belang.
!

Ben ik niet met je eens. Bij alle disciplines onder het zadel is het van groot belang dat het paard zn rug goed leert gebruiken en de juiste spieren ontwikkelt. Juist ook met dagtochtjes naar buiten.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:10

Nee, zeker niet allemaal. :') Ik heb een heleboel leuke paarden gezien, maar jammer genoeg ook een heleboel die naar mijn gevoel gewoon niet juist liepen en die kregen wel veel punten. Maar ik ben ook gewoon heel kritisch. Voor mij is een rolkür niet wanneer een paard af en toe een paar centimeter achter de loodlijn loopt, wel als een paard zodanig strak loopt dat hij haast constant met de kin tegen de borst loopt en je daarbij de spanning op de teugels kan zien. Ik wil vooral gewoon alles op ons tempo doen, ik heb wedstrijdambitie, maar niet dat het internationaal moet of zo. Ik heb een heel leuk paard, ze moet nog veel leren, maar daar wil ik vooral ook gewoon de tijd voor nemen. Amper 7 maanden geleden kende datzelfde paard nog niet eens een borstel en probeerde ze alles dat voor haar zat weg te kappen met haar voorbenen _O- We komen echt van heel ver. Marie wordt heus wel op contact gereden, thuis loopt ze sinds een weekje nu ook netjes aan de teugel en ik longeer wel eens met een bijzetteugel. Vandaag lukte dat echter niet door de spanning, maar dat is niet zo erg. Ze heeft zich tenslotte nog eens heel voorbeeldig gedragen en dat is voor mij het voornaamste, zeker voor een paard dat in het begin zelfs bang was van een blaadje. We kennen onze werkpunten en de jury was daarin gelijkgestemd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:15

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:
!

Ben ik niet met je eens. Bij alle disciplines onder het zadel is het van groot belang dat het paard zn rug goed leert gebruiken en de juiste spieren ontwikkelt. Juist ook met dagtochtjes naar buiten.

O dat zeker, maar ik dacht dat je bedoelde op dressuurmatig afgericht. Dat vind ik voor fijne bosritten niet zo van belang. Dan vind ik balans belangrijker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:24

Er zijn echt verschillende wegen naar Rome.
Om even wat woorden van Carl Hester te jatten: paarden worden het meest gemotiveerd door ze eerst in hun makkelijkste gang te werken.

Daarnaast, als je bijv. een paard treft die nog wat wiebelig is in de kniebanden dan kun je niet zo als Mexx rijden.
Een Barock dier breekt bijv. weer eerder in 2 stukken als je over tempo gaat die moet bij voorkeur eerst leren rekken en langmaken.
Ik heb een paard dat van nature erg krabbelig is, dus groot draven geeft dan geen motivatie voor het dier als ik dan continue moet aanmoedigen, daarom kies ik nu eerst veel buiten te rijden waar vanzelf meer enthousiasme gas bij komt kijken zonder moeite.
Wij hebben al geklommen en hellingen afgedaald, dat komt heus goed met dat ruggebruik maar op een andere manier.
Springruiters doen het ook weer heel anders, die rijden vaak juist een laag tempo.

Wat een groot verschil maakt is of je rijdt om te verkopen of wanneer de weet dat je dit nog 15 jaar zal doen als er niet raars gebeurd.
Ik heb ook wel eens een jonge hengst snel moeten klaarmaken voor verkoop. Daarbij hadden we geen tijd voor alle fijne voorbereiding. Die was ook nog eens vreselijk sensibel en bokte loeihoog dus daar heb ik eerst met tranquigel opgezeten. Niet iets wat ik met mijn eigen htk beest zou doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:38

Zo zie ik het ook wel Sizzle. Ik houd het graag eerst een tijdje lekker makkelijk. Met handelspaarden ga ik wel een stuk eerder meer eraan rijden dan met eigen beesten. Dan ben ik ook niet vies van een slof. Terwijl ik die bij mijn eigen paarden niet gebruik :+

Ik snap wat babootje bedoelt, om goed mee te draaien bij de jonge paarden competities en dat soort wedstrijden moet je gewoon een stuk meer eraan rijden. Bij normale wedstrijden ook nog steeds een stuk meer dan wat wij zoal in dit topic doen.
Maar als je gewoon lekker recreatief dressuurmatig rijdt hoeft dat imo niet. Ontspanning is denk ik genoeg om ze niet kapot te rijden dan.

Mijn springpaarden rijd ik ook niet met de mate van inspanning die ik aan de dressuurpaarden vraag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:48

Ik snap perfect wat Babootje bedoeld :j
Met een handelspaard of paard dat meteen mee moet in de leeftijdcompetitie kun je ook niet doen wat ik nu doe met 1x per week een half uurtje in de bak, 1x buitenrit, tussendoor wat wandelen en lange teugelen en bij iedere warme week gewoon vrij geven.
Dan heb je namelijk die boot echt al 5x gemist :D

Toen ik met Dallas (v. Houston) leste bij een topsport georienteerde instructeur hoorde ik ook steeds weer de woorden: ze is al 6 dit moet ze echt al kunnen!
Dat nam ik dan met een korrel zout. Wij konden ballen overgooien vanuit het zadel, over zilverfolie rijden zonder blikken of blozen, door ieder watertje heen zonder twijfel, en stijle hellingen klimmen/dalen. Dat zijn inderdaad nutteloze kwaliteiten voor een paard dat de topsport dressuur in moet :P

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:14

Interessant om hier de verschillende meningen te zien :) Ik kan me geloof ik het meest bij Sizzle aansluiten qua uitgangspunten.

De hele discussie van wat er gevraagd wordt van jonge paarden op competities vs wat je zou doen als je de tijd hebt / wil nemen is trouwens oa precies waarom ik wel een prof met Pinda voor en op zo'n competitie laat rijden maar het zelf niet doe. De prof rijdt haar 3x in de week 10-20 minuten echt "op druk" waarin ze zich ontwikkelt zonder stuk te gaan en dan op de competitie die gevraagde afdruk kan laten zien, ik als geen-prof moet daar veel meer kilometers voor maken om dat voor mekaar te krijgen en rij haar dan stuk- nog afgezien van het feit dat ik het waarschijnlijk zo niet eens gereden krijg. Ga ik voor de mindere afdruk op braaf, wat ik wel kan rijden en dus veiliger mee mee kan doen, dan wordt dat niet als goed genoeg bevonden. Wil niet zeggen dat het niet goed is, ze willen in zo'n competitie alleen meestal meer zien dan dat :)

Het is gewoon een wereld van verschil, en je doel met zo'n competitie moet daar bij passen. Als "amateur" tussen de profs, of je het nou eens bent met hoe ze daar komen en wat er tegenwoordig al gevraagd wordt van de jonkies in competities of niet, is het gewoon lastig om mee te komen ook al heb je een goed paard. Ik denk dat Calipsolover voor Marie en haarzelf daar de juiste insteek heeft qua competitie, en dus terecht blij is met een flink paard wat daar braaf haar werk doet binnen de mogelijkheden qua trainingsniveau op dit moment :) Prima toch, gefeliciteerd!!! :) Mooie eerste wedstrijdervaring zo, heeft het dametje knap gedaan :j

Ik lees morgen fatsoenlijk bij hoor, even druk! Maar inmiddels blijkt Pinda toch weer een kies te wisselen (dikke bult op kaak...) met bijbehorend drama onder het zadel/op het bit, dus ze heeft iig deze week vrij en daarna even zien of ze hem zelf kwijt krijgt of de tandarts weer moet komen. Het verklaart deels de enorme spanning van donderdag, arme puppy weer :(:) Ze was heel sneu, ook dikke wespensteek ook nog op haar neus vrijdag dus ze was nogal vervormd :(:) (bult zit tegen/onder het halster, wespensteek tussen neus en mond- zowel aan de binnen- als de buitenkant van haar lip meerdere bulten dus ws meerdere steken geweest. Ze was iig goed dom geweest geloof ik := ).
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 00:03

Het topic werd ineens wel heel erg "bokt" maar het lijkt nu weer te keren Gelukkig! :D

Cl, Marie heeft het toch maar even top gedaan!

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:
!

:j

Maar er zijn veel wegen om een paard te leren de rug goed te gebruiken en spieren re ontwikkelen.
Buiten heb je daar ook veel mogelijkheden voor.

Oh nee, Pinda :(:)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 00:20

aiiii arme Pinda :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:05

Arme merrie, hopelijk is de kies snel door. Wespen zijn zulke nare beesten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:20

Och nee, arme Pinda! :(:)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:31

Ach arme Pinda.

Fijn dat het met Marie goed ging op haar eerste wedstrijd!

Ik denk dat er zoveel mensen met zoveel meningen zijn. En tot nu toe is dit topic me heel goed bevallen, omdat iedereen elkaar ook daarmee accepteert. Ik denk dat het lastig is om elkaar helemaal goed te begrijpen uit getypte woorden. Maar het is volgens mij alweer de goede kant op omgebogen nu.

Ik ben gisteren voor het eerst samen met een vriendin met Bliss en haar paard op pad geweest. We zijn met de trailer naar de Kampina gereden (eerste keer samen op een trailer) en hebben daar een heerlijke rit gemaakt. We hebben binnenkort namelijk een (halve) TREC wedstrijd samen en ik vond het wel slim om dit nog even te oefenen.

Nou echt, wat een heerlijk paard is het toch. (Ik kan er niets anders over zeggen O:) )
Alleen wachten is nog niet haar sterkste punt, Maar ze liep alsof ze altijd zo loopt. De treinen waren niet eng, alleen de koeien blijven spannend. Mislukt-cowboypaard _O-

Maar ik heb genoten. De 19-jarige van m’n vriendin was allemaal aan het stuiteren en Bliss liep als een volleerd bospaard haar rondje. Alleen wat enthousiaste dribbels aan het begin. Maar ze had dan ook 3 dagen stil gestaan, omdat ze er een ijzer af getrapt had. Ik ben zo blij met haar <3

Afbeelding

Afbeelding

En wat is de Kampina trouwens ook een mooi gebied! Iedereen moet altijd lachen als ik weer eens ergens anders in het bos ga rijden. Ze zeggen allemaal: maar je hebt de Loonse en Drunense duinen, dan hoef je toch nergens anders heen. Maar ik vind dat zo leuk om ook op andere plaatsen te komen. De natuur is overal anders vind ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:35

Vientje schreef:
Interessant om hier de verschillende meningen te zien :) Ik kan me geloof ik het meest bij Sizzle aansluiten qua uitgangspunten.

De hele discussie van wat er gevraagd wordt van jonge paarden op competities vs wat je zou doen als je de tijd hebt / wil nemen is trouwens oa precies waarom ik wel een prof met Pinda voor en op zo'n competitie laat rijden maar het zelf niet doe. De prof rijdt haar 3x in de week 10-20 minuten echt "op druk" waarin ze zich ontwikkelt zonder stuk te gaan en dan op de competitie die gevraagde afdruk kan laten zien, ik als geen-prof moet daar veel meer kilometers voor maken om dat voor mekaar te krijgen en rij haar dan stuk- nog afgezien van het feit dat ik het waarschijnlijk zo niet eens gereden krijg. Ga ik voor de mindere afdruk op braaf, wat ik wel kan rijden en dus veiliger mee mee kan doen, dan wordt dat niet als goed genoeg bevonden. Wil niet zeggen dat het niet goed is, ze willen in zo'n competitie alleen meestal meer zien dan dat :)

De profs die paarden op jonge paarden competities voorstellen zijn gewoon handig genoeg om zo'n paard expressief voor te stellen. Wil nog niet zeggen dat die paarden allemaal snel snel dressuurmatig worden afgericht / gefixt Zo'n jonge paarden competitie stelt bij de 3 jarigen echt nog niet zoveel voor: stap, draf, galop links en rechtsom en een volte kunnen rijden. In de B dressuur moet je meer doen.

Mexx wordt 3 x per week ongeveer 20 minuutjes gereden; dat is echt genoeg. Hij wordt nog helemaal niet dressuurmatig getraind, hij leert gewoon de basis. En de basis is voorwaarts op het been, tempocontrole (remmen) en sturen. Meer dan een volte rijden in draf en galop gebeurt er niet. En dat moet volgens mij gewoon ieder paard leren, of het nu naar buiten gaat of opgeleid wordt voor de dressuur ring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:37

Vientje schreef:
Maar inmiddels blijkt Pinda toch weer een kies te wisselen (dikke bult op kaak...) met bijbehorend drama onder het zadel/op het bit, dus ze heeft iig deze week vrij en daarna even zien of ze hem zelf kwijt krijgt of de tandarts weer moet komen. Het verklaart deels de enorme spanning van donderdag, arme puppy weer :(:) Ze was heel sneu, ook dikke wespensteek ook nog op haar neus vrijdag dus ze was nogal vervormd :(:) (bult zit tegen/onder het halster, wespensteek tussen neus en mond- zowel aan de binnen- als de buitenkant van haar lip meerdere bulten dus ws meerdere steken geweest. Ze was iig goed dom geweest geloof ik := ).
[ [url=m/NAL0wR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die tanden toch... En die wespen, grr. Gelukkig zijn we daar bijna klaar mee voor dit jaar.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:56

Babootje schreef:
De profs die paarden op jonge paarden competities voorstellen zijn gewoon handig genoeg om zo'n paard expressief voor te stellen. Wil nog niet zeggen dat die paarden allemaal snel snel dressuurmatig worden afgericht / gefixt Zo'n jonge paarden competitie stelt bij de 3 jarigen echt nog niet zoveel voor: stap, draf, galop links en rechtsom en een volte kunnen rijden. In de B dressuur moet je meer doen.

Mexx wordt 3 x per week ongeveer 20 minuutjes gereden; dat is echt genoeg. Hij wordt nog helemaal niet dressuurmatig getraind, hij leert gewoon de basis. En de basis is voorwaarts op het been, tempocontrole (remmen) en sturen. Meer dan een volte rijden in draf en galop gebeurt er niet. En dat moet volgens mij gewoon ieder paard leren, of het nu naar buiten gaat of opgeleid wordt voor de dressuur ring.

Oh maar dat bedoel ik ook juist, een prof kan in veel minder tijd veel meer bereiken omdat ze handiger zijn. Dus wanneer zij een jong paard zo op de top van zijn kunnen willen presenteren, hoeven ze niet de maanden daar voor daar ellenlang op te trainen en is dat dan ook een stuk verantwoorder voor elkaar te krijgen. In tegenstelling tot mij :P wat er gevraagd wordt is niks spannends verder idd, hoe men het graag ziet vergt wel een flink stuk handigheid om dat voor mekaar te krijgen zonder dat je in de aanloop er naar toe overvraagt. Dat verschil in referentiekader zorgt deels dat veel mensen zo negatief zijn over wat er getoond wordt in de top van het jonge paarden gedoe denk ik.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:26

Ik las het zinnetje 'in hun waarde laten'. En dat ging over mensen. Naar mijn mening gaat die net zo hard op voor de paarden. Als je een paard alleen huisvest, op het randje moet pushen om te presteren en daar dan ook nog dwangmiddelen bij nodig hebt... Dan mis je denk ik het stukje waarbij je het paard in zijn waarde laat. Als ik dan ook nog lees dat een trainingspaard/handelsplaats een andere behandeling krijgt dan het eigen privé paard dan ben je mij echt kwijt. En dat is precies waarom ik er mijn brood niet mee wil verdienen. De verwachtingen die gesteld worden zijn naar mijn mening gewoon niet eerlijk tegenover de meeste paarden. Neemt niet weg dat sommige mensen die de keuze maken om zich er wel mee in te laten echt hele kundige mensen zijn. Het zijn dan alleen niet 'mijn mensen'. Ik kan met mijn levensvisie gewoon niet begrijpen hoe je die kunde zo in kunt zetten.

Hier is Roos lekker aan het wennen aan de omgeving. Ze leert zich goed te gedragen aan de hand. Hopelijk is er binnenkort iemand die met me mee op pad kan met de paarden om haar langs de weg nog makker te maken. Als dat goed gaat beginnen we wel aan een zadel. Maar dat duurt nog even.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:35

Malenka schreef:
Ik kan met mijn levensvisie gewoon niet begrijpen hoe je die kunde zo in kunt zetten.

Omdat anderen hulp nodig hebben om bijvoorbeeld zadelmak te maken? Veel mensen willen gewoon een kant en klaar ingereden paard kopen. Dan kun je daar geen jaren over doen. Dan zijn ze namelijk helemaal niet meer te betalen. En dan wordt er weer over geklaagd dat paarden te duur zijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 18:56

Babootje schreef:
Veel mensen willen gewoon een kant en klaar ingereden paard kopen. Dan kun je daar geen jaren over doen. Dan zijn ze namelijk helemaal niet meer te betalen. En dan wordt er weer over geklaagd dat paarden te duur zijn.

Daar heb je natuurlijk een punt, een paard zorgvuldig opleiden kost veel tijd. Ik zie inderdaad veel mensen die een 'bomproof' (voor het leger ???) paard willen waar je ook nog eens alles mee kan doen. Uiteraard ook nog binnen een bepaalde stokmaat. Tsja, dan wordt het fiks dokken of je krijgt een 'quick fix' paard.