Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:34

Oh wat nieuwe gezichten/snuiten!

Welkom Sosha! Gefeliciteerd met je aankoop.

Wat heerlijk Berdien <3 <3

Wauw knap paard MightyJoe <3 Helemaal mijn type. En mooi dekje, niet omdat ik hem zelf ook heb hoor :+

Vandaag was het voor ons D-Day. Helaas dus zelf niet gereden maar denk dat ik uiteindelijk het toch in mijn broek had gedaan moest dat wel zo geweest zijn. En ik ben eigenlijk wel heel trots. Marie behaalde tussen de grote dressuurpaarden een mooi resultaat van 70%. Ze was zo zo zo braaf. Micro, spandoeken, geluid en ze heeft eigenlijk geen pas verkeerd gezet, en dat voor een paard dat amper 2 maanden onder het zadel is en nog maar de 2de keer op verplaatsing. We voelde ons wel een beetje een buitenbeentje, Marie was een van de kleinste, maar ook wat voor een beesten daar liepen := Echt kanonnen van dressuurpaarden, er liepen er denk ik een stuk of 4-5 tussen die van een olympische ruiter afkomstig zijn en bijna allemaal internationale grand prix ruiters. We vielen dus wel een beetje uit de boot, zeker omdat Marie dus niet ontspannen aan de teugel liep en dat was ook ons voornaamste commentaar, maar gelukkig zijn we ons daar ook bewust van. Je zag ook wel heel duidelijk dat de meeste paarden heel hard gereden waren en al minstens 6 maanden onder het zadel, er was zelfs iemand die met slofteugel aan het inrijden was (wat normaal niet mag op wedstrijd). Veel minder paard-vriendelijk als dat wij het aanpakken dus. Daardoor eindigde ze denk ik op de 23-24ste plaats van de 30. De sponsor is gewonnen :+

Afbeelding

Wat dan wel voor een beetje frustratie zorgde is dat de proef in groepjes van 3 paarden werden gereden, 1 van de ruiters kende ik. De derde was ook echt een bom van een paard, maar liep te galopperen terwijl we moesten draven, is een paar keren heftig verschoten en daar reageerde Marie vervolgens ook weer op maar bleef al bij al braaf en heeft de proef ook echt nog netjes gereden. Maar het paard dat de proef dan heel netjes gereden had naast Marie is nog lager geëindigd dan het paard dat constant ontplofte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:39

Wat een toppaard heb je toch Calipso.
Jonge paarden competities zijn als de pavo cup, daar valt geen touw aan vast te knopen kwa beoordeling.
Hoe gaat het met jou kwa pijn?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:51

Sizzle schreef:
Wat een toppaard heb je toch Calipso.
Jonge paarden competities zijn als de pavo cup, daar valt geen touw aan vast te knopen kwa beoordeling.
Hoe gaat het met jou kwa pijn?

Ik ben ook wel echt heel blij met haar :D Dit was idd ook een Aveve cup voor jonge paarden.
Maar het is toch een beetje een dubbel gevoel hoor. Ik heb dan liever ook een paard dat nog wat boven de teugel loopt en braaf is dan een paard dat thuis met de slofteugel en sporen van 3cm 6x per week gereden wordt. Ik ben zelf geen 'hippie'ruiter, maar ik ben wel gewoon zuinig met mijn dieren, en hoe er vandaag door veel ruiters gereden werd is alles behalve zuinig. Dat vind ik ergens wel jammer.

Met mij gaat het zo met vlagen. Ik neem nog steeds dagelijks pijnstillers en zie het toch niet helemaal zitten om dit nog 3 weken vol te houden met een draagdoek. :')

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:32

Als je paard voor de eerste keer braaf zijn proefje loopt is dat toch een super resultaat ?
Ik zou er trots op zijn (en die Olifanten gewoon negeren joh :P )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:50

Een vriendin van mij reed proffesioneel jonge dieren en ondanks dat die dieren vlekkeloos presteerden was ze niet succesvol bij Pavo achtige rubrieken, dat is gewoon een andere sport in feite.
Bestgaand rijpaard ga je doorgaans ook niet winnen zonder geinstalleerde 2e draf.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:48

CL wat balen zeg van je val!
Wel super fijn dat die ‘wedstrijd’ zo goed ging, heel gaaf ook!

Pinda word groot!
Wel naar als er zoveel drukte is rondom de bak. Ik zou dan zelf niet meer durven te rijden.

Hier nog wel aan het meelezen maar heb eigenlijk weinig te posten.
Nu zo’n 6 weken niet meer in het zadel vanwege zwangerschap (34 wkn nu), wat ik nu wel echt jammer begin te vinden. Maar ik heb zelf best veel spanning nog bij het rijden dus het lijkt me niet meer verstandig. Helaas blijft pony wel klein, nog maar 140cm :+ maar hij blijft knap <3
Hoop in januari weer te kunnen opstappen, maar t duurt wel lang

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:09

CalipsoLover schreef:
Veel minder paard-vriendelijk als dat wij het aanpakken dus. Daardoor eindigde ze denk ik op de 23-24ste plaats van de 30. De sponsor is gewonnen :+

Was dus ook een jonge paarden competitie dus. Ik begrijp wat je zegt over de slof maar door die "paardvriendelijkheid" kun je op sommige paarden wel je nek breken. Daarom is het losrijden met een slofje bij de jonge paarden competities wel toegestaan. Als je echt gaat starten mag dat natuurlijk niet meer; als een paard klaar voor de wedstrijden is, dan is dat ook zeker niet meer nodig.

Vandaag met Mexx dus ook zo'n momentje. Hij moet consequent naar voren gereden dus op het been. En ook vanuit het achterbeen. Moet dat nog leren, maar er zit wel een koppie op bij die Mexx. Dus tikje erbij, geen reactie. Nog een tikje dr bij en ja toen ging hij hoor. In rodeo. Met een paar flinke bokkesprongen wel naar voren. Daarna stond hij aan en heeft braaf gelopen. Dan is dat slofje toch echt nog wel even fijn. Wat een hele lange zijde 60 meter van die bokkesprongen zijn niet uit te zitten. Net het verschil tussen eraf liggen en er niet af liggen.
Slofje zit er aan de zijkant aan dus heeft niet meer inwerking dan een extra rem en stuur als het nodig is.
Want dit komt gewoon bij het leerproces.

Ik ben ervan overtuigd dat een correct gereden paard met goede gangen ook goede punten kan rijden op zo'n jonge paarden competitie ook al is hij klein. Het is wel een andere manier van rijden. Je moet wel expressie laten zien en daar wordt dan vaak op dat randje gereden. Men wil wel zien wat er in dat paard zit en zo moet je hem dan ook voorstellen. Misschien was die van jou net wat te braaf gereden. Dat kan natuurlijk ook.
Heb je er een filmpje van?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-09-20 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:17

Ik denk dat je dan beter gewoon terug naar de basis van grondwerk gaat als je vind dat je een slofteugel nodig hebt om je nek niet te breken. Marie is ook een bloederig type, ik heb er ook mijn handen vol aan gehad. Dat heb je nu eenmaal met die KWPN'ers van Gribaldi, Totilas etc. Als je dan nog in de fase zit dat je je nek kan breken op een paard dan ga je beter gewoon nog niet op wedstrijd. Tenslotte kan je op elk paard je nek breken, betekent niet dat je een slofteugel nodig hebt. Ik weet niet wat de regels voor NL zijn, maar ik weet dat het normaal niet mag. Ik doe het gewoon liever zonder slof, ik ben liever ook gewoon zuinig op mijn paard :o

Edit: Ik heb het niet over het gebruik van een slofteugel in het algemeen, ik heb er zelf ook nog een gebruikt bij mijn ruin. Maar bij een jong paard systematisch inbrengen en ze vervolgens achter de teugel gaan lopen in een rolkür, vind ik gewoon verschrikkelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:21

CalipsoLover schreef:
Ik denk dat je dan beter gewoon terug naar de basis van grondwerk gaat als je vind dat je een slofteugel nodig hebt om je nek niet te breken. Marie is ook een bloederig type, ik heb er ook mijn handen vol aan gehad. Dat heb je nu eenmaal met die KWPN'ers van Gribaldi, Totilas etc. .

Je begrijpt niet wat ik bedoel maar dat geeft niet. Grondwerk gaat je niet helpen bij paardrijden.

CalipsoLover schreef:
Edit: Ik heb het niet over het gebruik van een slofteugel in het algemeen, ik heb er zelf ook nog een gebruikt bij mijn ruin. Maar bij een jong paard systematisch inbrengen en ze vervolgens achter de teugel gaan lopen in een rolkür, vind ik gewoon verschrikkelijk.

Daar heeft het echt niets mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-09-20 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:31

Zo'n jonge paarden competitie is een heel andere manier dan voorstellen van je paard als op een wedstrijdje.
Zeker willen ze ook harmonie zien, maar ze willen ook zien hoe het paard beweegt en een bepaalde mate van expressie. Dat betekent dat je dat er wel uit moet kunnen rijden en dus wel op dat randje moet kunnen rijden. Er rijden daar ook professionele ruiters die paarden juist voor dit soort wedstrijden voorstellen. Daar kun je eigenlijk niet tegenop. Dat geeft ook niet; wij weten op voorhand ook al dat we geen eerste worden.

Zowieso is voorwaarts de voorwaarde. Consequent voorwaarts en van achteruit. Dat betekent dat je soms een "discussie" hebt. Maar hoe eerder je die "discussie" beslecht hoe beter het is. En dan helpt dat slofje wel mee.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:58

Het gebruik van slof is altijd discutabel. Naar mijn mening kun je het niet per definitie afkeuren. Wat je ook gebruikt, als je het fatsoenlijk gebruikt is er niets mis mee. Helaas zie je, niet alleen de slof, het vaak verkeerd gebruikt worden.

Ik rijd nog steeds met slof, die hangt er los aan en kan er voorlopig ook niet af. Gisteren heerlijk gereden, was aan het droogstappen. Wilde bh bandje net wat beter doen, maar die schiet onder mijn vinger uit en maakt een zachte tik. Ze schrok zich een ongeluk en was blij dat ik de slof er aan had.
Kan ik zoveel grondwerken als ik wil, daar is ze van de duivel niet bang...

Maar dat is hetzelfde met de weidegang waar het gisteren over ging, daar vind de een het dierenmishandeling als ze alleen staan en de andere wil ze absoluut niet samen. Laat elkaar in je waarde, iedereen heeft het beste met het paard voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:06

Ik heb ook niets tegen een slofteugel, wel tegen misbruik ervan. Een slofteugel heeft me ook echt een keer van een mogenlijk zwaar ongeluk gered. Zonder was het niet goed afgelopen denk ik. Dat was met een paard in de randstad die hartstikke ervaren was op de weg.
Echter zaten we ineens op een 80 km weg ingesloten tussen 2 reuzachtige slootmaaimachines. Dier was echt helemaal over de zijk en dankzij een slofteugel kwam het goed.
Ik heb ook niets tegen een slofteugel eraan hangen voor opleiding of correctie werk ookal probeer ik het in principe te vermijden als het kan. Maar soms is de boodschap met slofteugel na 1x duidelijk terwijl je al weken tegen een probleem aan hikte.
Iedereen heeft gewoon net een andere insteek.

Zelfde met bitloos. Ik heb er 3 zonder bit ingereden maar dat is absoluut geen principe ding. Dat was voor deze paarden op dat moment passend. Er zijn ook paarden waarbij ik dat echt niet zou doen of gedaan heb.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:19

Maar dat is toch met alles waar misbruik van gemaakt wordt? Ik zie als ik zit te jureren zoveel voorbij komen wat niets met rijden te maken heeft.

Een slofteugel hoeft er niet eens aan te hangen om tijdens het werk te gebruiken, ikzelf en meer dan genoeg andere met mij, hebben hem eraan hangen om in 'gevaarlijke' situaties een extra rem te hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:21

PSvanLot schreef:
Maar dat is toch met alles waar misbruik van gemaakt wordt? Ik zie als ik zit te jureren zoveel voorbij komen wat niets met rijden te maken heeft.

Jup, helemaal mee eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:06

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:15

Ik heb exact diezelfde discussie gehad vorige week.
Wel waren de bokken een stuk vriendelijker maar mijn zadel zat er wel ineens behoorlijk scheef van := (maatje voerton XXW).

Echter denk ik dat CL en haar juf dat echt prima weten en onder controle hebben anders hadden ze vandaag niet veilig kunnen rondsturen dus die opmerking lijkt me onnodig.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-09-20 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:16

Bea, waarom staat er steeds een bos bloemen langs de kant? Daar ben ik nieuwsgierig naar whaha

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:20

Ik denk dat je me sowieso misschien verkeerd begrijpt Babootje, ik heb namelijk nooit gezegd dat JIJ een slofteugel verkeerd gebruikt. Maar vandaag liepen er enkele paarden ver achter de teugel, waarvan ik weet dat die paarden al minstens 6 maanden onder het zadel zijn en thuis enkel en alleen met een slofteugel gereden worden. Eentje werd afgezadeld, moest voorgesteld worden aan de jury en liep gewoon hartstikke mank in stap. En dat vind ik gewoon jammer, zo ben je niet zuinig op je paard. Je hoeft je helemaal niet zo persoonlijk aangevallen te voelen, want dat is mijn bedoeling niet en dat heb ik ook helemaal niet gedaan. Marie loopt niet op slof, heeft ze ook nooit hoeven te doen van mij en zal ze ook niet snel hoeven doen, ze loopt lekker voorwaarts en kan al goed verruimen, en daar ben ik gewoon heel blij mee. Mijn paard was vandaag een van de paarden die het meest gecontroleerd was. Dat heeft niks te maken met 'ze moeten het maar leren'.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:24

PSvanLot schreef:
Bea, waarom staat er steeds een bos bloemen langs de kant? Daar ben ik nieuwsgierig naar whaha

Voor de gezelligheid? :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:26

CalipsoLover schreef:
Ik denk dat je me sowieso misschien verkeerd begrijpt Babootje, ik heb namelijk nooit gezegd dat JIJ een slofteugel verkeerd gebruikt. Maar vandaag liepen er enkele paarden ver achter de teugel, waarvan ik weet dat die paarden al minstens 6 maanden onder het zadel zijn en thuis enkel en alleen met een slofteugel gereden worden. Eentje werd afgezadeld, moest voorgesteld worden aan de jury en liep gewoon hartstikke mank in stap. En dat vind ik gewoon jammer, zo ben je niet zuinig op je paard. Je hoeft je helemaal niet zo persoonlijk aangevallen te voelen, want dat is mijn bedoeling niet en dat heb ik ook helemaal niet gedaan. Marie loopt niet op slof, heeft ze ook nooit hoeven te doen van mij en zal ze ook niet snel hoeven doen, ze loopt lekker voorwaarts en kan al goed verruimen, en daar ben ik gewoon heel blij mee. Mijn paard was vandaag een van de paarden die het meest gecontroleerd was. Dat heeft niks te maken met 'ze moeten het maar leren'.

Nee ik begrijp wel hoe je het bedoelt. Maar even als referentiekader. Vind jij op jouw filmpjes van 31 augustus je paard actief naar voren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:28

Ik denk dat we over het algemeen onze stuurkunsten niet moeten willen meten of vergelijken met mensen die moeten bestaan van de keiharde handel in het bovenste segment van de sport. Idem met de hengstenkeuring.
De hypergevoelige merrie van PSvL was daar allang mentaal overbelast via de achterdeur verdwenen waarschijnlijk en mijn dikbil en de blondie hier in het topic worden niet eens waargenomen als paard :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:31

Babootje schreef:
CalipsoLover schreef:

Nee ik begrijp wel hoe je het bedoelt. Maar even als referentiekader. Vind jij op jouw filmpjes van 31 augustus je paard actief naar voren?

Mijn paard had toen al een half uur gereden met mijn lesgeefster, dat stond er toen ook bij. Marie kwam net uit een maand rust toen, dus geen nood om zo minachtig te doen. Dat apprecieer ik eigenlijk écht niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:32

Babootje schreef:
PSvanLot schreef:

Voor de gezelligheid? :D :D

Echt? haha, wat staat er nog meer bij? Het ziet er echt grappig uit. Een behoorlijke stal waar je staat denk ik?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:33

Sizzle schreef:
Echter denk ik dat CL en haar juf dat echt prima weten en onder controle hebben anders hadden ze vandaag niet veilig kunnen rondsturen dus die opmerking lijkt me onnodig.

Dat zegt niets. Heel veel paarden zijn braaf als je ervan af blijft.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-09-20 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:35

Sizzle schreef:
Ik denk dat we over het algemeen onze stuurkunsten niet moeten willen meten of vergelijken met mensen die moeten bestaan van de keiharde handel in het bovenste segment van de sport. Idem met de hengstenkeuring.
De hypergevoelige merrie van PSvL was daar allang mentaal overbelast via de achterdeur verdwenen waarschijnlijk en mijn dikbil en de blondie hier in het topic worden niet eens waargenomen als paard :+

Haha nee mijn dikbillige blonde bandiet telt voor de meeste mensen niet eens als paard := Ik zou niet anders willen, maar door veel mensen wordt ze niet voor vol aangezien.