Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:36

Vind het trouwens op de foto een knappe!

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:41

grauwman schreef:
@Iris_Bennie: bedenk wel dat je bij een aantal stallen niet welkom bent met een luchtzuiger of dat je paard verplicht een band om moet. Dat is voor mij een reden om een luchtzuiger te laten staan.

Klopt bij de mensen die zich niet ingelezen hebben. Of ze zeggen, doe toch een band om!!!
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook heel veel mensen die weten dat het gedrag niet overgenomen wordt.
Mijn merrie staat op een kleine stal met nog 8 andere paarden en geen van de andere paarden heeft het overgenomen
terwijl ze toch vrij dicht bij elkaar staan. Ieder paard heeft zijn eigen manier van aandacht vragen hahaha. De ene schopt
constant tegen de deur en de ander loopt op en neer. Tja..... niemand is perfect, ook paarden niet.

Verstandig om (mocht je een luchtzuiger willen kopen) van te voren even te vragen of hij/zij welkom is op je stal.
Succes :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:11

Bij mij op stal doen ze ook niet moeilijk over luchtzuigers.
Misschien wel even navragen of er een medische reden is waarom het dier luchtzuigt (maagzweren gehad oid?!)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:16

grauwman schreef:
@Iris_Bennie: bedenk wel dat je bij een aantal stallen niet welkom bent met een luchtzuiger of dat je paard verplicht een band om moet. Dat is voor mij een reden om een luchtzuiger te laten staan.

Dat zijn dan ook stallen waar ik met mijn paard niet wil staan, luchtzuiger of geen luchtzuiger. Ze geven daarmee blijk van het niet snappen hoe het zit en ik wil graag te maken hebben met een stalbaas die snapt hoe paarden werken.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:51

Jammergenoeg zijn er bij ons in de regio bijna geen stallen te vinden welke zich verdiepen in ondeugden bij paarden. Standaard antwoord van de staleigenaar is 'omdat ik anders problemen met de andere stalgenoten krijg, kan ik je paard niet zonder band ernaast zetten of anders gaat het andere paard het overnemen'. Daarnaast kunnen veel mensen niet tegen het vervelende geluid. Een staleigenaar zal toch ook naar z'n inkomsten kijken en als mensen gaan dreigen 'dat paard wil ik niet naast de mijne of ik ga anders weg' is de keuze snel gemaakt.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:55

Op de vorige stal waar ik reed hadden ze ook een luchtzuiger staan, die had geen band om en stond gewoon naast andere paaden, geen een die het overnam, dus is het wel zo dat ze het overnemen?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:05

Het is nooit bewezen dat paarden het van elkaar overnemen maar dat wil er bij de meeste mensen helaas niet in.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:14

Linni_ schreef:
Op de vorige stal waar ik reed hadden ze ook een luchtzuiger staan, die had geen band om en stond gewoon naast andere paaden, geen een die het overnam, dus is het wel zo dat ze het overnemen?

Er is onderzoek naar gedaan. Toevallig had ik een lerares bij een les van Tinley (paarden gedragstherapie) die er onderzoek naar had gedaan. Zij kwam op een stal met 9 luchtzuigers. Hoezo niet overnemen van elkaar? _O-
Het is niet besmettelijk (want het is geen virus), maar het is wel een bezigheid die paarden van elkaar kunnen overnemen door het te zien.

Zij zei dat het vaak is bij een slechte stalmanagement dat paarden het gaan overnemen. Trappen tegen staldeur, rondjes lopen in de stal, luchtzuigen, kribbebijten en weven. Kan verschillende oorzaken hebben zoals aandacht van de mens, vraag naar sociaal gedrag of simpelweg verveling in het algemeen.
Als een paard zich niet verveelt zal hij de noodzaak er niet van inzien. Als hij zich wel verveelt KAN hij het van een paard overnemen. meer als bezigheidstherapie zeg maar ;)

Nu heeft luchtzuigen vaak de oorzaak dat ze maagzuur hebben. Dit gebeurt vaak al bij een veulen die gespeend wordt en brokken krijgt. (Zo legde zij het uit). De maagjes zijn er nog niet klaar voor en krijgen ze dus maagzuur. Als je dit niet meteen aanpakt kan het littekengedrag worden en blijven ze hun hele leven lucht zuigen.

Zo leer je nog eens wat als je over gedrags therapie gaat babbelen ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:32

Nou die paarden-gedragstherapie mag wat mij betreft stoppen of terug naar school.

Luchtzuigen wordt niet overgenomen door stabiele paarden het kan overgenomen worden door veulens, en jonkies maar niet door gewone paarden.

Ik heb al jaren een luchtzuiger en die is het pas op late leeftijd gaan doen 11 jaar had dus niks meer met stalmanagment te maken.

Hij heeft jaren naast dure sportpaarden gestaan en lees zonder band want dat vertik ik, die dingen brengen meer schade aan. En zelf bij een paard gestaan dat mega zenuw was en alles copy deed en er is nog nooit eentje gaan zuigen terwijl ie daar jaren (11jr) heeft gestaan.

Nu staat ie weer op een luxe stal als enige zuiger en is nog geen paard na gaan doen.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:43

tita schreef:
Nou die paarden-gedragstherapie mag wat mij betreft stoppen of terug naar school.

Luchtzuigen wordt niet overgenomen door stabiele paarden het kan overgenomen worden door veulens, en jonkies maar niet door gewone paarden.

Ik heb al jaren een luchtzuiger en die is het pas op late leeftijd gaan doen 11 jaar had dus niks meer met stalmanagment te maken.

Hij heeft jaren naast dure sportpaarden gestaan en lees zonder band want dat vertik ik, die dingen brengen meer schade aan. En zelf bij een paard gestaan dat mega zenuw was en alles copy deed en er is nog nooit eentje gaan zuigen terwijl ie daar jaren (11jr) heeft gestaan.

Nu staat ie weer op een luxe stal als enige zuiger en is nog geen paard na gaan doen.

ehh, je zegt dat luchtzuigen niet overgenomen wordt door stabiele paarden en dat het overgenomen kan worden door veulens en jonkies, mar niet door gewone paarden.

Jouw paard wat met 11 geen veulen.. en dus ook niet gewoon??? Of ik moet jouw verhaal niet snappen
En weet je waarom jouw paard het opeens op 11 jarige leeftijd is gaan doen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:49

Bij mij op stal stond toendertijd helemaal geen luchtzuiger, wij weten precies hoe het ontstaan is en ik voel me niet verplicht om dat verhaal hier te melden.
Er zijn meerdere factoren die kunnen meespelen of een paard wel of niet zuigt.
Overigens had ik een "duur" sportpaard wat al jaren niet de weide had gezien..voordat ie bij mij kwam.

Het is algemeen bekend dat je een luchtzuiger niet naast een afgespeend jonkie moet neer zetten dat bedoel ik met jonkies.
Jonkies zijn dus 6 maanden tot 1.5..2 jaar

Een veulen kan het gedrag kopieeren als het bv zijn moeder is, maar dat hoeft niet. Er zijn ook GGK dekhengsten die luchtzuigen. In hun geval is medisch alles goed

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:01

ik zei dan ook 'vaak' he ;) niet altijd.
en absentie van sociaal contact kan ook, verveling kan ook.. het kan zeker meerdere oorzaken hebben, maar ik zeg dit toch ook?
Begrijp niet zo goed waarom je nu tegen mij ingaat? Heb het ook maar van horen zeggen en heb er ook wel over gelezen, maar zeg geloof ik niets verkeerds

Maar goed, we dwalen af.
@ Coroosje, gefeliciteerd!!
@ Linni, ben benieuwd. Zo kan je maar zien, gewoon een leuk paard om de hoek haha. Succes met je tweede bezoek! Vind het op de foto een leuk paard!

wij gaan ook voor een tweede bezoek!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:55

Linni: leuk en mooi paard!

Ga vanavond voor het eerst naar les met Zwingli en ben nu al zo verschrikkelijk zenuwachtig echt vreselijk ben er misselijk van.
Ga haar eind van de middag nadat ze uit de wei komt thuis even longeren, dan krijgt ze eten en dan om 20.30 uur met de trailer richting manege, vraag me vertwijfeld af wat ik mezelf aandoe :\

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:03

Waarom ben je dan precies zo zenuwachtig, Ulfeino :D? Het komt vast goed :D

Leuk paard, Linni! Ook een erg aansprekend dier :j

Heb je niks meer van de verkopers van die merrie v. Voice gehoord?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:04

Lini vind het een leuk paard!!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:15

Ik ben zo zenuwaachtig omdat het de eerste keer is en ik bang ben dat ze gek zal doen of erg druk zal zijn, daarnaast zijn er mijn clubgenoten een handje vol toeschouwers en natuurlijk mijn instructeur en die zien haar vanavond voor het eerst.
Als ze ze zich vrij rustig gedraagt en als ik erop zit braaf is zijn mijn zenuwen weer snel verdwenen, maar tot die tijd sta ik stijf van de stress en zal voor 20.30 uur nog menig keer het toilet bezoeken :)

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:19

Na al een paar weken stil mee te lezen meld ik mij toch maar in dit topic.

Ik heb maandag definitief de knoop doorgehakt en besloten op zoek te gaan naar mijn droompaardje, was al wel aan het rondkijken en mailen met een paar mensen die hun paard aanboden maar ga nu toch wat fanatieker zoeken.

Wat zoek ik?

* Ruin of merrie geen hengst
* Warmbloed met papier
* Leeftijd tussen de 6-9 jaar maar een jonger paard die aan mijn wensen kan voldoen mag ook, iets ouder is ook geen probleem maar wel MAXIMAAL 11 jaar
* Minimaal 1.65
* Niveau B/L, eventueel M
* Kleur maakt niets uit
* Braaf met rijden, goed aan het been, mag voorwaards zijn, zeker niet sterk in de mond, niet schikachtig/rennerig
* Verkeersmak en/of al veel op vreemd terrein geweest, eventueel ook al concours gelopen heeft (dit is meer voor de ervaring van het paard met vreemd terrein en vreemde dingen)
* Budget rond de € 4500,- ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat de ervaringen van het paard zijn etc

Kortom een paardje die mij de ontspanning in het rijden weer terug kan geven, ben helaas een tikkeltje onzeker geworden van mijn huidige paard. Heb wel aardig wat rijervaring ben dus geen beginner.

Weet iemand een leuk paard of heb je vragen PB is altijd welkom, reacties in dit topic plaatsen is ook geen probleem :)
Laatst bijgewerkt door Mchll__ op 18-04-12 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:36

Ik vind 'm zelf ook leuk :D
Ik ga vanavond nog een keer kijken, en waarschijnlijk morgen al keuren.

De verkopers van de Voice merrie nemen de telefoon niet op, bellen niet terug en reageren niet op sms.. (sinds zondagavond al niet meer) Dus daar ben ik helemaal klaar mee.. -:(-

Ulfeino, komt vast wel goed toch?! (ik snap je zenuwen best hoor! ;) )

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:40

Uria: ik heb een dergelijke advertentie als de jouwe op de Markt pagina van Bokt gezet en dan gezocht.
Ik kreeg daar een reactie op van iemand en haar paardje is nu van mij :), dus misschien een idee op het daar ook even neer te zetten.
Ik had er wel bijgezet in wat voor regio ik ongeveer zocht zodat ik geen aanbiedingen zou krijgen uit limburg of zeeland :)

Linni: heel vervelend maar met zulke mensen zou ik geen zaken meer willen doen, heb ook ooit eens iets vervelends meegemaakt mbt een paard wat te koop stond, na proefrijden werd de bieden vanaf prijs ineens 500 euro meer en de vraagprijs 1000 euro meer, ik zag dat toevallig op MP nadat ik gebeld had om voor een tweede keer te komen kijken, heb gelijk de afspraak afgezegd.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:43

Ulfeino: bedankt voor de tip, ga dit inderdaad even doen!

Linni: toevallig bijna hetzelfde als jou meegemaakt, 2x een dag en tijd afgesproken werden afgezegd (vanaf hun kant) en lieten van de week niks meer horen (nemen ook niet op), prima maar ga er ook niet meer achteraan zou dit ook niet meer doen als ik jou was of het moet echt je droompaard zijn hihi!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:45

Linni: wat een prachtige foto staat er in je profiel echt heel erg mooi.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:52

Ulfeino schreef:
Linni: wat een prachtige foto staat er in je profiel echt heel erg mooi.

Dankje :) (ik heb nog een fotoshoot gedaan met m'n merrie vlak voor dat ik afscheid van haar heb moeten nemen, zijn echt allemaal prachtige foto's geworden, dit is er 1 van. Ben echt heel blij met die foto's, zijn een prachtige herrinering)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:12

Ulfeino schreef:
Ik ben zo zenuwaachtig omdat het de eerste keer is en ik bang ben dat ze gek zal doen of erg druk zal zijn, daarnaast zijn er mijn clubgenoten een handje vol toeschouwers en natuurlijk mijn instructeur en die zien haar vanavond voor het eerst.
Als ze ze zich vrij rustig gedraagt en als ik erop zit braaf is zijn mijn zenuwen weer snel verdwenen, maar tot die tijd sta ik stijf van de stress en zal voor 20.30 uur nog menig keer het toilet bezoeken :)

_O-

ik kan me dit zoooo goed voorstellen!! Succes vanavond, maar ongetwijfeld: VEEL PLEZIER!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:18

Linni_ schreef:
Ik vind 'm zelf ook leuk :D
Ik ga vanavond nog een keer kijken, en waarschijnlijk morgen al keuren.

...

Wat, morgen al!! haha, dat gaat snel bij jou! Leuk hoor! En gewoon doen als je er een leuke klik mee hebt! :j

@ Uria: zelfde zoektermen als ik, alleen ik zoek het niet in de M en de prijs is voor mij wat lager ;)
succes!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:20

mijn nieuwe aanwinst begon een tijdje terug lichtjes met weven. Gelukkig met het aanpassen van een aantal dingen dit nog op tijd op kunnen lossen.
Ik mocht anders vertrekken, de stal eigenaar zit niet te wachten op een wevend paard. EIgenlijk geen enkele stal zit hier op te wachten. Maar gelukkig ook niet meer nodig, mijn paardje is weer happy.

Het is overigens nooit bewezen dat er daadwerkelijk slijtage etc optreed hoor. Heel mooi artikel te vinden via google.

maar de clue is, koop geen paard dat weeft want je bent nergens welkom omdat inderdaad stalgenoten denken dat het het overgenomen kan worden.