Babootje schreef:De profs die paarden op jonge paarden competities voorstellen zijn gewoon handig genoeg om zo'n paard expressief voor te stellen. Wil nog niet zeggen dat die paarden allemaal snel snel dressuurmatig worden afgericht / gefixt Zo'n jonge paarden competitie stelt bij de 3 jarigen echt nog niet zoveel voor: stap, draf, galop links en rechtsom en een volte kunnen rijden. In de B dressuur moet je meer doen.
Mexx wordt 3 x per week ongeveer 20 minuutjes gereden; dat is echt genoeg. Hij wordt nog helemaal niet dressuurmatig getraind, hij leert gewoon de basis. En de basis is voorwaarts op het been, tempocontrole (remmen) en sturen. Meer dan een volte rijden in draf en galop gebeurt er niet. En dat moet volgens mij gewoon ieder paard leren, of het nu naar buiten gaat of opgeleid wordt voor de dressuur ring.
Oh maar dat bedoel ik ook juist, een prof kan in veel minder tijd veel meer bereiken omdat ze handiger zijn. Dus wanneer zij een jong paard zo op de top van zijn kunnen willen presenteren, hoeven ze niet de maanden daar voor daar ellenlang op te trainen en is dat dan ook een stuk verantwoorder voor elkaar te krijgen. In tegenstelling tot mij
wat er gevraagd wordt is niks spannends verder idd, hoe men het graag ziet vergt wel een flink stuk handigheid om dat voor mekaar te krijgen zonder dat je in de aanloop er naar toe overvraagt. Dat verschil in referentiekader zorgt deels dat veel mensen zo negatief zijn over wat er getoond wordt in de top van het jonge paarden gedoe denk ik.