'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lieniminnie

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:01

tja ik moet zeggen dat ik meer moeite heb met paard, lam en kalfsvlees. Mijn moeder vind lam en kalf niet lekker waardoor ik het zelf ook niet eet.
Ik heb een keer salami van paardenvlees geproeft en dat smaakte een stuk minder lekker dan gewone salami en ikwist pas na dat ik het at dat het paardenvlees was Tong uitsteken
Maar goed, ik eet gewoon frikandellen Ja en niet in alle frikandellen zit paardenvlees trouwens. Op de site van bijvoorbeeld mona kan je zien wat er in zat dacht ik.

ik denk trouwens dat het hier een beetje uitloopt in een discussie tussen vega en niet vega Clown

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:13

suuzepuus schreef:
leuk paard he b je trouwens danneke!! lekker dik hihihi maare je verkoopt dus nu net pas je leren hoofdstel..... je paard heeft du s wel met n dooie koe op zn kop gelopen en oopt ook met n dooie koe op zn rug.

dank je. Ik heb inderdaad een flinke dame onder mn reet Haha!

je hebt duidelijk flinke research gedaan naar ons. Mijn paard loopt inderdaad met een dode koe op haar rug en tot voor kort ook met een koe op haar hoofd. Zelf loop ik ook regelmatig met dode koe aan mn voeten.
Gelukkig gaan deze koeien iets langer mee dan de avondmaaltijd, wat het voor mij iets makkelijker te verkroppen maakt.
Ik wilde inderdaad uit vega-overwegingen liever een synthetisch zadel. Dit is mij helaas door mijn zadelmaker afgeraden mede door het lekkere buikje van paard-lief. Van hoofdstellen van niet-leer heb ik pas sinds kort notie dat dit bestaat.
Anyway, ik denk dat wij 1 ding met elkaar eens zijn en dat is dat de mens overconsumeert. Niet alleen met vlees, maar ook met andere dierlijke producten. Het zou voor de dieren, het milieu en onze eigen gezondheid een stuk beter zijn als we hier eens wat bewuster mee omgingen.
zoals bijvoorbeeld de mensen hier die gewoon bij de boer hun vlees en eieren halen. Die kippen en koeien gaan wel iets langer mee dan 2 jaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:20

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:21

Alet74 schreef:
Deze (interessante) discussie leidt er wat mij betreft toe dat ik een vegetarisch kookboek heb geleend van de bieb (kunnen we wat varieren - dagje vlees, dagje vegetarisch, dagje vis), weer eens wat vaker een bezoek aan de keurslager ga brengen (hoe zou het zitten met het vlees van de plaatselijke supermarkt? Deze heeft wel een eigen slagerij. Tijd voor een google-momentje ) en me dus weer wat bewuster ben van wat er op mijn bordje ligt.
Hiervoor dank!

Ik zou je bijna willen knuffelen Alet74!
Dat is toch het belangrijkste dat er is? Samen een beetje nadenken en iets bewuster worden van hetgeen we eten?!
Sjapoo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:28

Ninx schreef:
RedPassion schreef:
Wat een gaaf shirt Ninx! Mag ik vragen waar je die vandaan hebt? Schijnheilig

Even voor 'fashion victims!' Knipoog Haha!

http://www.milieudefensie.nl/webwinkel

Gaaf, bedankt voor de link! Lachen

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:06

Wat ik me eigenlijk af vroeg.
Ik ben vega, en ik sleep me vriend er ook in mee.. Ik heb zoiets van als hij vlees wil eten, moet hij dat zelf kopen (Ookal is ons geld ook letterlijk "ONS" geld)
Hij eet ook heel graag een stukje nep-vlees (HIHI) mee en heeft er ook absoluut geen problemen mee zoals we het doen.

Maar sinds een week hebben we 2 jonge katjes van nu 8 weken. En ik koop eigenlijk doodleuk en meteen t duurste en naar mijn mening ook het beste; WISKAS JUNIOR.
Kon tevens ook niks anders vinden voor jonge katjes.
Maar eigenlijk net voordat ik mijn dotjes op ging halen bedacht ik me pas "Katten eten ook vlees". Tong uitsteken

Ik heb me er eigenlijk niet in verdiept wat voor vlees daar in zit, van wat voor productie het af komt..

Nou ja ze hebben het nodig en kan ze moeilijk op brood en water zetten:P

Eigenlijk best wel tegenstrijdig, ik ben vega, maar me katten krijgen wel vlees uit blik Tong uitsteken
Maar ja daar dacht ik dus even aan Clown

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:12

danneke80 schreef:
dank je. Ik heb inderdaad een flinke dame onder mn reet Haha!

je hebt duidelijk flinke research gedaan naar ons. Mijn paard loopt inderdaad met een dode koe op haar rug en tot voor kort ook met een koe op haar hoofd. Zelf loop ik ook regelmatig met dode koe aan mn voeten.
Gelukkig gaan deze koeien iets langer mee dan de avondmaaltijd, wat het voor mij iets makkelijker te verkroppen maakt.
Ik wilde inderdaad uit vega-overwegingen liever een synthetisch zadel. Dit is mij helaas door mijn zadelmaker afgeraden mede door het lekkere buikje van paard-lief. Van hoofdstellen van niet-leer heb ik pas sinds kort notie dat dit bestaat.
Anyway, ik denk dat wij 1 ding met elkaar eens zijn en dat is dat de mens overconsumeert. Niet alleen met vlees, maar ook met andere dierlijke producten. Het zou voor de dieren, het milieu en onze eigen gezondheid een stuk beter zijn als we hier eens wat bewuster mee omgingen.
zoals bijvoorbeeld de mensen hier die gewoon bij de boer hun vlees en eieren halen. Die kippen en koeien gaan wel iets langer mee dan 2 jaar.

Juist ja, overconsumeren is het grootste probleem.
Zoveel vlees en dierlijke producten zijn helemaal nergens voor nodig. Elke dag vlees is ook overbodig maar ik ken zat mensen die echt kwaad zouden worden als er savonds geen vlees op hun bordje zou liggen en die een dagje vleesloos met angst en beven tegemoed zien.

Tja, paardenvlees zieliger dan koeienvlees ben ik het niet mee eens. Vlees is vlees, een dier is een dier.

Ik ben zelf vegetariër en kies bewust bij het kopen van eieren (en vlees voor mijn vriendje Nors opkijken ) of het biologisch is. Ook koop ik geen eten waarvan bekend is dat er bio industrie vlees of eieren in zitten.
Ik koop bijna altijd schoenen bij de van haren of schoenenreus die van nepleer gemaakt zijn, tassen haal ik daar ook vandaan of van de markt van nepleer. En in een leren jas zul je mij niet zien lopen.

Alleen mijn zadel/ laarzen/ hoofdstel en nog wat paardrijartikelen zijn van leer, daarmee zondig ik dus. Ik vind persoonlijk dat ik niet een soort van "vegetarische moeder Theresa" hoef te worden om goed te doen. Ik ga niet mijn paardrijden opzeggen zodat ik geen leren zadel/ laarzen etc. meer hoef te gebruiken, dat gaat mij te ver. Maar als iedereen maar een beetje zou minderen met vlees en dierlijke producten, een dier weer als een dier gaat bekijken en niet als "dat rose lapje in een bakje in het koelvak" of als "dat mooie leren jasje" dan scheelt dat al een hele boel!

Maar goed, hier kun je ellenlang over discussieren. Ik ken ook iemand die vind een vegetarier die vis eet een hypocriet maar zelf heeft ze een meerdere leren jassen waarvan 1 met bontkraag Nagelbijten / Gniffelen over hypocriet gesproken Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Linda_E op 31-07-08 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:14

Ik vind niet dat je je kat ook onderwerp kunt maken van je principes.
Mensen zijn geen duidelijke carnivoren, katten wel...... die hebben aan groenten etc echt niet genoeg, zie ze trouwens maar eens aan de vleesvervanger te krijgen. En mensen kunnen de keuze bewust maken, katten niet.

Ik ben vegetariër, mijn kat eet gewoon vlees (nahja....dieetvoer met vlees erin)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:19

Tja, ook mijn kat eet brokjes waar vlees in zit.... en mijn ratten ook trouwens. Ik wil mijn huisdieren graag gezond houden, en zeker die kat kan niet zonder.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:23

de mijne ook ja. maar kattenvoer is echt afvalvlees
dus de sticker met "diervriendelijke zone" blijft lekker op mijn koelkast zitten.

Kipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:12

Ik ga de voeding van me dieren ook niet aanpassen, maar eigenlijk is het natuurlijk wel vreemd want je steekt wel geld er in ookal is het afval! Je stimuleert dan wel de productie lijkt mij Tong uitsteken

champie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:16

het is toch al dood

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:17

Daar ben ik het mee eens champie2

Fennax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:20

Chrissy_93 schreef:
Jaa dat vraag ik me af en toe ook af... Waarom is bijvoorbeeld een koe minder zielig.. Ik ben vegetariër en ik eet helemaal geen vlees (wel vis, omdat ik anders toch echt te weinig vitaminen binnenkrijg).
Maar ik kan wel begrijpen dat het idee dat je je lievelingsdier in je mond stopt toch niet zo prettig is...

Ik ook ja Bloos
maar het is toch raar dat iemand zegt, nee geen paardenvlees hoor! Clown maar wel een stuk koe naar binnen werken.

Koeien hebben natuurlijk ook minder gevoel dan paarden Koe [/sarcasme]

Symme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:23

Fennax3 schreef:
Chrissy_93 schreef:
Jaa dat vraag ik me af en toe ook af... Waarom is bijvoorbeeld een koe minder zielig.. Ik ben vegetariër en ik eet helemaal geen vlees (wel vis, omdat ik anders toch echt te weinig vitaminen binnenkrijg).
Maar ik kan wel begrijpen dat het idee dat je je lievelingsdier in je mond stopt toch niet zo prettig is...

Ik ook ja Bloos
maar het is toch raar dat iemand zegt, nee geen paardenvlees hoor! Clown maar wel een stuk koe naar binnen werken.

Das toch altijd zo. Iets waarmee je een band meehebt is zielig als hij/zij doodgaat als iets waar je geen band meevoelt. Dat dat hier paarden zijn is logisch, op het koeienforum zal het (meerendeels) andersom wezen kan ik mij zo voorstellen.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:25

Ik let er niet speciaal op, maar zou nooit paardenvlees eten als ik het zou weten.
Niet omdat ik het zielig vind maar het idee.
Ik zou mijn paard ook nooit naar de slacht brengen, het idee dat iemand mijn paard op eet.
Mijn beste maatje, iets wat misschien een paar weken terug nog vrolijk door de wei huppelde en de tijd van zijn leven had met z'n baasje.
Dat is ook de reden waarom ik geen paardenvlees wil eten.
Het idee dat ik misschien wel iemands beste maatje opeet doet al zeer.
Heb een keer naast iemand gezeten die zo'n lap paardenvlees op z'n bord had en dat opat.
Ik kreeg echt gewoon tranen in mijn ogen, iemand heeft een band met dat dier gehad hij is dan nu wel dood, maar verdient alle respect.
Natuurlijk zijn er ook paarden die naar de slacht gaan waar niks mee te beginnen is. Maar dat kan je niet aan het stuk vlees zien.
Ik vind het vergelijkbaar met een hond, die ga je toch ook niet opeten.
Ik vind een koe ook zielig, maar toch kan ik me daar vanaf zetten als ik het eet. Hij is er immers voor gefokt om te worden gegeten en niemand heeft er iemand leuke dingen mee gedaan en er een band mee opgebouwd.

Ik vind gewoon dat een dier zoals een paard of een hond, met wie je veel beleeft hebt en waarmee je een band had, zomaar op iemands bord moet laten belanden. Maar gewoon alle respect verdient en een goed einde. Ik eet om die reden, dat ik iemand anders z'n beste maatje opeet, geen paardenvlees.
Had laatst een kroket op, kwam er later achter dat er paardenvlees in zat, had ik toch de hele avond een naar gevoel.
En mensen zeggen dan wel, ja paard is toch al dood, maar hoe kan je dat nou doen, dan vind ik je dus geen paardenvriend.
Ja hij is dood dus ik laat hem maar opvreten dan krijg ik er nog geld voor ook.
Het gaat om het idee en om het respect, als je echt van je paard hebt gehouden ga je hem niet door een ander laten opeten.

Symme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:30

Ingridje16 schreef:
Ik vind een koe ook zielig, maar toch kan ik me daar vanaf zetten als ik het eet. Hij is er immers voor gefokt om te worden gegeten en niemand heeft er iemand leuke dingen mee gedaan en er een band mee opgebouwd.

Das toch juist dan nog zieliger. Het paard heeft tenminste een leuk leven gehad (gaan we even van uit hehe), die koe heeft geen/amper een leven gehad en word nog opgegeten ook.

Ieder moet het voor zich weten hoor dus is geen aanval ofzo Knipoog

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:48

nee daarom een koe heeft niks om voor te leven, is ook niet geboren om te leven. Oorspronkelijk wel natuurlijk, maar word daar niet gefokt om een lang gelukkig leven te lijden.
Ik ben ook geen voorstander van vlees eten maar heb het wel nodig, eet het ook vrij weinig. Kan het bij een koe altijd wat makkelijker naast me neerleggen.
Bij een paard kan ik dat dus echt niet.

Fennax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:28

Fennax3 schreef:
Chrissy_93 schreef:

Ik ook ja Bloos

Das toch altijd zo. Iets waarmee je een band meehebt is zielig als hij/zij doodgaat als iets waar je geen band meevoelt. Dat dat hier paarden zijn is logisch, op het koeienforum zal het (meerendeels) andersom wezen kan ik mij zo voorstellen.[/quote]
Dat is natuurlijk wel zo Knipoog maar ik heb persoonlijk zoiets van een koe is ook gewoon een dier net zoals een paard.
Maarja, ik stond daar vroeger nooit zo bij stil Tong uitsteken vlees was vlees voor mij toen

Nu eet ik het helemaal niet meer.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:42

liefde gaat ook door de maag Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:41

champie2 schreef:
het is toch al dood

dat is natuurlijk onzin....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:19

suuzepuus schreef:
champie2 schreef:
het is toch al dood

dat is natuurlijk onzin....

Dat is van een niveau dat ik er al niet eens energie aan wilde verspillen.... Koe

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:25

Kipo schreef:
Wat ik me eigenlijk af vroeg.
Ik ben vega, en ik sleep me vriend er ook in mee.. Ik heb zoiets van als hij vlees wil eten, moet hij dat zelf kopen (Ookal is ons geld ook letterlijk "ONS" geld)
Hij eet ook heel graag een stukje nep-vlees (HIHI) mee en heeft er ook absoluut geen problemen mee zoals we het doen.

Maar sinds een week hebben we 2 jonge katjes van nu 8 weken. En ik koop eigenlijk doodleuk en meteen t duurste en naar mijn mening ook het beste; WISKAS JUNIOR.
Kon tevens ook niks anders vinden voor jonge katjes.
Maar eigenlijk net voordat ik mijn dotjes op ging halen bedacht ik me pas "Katten eten ook vlees". Tong uitsteken

Ik heb me er eigenlijk niet in verdiept wat voor vlees daar in zit, van wat voor productie het af komt..

Nou ja ze hebben het nodig en kan ze moeilijk op brood en water zetten:P

Eigenlijk best wel tegenstrijdig, ik ben vega, maar me katten krijgen wel vlees uit blik Tong uitsteken
Maar ja daar dacht ik dus even aan Clown

Eventjes zeggen; Whiskas is brol. Het is de grootste vuiligheid die je aan je kat kan geven.
Slecht voor de tanden, stinkende ontlasting, en ze krijgen heus niet genoeg stoffen binnen.
Als je dan toch duur wilt gaan; koop dan brokjes van proplan of royal canin.
De mijne krijgen dat al sinds ze drie weken zijn (vondelingetjes) en ze doen het er super op Lachen
Kunnen ze het nog niet kauwen, laat ze dan eventjes weken in water zodat ze opzwellen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:29

Nog beter: vers vlees maaltijden uit de diepvries! Haha!

Zo vega als baasje is, zo carni is de hond... en zo hoort het!

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 00:11

Het wordt je trouwens als hond/kattenbaasje wel moeilijk gemaakt hoor, als je ze verantwoord eten wilt geven. Mijn kat zit nu al jaren op dieetvoer van geloof Royal Canin ofzoiets dergelijks en kost klauwen met geld....het verwenste katje van Utrecht noem ik hem altijd Haha!