Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lanoca schreef:Ik ben het ook helemaal met jullie eens, ik heb bovendien al naar aanleiding van een eerder filmpje gezegd dat het paard voor het been moest zijn. Echt duidelijk naar het paard toe is het dan ook wel zo gemakkelijk als de beenligging zodanig is dat bij geen hulp het been ook zo stil mogelijk is. Ik heb het al tijden over samen dansen en samen verantwoordelijk zijn voor de oefeningen, dat is alleen mogelijk als het paard vooruit met je meedenkt.
Ik denk dat hierbij nogmaals de zwakte is aangetoond van het internet, het kan altijd beter, mooier, maar als de ruiter het net niet helemaal begrijpt, komt het voor ogen doel er niet uit.
Joki schreef:Bij een paard waarbij het achterbeen echt traag is gebruik ik een andere manier van activeren die ik bij Rien geleerd heb. Eerst een periode overgangen om wat reactie op het been te krijgen. Zodra er een basisreactie is dan ga ik doorzetten en rijd bijna terug naar stap met mijn been eraf (Bij terugvallen naar stap aantikken met de zweep niet met been), na een paar meter in laag tempo ga ik licht rijden, geef been en schakel meteen door naar middendraf. Bij geen reactie heel streng zijn. Na een paar meter terug naar arbeistempo en na een stukje arbeidstempo opnieuw doen. Dit regelmatig herhalen en ze worden scherper en bewegen het achterbeen in de juiste richting.
Maar ik zeg meteen ook hier geldt reactie op dat omschakelmoment is alles en bij geen reactie jaar ik gerust een aantal meter door want anders leren ze dat een matige reactie ook mag en dat wil ik juist niet bij trage paarden
knollentuin schreef:Joki schreef:Bij een paard waarbij het achterbeen echt traag is gebruik ik een andere manier van activeren die ik bij Rien geleerd heb. Eerst een periode overgangen om wat reactie op het been te krijgen. Zodra er een basisreactie is dan ga ik doorzetten en rijd bijna terug naar stap met mijn been eraf (Bij terugvallen naar stap aantikken met de zweep niet met been), na een paar meter in laag tempo ga ik licht rijden, geef been en schakel meteen door naar middendraf. Bij geen reactie heel streng zijn. Na een paar meter terug naar arbeistempo en na een stukje arbeidstempo opnieuw doen. Dit regelmatig herhalen en ze worden scherper en bewegen het achterbeen in de juiste richting.
Maar ik zeg meteen ook hier geldt reactie op dat omschakelmoment is alles en bij geen reactie jaar ik gerust een aantal meter door want anders leren ze dat een matige reactie ook mag en dat wil ik juist niet bij trage paarden
Dit gebruik ik idd ook en dan mag je heel best overdrijven met een paar keer goed doorknallen naar klabamm bok galop en dooorrrrrr
FriesWytske schreef:Ik snap wat je wil promisse. Maar kan je zeggen dat dat niet gaat werken bij dit soort paarden. Mijn huidige paard was vroeger ook zo, toen ze net onder het zadel was. Die hebben we echt eerst geleerd dat been voorwaarts is. En zijn we echt van die voorkant afgebleven. Heb ik nu alleen maar profijt van.
knollentuin schreef:Joki schreef:Bij een paard waarbij het achterbeen echt traag is gebruik ik een andere manier van activeren die ik bij Rien geleerd heb. Eerst een periode overgangen om wat reactie op het been te krijgen. Zodra er een basisreactie is dan ga ik doorzetten en rijd bijna terug naar stap met mijn been eraf (Bij terugvallen naar stap aantikken met de zweep niet met been), na een paar meter in laag tempo ga ik licht rijden, geef been en schakel meteen door naar middendraf. Bij geen reactie heel streng zijn. Na een paar meter terug naar arbeistempo en na een stukje arbeidstempo opnieuw doen. Dit regelmatig herhalen en ze worden scherper en bewegen het achterbeen in de juiste richting.
Dit gebruik ik idd ook en dan mag je heel best overdrijven met een paar keer goed doorknallen naar klabamm bok galop en dooorrrrrr
Promisse schreef:Joki @ metode 1 dus.FriesWytske schreef:Ik snap wat je wil promisse. Maar kan je zeggen dat dat niet gaat werken bij dit soort paarden. Mijn huidige paard was vroeger ook zo, toen ze net onder het zadel was. Die hebben we echt eerst geleerd dat been voorwaarts is. En zijn we echt van die voorkant afgebleven. Heb ik nu alleen maar profijt van.
Ik zeg niet dat je het op moet lossen door aan de voorkant te zitten. Ik zeg impuls erin brengen en daarnaast werken aan losgelatenheid zodat die opgebrachte impuls op de juiste plek terecht komt. Dit kan je bij dit zich strak en lang makende paard door uit te nodigen stelling en buiging aan te nemen. Dat doe je dus niet door met je handen terug te werken maar stelling en buiging te vragen met je binnenbeen en met een naar binnen/voren vragende binnenhand. Dit is iets wat Inge ook een enkele keer benoemde maar waar ze verder niets mee deed.