Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:42

Km, toelichting over het bitloos en zonder zadel beleren is inderdaad wel handig misschien. Ik krijg er veel vragen over, haha :)

Fien is een gevoelige merrie, die het kost wat kost zal laten weten als iets haar niet bevalt. Dit zal zich uitten in kaarsrecht steigeren of rodeo. Omdat ik weet dat haar fratsen, zelfs door Gert van het Hof bijvoorbeeld, niet uit te zitten zijn, wil ik dat niet eens proberen. Mijn doel is dus alle protest te voorkomen en te werken vanuit gewilligheid en samenwerking. De gok of een zadel goed ligt, is mij te groot, deze factor sluit ik dus uit door haar voor ik er op ging na te laten kijken door een osteopaat en vervolgens in te rijden met een barebackpad. Als ze mak genoeg is gaan we een zadel laten aanmeten, maar voor die tijd kunnen we prima uit de voeten met een pad. Als ze iets niet wilt, prima, dan kan ze dat mooi subtiel laten zien, of wat duidelijker, ze heeft me er namelijk zo af als je zou willen. Ze kan haar mening geven zonder dat ik dat (onbewust) onderdruk door bit of moe longeren voor ik er op ga.

Ik wil nog wel duidelijk zeggen dat ik niet tégen een bit ben of vòòr. Ik sta er tussen in, als je fijne communicatie behaalt door gebruik te maken van een bit, prima, ik rijd ook mijn trainingspaard met een bit. Boomzadels ben ik ook niet tegen, zodra de tijd rijp is laat ik direct een zadel opmeten voor Fien. Maar de piekfijne verbinding die je hebt bij het rijden met een pad is ook fantastisch. De kleinste dingen voel je aan, maar ook welke spieren wel of juist niet worden gebruikt voel je direct. Mocht iemand nog vragen hebben, voel je vrij!

Een bit heb ik overigens ook al ingehad, omdat ik al dit soort dingen mee neem om haar makkelijk te maken. Later kan ik nog altijd de beslissing nemen wannneer het bit te gaan gebruiken of niet.
Afbeelding

KM: je paardje ziet er tevreden uit! Wat verschrikkelijk naar zeg, zo een paardenbeul actief in de buurt.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:47

SBravour schreef:
Mirjam! Spannend zeg, maar gelukkig beenwerk goed!

Nouk, ontzettend braaf. Heb je ook al gezien op Instagram. Je mag zeker trots op hem zijn!

MelanieB, ben jou paard even kwijt! Lang niet gezien inderdaad. Wat een leuke lieve kop heeft hij, betrouwbaar. Jong ding inderdaad, wat ben je al ver met hem.

Krisje, oei wat is die leuk geworden zeg! Dat heb je goed gezien toen. Sommige mensen kunnen niet door het jonge paard heen kijken en zien wat voor moois het wordt.

Livano, wat een leuke ruin zeg. Als ik het goed begrijp is hij van quir? Gaat hij straks weer terug naar Zweden?

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mijn kanjer. Het lijkt ver hoor, maar we doen het rustig aan. De maand juli is die helemaal vrij geweest ivm vakantie en de warmte. Hebben alleen een paar x buitenrit gemaakt. Ook nooit durven dromen dat nu al te kunnen doen, hij is in maart beleerd,maar hij is zo ongekend braaf. Na de hitte pak ik hem weer rustig op en heb dan als doel om zonder longeren erop te gaan als we thuis rijden

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:51

k_m schreef:
Zo bij gelezen!

Hier rustig rustig, na de osteo 5 dagen rust dus dan doen we dat. Wel super vervelend nieuws, er was hier minder dan een km van stal een paardenbeul actief geweest... Merrie helemaal verminkt vanbinnen langs de schede, echt gruwelijk. Onze paarden gaan dus niet meer 's nachts naar buiten, ze gaan nu even in de ochtend maar dan ook weer binnen ivm het weer. Hopelijk koelt het snel af kunnen ze gewoon weer normaal naar buiten. Maar wel heel blij dat de stal eigenaars gelijk actie ondernemen!

Verder ben ik haar lekker elke dag even aan het masseren en hebben we een nieuw hoofdstel gepast! Zo een mooie <3 En ook echt heel zacht leer super fijn. Volgende keer voor het rijden even alles goed afstellen maar alvast een foto <3
[ [url=m/kdQZAR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje wat heftig!!! Wat zal je bang en ongerust zijn geweest! Verschrikkelijk..... als je dat soort mensen tegenkomt.....grrrrr!!

Heel mooi hoofdstel!! En wat gaaf, een schimmel!! Ben gek op schimmel, wilde er eigenlijk zelf ook.1 maar is niet gelukt haha

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:53

SBravour schreef:
Km, toelichting over het bitloos en zonder zadel beleren is inderdaad wel handig misschien. Ik krijg er veel vragen over, haha :)

Fien is een gevoelige merrie, die het kost wat kost zal laten weten als iets haar niet bevalt. Dit zal zich uitten in kaarsrecht steigeren of rodeo. Omdat ik weet dat haar fratsen, zelfs door Gert van het Hof bijvoorbeeld, niet uit te zitten zijn, wil ik dat niet eens proberen. Mijn doel is dus alle protest te voorkomen en te werken vanuit gewilligheid en samenwerking. De gok of een zadel goed ligt, is mij te groot, deze factor sluit ik dus uit door haar voor ik er op ging na te laten kijken door een osteopaat en vervolgens in te rijden met een barebackpad. Als ze mak genoeg is gaan we een zadel laten aanmeten, maar voor die tijd kunnen we prima uit de voeten met een pad. Als ze iets niet wilt, prima, dan kan ze dat mooi subtiel laten zien, of wat duidelijker, ze heeft me er namelijk zo af als je zou willen. Ze kan haar mening geven zonder dat ik dat (onbewust) onderdruk door bit of moe longeren voor ik er op ga.

Ik wil nog wel duidelijk zeggen dat ik niet tégen een bit ben of vòòr. Ik sta er tussen in, als je fijne communicatie behaalt door gebruik te maken van een bit, prima, ik rijd ook mijn trainingspaard met een bit. Boomzadels ben ik ook niet tegen, zodra de tijd rijp is laat ik direct een zadel opmeten voor Fien. Maar de piekfijne verbinding die je hebt bij het rijden met een pad is ook fantastisch. De kleinste dingen voel je aan, maar ook welke spieren wel of juist niet worden gebruikt voel je direct. Mocht iemand nog vragen hebben, voel je vrij!

Een bit heb ik overigens ook al ingehad, omdat ik al dit soort dingen mee neem om haar makkelijk te maken. Later kan ik nog altijd de beslissing nemen wannneer het bit te gaan gebruiken of niet.
[ [url=m/bDhZL4.jpg]Afbeelding[/url] ]

KM: je paardje ziet er tevreden uit! Wat verschrikkelijk naar zeg, zo een paardenbeul actief in de buurt.

Zo. Dat klinkt niet mis, pff. Maakt het beleren ook bast wat moeilijker. Wel respect voor als het dan allemaal wel gaat lukken. Lange weg te gaan.

mirjamalvaro

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:07

Sbravour fijn dat het op zijn tempo kan dan.
K-m verschrikkelijk ;(

Ik ben trouwens niet nieuw hier in topic hoor.
Livano is nu nog hengst.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:09

Gelukkig heb ik nog geen nare ervaringen opgedaan met haar terwijl ik er op zat, maar ik weet maar al te goed wat ze in haar mars heeft en hoe haar karakter is! Maakt het inderdaad soms moeilijk of je dingen moet doen of niet, maar ook weer heel leerzaam. Je leert zelf ook enorm goed na te denken en de reden achter bepaalde gebeurtenissen te achterhalen. Voor mij is het een fantastisch project, een paard waar ik wel honderd keer over moet hebben aanhoren dat ik haar beter niet zelf moest willen gaan inrijden. Gelukkig weet ik beter, en zou ze verre van beter af zijn als ik haar weg zou brengen. Ze heeft ook mazzel dat ik haar pas met 5 jaar ben gaan oppakken, dat stukje mentale rust heeft een paard als deze echt wel nodig :)

Dat ik jou paardje even kwijt was kwam denk ik omdat op je vorige foto hij niet zo leek op de voorstel foto’s. Want de voorstelfotos herinner ik mij nog zeker, knap ding!

Nee mirjam ik kende jou al langer inderdaad! Maar livano is wel nieuw in dit topic toch :p kijk uit naar zijn ontwikkeling!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:30

Wat heftig van die merrie. Zou er nu echt 1 paardenbeul mongool actief zijn in nederland die dit bij alle merries doet?
Of zijn er meerdere gekken?

Hier mn nieuwe zadel eindelijk binnen gekregen.. Heb 2,5 week moeten wachten. Ben zo blij. Hopelijk morgenuitproberen

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:45

RoyceMack schreef:
Wat heftig van die merrie. Zou er nu echt 1 paardenbeul mongool actief zijn in nederland die dit bij alle merries doet?
Of zijn er meerdere gekken?

Hier mn nieuwe zadel eindelijk binnen gekregen.. Heb 2,5 week moeten wachten. Ben zo blij. Hopelijk morgenuitproberen

Is in belgië in antwerpen.. hier zijn over 2 jaar geloof ik nu 3 gevallen geweest in de omgeving. Lijkt me sterk dat dat dezelfde is als in NL. Voor deze weide moest je ook echt best wel de hoofdweg af.. echt ziekelijk.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 11:22

Echt bizar dat mensen zoiets in hun hoofd kunnen halen...

Wat is iedereen trouwens super bezig!!

Ik ben nog in Italië, maar mijn lijstje is klaar! Dit moet er allemaal mee naar de stal waar Amado heen gaat om hem voor de kar te zetten.
Super veel zin in! En waarom een tentje? Ik blijf er slapen de weken dat hij daar is :D
Afbeelding
Zondag om 12 uur rijden we weg, heb er super veel zin in. Al het voorwerk is gedaan, lange lijnen, band trekken, enz

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:57

Melanie, lastig is bokt op mobiel he, bij lezen en reageren wil dan haast niet.
Wat heerlijk dat je al lekker buitenritjes met hem kan doen. Hoop dat het hier ook snel lukt. Momenteel is het nog erg lastig aangezien we aan een drukke weg wonen en we daar overheen moeten om in het bos te komen.
Wat een ontzettend knap hoofdje heeft je paard trouwens!

Nouklime, fijn he zon lesje! Leuke foto’s ook.

Mirjamalvaro, wat fij dat ze zijn goedgekeurd!!

Amado, succes morgen!!
Sbarvour, kan me voorstellen dat je daar trots op bent!!

Hier vanavond even weer lekker gereden, temperatuur was weer een stuk aangenamer en dat kon ik ook gelijk aan kane merken. Meer voorwaard ! :D
Ook begint hij mijn hand wat op te zoeken.

Afbeelding

Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:44

Leuk om te lezen waar iedereen naar opzoek was en uiteindelijk mee thuis is gekomen!
Denk dat iedereen ons verhaal wat dat betreft inmiddels wel kent :+

@Sbravour; Jeetje wat stoer zeg :oo En super fijn dat ze zo braaf was!! Leuk dat je dat zo opnoemt over het winnen voor jezelf. Zo voel ik me er echt over. Ik ben nog steeds zó blij en trots op Gaya <3 Enne ik snap je wel hoor bitloot en met pad erop. Imo is dat niet eng oid.. Als je goed voorbereid moet dat gewoon meteen kunnen. Mijn 1e keer erop was zelfs met pad (dezelfde als jij toevallig, die zit heerlijk). Klinkt alsof je er super bewust mee bezig bent. Ben echt benieuwd hoe jullie over een jaar rondrijden :D
@k-m; wat goed wat je lekker gereden hebt. Is ook mijn ervaring, steeds weer opstappen en gaan rijden, zo wordt de angst steeds even minder. Goed van je hoor +:)+ Dat meen je niet van die paardenbeul :oo Wat erg.. en eng zeg. Wat heb je toch een debiele mensen |o
@Nouklime; wat stoer dat je al helemaal alleen rijdt! Toch wel slim om ff te melden inderdaad, je weet nooit.
@murosch; Lekker bezig :D Toevallig heb ik hetzelfde ervaren vorige week. Opeens zat er veel meer ‘go’ in. Echt heel fijn rijden zo. Je foto’s zien er ook goed uit, Veronia is echt aan het veranderen. Je mag zelf nog meer rechtop zitten i.p.v. wat voorover :D
@Mirjamalvaro; van harten met je nieuwe aanwinst. Super lief koppie!
@Miesje; dat ziet er lekker actief uit zeg :j Over het opstappen heb ik iemand die altijd even hangt :') Lars is een bolletje en anders gaat zadel scheef.
@MelanieB; Nee hoor we gaan nog geen M starten. We moeten nog even oefenen met alle hindernissen in een flinke galop rijden. Als er nu scherpe bochten inzitten dan lukt dat nog niet helemaal. Wat gaaf dat jij een bosrit hebt gereden :oo En al je probleempjes waar je over schrijft heb ik zelf ook last van. Ik denk dat als we over een jaar terugkijken er alweer zoveel verbeterd is. Ze zijn nog zo jong, dat komt echt wel goed.

Ik heb bijgelezen en gereageerd op diegene die dat zelf ook doen hoor :o

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:46

Ik heb vanavond weer gelest met Lars. Het ging echt super. Heb wel even besproken dat ik nog niet wil galoperen omdat ik mijn eigen houding en balans daar nog niet goed genoeg voor vind. Ik heb 2 jaar niet gereden en ik voel nog niet de balans die ik zou willen. Soms zit ik echt nog achter de beweging en kan ik mijn handen niet netjes meedragen.

We hebben heel veel tempowisselingen gereden, achtjes gereden, slangenvoltes.. Hij deed het super.
En weer in de binnenbak gereden, gelukkig was een weer niemand :D
Lars was super moe :')

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:48

Super van jullie en galop komt later wel. :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:02

Jaa dat denk ik ook :j Ons nieuwe zadel komt over 2 weken als t goed is dat zal wel een goeie boost zijn. Dan ga ik ook mijn korfjes eraf halen en weer met laarzen rijden.

Ik moet wel galop gaan oefenen want 18 oktober gaan we naar ‘t strand :):)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 07:56

Miesje, heerlijk he die temperaturen. Je merkt het direct aan de paarden, stuk meer looplust. Echt top!

Apple: Knappe Lars goed zijn best gedaan <3 Wat fijn om te lezen dat je nog even wacht met de galop, dat is echt heel goed, aangezien de kwaliteit van de galop echt gebaseerd is op de balans van de combinatie. Doe je goed dus. Misschien is er een paardje in de buurt die je kan berijden of kun je wat centred riding zitlessen nemen bijvoorbeeld? Ik heb de mazzel dat ik weer een trainingspaard aangeboden heb gekregen, daar heb ik al mooi 2 maanden mijn balans kunnen ontwikkelen en buikspieren voor stabiliteit. Over het strand hoef je je geen zorgen te maken, 9 vd 10 x lopen ze mee met de rest van de paarden en zal hij dus vast wel naar de galop gaan! :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:35

Dat is wel een goeie tip ja. Ik ga daar eens voor rondkijken. Is wel handig als dat ook een fjord is want die beweging is niet hetzelfde als een paard :D

Enne ik ga alleen naar het strand :D Nouja met mijn vader :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:53

Oei dat is weer anders inderdaad! Hopen dat het goed gaat maar dat zal vast wel! Succes met de zoektocht :D idd een fjord heeft dan de voorkeur! Heb je zowel profijt van bij Rissa als Lars.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:20

Spannend naar het strand

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:08

Hoi allemaal,

Ik ga me ook weer bij jullie voegen, ik nam eigenlijk een kleine pauze vanwege m'n eindexamens, maar elke keer als ik weer terug wou komen was de sfeer niet echt iets waar ik me in wou mengen. Daarbij ben ik tussendoor ook nog bijna een maand bij paard in nood Spanje geweest. Maar nu is de sfeer weer zo goed in dit topic dat ik het niet kon laten om me weer te melden.

Voor de mensen die nieuw zijn en me dus nog niet kennen, ik heb een 5 jarige ruin die ik zelfstandig aan het beleren ben. Ik heb er voor het eerst in december op gezeten en sindsdien zijn we al super erg gegroeid. Ik rij hem op dit moment ongeveer 2 keer per week, max 30 min, de ene keer in de bak en de andere keer gaan we lekker naar buiten.

We zijn op dit moment in de bak vooral nog bezig met hem sterker maken in stap, en zo nu en dan pakken we een drafje mee. In stap werken we al veel in de zijgangen, voltes openen en sluiten en goed door de bochten te komen om bij hem een poging te doen om z'n achterbenen te activeren ;). Ondertussen hebben we buiten ook ons eerste galopje meegepakt, ik doe dit lekker buiten omdat hij zonder mij erop nog flink wat balans mist, dus dat oefenen we eerst zo.

En natuurlijk ook nog wat foto's van de afgelopen periode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hij begint ook langzaam steeds meer body te krijgen :)

Afbeelding

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:09

Ik heb de komende periode ook veel meer tijd om jullie up to date te houden, en ook om op jullie updates te reageren
Ik ga ook m'n best doen om zo nu en dan een slachtoffer te vinden die ons kan filmen/foto's kan maken

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:35

Cera, leuk dat je terug gekomen bent!
Leuk paard!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:40

Welcome back Cera :D

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:04

wat een leuk topic.
wij hebben een pony die net zadelmak was en mijn dochter rijdt hem onder begeleiding door.

Een nrps ruin genaamd Prins van net 4 jaar, mijn dochter is 8 jaar.

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:16

Leuke pown :D

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:24

Welkom Ti_amo, leuke pony ook. Hebben jullie hem al lang?