Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:17

Eens Knollentuin. En binnen de klassieke methode is het natuurlijk per paard en ruiter individueel wat daarin de aanpak is. Maar wel gericht op hetzelfde doel, nl een paard dat van achter naar voren, voorwaarts vrij, los en in balans kan bewegen. Als ik een les zou volgen bij Rien of zijn vrouw zal ik heel andere aanwijzingen krijgen omdat ik een andere ruiter ben en een totaal ander paard heb. Bij mijn paard is de uitdaging meer om de energie in de toom te houden, zonder te blokkeren. De hectiek en spanning eruit halen, rust in de pas krijgen, maar met behoud van haar natuurlijke energie, dus vooral niet traag maken en de beweging remmen/beperken. Ik als ruiter zit ook hoog in mijn energie en kan hectisch zijn, dus dat versterkt elkaar wel eens. Het is de ervaring en kunde van de instructeur om bij een combinatie snel op te pikken wat op dit moment in de opleiding nodig is om het eerste gestelde doel voor een jong paard, een paard dat voorwaarts en los in het lijf gaat bewegen, te bereiken. Ik heb geen enkele twijfel dat de vrouw van Rien van der Schaft dit feilloos aangevoeld heeft bij BravoT. Maar het is slechts een allereerste beginnetje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:26

Hier ook een stille meelezer.
@ Bravo Snap dat dit tempo voor jou niet fijn voelt. Maar zie eens hoe hij mooi uit dat achterbeen gaat lopen. En zo nu en dan ook al mooi gaat zakken. Dat komt omdat hij nu zijn achterhand. Oftewel de motor moet gaan gebruiken. Vind dit er fijner uitzien dan dat filmpje wat je eronder hebt geplaatst. Je hebt bij deze manier van trainen straks een veel leuker paard onder je lopen. Dan de manier waarop je in het 2de filmpje aan het rijden bent.
Daar loopt je paard compleet op de rem. Plus hij loopt helemaal op jouw handen. En daardoor doe jij meer werk dan dat je zou moeten doen. Blijf je op die manier doorgaan. Heb jij straks een paard wat alleen maar trager wordt, want hij hoeft toch niet aan het werk. En weer in de staak gaat. Jij bent daar degene die constant aan het werk bent. In het eerste filmpje loopt hij met mooie ruime passen. En ja, je gaat niet mooi door de hoeken. Zou mij daar niet eens druk om gaan maken. Dat komt later wel weer als je paard goed door zijn lijf gaat lopen. Als ik een jong paard beleerde, maakte ik mij er de eerste tijd niet eens druk om dat hij/zij netjes door de hoeken ging lopen. Zorgde er eerst voor dat de voorwaartse drang erin kwam.

Ben het dan ook eens met knollentuin en oji.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:44

Ik heb je filmpjes ook gekeken. En ik sluit me aan bij de meerderheid. Zonder activiteit, kan je niks doen. Zonde alleen dat het 1uur lang duurde voordat je paard actief liep.
Persoonlijk ik zou gaan om actief te rijden de ene dag (niet meer dan 20min) met kortere beugels om meer stabiliteit te geven en meer controle gevoel en bv overgangen rijden de volgende dag.
Wat oji zegt is heel erg waar en het is moeilijk voor ons om het beeld van ons stakkende paard achter te laten. Voor mij was het echt werken met opnieuw helemaal vertrouwen in mijn eigen paard. Nou ja, voor 99% dan. De laatste 1% móet altijd alert blijven ;)
Courage, courage BravoT, laat je niet demotiveren

Lanoca

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:23

Ik ben het ook helemaal met jullie eens, ik heb bovendien al naar aanleiding van een eerder filmpje gezegd dat het paard voor het been moest zijn. Echt duidelijk naar het paard toe is het dan ook wel zo gemakkelijk als de beenligging zodanig is dat bij geen hulp het been ook zo stil mogelijk is. Ik heb het al tijden over samen dansen en samen verantwoordelijk zijn voor de oefeningen, dat is alleen mogelijk als het paard vooruit met je meedenkt.

Ik denk dat hierbij nogmaals de zwakte is aangetoond van het internet, het kan altijd beter, mooier, maar als de ruiter het net niet helemaal begrijpt, komt het voor ogen doel er niet uit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:40

Lanoca schreef:
Ik ben het ook helemaal met jullie eens, ik heb bovendien al naar aanleiding van een eerder filmpje gezegd dat het paard voor het been moest zijn. Echt duidelijk naar het paard toe is het dan ook wel zo gemakkelijk als de beenligging zodanig is dat bij geen hulp het been ook zo stil mogelijk is. Ik heb het al tijden over samen dansen en samen verantwoordelijk zijn voor de oefeningen, dat is alleen mogelijk als het paard vooruit met je meedenkt.

Ik denk dat hierbij nogmaals de zwakte is aangetoond van het internet, het kan altijd beter, mooier, maar als de ruiter het net niet helemaal begrijpt, komt het voor ogen doel er niet uit.

En daarom is het dus ook belangrijk om regelmatig iemand mee te laten kijken vanaf de grond. Om te zien of je nog steeds op de goede weg bezig bent. Foutjes slepen er heel gemakkelijk in, ook bij mij.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:11

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:10

Oke daar gaat ie dan.
Allereerst wil ik zeggen dat ik impuls het aller belangrijkste vind. Net als iedereen hier. Dus daar zijn we het over eens.
Dan de vraag hoe je dit bereiken wilt. Hoe bereik je gehoorzaamheid aan het been. Daar zijn verschillende manieren voor.

Eén ervan is: overgangen snel achter elkaar, schijnovergangen, tempo wisselingen binnen de gangen. Allemaal gevraagd met een lichte kuitdruk waarna 1 of meerdere effectieve correcties volgen, indien het paard niet of niet voldoende reageert. Correcties op zo’n manier gegeven dat hij er al snel van overtuigd raakt dat hij maar beter meteen op de lichte kuitdruk kan reageren. Dit resulteert er in dat het paard voorwaarts gaat denken omdat hij uit ervaring weet dat er ieder moment een versnelling aan hem gevraagd kan worden. Plus een paard wat leert reageren op een kleine hulp.
Dan is er nog een manier en dat is een voorwaarts “jagen”. Een manier die indien het past bij de bouw, bij de instelling en bij het karakter van het paard heel goed werkt. Als ik uit zou moeten leggen hoe ik het vind voelen dan stel ik me een horizontale lijn voor die staat voor een steeds oplopend tempo. In het midden zit een hobbel en daarna vervolgt de lijn zich dus verder. Paarden die aan de linkerkant van de hobbel zitten, denken voortdurend aan willen “stoppen”. Paarden die aan de rechterkant zitten, denken voortdurend aan “gaan”. Als je de gerichtheid van denken van zo’n paard wil omzetten van “stoppen” naar “gaan”, dan moet je het tempo opvoeren tot voorbij de hobbel. Plat gezegd jaag je hem naar voren totdat in zijn hoofd en lichaam de knop omgaat en hij in de “gaan” modus gebracht is. Je kan dat omslagpunt, vaak daadwerkelijk voelen, ook in de manier waarop ze hun lichaam ineens gebruiken.

Nu naar hoe ik Gab zie. En ik zeg er bij, ik ben ook maar een simpele ruiter met een visie, dus geen garantie dat ik gelijk heb. Maar ik zou het leuk vinden als jullie er je gedachten eens over zouden laten gaan.
Gab is een groot aandoend paard met grote, trage passen. In alle gangen. Hij is in een paar trage grote galopsprongen aan de overkant. Verder wil hij zich graag lang en strak in zijn lijf maken. Deze grote passen in combinatie met het lang en strak in zijn lichaam willen maken, maakt dat hij het moeilijk vindt om zijn balans te vinden en maakt dat zijn bewegingsafwikkeling traag is. Hij loopt dus qua tempo niet per definitie langzaam maar hij buigt zijn gewrichten heel traag.
Even achter elkaar zetten:
- Hij maakt zich graag lang en strak
- Hij buigt zijn gewrichten traag
- Hij heeft erge moeite met zijn balans.
Alle drie de punten zitten aan elkaar gelinkt. Hoe dit op te lossen?
We hebben meer impuls nodig voor een goede oplossing. Impuls die we nodig hebben, niet om harder te gaan, want hij maakt met zijn grote passen best meters, maar om hem te leren zijn gewrichten sneller te buigen. Hij moet “elektrischer” gemaakt worden, zogezegd.
Maar, omdat hij zich lang en strak maakt, resulteert meer impuls niet automatisch in een elektrischer achterbeen. Hij zal dus moeten leren om zijn lichaam los te laten zodat de inwerking van de kuit ook daadwerkelijk bij het achterbeen terecht komt.
Om deze losgelatenheid te bereiken zijn we bezig gegaan met bochtjes, achtjes, kleine voltes openen voor het binnenbeen met stelling en buiging etc. En allereerst zijn we begonnen met afspraken maken: deze lichte kuitdruk betekend dat je voorwaarts moet gaan en bij geen reactie volgt een correctie.
Dus, als we meer voorwaartse drang hebben, een snellere beenzetting door sneller buigen van de gewrichten, plus een paard wat zich zodanig loslaat dat hij buigingen aan wil nemen, dan maken we het hem veel makkelijker om in balans door de bochten te lopen.
Met behoud van de losgelatenheid, kan je steeds weer werken aan meer reactie op de kuitdruk en leer je het paard zijn passen sneller te maken dan dat hij van nature zou doen.
Ik heb dus gekozen voor de eerste manier van meer impuls verkrijgen in je paard.

Waarom heb ik niet gekozen voor de tweede manier, het “jagen”?
Omdat hij daar niet elektrischer van wordt. Zijn passen worden er alleen maar nog groter van, zijn lijf alleen nog maar langer en strakker en het wordt compleet onmogelijk voor hem om nog balans te vinden. Dus ik bereik in het beste geval maar 1 van de beoogde dingen en dat is dat hij voorwaarts gaat denken.
Het is denk ik ook vanwege zijn trage bewegingsafloop dat dit gedurende het uur geen resultaat had. Hij bleef traag in zijn beweging, ook in het hogere tempo. Daarom heeft iedereen ( ik ook ) denk ik ook nog steeds de neiging om mee te klicken en drijven. Hij ging serieus best hard, maar zijn manier van bewegen veranderde niet. Dat was in mijn ogen ook niet te verwachten. Dit moet hem geleerd worden. De ingrediënten hiervoor moeten allemaal verzameld worden, en dan krijg je resultaat.

Ik heb dus helemaal niets tegen de methode, alleen denk ik niet dat het voor dit paard werken zal.
Daar kwam nog bij dat ik de manier van jagen ernstig verkeerd vond. Ook in het jagen moet je er op letten dat je volgens de afspraak: “lichte kuitdruk en anders correctie” te werk gaat. Nu stompt hij alleen maar af. Ik vind het bovendien ook nog eens heel oneerlijk. Want hoe moet hij nu weten wat jij als ruiter wilt? Het is alsof je tegen een hond “zit” schreeuwt en dit commando door blijft schreeuwen ook als hij zit. Hij liep al hard, alleen niet op de manier die we willen. Hoe kan hij dat ruiken dan? Daar moet je hem in begeleiden. Is mijn mening. Als je nou de afspraken manier erbij had gebruikt, dan was er nog iets voor te zeggen. Dan was er een duidelijker “dit is goed en dit is niet goed” voor hem geweest. Zonder te willen roddelen, ook Romy reed haar 4 jarige zo. Ze zat in stap nog sneller dan zijn beenzetting voortdurend met haar spoor te porren en tijdens het hele rijden letterlijk voortdurend te klikken. Ik denk niet dat dit na 4 keer klikken nog zin had. Maar goed, ook zij kan een rit hebben dat ze achteraf denkt, oliebol dat had ik niet zo moeten doen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:58

Jij en ik zien dan hetzelfde promisse, wat jij bewoord bedoelde ik inderdaad ook.

Heb niet alle verhalen meer helemaal gelezen, zware avond/nacht/ochtend gehad. Pony met flinke wond, gebroken oogkas, dus spoed naar de kliniek. Vanmorgen weer opgehaald, arm ding.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:10

Bij een paard waarbij het achterbeen echt traag is gebruik ik een andere manier van activeren die ik bij Rien geleerd heb. Eerst een periode overgangen om wat reactie op het been te krijgen. Zodra er een basisreactie is dan ga ik doorzetten en rijd bijna terug naar stap met mijn been eraf (Bij terugvallen naar stap aantikken met de zweep niet met been), na een paar meter in laag tempo ga ik licht rijden, geef been en schakel meteen door naar middendraf. Bij geen reactie heel streng zijn. Na een paar meter terug naar arbeistempo en na een stukje arbeidstempo opnieuw doen. Dit regelmatig herhalen en ze worden scherper en bewegen het achterbeen in de juiste richting.

Maar ik zeg meteen ook hier geldt reactie op dat omschakelmoment is alles en bij geen reactie jaar ik gerust een aantal meter door want anders leren ze dat een matige reactie ook mag en dat wil ik juist niet bij trage paarden

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:11

Ik snap wat je wil promisse. Maar kan je zeggen dat dat niet gaat werken bij dit soort paarden. Mijn huidige paard was vroeger ook zo, toen ze net onder het zadel was. Die hebben we echt eerst geleerd dat been voorwaarts is. En zijn we echt van die voorkant afgebleven. Heb ik nu alleen maar profijt van.

Als een paard van zichzelf al grote trage passen maakt. Moet je hem leren voorwaarts en kleinere passen te maken. Dat krijg je niet door aan die voorkant te zitten. Dan krijg je een paard wat zich van voren vast gaat zetten. En lekker zijn berijder het werk laat doen. Waardoor hij zelf niks hoeft te doen. En niet sterker gaat worden in die achterhand, waar het gewicht heen moet. Dit zie je duidelijk naar voren komen in het filmpje. Daar komt hij zo nu en dan al mooi op die achterhand en laat de voorkant los.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:11

Oh vervelend wat is er gebeurd?
Ik kan met een gedeelte van je verhaal wel wat promisse maar Wat er dan in mijn ogen aan verkeerd is gegaan is dat je dit paard meteen meer naar voren had moeten laten gaan en er idd niet een uur achteraan moet jagen , maar dan, en daar begin ik steeds weer over: had je de ruiter ook naar voren moeten zetten, rem eraf en met je fysiek en mentaal naar voren denken en rijden.in mijn hele optiek is hier de ruiter het knelpunt Dat dit hier niet gebeurd is zal meerdere oorzaken hebben - vreemde combinatie zoek maar eens binnen korte tijd wat iemand kan of snapt of wat er scheelt even iemand uit z'n oude gewoonte halen kan niet in 1 uurtje.
Ook denk ik dat ze daar gewend zijn aan mensen begeleiden die verder zijn en terug schakelen naar dit nivo lastig is en misschien niet hun sterke punt? Als ze vaker lessen gaan geven aan mensen die van lager nivo zijn zal dat een aandachtspunt moeten zijn dat je meer uitleg geeft hoe en wat precies en eerder hierin een punt maken dan er een uur lang achteraan blijven rennen . Iemand die ooit s een keer een uurtje bij mij gelest heeft kan ik ook nooit verder geholpen hebben dan wat aandachtspunten en bewustwordings vragen en dan is t nog aan t openstaan van de ruiter wat daarmee gebeurd.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 30-12-18 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:13

Joki schreef:
Bij een paard waarbij het achterbeen echt traag is gebruik ik een andere manier van activeren die ik bij Rien geleerd heb. Eerst een periode overgangen om wat reactie op het been te krijgen. Zodra er een basisreactie is dan ga ik doorzetten en rijd bijna terug naar stap met mijn been eraf (Bij terugvallen naar stap aantikken met de zweep niet met been), na een paar meter in laag tempo ga ik licht rijden, geef been en schakel meteen door naar middendraf. Bij geen reactie heel streng zijn. Na een paar meter terug naar arbeistempo en na een stukje arbeidstempo opnieuw doen. Dit regelmatig herhalen en ze worden scherper en bewegen het achterbeen in de juiste richting.

Maar ik zeg meteen ook hier geldt reactie op dat omschakelmoment is alles en bij geen reactie jaar ik gerust een aantal meter door want anders leren ze dat een matige reactie ook mag en dat wil ik juist niet bij trage paarden

Dit gebruik ik idd ook en dan mag je heel best overdrijven met een paar keer goed doorknallen naar klabamm bok galop en dooorrrrrr

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:18

Helemaal met jou eens, knollentuin.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:02

knollentuin schreef:
Joki schreef:

Dit gebruik ik idd ook en dan mag je heel best overdrijven met een paar keer goed doorknallen naar klabamm bok galop en dooorrrrrr

Dit doen wij dus ook en zijn hier hard mee aan het werk. Dan krijg ik ook wel eens een bij reactie en dan krijgt ie er rustig nog een. Maar dit werkt veel beter bij hem dan op de andere manier.

Dus ik zeg steeds het zelfde en jullie verwoorden het iets anders maar komt op hetzelfde neer

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:04

Joki @ metode 1 dus.

FriesWytske schreef:
Ik snap wat je wil promisse. Maar kan je zeggen dat dat niet gaat werken bij dit soort paarden. Mijn huidige paard was vroeger ook zo, toen ze net onder het zadel was. Die hebben we echt eerst geleerd dat been voorwaarts is. En zijn we echt van die voorkant afgebleven. Heb ik nu alleen maar profijt van.

Ik zeg niet dat je het op moet lossen door aan de voorkant te zitten. Ik zeg impuls erin brengen en daarnaast werken aan losgelatenheid zodat die opgebrachte impuls op de juiste plek terecht komt. Dit kan je bij dit zich strak en lang makende paard door uit te nodigen stelling en buiging aan te nemen. Dat doe je dus niet door met je handen terug te werken maar stelling en buiging te vragen met je binnenbeen en met een naar binnen/voren vragende binnenhand. Dit is iets wat Inge ook een enkele keer benoemde maar waar ze verder niets mee deed.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:06

knollentuin schreef:
Joki schreef:

Precies, daarom zeg ik ook dat je de afsrpaak maakt om op een lichte kuitdruk te reageren en je een effectieve correctie moet geven als hij hier niet of niet voldoende op reageert.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:08

Even heel onaardig gezegd als je het zou doen zoals "wij"het bedoelen liep je paard allang niet meer zo! Dat is ook wat "wij" steeds zeggen je snapt wel wat de bedoeling is alleen jou gevoel komt niet overheen met het beeld voor jou voelt het al als een hele reactie maar het is nog lang niet voldoende Van 0 tot 100 in 0: weet ik het hoeveel seconden je moet er een F1 wagen van maken met achter wiel aandrijving :j
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 30-12-18 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:08

Promisse schreef:
Joki @ metode 1 dus.

FriesWytske schreef:

Ik zeg niet dat je het op moet lossen door aan de voorkant te zitten. Ik zeg impuls erin brengen en daarnaast werken aan losgelatenheid zodat die opgebrachte impuls op de juiste plek terecht komt. Dit kan je bij dit zich strak en lang makende paard door uit te nodigen stelling en buiging aan te nemen. Dat doe je dus niet door met je handen terug te werken maar stelling en buiging te vragen met je binnenbeen en met een naar binnen/voren vragende binnenhand. Dit is iets wat Inge ook een enkele keer benoemde maar waar ze verder niets mee deed.

Maar de stelling en buiging laat ik bij t plaatje dat ik op het filmpje zie gewoon nog helemaal links liggen, of rechts. Eerst gas is naar voren dan pas de rest

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:13

Inderdaad knollentuin, dat komt later wel als de impuls helemaal voor elkaar is. En dan komt dat meestal vanzelf. Omdat het paard door zijn/haar lijf gaat lopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:19

En even ter aanvulling, paard van Bravo zou in het filmpje bij Rien van mij nog 3x zo vlot mogen lopen, hij heeft nog steeds tijd om meerdere keren te stoppen en uit te wijken van lijn

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:21

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:24

Misschien werkt het hoor Knollentuin. Mijn ervaring is dat het bij heel veel paarden inderdaad werkt. Maar ik denk dat je ook moet kijken naar wat er nou precies mis is. En naar het waarom. En dat je daar je methode op aan past. Ik vind het vrij kort door de bocht om alle paarden op 1 bult te gooien en te denken dat 1 manier passend is voor de hele bult.
Een keer jagen kan hij best een keer kort gebruiken, als hij bijvoorbeeld een dag niet wakker wordt van de overgangen en schijnovergangen etc. Maar dan alleen maar als stevigere correctie op niet voldoende reageren op de drijvende hulp. Maar denken dat hij door een uur te jagen een sneller been gaat krijgen of zich in zijn lijf los gaat laten, nee dat denk ik niet.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:26

Ik denk persoonlijk dat je al een stapje te ver denkt met dit paard Promisse. Je maakt een paard zadelmak en het eerste wat hij moet leren als hij de ruiter accepteert is het 'gas' en de 'rem'. De rem is goed geïnstalleerd om het maar zo te zeggen, maar de gas niet. Die voorkant, het stuur, stelling, buiging etc. die zijn nog helemaal niet belangrijk. Die komen later wel. Eerst gas en rem de rest volgt daarna. En ja dan ga je dus als een ongeleid projectiel door de baan af en toe. Maakt niet uit. Het moet voor het paard duidelijk zijn dat been naar voren is en dus hou je je hand er bij als contactteugel en meer niet. Te veel doen zoals buiging, stelling enz. leiden nu alleen af. En zoals hierboven ook gezegd wordt en jullie zelf ook al aangeven: duidelijk zijn, been is reactie naar voren. Veel been is veel naar voren. Klein beetje been is een klein beetje naar voren. En natuurlijk ook uitgebreid belonen als het gevraagde uitgevoerd wordt. Naar mijn idee moet je bij het allereerste begin beginnen bij dit paard.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:32

Stelling en buiging is onmogelijk bij de africhtingsgraad van dit paard. Ook achtjes en dergelijke, daar is hij te groot en te jong voor.
Als je bij mij zou lessen zouden we met 20 minuten klaar zijn, naar voren op been en als dat kwartje gaat vallen, dan pas komen er andere dingen bij. Maar goed, je eigen balans is ook nog iets om aan te werken en eigenlijk kan hij ook niet fijn op je been zijn als je zelf je balans mist. En dat is weer een kip/ei verhaal.

Waarbij ik niet zeg dat het makkelijk is he! Paardrijden is een onwijs moeilijke sport en door fouten te maken leer je.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:33

Eens met Dresjoepje en Knollentuin. Kijk in principe zijn overgangen en snelle schakels, schijnovergangen natuurlijk prima manieren om een paard meer vanachteruit aan te laten treden. Maar er moet wel eerst iets van activiteit aanwezig zijn om die overgangen op een manier te rijden dat ze ook zinvol zijn. Paard van BravoT is daar gewoon nog niet. Overgangen terug bevestigen het paard alleen maar in zijn traagheid. Overgangen naar voren zullen met een dergelijke basis activiteit alleen maar van voor uit vertrokken worden ipv achteruit met als gevolg een nog langer en trager paard.

En dan is het een mooi verhaal Promisse, maar dan eens kijkend naar het beeldmateriaal. Op het filmpje waar op "jouw" manier wordt gereden, gebeurt er gewoon helemaal niets in dat lijf. Achterhand doet helemaal niets en sloft er een beetje achteraan. Dan kan er een mooi verhaal komen met activeren dmv overgangen op kleine hulp etc etc, maar in het filmpje loopt het paard dus best lang in een mega traag tempo zonder dat er maar ergens enige activering plaatsvindt. Het trage tempo is volledig geaccepteerd en wordt als comfortabel beschouwd. Dit zou jij toch ook moeten zien! Er wordt gepoogd aan buiging te werken maar het paard is niet aan het been, niet aan de hulp en dit is dus gewoon nog een brug te ver. Op deze manier krijg je alleen maar een trapzak en een gratis baksleep.

En het filmpje van de les. Dat is geen jagen. Dat is een bijna wanhopige poging van de instructrice om bij de ruiter iets bij te brengen van dat haar paard actiever moet. Dat die achterhand moet gaan marcheren. Dat is nl het eerste begin en dat wordt volledig overgeslagen op jouw manier.