verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseM

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:00

Nou mooi niet dat ik daar ga kijken.
En mijn paard al helemaal niet!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:26

DeniseM schreef:
Nou mooi niet dat ik daar ga kijken.
En mijn paard al helemaal niet!

das fijn voor je!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:07

Zoolgangster schreef:
valine schreef:
ehm.... ik heb even in een paar profieltjes gekeken van tegestanders van de slacht en vegatariers die zich in dit forum begeven.
wat mij dus dan opvalt is dat deze dierenvrienden wel op hun paard zitten met een LEREN ZADEL en een LEREN HOOFDSTEL.
volgens mij gaat er in 1 LEREN zadel 1.5 koe (en die is toch echt dood) vertel mij dan maar waarom dat dan niet zielig is???
klein beetje hypocriet van al deze dierenvrienden Duivel

Dat was mij dus ook al opgevallen... Knipoog

Je hebt de mijne dus blijkbaar niet gelezen. Dat was Valine gelukkig ook al opgevallen, maar jou dus niet.... Clown

tjestolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:15

avanoort schreef:
Nou mooi niet dat ik mijn paard naar de slager breng.

helemaal met je eens! Bloos

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:37

Respect dat je ernaar heb kunnen kijken, en er nog wat leerzaams weet uit te halen Ja ik zou dat absoluut niet kunnen.. ik weet wat er in een slachthuis gebeurd, en dit hoort gewoon bij het leven. het zou ook niet moeten verdwijnen.. maar ik hoef het ook niet persé te zien..

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:45

Ik heb er twee paarden naar toe gebracht en bij beide paarden is er door Menneer van Veen keurig en snel gehandeld!ik zal mijn topic eens op zoeken en de link geven!

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:53

Ik heb het even gekopieerd omdat het een nogal lang topic was!

Hallo allemaal heel hartelijk dank voor al jullie lieve troostende woorden!
Wij hebben hier heel veel steun aan gehad en natuurlijk nog steeds!
Ook de gedichten zijn erg mooi,deze heb ik uitgeprint!
Vanmorgen zijn we heel vroeg weggegaan,omdat we niet voor verrassingen wilde staan in het verkeer en de files wilde ontwijken!
Wij waren dus veels te vroeg,om dat wij niet op het terrein van de slager wilde wachten hebben een rustig plekje opgezocht en daar nog even heerlijk een lekkere maaltijd aan sieb gegeven met veel wortels appels en musli!
Zijn hooinet was ook tot de nok toe gevult,normaal eet hij daar amper van en nu tot verbazing bijna leeg!
Het leek wel of hij het voelde!
Toen hij zijn eten op had zijn wij weer gaan rijden,met als gevolg dat we alsnog een half uur te vroeg waren!
Op het terrein bij slager aangekomen,kwam die man direct naar ons toe,en vertelde dat wij lekker op tijd waren en dan maar gelijk door mochten zodat we direct aan de beurt waren!
Ja toen was het natuurlijk flink brullen voor ons,maar aan de andere kant heel fijn dat je niet hoeft te wachten!
Mijn dochter heeft zijn dekens af gedaan nog snel een dikke knuffel gegeven,en op het moment dat ze de trailer af liep werd Sieb van haar over gepakt!
Wij draaide ons, om pakte elkaar beet en voor dat we elkaar aan konden kijken stond die slager al naast ons en zei dat het al gebeurd was!
Hij vroeg of we nog wilde kijken,mijn dochter wilde het niet zien,maar ik heb nog even gekeken!
We zijn meegenomen naar een soort kleine kantine waar we wat te drinken hebben gekregen en helemaal op ons gemak zijn gestelt!
Heel erg netjes geregeld daar,er wed ook gevraagd of we nog wensen hadden een hoefijzet een pluk manen of staart,echt heel lief en netjes!
Mijn dochter wilde graag de staart hebben,die heeft die man er toen keurig netjes afgehaald en helemaal uitgeborstelt met elastiek erom,om het mooi bij elkaar te houden!
Ja en toen terug naar huis,met een lege trailer,onderweg nog wel wat tranen gevallen natuurlijk!
De trailer hebben we niet terug gebracht naar stal en mee naar huis genomen,omdat mijn dochter het nog niet aan kon naar stal te gaan!
Het is echt een heel verlies,en de nodige tranen zullen voorlopig nog wel vallen,maar onze Sieb is uit zijn lijden verlost,en dat is voor ons op dit moment het belangrijkste!
Wij zullen hem ontzettend missen( doen we nu al)!!!
Maar dit is echt het beste geweest!
Verdrietige Lundi

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:57

Meneer van Veen (toch) komt me over als een prachtkerel.
Heb heel veel respect voor zulke mensen, die ondanks het verdriet en pijn mensen toch zulke goede gevoelens mee kunnen geven!
Op deze manier mag mijn paard ook geslacht worden (maar dan niet voor consumptie).
Petje af.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:11

wij hebben inderdaad ook een paard naar de slacht gebracht, was als eerste aan de beurt en wij zijn blijven kijken terwijl hij werd neergeschoten omdat mijn moeder heel zeker wou weten dat hij het niet eng vond. Volgens mij heeft hij tot het einde niets doorgehad, en er is ons inderdaad verteld dat ze op slag dood zijn, maar het was wel naar om te zien omdat hij nog een minuut lag te stuiptrekken.
Misschien hypocriet, omdat ik geloof dat het paard er niets van gemerkt heeft, maar dat was het eerste paard wat ik naar de slacht heb gebracht, en het heeft me er toch over na doen denken of mijn huidige paard niet in wil laten slapen. Heb er iig wel een aantal minder fijne dromen aan overgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:17

wow erg zoon slagerij

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:26

Gelukkig dat mijn school zulke uitstappen niet organizeerd!!
Ik zou me dan toch ff ziek melden... Boos!
Hoe kan je er nu op staan kijken hoe ze een paard in stukken hakken en villen? Misselijk
Bah!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:34

Mooi dat ik niet meeging als mijn school dit zou organiseren Volgens mij heeft het ook niet echt een toegevoegde waarde voor lesstof.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:38

MysticTinker schreef:
maartje_h schreef:
ja dat heb ik ook altijd gehoord dat schieten sneller is voor het paard
...omdat eerst alles verlamd raakt door het spuitje

Bij het schieten zijn ze niet meteen dood, alleen verdoofd! Daarna worden ze levend op de kop gehangen en wordt hun keel doorgesneden, dan bloeden ze leeg..

Ik snap niet dat iemand daarheen kan kijken, of erger nog, het zelf doet..

ik weet niet of hier al eerder op gereageerd is, heb niet alle bladzijden geleze...

ze zijn bij het schieten niet meteen dood nee, maar ze zijn ook niet alleen maar verdoofd!

op het moment dat die pin in het hoofd geschoten wordt, komt er zo'n druk op de hersenen te staan dat het dier onmiddelijk bewusteloos is! en dus niet verdoofd! ze zijn dus helemaal van de wereld, en op het moment dat de kop eraf gaat zijn ze ook gelijk echt dood want ze hebben het al niet eens meer meegemaakt/meegekregen dat ze op de kop hangen en hun hoofd eraf gaat...

oftewel het is helemaal geen enge/vieze/nare/dieronvriendelijke manier áls het maar op de juiste manier mt rust en geduld wordt gedaan, en niet zoals je soms leest in die verschrikkelijke verhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:41

Idd, ze zijn hersendood. Het hart klopt nog wel maar de rest is al levenloos. Een verdoofd dier/mens zou nog wakker kunnen worden en dingen voelen. Maar als je hersendood bent is er geen kans meer dat je ooit nog iets voelt of wakker word.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:06

Berdien schreef:
Heb heel veel respect voor zulke mensen, die ondanks het verdriet en pijn mensen toch zulke goede gevoelens mee kunnen geven!
Op deze manier mag mijn paard ook geslacht worden (maar dan niet voor consumptie).
Petje af.

Hahaha... dat is hij ook! Echt een reuze vent met joekels van klauwen, maar een paardenmens in hart en nieren en een gevoelsmens.

Bij al mijn volgende paarden, zal hij de eerste zijn die ik bel. Toch rijst bij mij de vraag; wat kan er verkeerd gaan bij euthanasie door DA? Ik lees hier en daar in dit topic dat het weleens fout gaat. Mijn hond is bv. 6 jaar, dus nog lang niet aan de orde hoop ik.. maar daar kan ik moeilijk Van Veen voor bellen Koe Tong uitsteken Toch als het ooit zover zou zijn.. waar kan ik rekening mee houden bij euthanasie door DA?

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 10:16

NoireIdylle schreef:
Berdien schreef:
Petje af.

Hahaha... dat is hij ook! Echt een reuze vent met joekels van klauwen, maar een paardenmens in hart en nieren en een gevoelsmens.

Bij al mijn volgende paarden, zal hij de eerste zijn die ik bel. Toch rijst bij mij de vraag; wat kan er verkeerd gaan bij euthanasie door DA? Ik lees hier en daar in dit topic dat het weleens fout gaat. Mijn hond is bv. 6 jaar, dus nog lang niet aan de orde hoop ik.. maar daar kan ik moeilijk Van Veen voor bellen Koe Tong uitsteken Toch als het ooit zover zou zijn.. waar kan ik rekening mee houden bij euthanasie door DA?

Het is niet zo dat het altijd fout gaat.. Dat in tegendeel!! Er zijn zat dieren die wel rustig inslapen.
Maar het gebeurd ook wel eens dat er paarden/ andere dieren zijn die bijvoorbeeld zoiets aanvoelen en gestressed raken. Tja dan krijg je die nare gezichten van het tegenstribbelen enz.. Maar net wat ik zeg het kan net zo goed heel netjes en rustig gaan hoor Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:56

Vragen aan je DA om je dier volgens een stappenprotocol in te slapen. Dus1. een spuitje om rustig te worden cq al wat te slapen(doodgewone verdovingsspuit)2. narcosemiddel toe te dienen waardoor het dier dus onder narcose geraakt( en echt hoor als ze hier voldoende van toe dienen is vechten werkelijk niet mogelijk anders zouden dieren niet geopereerd kunnen worden. 3. dan het fatale middel. Mijn paard was al dood toen de DA 1 cc van het fatale middel in had laten lopen.
Ik heb het al vaker gezegd op Bokt(en krijg vast weer dezelfde mensen over me heen), het staat of valt in mijn ogen met de kundigheid van je DA. Mijn paard is ingeslapen in Bodegraven op een hele rustige manier, hij heeft het natuurlijk even geweten toen ik hem uit de trailer haalde maar verder is hij heel rustig gegaan en heb ik er geen nare herinneringen aan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:58

Dat ben ik zeker met je eens!
Bij mijn oude stal hebben we 1 paardje gehad die gelijk de dodelijke injectie kreeg. Was echt vreselijk om te zien!!!! En ze heeft ook nog eens meer als 3 spuiten moeten krijgen. En dat paard was al zo goed als op, dus kun je nagaan hoe rot dat is voor een paard. Zo'n dood wens je geen een dier!!
Ik snap werkelijk niet hoe die Da het in z'n hoofd heeft gehaald om het zo te doen! Boos!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:03

Dat is dus een voorbeeld van een zeer knullige DA. En zo krijg je dus dat nare verhalen in de wereld komen, mensen zijn dan bang dat het altijd zo gebeurd, terwijl het gewoon door die ene DA komt!
Ik heb ook het gevoel dat der DA's aan huis niet altijd weten hoe ze ermee om moeten gaan of het te weinig tegenkomen. Ik heb 2 "inslapingen" gezien op stal en alhoewel het niet naar was duurde het langer dan de keren dat ik het op een kliniek heb zien gebeuren. Terwijl die 2 paarden allebei in de 30 waren en ook echt "op". Petje af voor hoe ze het in Bodegraven deden, ik hoop het voorlopig niet mee te maken(mijn beessie is nog maar 4) maar als het moet bel ik weer naar Sander de Blaauw!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:06

Meissie17 schreef:
Gatverdamme afschuwelijk dat je het hier op zet!! totaal ongepast denk jij nog wel aan de kinderen hier !! sorry hoor maar ik vind het echt erg van je dat je dit op bokt zet !!

en trouwens dat de school zoiets verzint kan ik niet geloven

Voor kleine kinderen zijn ouders verantwoordelijk, als ze echt klein laat je ze toch niet op bokt (!), moet je eens kijken wat er verder allemaal in diverse (huiskamer) topics wordt besproken. Daar zitten ook echt wel 16+ onderwerpen bij.

Bovendien staat in de titel duidelijk waar het over gaat, je hoeft het niet te gaan lezen. Juist goed dat het eens beschreven wordt, want eens zul je zelf misschien ook de keuze moeten maken tussen slachten en inslapen als je een eigen paard hebt.
Eigenlijk moet je daar sowieso eens goed over denken, want je kan er plotseling voor komen te staan als je paard opeens heel ziek wordt ...
Nu kun je tenminste een keuze maken obv hoe het echt gebeurt en niet obv alleen maar spannende, zielige en enge verhalen. Slachten lijkt erg, maar inslapen waarbij een paard gaat vechten tegen de dood is net zo afschuwelijk. Beide blijft traumatisch voor paard en eigenaar ... maar het is wel de realiteit.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:09

Het paard van een vriendin hebben wij 5 jaar terug naar Nijkerk gehad.... Keurig nette slagerij. We werden binnen gehaald, kregen koffie of thee en er werd precies uitgelegd wat er met het paard zou gebeuren ten tijde van het schot. De plek waar de dieren werden afgeschoten was keurig schoon. Na het paard van de trailer afgehaald te hebben was het binnen een halve minuut gebeurt. Het is allemaal heel netjes en humaan (mag ik het zo noemen) gegaan. Het paard heeft amper in de gaten gehad wat hem overkwam en liep kipmak mee.

Twee weken daarvoor heb ik mijn eigen paard in moeten laten slapen (gebroken been). Ook hier kijk ik met een goed gevoel op terug. Het is bij hem heel netjes in een inslaapbox gegaan. Hij is rustig gaan liggen en van de fatale prik heeft hij niets meer gemerkt.

Ik denk dat de keuze van slager of in laten slapen puur persoonlijk is. Maar ik zou ook zeker het paard mee nemen. Sommige paarden barsten nog van de levenslust, voor deze paarden is de slager denk ik een mooie oplossing, het gaat iig heel snel. Is het paard op, dan gaat mijn voorkeur uit naar in slapen denk ik......

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:30

dat is dus de persoonlijke keuze die je maakt, het maakt mij niks uit waar iemand voor kiest als je maar kiest voor een manier die diervriendelijk is en niet waarbij het dier vecht tegen het 'middel' (slacht of injectie of....)

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:53

juistem Knipoog

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:42

Interessant verhaal. Ik kom voor mijn studies in aanraking met slachterijen voor varkens en runderen maar over paarden leren wij niets. Ik ben vorig jaar trouwens ook naar Rendac geweest voor mijn studies en heb daar een kijkje mogen nemen. Mensen die niet willen dat een slager in hun overleden paard snijdt moeten zeker niet gaan kijken in Rendac. Daar worden alle grote kadavers opgehangen, gevild en vervolgens gaan ze één voor één door een hakselmolen. Ik was eigenlijk wel opgelucht dat er op dat moment geen paardenkadavers binnen gingen.

xiirisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:59

Moderatoropmerking:
xkatleentjex: Bericht verwijdert. Gelieve in AN te typen