Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 23:21

Over voer en goede voeding kan ik heel veel vertellen O:)
Ik kan je adviseren om geen graan aan je jonge pony of paard te voeren. Eigenlijk ken ik geen paard die het écht goed doet op graanvoer. Soms zie je niet direct, dat ze het eigenlijk beter niet kunnen verteren.
Kies liever voor Fibra, Vitalbix of Alpengrün.
Daar hoef je weinig van te voeren maar er zitten wel veel vitaminen en mineralen in.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 00:05

Gras, hooi en verder niks. Alleen een vitamine spuit soms.

Overigens heb ik wel brokjes (pavo liga) voor als hij een kuur zandweg moet of voor vrijheidsdressuur. Pavo liga is namelijk speciaal gemaakt voor ijslanders, shetlanders etc. (Weinig suikers etc; dubbele vitamines)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 06:22

Af en toe een vitamine spuit haalt ipc niet heel veel uit.
Je geeft in een keer een boost vitamine, waarvan het grote deel gewoon weer uitgeplast wordt omdat het te veel is voor het lichaam om op te nemen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:37

Die van mij krijgt op het moment niks bijgevoerd. Alleen toen hij vlozaad kreeg voor evt zand, deed ik er marstall faser Light bij zodat hij er nog een extra lekker smaakje aan heeft.

Hij staat nu op hoog gras. Begint nu een beetje bij beetje korter te worden, maar had het land door de helft gedaan, scheelt lopen met kruiwagen etc. Want dat lange gras en uitmesten is ook 3 keer niks. Om vervolgens door het hele land met een zware kruiwagen te lopen. :')

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:48

Renske_W schreef:
Je geeft in een keer een boost vitamine, waarvan het grote deel gewoon weer uitgeplast wordt omdat het te veel is voor het lichaam om op te nemen.

Dat wilde ik ook al schrijven :j Geef dan gewoon een vitaminebrok , een aantal keren per week of dagelijks, dan krijgen ze alles wat ze nodig hebben ook constant.

Als ze wat schraler worden is een beetje grasbrok misschien wel een mooie aanvulling. Heb je ook geen gedoe met een scheve calcium/ fosfor verhouding zoals bij bietenpulp en luzerne en is koolhydraat- arm. Agrobs Fetura geef ik zelf al een paar jaar bij in de winter.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:52

Renske_W schreef:

Nou ik heb een andere ervaring.. In de herfst/winter geef ik mijn pony's regelmatig zon ding en dat doet ze toch erg goed hoor. Mijn Shetten krijgen altijd ieder de helft en mijn fjord een hele. Ze glimmen tegen je op. Ja ik ben er wel over te spreken :j Mijn dierenarts raadde het ook aan ivm verminderende weerstand van 1 van mijn shetten.

Lars krijgt trouwens een vitaminekorrel met een kwartje muesli en lijnzaadolie. Daarnaast 3x p/d hooi en 1x per dag 3 uurtjes op 't gras. Vitaminekorrel en muesli van Marstall. Muesli alleen omdat hij de korrels anders niet eet :')

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:03

Vitaminespuiten vind ik een beetje onzin. Je knalt er in een keer een hoop in. Je kunt dan beter gewoon voor een vitaminekorrel kiezen.

Miles krijgt 200 gram vitalbix op een dag en onbeperkt hooi. Maar omdat hij nu magnesium en vitamine E bijkrijgt maak ik een minibeetje slobber omdat hij het anders niet eet. Hij eet het echt alleen door de seniores priores van mijn oudje. Met zemelen of esparcette laat hij het staan. Dus nu krijgt hij een beetje ouwelullenpap :')

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:27

Vandaag de grote dag!!!! We gaan hem ophalen! Ik ben zo zenuwachtig :):)
Uiteraard zal ik straks wat fotos uploaden als ik die nstuurlijk niet vergeet te maken haha :o

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:13

Bedankt voor alle tips, ik ga eens even op onderzoek uit. :D

Granenmix heb ik overigens wel goede ervaringen mee. Daar doet ons grote paard het al jaren heel erg goed op. Maar voor de kleine zoek ik toch iets wat meer 'compleet' is en hem wat kan helpen bij de aankomende koudere dagen. :)

Vitaminespuiten ben ik niet zo van. Ik zoek dan liever naar een brok/korrel waar wat meer in zit.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:32

@Karma handig zon voedingsdeskundige in ons midden..
Heb je ook nog een tip voor welk product specifiek want ik zie per merk nog meerdere producten.
Ik heb nu nog een grote zak pavo podo grow maar als die op is dan ga ik wat anders doen..
Dit was meer voor trainen maar dat doe ik niet meer met eten dus nu krjgt hij een schepje na de training tot de zak op is.

@Biancacalaylo heel veel succes en vooral veel plezier vandaag!! We zien de fotos wel tegemoed :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:00

Jorie krijgt naast hooi metazoa superfit broxx en metazoa esparcette+oerbalans poeder. Ik wil graag eens een kuurtje darmbalans erin gooien om zijn mest nog wat beter te krijgen, maar dat is erg duur. 40 euro voor 1,2kg 8)7

Hij wordt overigens morgen geruind(arme pony). Hij is echt strontvervelend tegenover Alex op het moment. Hij is een echte pestkop en Alex doet er niks tegen helaas, maar ik kan hem wel achter het behang plakken tijdens het wandelen. :roll:
Alex krijgt overigens wel granen, hij krijgt pavo topsport, maar hij loopt dan ook 2-3 keer per week 15+km. Jorie gaat ook dat als extraatje krijgen als ik merk dat ie begint af te vallen tijdens het werk, maar eerst ga ik het proberen door alleen de esparcette te verhogen, of iets van 20 gram topsport te geven na het werk.

Ik doe zijn hoeven zelf en als het mij niet bevalt/ ik vertrouw het niet, dan laat ik hun fokker de hoeven doen. Ze hebben dus geen perfecte hoeven, maar echt de natuurlijke vorm die ze van hun eigen manier van lopen krijgen. En Jorie heeft nog steeds baby-hoefjes qua grootte :')

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:20

Even een paar plaatjes van mijn wandeling vanmiddag.
Voor het eerst alleen nu en ging weer super goed, wat is het toch een tof gevoel :D

Afbeelding
Afbeelding

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:44

Vitamine spuit werkt hier wel degelijk :)) je ziet hem er altijd van opknappen en hij krijgt weer energie.

Ik geef hem bewust niks naast hooi dus vitamine brok is geen optie

Lamar is zo knap <3

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:46

Wat is Lamar mooi! <3 En ja dat gevoel als het allemaal zo goed gaat is echt heerlijk!
vind je het niet eng dat je halster zo laag op het neusbot zit? ik zou hem persoonlijk 2 gaatjes omhoog doen!
Laatst bijgewerkt door Frummels op 20-09-17 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:46

xZiva_ schreef:
Vitamine spuit werkt hier wel degelijk :)) je ziet hem er altijd van opknappen en hij krijgt weer energie.

Ik geef hem bewust niks naast hooi dus vitamine brok is geen optie

Lamar is zo knap <3

Als hij ervan opknapt, heeft hij dus een tekort en niet voldoende aan alleen maar hooi. Waarom geen vitaminebrok?
Beter voorkomen dan genezen zou ik zeggen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:50

Omdat hij niks kan/mag hebben van brok. Vandaar dat ik ook geen vrijheidsdressuur meer doe op het moment (waar hij eerst die brokjes kreeg).

Overigens is het alleen even in deze natte periode. We hebben vorige week nieuw hooi gekocht waar meer in zit en gaan binnenkort eens een baaltje kruidenhooi testen. Allemaal in overleg met een DA. Dus no worries ik verwaarloos zijn vitamines niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:58

xZiva_ schreef:
Omdat hij niks kan/mag hebben van brok. Vandaar dat ik ook geen vrijheidsdressuur meer doe op het moment (waar hij eerst die brokjes kreeg).

Overigens is het alleen even in deze natte periode. We hebben vorige week nieuw hooi gekocht waar meer in zit en gaan binnenkort eens een baaltje kruidenhooi testen. Allemaal in overleg met een DA. Dus no worries ik verwaarloos zijn vitamines niet

Dan kan hij waarschijnlijk niet tegen graanbrok? Daar zijn er veel paarden van en er zijn gelukkig veel soorten graanvrije brok op de markt die goed zijn plus vol vitaminen en mineralen zitten. Het is wel aan te raden bij te voeren, niet veel, maar zeker nu de paarden het najaar ingaan en bij paarden in de groei.
Ik het je uit eigen ervaring en inmiddels verworven kennis van harte aanbevelen.

Iemand vroeg laatst wat ik Karma gegeven had, omdat ze in een paar maanden tijd van pluizig puppypaard naar knappe semi-volwassen dame is gegaan.
Nou, goed voer; goed hooi (droog maar niet té rijk) en een kruidenmix op maat (die ik zelf voor haar samenstel) en ik denk toch dat dat bij heeft gedragen 8-)

Maar ik leer nog steeds elke dag bij over voeding en ik sta er nog altijd versteld van wat kleine verschillen in voermanagement soms teweeg kunnen brengen.

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:35

Bianca hoe is het ophalen gegaan? :)

Interessant om te lezen wat iedereen voert.
Ik geef Dex nog steeds 1 schep podo grow per dag.
Verder staat hij 24/7 op gras. Maar ik heb zelf zon gevoel dat er niet veel meer in het gras zit, vandaar de brokken.
Ook geef ik hem lijnzaadolie bij.
Hij ziet er goed uit, heeft ook wat vetjes voor de winter.

Ik vind voermanagment wel interessant, maar volgens mij Kun je het nooit perfect doen :p
Als ruwvoer maar de basis is, want ik ken plekken waar de paarden echt te weinig hooi krijgen.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:48

@Renee: die lessen klinken interessant zeg! Zoiets zou ik ook wel willen, waar woon jij in de buurt?

@biancalaylo hopelijk is alles goed gegaan vandaag!

Jack staat idd alleen maar op gras en als de wei te nat wordt gaan ze naar de paddock + hooi. Ik heb er wel overna zitten denken of ik hem bij moet voeren, maar hij is absoluut niet schraal en ik kom er ook nog niet elke dag.. En ik weet niet of hij al brokken eet, dalijk haal ik een dure zak en laat hij het staan :') Want snoepjes eet hij ook nog steeds niet.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:02

Nou het is helemaal goed gekomen!! Hij wilde de trailer niet zomaar op natuurlijk :+ dus met brokjes proberen te lokken maar hij bleef steigeren en echt hard trekken dus toch maar met een longeerlijn erin gezet. Toen die eenmaal stond, was die ontzettend braaf! Hij heeft geen kik gegeven! Op stal eerst even in zijn box gezet ook dat was geen probleem voor hem. Dus na een uurtje samen met moeders in de paddock, hij wilde natuurlijk direct ruiken maar moeders vertelde even dat die niet zo op moest dringen en toen erna was het goed. Ze dreigt wel maar jaagt niet dus ik vind het super goed gaan! Ben een trotse eigenaresse!! En natuurlijk de fotos:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:05

Mooi paard Bianca! Heb je hem uit de opfok gehaald (ik ben hoogzwanger, excusez voor mijn pregnancy brain :') ) En wat is dit voor knapperd (qua ras)

Toen we Karma gingen ophalen van haar 6 maanden logeerpartijtje, liep ze ook niet zomaar de trailer op. Nee niet bang, maar gewoon een beetje uittesten en grenzen verkennen haha.

@noor14 nee helemaal perfect kun je het bijna niet doen. Maar je kunt wel een hoop!
Waar ik nu vooral erg geinteresseerd in ben is paarden op vetten laten (duur)sporten ipv koolhydraten. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee en veel mensen met mij, maar bij paarden kan het dus ook!
Als voorbeeld de endurance, waarbij paarden tussendoor ook nog wel eens een bak granen krijgen en dat piekt dan enorm in hun bloedsuikerspiegel en levert tijdelijk energie maar de crash is harder. Je kunt paarden "beter" constant laten lopen op vetten.
Hiervoor moet je wel gericht voeren en je er in verdiepen... leuk klusje om uit te zoeken voor als ik weer een beetje up and running ben na de bevalling. Ik hoop dat ik straks ook nog een beetje tijd heb om Karma wat te trainen qua grondwerk. Straks staat er een draak tegenover me }:)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:08

@karma: jaa indd uit de opfok gehaald! En hij is 75% volbloed en 25% kwpn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:57

biancalaylo schreef:
@karma: jaa indd uit de opfok gehaald! En hij is 75% volbloed en 25% kwpn.

Engels volbloed zie je er wel in terug, prachtig!

Fijn ook dat hij veilig en wel aangekomen is en het zo goed gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:04

Momenteel staat Joya overdag op een wat schrale wei. Ze staat ' s nachts op stal en krijgt dan twee plakken hooi, ook in de ochtend nog een plak hooi. Van mij krijgt ze twee handjes Vitalbix Breed and Grow gemengd met twee handjes luzerne en voor de lekker drie witlofpennen.

Ik ben nog aan het bedenken of ik haar Vitalbix DC of de Breed and grow ga voeren.

Karma schreef:
Waar ik nu vooral erg geinteresseerd in ben is paarden op vetten laten (duur)sporten ipv koolhydraten. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee en veel mensen met mij, maar bij paarden kan het dus ook!
Als voorbeeld de endurance, waarbij paarden tussendoor ook nog wel eens een bak granen krijgen en dat piekt dan enorm in hun bloedsuikerspiegel en levert tijdelijk energie maar de crash is harder. Je kunt paarden "beter" constant laten lopen op vetten.

Ik kan je een onderzoek van David Marlin over zetmeel voeren en endurance aanraden. Blijkt dat bij de langere afstanden een koolhydraatarmdieet, zoals veel endurancepaarden krijgen, zorgt voor mindere prestaties.

Overigens krijgen de meeste paarden in de vetgate een soort lopend buffet met diverse kracht- en ruwvoeders omdat het belangrijk is dat ze iets eten.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:47

Nou de hoefsmid was vandaag langs gekomen en het was geen succes :')
Hij heeft niks kunnen doen bij Jack, hij kon niet eens zijn voorste voeten optillen.
Jack was mega onrustig, liep alleen maar te draaien en opzij te springen, het was echt geen doen :n
De hoefsmid was een ontzettend aardige man, hij zei dat hij het idee had dat Jack nog nooit bekapt was. Hij wilde het ook niet forceren of met de harde hand doen zei hij, want dan zou hij alleen maar een nare ervaring aan de smid overhouden.

Dus... hij is nog steeds niet bekapt :') Ik had ook niet verwacht dat hij zo erg zou zijn, verder is hij in de omgang echt super makkelijk. Ik ga hier dus flink mee aan de slag en wanneer ik denk dat hij er klaar voor is kan ik de hoefsmid weer bellen.
Het was even flink balen, maar goed, het is niet anders.

Daarna had ik hem even meegenomen in de bak, beetje rond stappen om hem tot rust te krijgen. Na een tijdje begon hij te briesen. Ik klikte het halstertouw los en hij bleef mij de hele bak door volgen <3
Stilstaan wanneer ik stop, mee lopen wanneer ik weg loop, netjes afstand houden.
Meestal loopt hij weg en doet hij zijn eigen ding, maar nou bleef hij bij mij zo lief! Daarna was hij echt megabraaf. We hebben nog wat clickertraining gedaan en dat deed hij ook echt supergoed! Stilstaan wanneer ik stop, mee lopen wanneer ik weg loop, netjes afstand houden. En hij kan nu bijna achteruit op commando :)

Dus in ieder geval de dag goed afgesloten met hem en hem weer rustig op de wei gezet.

Ik kwam net deze foto tegen, wat mis ik zijn mooie, lange manen Y;(
Afbeelding