Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:25

klopt
En toch ben ik daar niet tegen (en kawa heeft ook geen geweldige gangen)

ER wordt middendraf gevraagt en dan wil je die ook zien..welk ras ook, hoe het paard ook van nature is.
Dan hou je het eerlijk.
Dat een goed paard dat makkelijker kan, ja het is niet anders Lachen
En dat hij daardoor elders een puntje kan laten vallen..ja is ook zo Ja

Maar is het een lompe ruiter en laat hij daardoor steeds punten vallen, staat echt de gewone nette proef voor.

Maar wat ik momenteel niet vind kloppen is dat er van het beeld wat er getoont hoort te worden afgeweken wordt.
Die strekdraf waar een paard alleen voor wat doet en achter niks.
Dat einigd nu hoger als dat paard met minder kwaliteit maar wel er achter onder komt...dat klopt niet.

Dat een paard dat in het front getrokken wordt hoger eindigd dan 1 die van achteruit naartoe gereden word, daardoor misschien nog net wat minder front toont, maar wel correcht loopt Lachen

Correct hoort gewoon boven spectaculair te staan.

maar als correct en spectaculair samen gaan, hoort iemand daar wel een heel hoog punt voor te krijgen. En rijd hij idd een correct maar minder spectaculair paard zo met 20 punten los.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:28

Voorbeeld: ruiter met goed paard krijgt voor alle onderdelen gemiddeld een 6,5. Niet geweldig, maar ook niet slecht. Het paard komt veel te laat terug uit galop, voor 1 onderdeel een 4 omdat de rest wel netjes was. Paard schiet in galop in de middendraf, weer een 4 omdat het begin van de middendraf er super uit zag. Verder heeft het paard een slinger op de E-B lijn, nog een 4. Komt nog een slecht halthouden bij, toch maar een 5, tis zo'n heet paard he... voor de gangen komen er 3 keer een 7,5 te staan.

Dat maakt: 30 keer 6,5 = 195 punten,
maar: 3 keer een 4, dus - 7,5 punt = 187,5 punt. daar komen nog 3 goede punten voor de gangen bij, eindtotaal 191,5 punt.

het simpele paard: voor alles gemiddelt een 6,0. Rijdt een super mooie middendraf voor dat paard, dus daarvoor een 7. In de galop een super overgang terug, ook daar een 7. Ook super halthouden, nog een 7. Laten er nog 3 7's op andere onderdelen zijn...De gangen zijn minder, dus 3 keer een 6.
Dat maakt: 30 keer 6 = 180.
hier komen 6 punten bij voor de goede onderdelen = 186.... foutloos, en zelfs goed gereden, maar toch veel lager eindigen... waarom?? omdat de gangen in ieder onderdeel worden meegenomen...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:43

Daarom raken zoveel ruiters ook gedemotiveerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:43

halve punten?

Niet halthouden is niet halthouden normale jury geeft daar dus geen voldoende op.
Heet paard of niet

Voor de rest kom ik eerlijk gezegt niet uit je berekeningen

Dat hij hoge punten heeft voor de gangen, dat kan.
Maar als dat mindere paard in takt en regelmaat loopt krijgt hij daar ook gewoon hoge punten Ja
Ik heb zelf nog nooit slechte punten gehad voor mijn gangen.

snap dus ook niet hoe jij bij 30 x die 6 komt?

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:49

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:50

30 onderdelen, dus 30 keer een 6. En zo worden veel ruiters beoordeelt hoor, gewoon paard, maar met tact en regelmaat? dan een 6, paard met super gangen? dan uitgangspunt in alle onderdelen al hoger.

Zie het erg vaak op wedstrijd gebeuren. Mijn paard krijgt voor zijn gangen vaak zelf 5-en, en dat terwijl hij echt met een goede tact en regelmaat loopt. Alleen niet spectaculair, en niet altijd super aan de teugel, blijkbaar maakt dat een 5....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:52

..en hij is wit en niet zwart met bruine manen, dat scheelt ook nogal Knipoog. En hij is te rustig waarschijnlijk, het schijnt 'mooier' te zijn als een paard vol vuur opgenaaid door de rijbak danst

Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:55

Natuurlijk zit daar verschil in

Ik vind dat heel logisch ja Ja
Ik heb er ook nooit moeite mee gehad dat een paard met betere gangen mij voorbij gaat.
Mits hij eerlijk gereden wordt natuurlijk.

Maar die 30 punten van je gaan al niet op, want dat slechte paard had al een 7 voor de middendraf in je berekening.

Halthouden netjes 4 kant kan echt elk paard, scoor je ook altijd meer dan die 6
achterwaarts idem dito en dat heeft allemaal niets met de gangen te maken. Lachen
Loopt hij in de juiste stelling zijn wijken heb je ook een 7, want daar hoef je ook niet te kunnen spetteren.
Maar idd, 1 die heel goed kan scharen heeft wellicht een 8...maar vind je dat oneerlijk?
Ik niet Lachen
Die verdient hij dan ook Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:55

Arabesk schreef:
..en hij is wit en niet zwart met bruine manen, dat scheelt ook nogal Knipoog. En hij is te rustig waarschijnlijk, het schijnt 'mooier' te zijn als een paard vol vuur opgenaaid door de rijbak danst

Nagelbijten / Gniffelen

Als er in mijn proeven 7's zitten of hoger, dan is dat altijd voor de stukken dat hij van spanning bijna uit elkaar barst. Zijn rug is dan hard, hij is niet lekker aan het bit (kruipt er dan achter) en zijn tact is niet goed meer.... en dat is meer als eens zo gebeurt (en niet alleen bij mij hoor). Maar wel nek erop, en voorbenen naar voren....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:57

ik zie in de dressuur heel vaak opgefukte paarden, maar ja dat is wat men kennelijk wil zien..*lekker heet*

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:57

@griziyr: ben het met je eens!

Fijn om ook weer eens iets ontopics te lezen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:58

runningkawa schreef:

Ik heb er ook nooit moeite mee gehad dat een paard met betere gangen mij voorbij gaat.

Maar die 30 punten van je gaan al niet op, want dat slechte paard had al een 7 voor de middendraf in je berekening.

achterwaarts idem dito en dat heeft allemaal niets met de gangen te maken. Lachen
Loopt hij in de juiste stelling zijn wijken heb je ook een 7, want daar hoef je ook niet te kunnen spetteren.
Maar idd, 1 die heel goed kan scharen heeft wellicht een 8...maar vind je dat oneerlijk?
Ik niet Lachen

Laten we voorop stellen dat ik uiteraard vind dat het beste paard met een goede ruiter natuurlijk bovenaan moet staan.

voor de punten: ik zei dat er voor 6 onderdelen een 7 ipv van een 6 was gehaald, daarom dus totaal 186 punten. Over het geheel een half puntje meer, maakt alleen zoveel verschil dat zelfs een aantal 4-en geen roet in het eten kunnen gooien voor het goede paard...

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 13:59

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:00

en natuurlijk worden er geen halve punten gegeven in de proeven, maar dat maakt het rekenen nu even wat gemakkelijker. Je zou het moeten zien als om en om een 6 en een 7...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:02

_angela_ schreef:
runningkawa schreef:

Ik niet Lachen

Laten we voorop stellen dat ik uiteraard vind dat het beste paard met een goede ruiter natuurlijk bovenaan moet staan.

voor de punten: ik zei dat er voor 6 onderdelen een 7 ipv van een 6 was gehaald, daarom dus totaal 186 punten. Over het geheel een half puntje meer, maakt alleen zoveel verschil dat zelfs een aantal 4-en geen roet in het eten kunnen gooien voor het goede paard...

ja dat is het geluk met een goed paard.
Dan kun je bijv eens proberen die uitgetsrekte draf voor een 9 te scoren met de kans dat je hem ff overvraagd en hij in de galop aanspringt en je een 3 hebt.

dat zijn dingen die je met een gewoon paard niet kunt wagen.

Maar nogmaals dat vind ik niet oneerlijk...zo is het gewoon Lachen

Ik heb werkelijk nog nooit hoge punten gehad voor onderdelen die gespannen waren.
Voor gespannen onderdelen heb ik wel dikke onvoldoendes gehad Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:03

griziyr schreef:
Dat zou zo moeten zijn ja. (Maar ook fnrs juryleden zijn mensen en er zijn er ook die willen dat de paardjes vanaf F8 aan de teugel lopen)

Als je zichtbaar je best doet, en zichtbaar de juiste hulpen goed geeft zou je een goed cijfer moeten krijgen.
Maar als een klein meisje op een niet voorwaartse pony zit te schoppen of een klein meisje de pony de wending intrekt omdat hij anders niet wil?
Willen we dat dan zien? Moeten we dan waarderen dat ze haar best doet? Mag dit meisje dan schoppen en trekken?

Nee, absoluut niet. Loop je te trekken en te schoppen, dan hoor je zoiezo ver onderaan, zelfs als dat bij het paard een geweldig resultaat heeft.

Eerlijk rijden hoort voorop te staan, kun je dat niet, dan horen de punten daar ook naar te zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:05

runningkawa schreef:
[

Maar nogmaals dat vind ik niet oneerlijk...zo is het gewoon Lachen

Ik heb werkelijk nog nooit hoge punten gehad voor onderdelen die gespannen waren.
Voor gespannen onderdelen heb ik wel dikke onvoldoendes gehad Lachen

Dan hebben we daarover een meningsverschil Knipoog

Dan heb je het geluk altijd een eerlijke jury getroffen te hebben. Blijkbaar heb ik dat pas een aantal keren gehad... (en nee, dat waren niet de proeven waarin ik goede punten had)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:08

Nee vond de jury niet altijd eerlijk
Zag wel eens die van in de front trekkers hoger eindigen dan mensen die hun paard correct reden, maar minder spectaculair...en dat vind ik dus erg fout Ja

Maar correct en spectaculair hoort gewoon hoger te eindigen.
En ja die hebben de mazzel dat ze eens een steekje kunnen laten vallen...als wij dergelijk paard kopen kunnen wij dat ook Lachen

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:09

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:16

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:18

runningkawa schreef:
Maar correct en spectaculair hoort gewoon hoger te eindigen.
En ja die hebben de mazzel dat ze eens een steekje kunnen laten vallen...als wij dergelijk paard kopen kunnen wij dat ook Lachen

tja, en dat staat me dus tegen. Als iemand een aantal grote fouten maakt, die duidelijk aangeven dat je geen super controle over je paard hebt, dan hoor je gewoon niet bovenaan te eindigen omdat het paard toevallig goed is. In de hogere klasses liggen de scores misschien dichter bij elkaar, waardoor de fouten zwaarder gaan wegen, maar in de B en de L is dat niet het geval. Omdat de goede paarden deze klasses echter vaak wel doorlopen, ligt de lat heel hoog voor iedereen met een niet getalenteerd paard. Zo hoog dat de lol er al snel af is. (ik kan toch zeggen dat ik eerlijk rijdt, en mijn paard heel gewoon netjes zijn proef loopt. Ik verwacht echt niet altijd winst, maar ik zie toch vaak punten nog onder de 160, terwijl een 175-180 een eerlijke beoordeling zou zijn geweest, niet alleen naar mijn eigen gevoel, ook volgens vriendin die Z2 heeft gereden..)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:20

griziyr schreef:
Ook daar ben ik het wel mee eens maar als het paardje niet wil weet ik niet of je dan in een proef alleen maar moet gaan zitten afwachten.

Als je paard in de proef niet wilt, dan wil hij niet. Als je verwacht door schoppen en trekken alsnog hoog te eindigen, dan kun je beter gaan brommer rijden ofzo... Je kunt je paard best eens door de proef "heenzetten", om het paard iets te leren, het is dan echter volledig terrecht als je punten miserabel slecht zijn...

edit: met je bedoel ik niet specifiek jij, maar iemand die zo rijdt als jij omschrijft Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:26

die ervaring heb ik dus niet....met mijn brave nette proefjes zonder spectakel, maar wel correct voor elkaar had ik bijna elke keer winst.

Maar paard was wel helemaal nageeflijk, goed aan het been.
Had altijd de juiste stelling en liep ook in takt.
En dat zie ik zó vaak niet...en dan die mensen maar mopperen voor geen WP.
Maar dat is de basis van alles, is dat niet oke kun je geen WP rijden. Of bij een sinterklaas jury Lachen

Raar voorbeeld.
Je doet een reken wedstrijd...jij bent super in vermenigvuldigen, maak je elke som wel goed in.
op de 10 sommen heb je er 10 goed.
Maar bij optellen maak je nogal eens een fout, is niet je sterkte kant.
op de 10 sommen heb je er 7 goed.
dus 3 fouten

Ik ben meer een gemiddelde rekenaar.
Ik heb 2 fouten bij vermenigvuldigen en ook 2 bij optellen. dus 4 fouten
Maar ik was best wel contant in mijn fouten en optellen is ook erg belangrijk, daar begint eigenlijk de eerste rekenles mee Knipoog

Alle onderdelen worden opgeteld, toch win jij want je hebt met je vermenigvuldigen je einduitslag opgehaald.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:33

_angela_ schreef:
griziyr schreef:
Ook daar ben ik het wel mee eens maar als het paardje niet wil weet ik niet of je dan in een proef alleen maar moet gaan zitten afwachten.

Als je paard in de proef niet wilt, dan wil hij niet. Als je verwacht door schoppen en trekken alsnog hoog te eindigen, dan kun je beter gaan brommer rijden ofzo... Je kunt je paard best eens door de proef "heenzetten", om het paard iets te leren, het is dan echter volledig terrecht als je punten miserabel slecht zijn...

edit: met je bedoel ik niet specifiek jij, maar iemand die zo rijdt als jij omschrijft Cool

Toch zie ik liever iemad die eens bijv. een kleine krachtige kuithulp op een bepaald moment toepast dan iemand die zijn paard de baan uit laat springen zonder in te grijpen of zijn kop tussen de knieen laat trekken en zich er zo af laat bokken, je hebt ook nog eens iets als "oplossend rijgedrag". Ik wil daarmee zeggen, kleinschalige krachtige ingreep en verder rijden of er nooit iets gebeurd is zonder dat het ontaardt in schop/sla/trekpartijen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:41

ik snap je punt runningkawa.

Voor mij persoonlijk: ik vind niet dat ik altijd winst zou moeten hebben voor de door mij gereden proeven, wel dat veel mensen die winst gereden hebben voor dezelfde jury als ik, onder mij zouden moeten eindigen gezien de fouten en de manier waarop het paard gereden werd.

Is de basis niet goed, dan hoor je daarvoor ook geen punten te krijgen. Helaas zag ik het mijn laatste wedstrijd weer. Een paard dat super teugelkreupel was, totaal onregelmatig, niet constant nageeflijk, wel rond, maar de hele tijd met het hoofd schudden, bit niet aannemen, half struikelen, en ga maar verder. Toch stond dat paard met ruim 10 punten verschil boven mij. Met mijn paard, netjes aan het bit, maar niet zo rond als de jury wilt zien, redelijk aan het been, al is dat nog zeker te verbeteren.

De proef van mij was niet winstpunt waardig, maar van die andere ruiter al helemaal niet, gezien het echt slecht lopende paard en de mega rommelige aanleuning. Toch dat puntenverschil, waarom?? de passen die het paard maakte waren groter als die van mijn paard, onregelmatig, maar groter. Het paard was ronder ingestelt als mijn paard, rommelig, maar ronder.

In deze proef gaf de jury duidelijk de voorkeur aan rond en groot kwa beweging. Hoe dat ronde en de beweging verder ging, dat was niet van belang...

Voor mij de reden om definitief te stoppen met de KNHS. Voor mij geen lol meer, ik ben wedstrijd gaan rijden om mijn vooruitgang te zien, maar de beoordeling is dermate vaak zo raar geweest en tegen mijn eigen gevoel (en dat van deskundige vrienden) in, dat het voor mij geen meerwaarde meer heeft.