Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:21

@iris bennie

Ik kan mezelf zo boos maken over verkopers die of niet reageren, of geen moeite lijken te nemen om een filmpje te maken. Er kan toch niet van kopers verwacht worden dat ze het hele land door crossen zonder ook maar een beeld te hebben van waar ze gaan kijken, maja dat wordt dus wel verwacht..
Ggr.. *frustraties

hoe deed jij dat vroeger dan toen er nog geen internet was?
het lijkt wel of jij het liefst hebt dan de verkopers bij jou aan huis komen je mag er ook wel wat moeite voor doen

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:21

Gaat inderdaad snel, eigenaren krijgen veel reactie's op de merrie nu ze officieel te koop staat en willen haar niet te lang reserveren (wat ik goed kan begrijpen). De klik was er eigenlijk direct met dit paard, dus waarom zou ik dan wachten? :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:33

Adin schreef:
mijn nieuwe aanwinst begon een tijdje terug lichtjes met weven. Gelukkig met het aanpassen van een aantal dingen dit nog op tijd op kunnen lossen.
Ik mocht anders vertrekken, de stal eigenaar zit niet te wachten op een wevend paard. EIgenlijk geen enkele stal zit hier op te wachten. Maar gelukkig ook niet meer nodig, mijn paardje is weer happy.

Het is overigens nooit bewezen dat er daadwerkelijk slijtage etc optreed hoor. Heel mooi artikel te vinden via google.

maar de clue is, koop geen paard dat weeft want je bent nergens welkom omdat inderdaad stalgenoten denken dat het het overgenomen kan worden.

WIj hebben op stal ook echt een giga wever, die doet dat zelfs in het land.
Is nog geen ander paard op stal die ook weeft :). (paard heeft vroeger wel in de stress gezeten, maar het is er nooit meer uitgegaan.. is ook al een oudere merrie)

Yelly

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:38

Laten jullie allemaal ook röntgenologisch keuren :)?

Bij ons op stal wordt niet zo heel moeilijk gedaan over stalgebreken, geloof ik :) Maargoed, de merrie van de staleigenaresse zuigt zelf lucht, dus dat zou dan misschien ook wat vreemd zijn. Mijn merrie stond naast haar merrie, maar geen enkel paard uit die stal neemt het over :n

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:39

Yelly: ik laat mijn toekomstige paard sowieso klinisch keuren, indien hij/zij hier doorheen komt laat ik foto's maken van de benen en rug. Stel dat bij de klinische keuring punten zijn die niet helemaal goed zijn zal ik nog een keer goed nadeken of ik deze punten dan extra op de foto zal zitten :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:45

Ik heb alleen klinsch laten keuren, maar denk dat als ik een paard van 4000 euro of meer ook foto's zou willen maken.

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:06

cindyst schreef:
@iris bennie

Ik kan mezelf zo boos maken over verkopers die of niet reageren, of geen moeite lijken te nemen om een filmpje te maken. Er kan toch niet van kopers verwacht worden dat ze het hele land door crossen zonder ook maar een beeld te hebben van waar ze gaan kijken, maja dat wordt dus wel verwacht..
Ggr.. *frustraties

hoe deed jij dat vroeger dan toen er nog geen internet was?
het lijkt wel of jij het liefst hebt dan de verkopers bij jou aan huis komen je mag er ook wel wat moeite voor doen

Gelukkig heb ik geen 'vroeger' mee gemaakt zonder internet ;) Tenminste niet in mijn zoektocht naar auto's, paarden e.d.
Ik verwacht helemaal niet dat verkopers erg geld in steken (zoals jij als voorbeeld neemt dat ze mijn kant op moeten komen), maar ik verwacht wel van verkopers dat ze er een beetje moeite voor nemen. En is een filmpje te veel moeite, prima, maar dan zal ik er ook niet zo veel moeite voor doen om langs te komen. Ik vind dat het van beide kanten moet komen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:19

Met de huidige benzineprijzen zou ik ook graag een filmpje willen zien om een indruk te krijgen van beweging en gereden zijn als ik echt grotere afstanden zou moeten rijden. Zo niet, even goede vrienden maar dan probeer ik het eerst dichterbij/wel met film en staan ze lager op de voorkeurlijst. Heeft de verkoper al genoeg kijkers dan zijn beide partijen daarmee tevreden. Zo niet, tsja....

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:27

Inderdaad Martie, zo denk ik er ook over. Het is geen leuk uitje meer om even naar een paard te gaan kijken, daarom wil ik graag toch eerst even een filmpje zien. Ook al is het 'maar' 50km, is toch weer 100 retour, reken uit uw winst, ofja verlies in dit geval..

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:37

Klopt, ik heb al enkele leuke paarden in Friesland en Groningen zien staan dus ja, vanuit Brabant.... Het is zelden eerste keer raak (lees dit topic maar) plus dat je dan toch minstens twee keer wilt rijden, nog eens terug moet voor keuren/ophalen. Het lijkt muggezifterij maar het kan zo aardig oplopen, lijkt me.
Of je moet je ideaalpaard zien staan (en daar redelijk van overtuigd zijn) dan zou ik het ovewegen. Maar ja, voor ik overtuigd ben, wil ik dan weer graag een bewegingsfilmpje zien :P

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:41

Hm ik ben afgelopen zaterdag ook even naar Gelderland gereden (162km heen en terug) om even 15 min te rijden.
Filmpje hartstikke leuk hoor, maar je moet er toch echt opzitten om te voelen of het wat voor je is en of je het paard wel tot zn recht kan brengen ;). Een super bewegend paard betekend niet dat jij dat er uit kan halen.
Een GP ruiter zal een paard mooier in beweging krijgen dan ik :P

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:46

Helemaal mee eens Romanoff, na een filmpje kan het paard nog niet aan de verwachtingen beantwoorden. Maar het voorkomt dat je gaat kijken bij de categorie waarvan je bij het voorrijden/losgooien al meteen denkt: dat is 'm niet, als ik die eerder had zien lopen was ik niet eens gekomen. Het is gewoon een extra voorselectie.
Daarna kijk je naar gedrag en voorrijden IRL kijken en dan pas komt de fase dat je er zelfs opgaat om te voelen of het paard ook bij jouzelf past. En soms zijn ze fantastisch maar niet voor jou..... (en dan te bedenken dat ik nog moet gaan beginnen met rondkijken maar m'n theorie heb ik al in mijn hoofd dus :P )

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:47

En dat is ook maar net zo Romanoff, en zo kan het ook andersom zijn! Een ruiter op het filmpje die het paard juist niet tot zijn recht brengt en jij kan dat misschien wel ;).
Het blijft heel erg dubbel, maar toch vind ik het wel prettig om een filmpje te zien voordat ik (ook vanuit Brabant) richting friesland rij ;). Al ga ik sowieso eerst hier in de buurt kijken! :)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:49

Juist, Iris. Je ziet ook wel eens combinaties waarvan je denkt dat het paard wel eens heel wat beter zou kunnen zijn dan het er nu uit zet als hij anders gereden wordt. En dan maar kijken of je dat kan... ;)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:58

Arme Ulfeino helemaal in de zenuwen :(:) Kan het me wel voorstellen hoor. Succes! :)

Hey _Uria_, jij ook hier! :D

Ik vroeg meestal wel naar een filmpje en sommige paarden vielen daarna inderdaad af, maar ben ook wezen kijken bij paarden zonder dat ik een filmpje had gezien. Heb uiteindelijk een paard gekocht waarvan ik geen filmpje heb gezien en waar ik maar 1 keer bij ben wezen kijken ;) De verkopers hadden overigens al verschillende mensen die wilden komen kijken, dus blijkbaar gaat de verkoop zonder filmpje soms al vlot genoeg.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:39

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:02

Hebben jullie er ook al eens over nagedacht waarom een verkoper geen filmpje wil maken?
Ik heb een nog groene merrie te koop, nou probeer dat maar es fatsoenlijk op film te krijgen.
Of ze stieren in volle galop de bak rond, of ze draven over je tenen...zodat je alleen nog een middenstuk in beeld hebt.
Ik vind het een drama om een filmpje te maken.
Ook als je zegt dat het een slecht filmpje is, de koper haakt bij voorbaat al af.
Dus ik zeg: Kom lekker kijken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:07

Is niet moeilijk een filmpje maken leer je groene merrie de commando's die je ook bij t longeren nodig hebt laat dr los stappen, draven en galopperen en klaar. Dat snappen ze in enkele dagen als je consequent bent. Je hoeft namelijk enkel voorwaarts en terug te leren en dat kan je al doen op enkel lichaamstaal, je laat dan een ander filmen. Kan je ook bij evt kopers laten zien hoe goed ze opgevoed is want ook dan spreekt een rond racende gek niet aan.

Je moet iets over hebben voor de verkoop.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:09

Zet anders de lange zijdes met een draadje af. 2 longeerzwepen, dan lukt het meestal wel.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:52

Ik meld me ook even hier, ik ben op zoek naar een minimaal 5 jarige, rond de 1.62. Een kleinere dus. Liefst merrie maar ruin mag ook. Moet goed bereden en braaf zijn. Ik heb zelf nu een 3 jarige grote superbrave ruin. Ik heb een rugblessure, en daarmee gaat het zadelmak maken me niet goed af. Daarmee lijkt het me leuk om af en toe te fokken indien het een merrie ;) .
Kan echt weinig leuks vinden wat aan mijn eisen voldoet. Liefst kwpn of Andalusier.
Maar mensen vragen ooit zoveel geld voor een simpel beest.
Helemaal als ik zie dat mijn ruin zo leuk is, super nuchter en braaf, mooi aan de maat is e.d
En ik vraag echt geen hoofdprijs voor hem.
Vind het lastig om zowel een paard te verkopen als te kopen.

Dit is de mijne trouwens, mocht iemand een super leuke 3 jarige ruin zoeken ;)
http://www.bokt.nl/markt/ad/35015/3-jar ... m-zadelmak

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:36

linni: sorry als ik er over heen heb gelezen maar wat is er met de merrie uit je profiel gebeurd?

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:40

Alja schreef:
linni: sorry als ik er over heen heb gelezen maar wat is er met de merrie uit je profiel gebeurd?

Ingeslapen een paar weken geleden.. Zware hoefkatrol in beide voorbenen.. en waarschijnlijk ook nog kissing spines.. ;(

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:00

Ik meld me ook even.

Mijn zoektoch is nog gaande nl, wel een hele leuke gezien, waar ik over twijfel omdat hij af en toe lucht zuigt.
Gelukkig komt een paard bij mij thuis te staan, dus geen gedoe met moeilijke pensionstalhouders.
Alleen wat doet luchtzuigen nog meer met een paard?

Heb al vreemde dingen meegemaakt tijdens mijn zoektocht.
Vraag je om een recente foto van een paard omdat ze enkel een veulen foto afbeelden, terwijl in de advertentie staat dat het dier 3 jaar is.
Zeggen ze doodleuk kom maar kijken, ja makkelijk zeggen. Alleen ik moet vrij nemen, alles plannen om 150km enkele reis te rijden.
Men begrijpt gewoon niet dat het dure tijden zijn en dat je als verkoper blij mag zijn als er interesse is in je paard en je hem voor een redelijk bedrag kan verkopen
De tijden zijn niet meer zoals ze eerder waren, nu moet de verkoper gewoon wat meer moeite doen.
En ja vroeger was het anders, maar toen leefde het internet/foto's /filmpjes veel minder dan nu, toen haalde je ze uit een paardenblad of van mond tot mond reclame.

Lastig hoor!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:03

valt mij ook op dat verkopers soms wat laks zijn. Maar sommige zijn ook erg bereid om filmpjes ect. te maken.

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:47

emma525 schreef:
valt mij ook op dat verkopers soms wat laks zijn. Maar sommige zijn ook erg bereid om filmpjes ect. te maken.

eventuele kopers ook....wij hebben paarden te koop bij interesse stuur ik van alles op...ga speciaal recente foto"s maken van een schoonheidsfoutje,en je hoort er niks meer van.als ze allemaal nog moeten komen die er nog over moeten nadenken en je hoort van ons....dan hebben we nog een drukke dag. :D