slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseM

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:38

IKbenEllen schreef:
Wakey wakey to all penny's....... Haha!

Dat slaat ook nergens op.
Iedereen heeft toch zo zijn eigen mening?

Joeygabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:07

DeniseM schreef:
IKbenEllen schreef:

Helemaal gelijk denies! Bloos

Joeygabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:11

Ik kan wel slachten of inslapen zeggen.
Maar ik heb nog nooit voor de keuze gestaan.
En vind het zo moeilijk.
Slachten is in één keer.
En in slapen duurt gewoon langer.
Alleen het idee.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:30

Quellian schreef:
Dan nog maar te zwijgen over hoe ze uit de stal/wei gesleept moeten worden en langs de weg moeten liggen Knipoog

Dit snap ik niet, uit de stal of wei slepen en langs de weg liggen of in een bak gegooid worden is dan erger dan in coma zn halsslagader doorsnijden, villen en in stukjes hakken of in de lijm belanden of wat dan ook? Alles is toch erg als je daar zelf niet tegen kan ? Het paard merkt er niets meer van alleen jij moet er mee kunnen leven wat er na de dood gebeurt!
Dan laat je paard cremeren of iets en doe het alleen zoals jij wilt.
De manier waarop je paard omgebracht wordt is meer afhankelijk van je paard zelf en hoe hij er aan toe is op dat moment en van jouw gevoel daarbij want dat pikt hij direct op!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:23

Ik kan me best voorstellen dat iemand het heel vervelend vindt om zo zijn/haar paard afgevoerd te zien worden, en daarom kiest voor slachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:26

Ik denk dat het voor iedereen wel anders licht

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:33

Quellian schreef:

Dan nog maar te zwijgen over hoe ze uit de stal/wei gesleept moeten worden en langs de weg moeten liggen Knipoog

tsja... klinkt wel heel negatief zo...

helaas was het bij mijn pony uiteindelijk vrij plotseling en kon hij ineens niet meer opstaan in zn stal. ik heb m in laten slapen in zn stalletje en een kennis met een kraantje heeft toen godzijdank olaf uit zn stalletje kunnen halen op een zéér vreedzame manier, zonder gesleep.
met de rendac kun je de afspraak maken dat je paard niet aan de weg hoeft te liggen, tegen 3 euro meer ofzo omdat ze dan het terrein op moeten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:46

Dat kan ook, het is maar net wat je zelf wilt!
Maar kan me voorstellen dat dat een reden is dat iemand zijn paard naar de slacht brengt om dat te voorkomen.
Het verschilt ook per situatie natuurlijk!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:55

Quellian schreef:

Als het gaat om een paard dat "gepland" geeuthenaseerd wordt is dat meestal wel goed te regelen.. zoiezo is het in de stal niet zo handig als die geen grote deur heeft Knipoog
Als het paard gaat liggen op een zeil of plank met een laag stro, is het met de trekker niet zo lastig om naar de weg te slepen.
De rendac vooraf bellen (ene avond in laten slapen, volgende ochtend meteen op laten halen) kan dan ook.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:27

Het liefst zou ik mn paardje in laten slapen en laten cremeren en in een urn stoppen, heb het helemaal niet op slachten brr. Maarja cremeren is peperduur maar zo heb je wel je paardje bij je en komt ie niet na zn dood in vervelende dingen..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 04:17

Schlachten of in laten slapen, ligt ook heel erg aan het dier zelf. Een paard met een gebroken been zou ik niet meer op de trailer zetten en naar het slachthuis brengen, evenals een paard wat so-wie-so problemen heeft met laden.
Maar een paard dat panisch is voor prikken, zou ik niet laten inslapen!

Ik vind het ook geen prettig idee als mijn paard na het slachten bij iemand op z´n bord beland, maar ik vind het eerlijk gezegd ook geen prettig idee als ik (of iemand anders Clown ) met mijn paard onder de douche kom (bij het destructiebedrijf worden ook delen voor zeep, doucheschuim e.d. gebruikt)
Cassidy schreef:
Je kunt er ook voor zorgen dat je paard geslacht wordt en niet op het bord van iemand anders beland. Dan is de dood wel snel (kogel door zijn hoofd en weg) maar het vlees wordt dan niet voor consumptie gebruikt.

En dan komt je paard alsnog bij het destructiebedrijf Scheve mond ...

De man van de stalhoudster waar ik vroeger reed, werkte in de dierentuin bij de roofkatten (tijgers, leeuwen e.d.)
Zij krijgen ook slachtpaarden als voer voor de roofdieren, maar het is (was?) als particulier ook mogelijk om je paard daar heen te brengen.
Eerlijk gezegd is dat de optie die mij nog het meest "aanspreekt". Ik heb liever dat mijn paard door een tijger gegeten wordt, dan dat hij/zij bij iemand op het bord ligt Scheve mond .
Tegenwoordig moet hier iedere paardachtige een zgn. equidenpas hebben, waar ieder medicijn wat het paard gekregen heeft, genoteerd wordt.
Bij bepaalde medicijnen is het paard niet meer geschikt voor menselijke consumptie en ik weet dan ook niet of het nog wel aan (roof)dieren gevoerd mag worden?!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:40

DeniseM schreef:
IKbenEllen schreef:

Jazeker iedereen heeft zijn mening, en dat mag ook. Ik zal mijn paard nooit naar de slacht brengen en al helemaal niet uit handen geven. Voor MIJN gevoel, het maakt mijn paard niet uit hoor.
Maar er zitten hier mensen zo'n onzin over de slacht te verkondigen, en over paardenvlees eten. De grootste mond over dat die mensen "freaks" zijn en 's avonds zelf lekker naar de friettent een frietje stoofvlees eten. Frikandellen groeien niet aan de boom hoor! Hypocriet noem ik dat. Als ik dan vraag wie er dan ook daadwerkelijk vegetarisch is geeft er maar 1 antwoord, dus ik ga er vanuit de rest niet.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:56

paolasunny schreef:
Hij zij: nou, ik heb een keer meegemaakt dat een vriendin van mij haar paard liet inslapen, wegens ernstige artrose. het paard wist al dat het doodging, en het heeft 2 uur lang geduurt voordat het dood was. Bij de slager weet het paard ook dat het dood gaat, maar je hoort KLAP en het is dood..

Dat een paard 2 uur vecht tegen een spuitje is echt nonsense. Dan heb je geen goede arts. Zelf heb ik mijn paard in laten slapen en dat ging alsvolgt:

Paardje liep eerst die ochtend nog lekker buiten in de groep. Uit de wei gehaald, naar de hooischuur geleid (een op stal toegewezen plaats waar het mocht plaatsvinden en waar het paard ook nadien gemakkelijker op te laden was door de rendac). Daar heel rustig neer gezet en nog lekker vertroeteld en gepoetst. De dierenarts arriveerde, het paard kreeg eerst een sufmaker. Zoals vaker wordt gebruikt bij hoefsmid of paardentandarts. Dan staat ie zo te suffen dat ie bijna omvalt en dan zorg je dat het paard goed gaat liggen, je helpt hem als het ware een beetje. Dan pas wordt de uiteindelijke injectie gegeven als het paard al ligt en let wel dat is iets van seconden! Het wordt via het bloed in de slagader zo snel naar boven (de hersenen) getransporteert en zijn werk doet dat het paard daarna inslaapt. Daar krijgt het dier dus helemaal niets meer van mee! En het gaat zo snel dat je het zelf amper kunt bevatten. Binnen 1 minuut is het dier er niet meer!

Voor mij een ingrijpende beslissing en ervaring destijds, maar beter dan een paard eerst op transport zetten met alle stress (wat ze feilloos aanvoelen!) de geur bij de slachterij alleen al. En dan denken dat je paard rustig is en klapboem dood valt. Dat laatste is zo, maar het voor traject vergeten mensen dan kennelijk. En de geur van een paard is vele malen sterker ontwikkeld dan bij mensen en 'dood' ruiken ze. Daar flippen ze van.

Ieder zijn aanpak. Maar inslapen vond en vind ik vredig.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:06

ik vind het nog moeilijk. Een ding staat vast, ze gaat niet mee met de verzekering!!

Ik vind het slachten opzich niet vrezelijk, de slagers doen het tegenwoordig heel netjes, geen vieze enge geurtjes. En je paard is wel in één klap dood.... en je zit niet met rendac enzo.
Duss moeilijk.....

Het spuitje is ook wel "fijn" omdat ze dan niet eerst weer vervoert moeten worden. Wel zit je met rendac. dat je paard dr tegen kan gaan vechten enzo.

Denk dat ik er toch hard over na moet denken. Maar ik wil er wel graag bij zijn (als de situatie dat toelaat natuurlijk)
En dat ze apsolut niet met de verzekering mee gaat.

moeilijk............

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:56

Quellian schreef:

Zal m'n opmerking ff toelichten Clown

Er is onlangs een pony bij ons op stal ingeslapen (in de wei dan) en nee, ik vond het niet fijn hoe hij er met de tractor uitgehaald werd en de nacht langs de weg moest liggen. Voel me daar niet goed bij, zeker niet als het de mijne is, brrr.

Jaren geleden ook nog zo'n verhaal. Veulen werd afgespeend en is tijdens het rennen in een pin gelopen. Die heeft de slagader in de borst doorboord en het veulen is doodgebloedt. Dat veulen heeft een aantal dagen op dat ding van de tractor gelegen, waar alle honden het gat in de borst aan het uitvreten waren.

Maar wat erna gebeurt interesseert me niet, als ik het maar niet meer hoef te zien. Ik wil voor de meest diervriendelijke gaan en dat is IMO slacht. Tenzij er iets gebeurt waardoor mijn paarden niet meer te vervoeren zijn (zoals roossie22), anders gaan ze de worst in. Ze hebben een super leventje (zijn practisch met pensioen), slacht is voor mij het diervriendelijkst, dus dan heb ik het helemaal goed gedaan en zal ik met een goed gevoel gaan slapen. Maar dat is uiteraard persoonlijk Lachen

En ik eet gewoon vlees en ben niet zo hypocriet dat ik geen paardenvlees eet, dieren zijn dieren en de ene heeft niet meer rechten dan de ander. En nee, ik schaam me niet en voel me niet schuldig.

Edit.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:40

Ten eerste in vlees zit wel meer dan alleen ijzer wat je nodig hebt.

Ten tweede vraag ik me af of iedereen die hier fel tegen het slachten van paarden is, ook geen andere dieren opeet....? Ik zou mijn paard ten alle tijde laten slachten (uiteraard niet als ie niet meer vervoerbaar is), ook al ben ikzelf vegetarier. Als ik weet dat m'n paard een goed leven heeft gehad, vind ik het niet erg dat ie daarna, als ie het toch niet meer doorheeft, wordt opgegeten. Een koe en een varken worden ook opgegeten en die groeien in een heel wat mindere omgeving op. Het slachten op zich vind ik gewoon erg diervriendelijk

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:06

Daar gaan we weer....
wat zit er dan in vlees wat je nodig hebt en wat NIET in niet-vleesproducten zit?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:05

Ja, ben daar ook wel benieuwd naar! De een hoor ik zeggen, je hebt het nodig de ander zegt weer van niet, kan iemand duidelijkheid geven?

@Mackie, in vlees zit dus meer dan ijzer alleen wat je nodig hebt zeg je, kun je mij uitleggen wat er nog meer inzit wat je nodig hebt? En hoe compenseer je dat als je vegetarier bent?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:19

Es79 schreef:
En hoe compenseer je dat als je vegetarier bent?

Dat snap ik ook niet, dan zou niemand dus vegetarisch KUNNEN zijn Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:21

Volgens mij was de vraag niet 'ben je vegetariër en zo ja, waarom', maar was het de vraag 'slachten of inslapen'. Of ik moet iets gemist hebben uiteraard *leest openingspost nogmaals*.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:24

Nee, is ook zo, dit vloeit er uit voort! Knipoog
Sorry, maar ben ik gewoon benieuwd naar omdat mensen er ook op reageren met dingen als: Wil niet dat een freak mijn paard opeet!
Sorry dat ik offtopic ben gegaan! Haha!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:29

paolasunny schreef:
Ik zat er laatst bij toen mijn paard bekapt werd,,
En kwam op een gesprek met de hoefsmid over als het paard dood gaat, of doodziek is.
De hoefsmid was voor de slacht. ''als je hem laat inslapen moet ie nog en uur pijnleiden,
bij de slager is het ''boem'' dood ''
Ik was met hem in discussie gegaan;
Ik stelde hem de vraag: Maar het is toch geen fijn gevoel dat iemand anders je paard op zijn broodje heb??
Hij zij: nou, ik heb een keer meegemaakt dat een vriendin van mij haar paard liet inslapen,
wegens ernstige artrose.
het paard wist al dat het doodging, en het heeft 2 uur lang geduurt voordat het dood was.
Bij de slager weet het paard ook dat het dood gaat, maar je hoort KLAP en het is dood..

Zo denken somige mensen erover.

Ik vind dat echt niet.
Ik vind dat je paard en vredige dood moet hebben.
en niet opgegeten word door een of andere freak.

Hoe denken jullie hierover??

xx paola

Dit is de beginpost, de dikgedrukte quotes gaan over paarden eten, van daaruit gaan we naar vegetarisch eten. Ik vind dit toch nog wel on topic. Mensen die paarden eten freaks noemen en zelf vlees eten Verward

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:34

@IKbenEllen, ben toch ook nog wel benieuwd!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:38

Quellian schreef:
Volgens mij was de vraag niet 'ben je vegetariër en zo ja, waarom', maar was het de vraag 'slachten of inslapen'. Of ik moet iets gemist hebben uiteraard *leest openingspost nogmaals*.

Ik hoef niet te weten waarom hoor. Haha! Dat zou off topic zijn Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:43

Gisteren broodje shwarma (schrijf je dat zo? Clown ) en pizza Vingers aflikken . Straks gaan we eten Patat met kip piri,piri Vingers aflikken . Wij eten nooit zo ongezond hoor (Wel super leeeekerrrrrr Haha! ) maar het kwam zo uit! xx paola

Deze quote komt van de TS uit de topic "wat eten we vandaag". Ik denk dat kippetjes en koetjes uit de bioindustrie een stuk minder sielug zijn dan bejaarde paardjes. TS heeft hier trouwens niet meer gereageerd Slapen