Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 10:10

MyWishMax schreef:
Maar hoe lang geleden ben je er geweest?

Zaterdag.

Ik begrijp hun ook zeker wel hoor. Het is gewoon echt balen. Wij gaan er vanuit dat als iemand zijn woord geeft, die zich daar ook aan houdt. Maar goed het heeft nu geen zin meer om erover te tobben. Het is gewoon heel kl*te

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:46

Waidida schreef:
MyWishMax schreef:
Maar hoe lang geleden ben je er geweest?

Zaterdag.

Ik begrijp hun ook zeker wel hoor. Het is gewoon echt balen. Wij gaan er vanuit dat als iemand zijn woord geeft, die zich daar ook aan houdt. Maar goed het heeft nu geen zin meer om erover te tobben. Het is gewoon heel kl*te

Je maakt ook al 2 andere topics over het karakter en een stalnaam. Ik denk echt dat je te lang hebt gewacht en te onzeker bent geweest tegen verkoper.

Les 1 is toehappen als je iets wilt, maar les 2 is ook zeker dat ze pas van jou zijn als ze bij je op stal staan. Er kan nog zoveel mis gaan, zoals keuring niet goed, voor je neus aan een ander verkocht , etc. Jezelf pas verheugen als je betaalt hebt en ze op stal staan.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:49

Waidida schreef:

Het is ook een teleurstelling, dat snap ik. Je mag ook flink balen, hoor, of het nou wel of niet terecht is. Soms duurt het gewoon even voor alles op zijn plek valt: juiste paard(en), juiste timing, juiste verkoper.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:50

Electra63 schreef:
Paar maanden geleden zag ik een knappe ruin van 6 jaar met goede afstamming, M-niveau bij een subtop-ruiter te koop, normale prijsklasse.
Dat bleek € 30.000 te zijn :D.
Ik vind dat hogere prijsklasse en geen normale prijsklasse.

Dat is best een normale prijs voor een knap paard van 6 op M-niveau.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:55

Waidida schreef:
MyWishMax schreef:
Maar dat is dan toch niet onder je neus verkocht? Zoals ik het lees heb je nog niks afgesproken of toegezegd? Ja, dan zou ik als verkoper ook niet wachten. Pas als iemand aangeeft te willen kopen ovv keuring of een aanbetaling doet. Niet als er een bezichtiging is geweest, maar verder nog niks. Zelfs niet als het wel leek dat diegene interesse heeft, dan moet er echt duidelijk iets afgesproken worden.

Het is wel vervelend, maar dan kom je nog wel iets beter passende tegen. Dan zou je niet eens willen wachten.

We hadden wel een mondeling akkoord dat ze ons ging bellen als er nog iemand kwam. En dat heeft ze dus ook niet gedaan. We waren eigenlijk gisteren al zeker maar ze bleef ons zeggen dat het zeker oke was dat we pas vandaag iets lieten weten.

Ik bedoel met onder mijn neus verkocht dat ze allebei opeens weg zijn zonder we er iets van wisten. Misschien was dat niet de juiste uitdrukking.

Iemand die wil verkopen gaat niet achter je aan lopen leuren. Moet je dan tegen iemand zeggen oh jij wil ze? Wacht ik moet nog een ander bellen en dadelijk staat de verkoper met lege handen.

Twijfelaars werken dit vaak zelf in de hand en geven dan een ander de schuld. Lekker makkelijk. Met mijn handel ook, gaan ze een paar dagen nadenken en dan: ja we willen kopen maar helaas is al verkocht. En dan beledigd/teleurgesteld zijn...

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:56

Citaat:
Je maakt ook al 2 andere topics over het karakter en een stalnaam. Ik denk echt dat je te lang hebt gewacht en te onzeker bent geweest tegen verkoper.

Les 1 is toehappen als je iets wilt, maar les 2 is ook zeker dat ze pas van jou zijn als ze bij je op stal staan. Er kan nog zoveel mis gaan, zoals keuring niet goed, voor je neus aan een ander verkocht , etc. Jezelf pas verheugen als je betaalt hebt en ze op stal staan.

Ja dat heb ik nu inderdaad geleerd, ik had ook zelf moeten kunnen bedenken dat zo´n paarden voor die prijs snel weg konden zijn maar ze stonden al enige tijd op ehorses en met dat ze had gezegd dat ze me ging laten weten als er interesse was heb ik dit totaal verkeerd ingeschat.
We hadden er gelijk op moeten springen, dat beseffen we nu ook. Maar we kopen nu ook voor het eerst een echt jong paard en wilden niet te snel gaan. Ik had in mijn hoofd eigenlijk al beslist maar vond het niet netjes naar de andere fokker toe om die afspraak opeens af te zeggen. Maar ja dat maakt eigenlijk ook niets uit, als we wat leuks gevonden hebben dan is dat ook zo.

We hebben hier zeker een les uit getrokken. Helaas niet op een fijne manier. Ik denk dat ik in mijn hoofd wel een beetje bleef twijfelen tussen de twee waardoor ik ook het idee had van: als er eentje verkocht is is de andere net zo leuk. Maar er geen rekening mee gehouden dat 1 persoon ze beiden zou kopen.

Ik steek het op beginnersfouten en verwijt hun ook niks hoor, ik baal gewoon. Nu gewoon hopen dat de paarden die we vandaag zullen zien ook een beetje leuk zijn.

Zonnetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 11:58

Les: ga voor je eigen geluk, heeft niks met eerlijk te maken. Wil je iets, dan snel handelen. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:00

Ik zou kritischer zijn, eigenlijk. Als 2 zulke verschillende paarden beide leuk zijn zijn het imo beide niet de juiste paarden en ben je vooral enthousiast omdat je een paard wilt. Niet omdat het dier echt bij je past. Wees ook echt eerlijk naar jezelf toe wat jij nodig hebt van een paard, helemaal bij een jonkie. Zo'n brutale klinkt leuk maar moet je echt wel stevig voor in schoenen staan en zelfverzekerd zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:01

Babootje schreef:
Electra63 schreef:
Paar maanden geleden zag ik een knappe ruin van 6 jaar met goede afstamming, M-niveau bij een subtop-ruiter te koop, normale prijsklasse.
Dat bleek € 30.000 te zijn :D.
Ik vind dat hogere prijsklasse en geen normale prijsklasse.

Dat is best een normale prijs voor een knap paard van 6 op M-niveau.

Ik vind dat ook normale prijsklasse eigenlijk binnen de sportpaarden, zeker bij knap, gezond, prima gangen en goed aangereden.

De mijne was een stuk goedkoper, gezond, liep een soort M niveau maar had dan weer wat andere problemen qua gedrag.
Had hij de gebruiksaanwijzing in en rond stal en met opzadelen niet gehad was hij ws ook rond dezelfde prijs geweest.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:08

Jij kunt daar ook wat mee , met n gebruiksaanwijzing. Niet iedereen :)

Zoeken voor de dochter van n kennis een 3 of 4 jarige. Met correcte gangen. Mag wel n beetje zo'n chique damespaardje zijn ;) .
Tips ?

Ze hadden bijna n 3 jarige millennium gekocht op een veiling in Duitsland ( die hadden ze ook 1x uitgeprobeerd van te voren). Deze gjng helaas voor echt veel geld weg.

Ze hebben een fatsoenlijk budget . Hoeft niet de volgende wereldkampioen te zijn.

Liefst Brabant of Limburg, we wonen namelijk 1 uur onder Maastricht.

Niets tegen op n rondje noorden, maar proberen t eerst maar in midden of zuid.
Laatst bijgewerkt door Getup op 06-12-24 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:16

MyWishMax schreef:
Ik zou kritischer zijn, eigenlijk. Als 2 zulke verschillende paarden beide leuk zijn zijn het imo beide niet de juiste paarden en ben je vooral enthousiast omdat je een paard wilt. Niet omdat het dier echt bij je past. Wees ook echt eerlijk naar jezelf toe wat jij nodig hebt van een paard, helemaal bij een jonkie. Zo'n brutale klinkt leuk maar moet je echt wel stevig voor in schoenen staan en zelfverzekerd zijn.

Zonnetje81 schreef:
Les: ga voor je eigen geluk, heeft niks met eerlijk te maken. Wil je iets, dan snel handelen. :)

Ik neem alle tips hier zeker mee. Ik ga er gewoon van uit dat het niet meant to be was. Het was deze morgen alleen wel even een domper waardoor het misschien overkwam dat ik andere mensen verweet maar meest van al was ik boos op mezelf hoor.
Onward!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:12

Men zegt altijd: neem de tijd, denk rustig na etc etc. Sommige mensen hebben dat ook absoluut nodig maar de keerzijde is inderdaad dat ze weg kunnen zijn :j

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:23

Waidida: ik weet natuurlijk niet hoe het gegaan is, maar kan het zijn dat de verkoper ze misschien ook liever naar een ander zag gaan? Je koopt voor het eerst een jong paard, misschien ziet hij ze liever gaan naar iemand met meer ervaring gaan?

Als je echt enthousiast bent moet je meteen een keuring plannen. Als je nog twijfelt betekend dat vaak dat het toch niet helemaal is wat je zoekt. 2 weken wachten gaat een verkoper niet doen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:31

Cioccolato schreef:
Men zegt altijd: neem de tijd, denk rustig na etc etc. Sommige mensen hebben dat ook absoluut nodig maar de keerzijde is inderdaad dat ze weg kunnen zijn :j

Hier liep ik ook enorm tegenaan met het kopen van een paard!
Ze zeiden denk er goed over na, maar uiteindelijk moest je snel beslissen om überhaupt iets te kunnen kopen :Y) .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:35

Maar beide kan tegelijk waar zijn hé? Wij hebben over elk paard goed nagedacht, 1 2 dagen na proefrit gekeurd, de ander 2 keer wezen kijken maar binnen 2 weken stond hij op stal van 1e bezichtiging tot goedgekeurd en de verkopers wisten de dag na de 1e keer al dat we serieus waren. En laatste hebben we op de terugweg gebeld dat we wilden kopen ovv keuring.
Het grootste gedeelte nadenken was vooraf, eigenlijk voordat de zoektocht begon. Daarna verder nadenken na telefoontje om af te spreken en meer info. Bij twijfels na 1e bezichtiging was het eigenlijk altijd een teken dat het niet het juiste paard was.

En vooral duidelijk zijn naar de verkoper. We belden op z'n laatst de volgende dag of we verder gingen of niet.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:40

Hier heeft er dit keer een week tussen proefrijden en keuren gezeten. Mijn man heeft ter plaatse na het proefrijden het bod op tafel gelegd en toen was t met alle agenda's kijken wanneer er gekeurd kon worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:45

Ja, maar dan weet de verkoper al wel waar die aan toe is. De keuring kost wel vaker wat moeite met plannen, haha. Je hebt 3 agenda's die moeten passen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:45

Ik heb ook altijd snel laten weten (binnen 1 a 2 dagen) of we de koop wilden, maar met verkoop eigen paard heb ik die mensen uiteindelijk 3 weken de tijd gegeven. Wel eerlijk laten weten dat ik tussendoor wel andere afspraken door liet gaan.

Wat ik wel steeds vaker hoor is dat mensen bij een paard gaan kijken, maar dan vervolgens aangeven dat ze het financieel nog rond moeten krijgen. Dat vind ik ook altijd zo zonde van de tijd. Kom pas kijken als je het geld op de bank hebt staan. En persoonlijk verkoop ik liever ook niet aan iemand die het net rond kan krijgen en vervolgens geen budget meer heeft voor goed passend tuig, arts, hoefsmid en lessen. Ik weet, je kunt niet in andermans portemonnee kijken, maar heb inmiddels wel genoeg mensenkennis om die doelgroep te filteren en dan is vanuit ons ook gewoon een nee obv geen match of wat dan ook.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:32

Nou hier was het op 18-9 via de app doorgestuurd gekregen, 19-9 met eigenaar gebeld, 21-9 gaan kijken, 23-9 gebeld dat we hem wilden kopen onder voorbehoud van pssm test en keuring. 9-10 keuring en mee naar huis genomen.

Voor mijn gevoel heeft er veel langer tussen gezeten, maar we hebben wat tijd gehad tussen het trekken van manen en opsturen en dan de uitslag krijgen van de pssm. Die kregen we gelukkig de dag voor de keuring en was dat ook nog negatief voor pssm.

Maar goed deze mensen hadden geen haast, lieten ook niet meerdere mensen komen. Wij waren de tweede, eerst nog mensen in januari wat erover hebben gedacht maar uiteindelijk toch een andere oplossing vonden met hun eigen paard.

Maar ik ben wel van mening spreek af wanneer je uiterlijk iets laat weten en vraag na of ze hem wel of niet voor je vasthouden of dat er ook andere mensen komen kijken. Wij hebben echt ontzettend veel geluk gehad met deze. Ondanks dat ik na het proefrijden vooral had neeeeee dit wordt hem niet nu toch heel blij dat ik overleg heb gehad, veel filmpjes heb gezien en toch kon zien dat het dribbelen en druk gedrag een oorzaak had (lang niet gereden en proefrijden op crossveldje).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 15:55

Ik houdt ook niet van mensen die tig paarden gaan bekijken nadat ze bij jou zijn geweest en het dan over twee weken wel een keer laten weten. Vind eigenlijk dat je binnen twee dagen wel iets moet laten weten. Of nog een keer komen kijken, of keuring of Ja of Nee..als verkoper zou ik ook niet vast houden mits er een aanbetaling is geweest.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:00

Ik hoor van sommige kijkers helemaal niks meer. Echt helemaal niks

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 16:08

Ja dat is gewoon niet netjes, maar dan hebben ze waarschijnlijk geen interesse meer.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:15

Het is dat het zo moest zijn, wij waren vandaag bij een fokker die we goed kennen. Hij had er vier staan maar heeft er maar eentje getoond die hij ideaal vond voor mij.
Ik besef nu wel dat het temperament van de andere paarden toch net een beetje te pittig was voor wat ik wou en ik gewoon verblind was door hoe sjiek ze waren, en het waren ook gewoon echt goeie paarden laat dat duidelijk zijn.
Dit merrietje was wel sociaal en nieuwsgierig maar was niet brutaal en meer beleefd. De andere 3 waren erg groot en ook erg dominant. Hij zei zelf al dat dat voor mij misschien niet ideaal zou zijn.
Het enige ding waar ik zelf aan moet wennen is dat ze best klein is, maar ze groeit nog. We konden ook de moeder zien, die zou hij zelf bijhouden omdat dat zo´n brave is.
We hebbe´ geleerd van onze fouten en morgen zeg ik meteen dat we ze graag nog eens apart willen zien.
Maar ik merk nu dat het twijfelen toch een teken was dat het niet helemaal goed zat.

Ik wil jullie bedanken voor iedereen die zijn mening heeft gegeven vanmorgen. Het was misschien niet wat ik op dat moment wilde horen maar wel wat ik nodig had.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:23

Wat pak je dat mooi op!

Ben benieuwd naar deze merrie, hoop dat dit echt wat voor je is. :)

Ook wel fijn dat jullie deze fokker kennen en hij jullie, dan kan hij ook goed inschatten wat wel of niet past. Zolang ze maar niet "te klein" is (en blijft).

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 17:29

Elisa2 schreef:
Wat pak je dat mooi op!

Ben benieuwd naar deze merrie, hoop dat dit echt wat voor je is. :)

Ook wel fijn dat jullie deze fokker kennen en hij jullie, dan kan hij ook goed inschatten wat wel of niet past. Zolang ze maar niet "te klein" is (en blijft).

Ze is nu enkele cms kleiner dan ikzelf, de moeder is wel 1m60 ongeveer. De grootste van stal wordt het niet maar zeker en vast niet te klein.