Art_Ificious schreef:Betreffende de praam en sedatie.
De eerste smid heeft toen gesedeerd voor 1200kg (limo was maar 350 op dat moment en die dierenarts zei toen dat het eigg al een gevaarlijk hoge dosis was en elk ander paard zou neergevallen zijn)
Maar zelfs met die hoge verdoving EN praam kon de smid niks beginnen. Bij paniek of angst werkt sedatie namelijk averechts.
Hij galoppeerde zelfs nog stabiel door de wei. Dus niet slungelig door de verdoving ofzo. Echt mooi stabiel. Moet wel zeggen dat limo toen véél extremer was qua angstvluchten.
Alleen ik sliep die nacht erg slecht uit angst dat limo de nacht niet zou halen.
De sedatie die de smid mag geven werkt anders dan de sedatie die een DA geeft. Sedatie spuiten Intraveneus of in de spier mag alleen een DA doen. Intraveneus werkt het beste en is ook het beste te doseren. Om pijnprikkels tegen te gaan wordt vaak naast het rustig makende middel een morfineachtige stof toegediend, zodat de kans dat het paard door de sedatie heen breekt en dan onhandelbaar wordt minder groot is. Dit kan alleen intraveneus en mag echt alleen een DA doen.
Om dezelfde reden wordt ook de voorkeur gegeven om te sedering in een rustige omgeving, bij de veearts in de behandelruimte, zodat er geen plotselinge afleidende factoren zijn die ook de kans groter maken dat een paard zich uit de sedatie trekt.
. Een dierenarts die dat adviseert krijgt enkeltje van het terrein af en is nooit meer welkom.
incl. bekapschort en rasp, en hij moest op mijn aanwijzingen dit en dat doen. Vervolgens nog een echte bekapster die ook wou meewerken om paard over zijn trauma heen te helpen door de eerste keren de bekapping als training op te vatten, ongeacht hoe ver we geraakten. Bedoel maar, is ook wat werk en moeite ingekropen maar je moet wat, het is jouw verantwoordelijkheid. En ondertussen laat paard zich prima bekappen.
. Ik moet zeggen dat je qua reacties nog steeds echt heel netjes blijft. Als ik zoals één van de boktgenoten hierboven tegen mijn Belgische collega´s had gedaan, zou ik heel andere reacties krijgen
.