Fien is een gevoelige merrie, die het kost wat kost zal laten weten als iets haar niet bevalt. Dit zal zich uitten in kaarsrecht steigeren of rodeo. Omdat ik weet dat haar fratsen, zelfs door Gert van het Hof bijvoorbeeld, niet uit te zitten zijn, wil ik dat niet eens proberen. Mijn doel is dus alle protest te voorkomen en te werken vanuit gewilligheid en samenwerking. De gok of een zadel goed ligt, is mij te groot, deze factor sluit ik dus uit door haar voor ik er op ging na te laten kijken door een osteopaat en vervolgens in te rijden met een barebackpad. Als ze mak genoeg is gaan we een zadel laten aanmeten, maar voor die tijd kunnen we prima uit de voeten met een pad. Als ze iets niet wilt, prima, dan kan ze dat mooi subtiel laten zien, of wat duidelijker, ze heeft me er namelijk zo af als je zou willen. Ze kan haar mening geven zonder dat ik dat (onbewust) onderdruk door bit of moe longeren voor ik er op ga.
Ik wil nog wel duidelijk zeggen dat ik niet tégen een bit ben of vòòr. Ik sta er tussen in, als je fijne communicatie behaalt door gebruik te maken van een bit, prima, ik rijd ook mijn trainingspaard met een bit. Boomzadels ben ik ook niet tegen, zodra de tijd rijp is laat ik direct een zadel opmeten voor Fien. Maar de piekfijne verbinding die je hebt bij het rijden met een pad is ook fantastisch. De kleinste dingen voel je aan, maar ook welke spieren wel of juist niet worden gebruikt voel je direct. Mocht iemand nog vragen hebben, voel je vrij!
Een bit heb ik overigens ook al ingehad, omdat ik al dit soort dingen mee neem om haar makkelijk te maken. Later kan ik nog altijd de beslissing nemen wannneer het bit te gaan gebruiken of niet.

KM: je paardje ziet er tevreden uit! Wat verschrikkelijk naar zeg, zo een paardenbeul actief in de buurt.