Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:22

Die staarten doen idd niet onder voor die van het Nederlandse koudbloed.
En onze Cob, die dressuur loopt, heeft hem gewoon lang en vol.
Geen enkel probleem hoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:18

idje schreef:
Die staarten doen idd niet onder voor die van het Nederlandse koudbloed.
En onze Cob, die dressuur loopt, heeft hem gewoon lang en vol.
Geen enkel probleem hoor.

precies, het ís ook geen enkel probleem. ik blijf erbij dat het couperen bij trekpaarden gewoon een achterhaald modeverschijnsel is waarbij (kom ik nu achter) gebruik wordt gemaakt van allerlei smoesjes om het goed te praten tov het paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:21

Cassidy schreef:
Couperen is iets voor mensen die willen scoren in de ring. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om het lieve geld...

Amen

Ik stel voor dat we iedereen die VOOR couperen is ook de rechter wijs- en middelvinger afhakken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:34

ikke schreef:
Cassidy schreef:
Couperen is iets voor mensen die willen scoren in de ring. Uiteindelijk gaat het toch allemaal om het lieve geld...

Amen

Ik stel voor dat we iedereen die VOOR couperen is ook de rechter wijs- en middelvinger afhakken.

hang ervan af of ze links zijn of rechts! WHAHAHAH!!!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:31

ikke schreef:

Ja want er gaat immers erg veel viezigheid aan die vingers zitten en wassen elke dag is vééééél te lastig. Vork

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:09

Wat een super interessant topic!

Ik heb ook een ongecoupeerd trekpaard, best jammer want ik had haar liever gecoupeerd gezien... dan hadden de arme vliegjes en dazen ook niet zoveel last van die rotstaart Boos!

Zou het nog kunnen? Mijn paard is 14 jaar... kan ze dan nog gecoupeerd worden? Schijnheilig

madam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:59

nou lijkt mij niet, heb er geen verstand van en dat wil ik houden ook...maar wat denk je hoe et voor een paard is die al 14 jaar een staart heeft dat die er in één keer af is?..nee doe maar niet hé

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:19

Ik heb niet alle 16 pagina's doorgelezen (warm zat achter de pc) maar ik hoop dat iemand ook heeft opgemerkt dat een staart niet alleen een handige vliegenmepper en beschermer is tegen weer en wind, maar óók een communicatiemiddel. Een geagiteerd paard zie je veel met z'n staart zwaaien, hij communiceert er echt mee. Nou, zie dat nog maar eens te bereiken met een stompje..

Ik verzorg ook een gecoupeerde Bels, en ik vind het heel erg zonde. Niet alleen zit ze onder de vliegen (het argument dat koudbloeden niet zoveel last hebben van vliegen als warmbloeden is je reinste kul, het bloed loopt er bij af), maar ik vind het echt een gemis. Ik laat hem dus ook rustig langer groeien zodat hij over haar vagina heen valt, kan ze daar de vliegen tenminste wél bij weghouden. Ze kan hem nou ook niet goed optillen, dus júist nu zit er veel mest in enzo. 's Zomers staat ze wat ze wiebelen met 'r stompje, maar de vliegen op haar kont blijven rustig zitten. Ik vind het echt zielig.

Ik vind het echt misdadig, je neemt een paard een essentieel stukje lichaam af. Die staart zit er heus niet voor niks hoor. En voor het mooie, dat vind ik bijzonder egoïstisch. Voor het werk hoeft het ook niet meer, daar zijn tractoren e.d. voor in de plaats gekomen.
Voor het hygienische? Dan was je maar wat vaker, of vlecht je hem in. Het is wel heel makkelijk dat iemand die verantwoordelijkheid niet wíl nemen, maar besluit dat de staart eraf moet.
en als DA's voor zijn, zou ik niet graag klant bij hun willen zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:23

TheSam schreef:

Ik heb ook een ongecoupeerd trekpaard, best jammer want ik had haar liever gecoupeerd gezien... dan hadden de arme vliegjes en dazen ook niet zoveel last van die rotstaart Boos!

Zou het nog kunnen? Mijn paard is 14 jaar... kan ze dan nog gecoupeerd worden? Schijnheilig

Neem aan dat dit neit serieus is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:56

karoliena schreef:
TheSam schreef:

Ik heb ook een ongecoupeerd trekpaard, best jammer want ik had haar liever gecoupeerd gezien... dan hadden de arme vliegjes en dazen ook niet zoveel last van die rotstaart :(

Neem aan dat dit neit serieus is?

haha, nee tuurlijk niet, hihi!

@berdien, die hadden we er inderdaad nog niet bij, de staart als communicatiemiddel. valt het jullie ook op dat de mensen die voor couperen zijn zich ineens vrij stil houden?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:00

Hihi je weet maar nooit tegenwoordig denk vor de zekerheid toch even vragen Knipoog

Denk neit dat de mensen voor couperen nog terug komen denk dat hij ideeen op zijn

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:02

gezien de suggestieve posts hier de laatste pagina's verbaast me het niet dat TS niet meer reageert. Op een dergelijke manier voor je geen constructieve discussie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:13

Lielle schreef:
gezien de suggestieve posts hier de laatste pagina's verbaast me het niet dat TS niet meer reageert. Op een dergelijke manier voor je geen constructieve discussie.

heb je wel gelijk in eigenlijk...
maar ik denk wel dat alle argumenten van hen weerlegd zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:40

Hoi iedereen!
Ik heb dit weekend geen foto's gemaakt van Jack. Het was zo warm dat hij niet eens de fut had om op mij af te komen rennen naar het hek. En ik wil hem niet opjagen ivm zijn verleden en onze moeilijke start, het heeft maanden geduurd voordat hij vertrouwen kreeg in mij en zijn baasje. Dus leek het mij niet verstandig om zijn vertrouwen in mij hiervoor mogelijke schade aan te brengen door hem op te jagen voor een paar foto's.

Maar als de TS toch niet meer reageert heeft het ook niet veel zin meer denk ik om foto's te plaatsen. Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:29

Evelike schreef:
sjietaah schreef:
Eindelijk eens iemand die dit topic durft te starten..
Ik loop al 5 jaar iedereen dit wijs te maken en niemand reageert er op.. Ze vinden het zielig..

De argumenten qua poep en vliegen worden een post hierboven als lui beschouwd..
Koblenz.. Ik wil jou wel eens de staart van de trekpaarden op mijn werke iedere dag poep en pies vrij willen zien maken.. Je gaat er een dagtaak aan hebben.

De haren van een trekpaard zijn veel zwaarder en stugger waardoor ze makkelijk in elkaar draaien dus dreads worden.

Ik vind couperen zoals het op het moment gebeurt niet goed. Maar als we het nou normaal kunnen doen, netjes en onder verdoving vind ik het goed.
Jaren heb je er niemand over gehoord, en sinds de jaren 90 is het ineens zielig..

Ik vind het het oog voor het ras! Het hoort erbij.. Ik ben het zo gewend. Het paard weet ook niet beter.. Een trekpaard heeft ook minder last van vliegen als een warmbloed paard.

Cassidy.. Als een paard zijn staart niet eens op kan tillen hoe moet hij dan de vliegen in godsnaam wegkrijgen.. Dat het de geslachtsdelen beschermt is tot daar aan toe.. maar bij ons is het allemaal heel mooi gedaan en beschermt het precies hoever het nodig is..

Edit: Als hij zijn staart niet op kan tillen en alle uitwerpselen blijven er in hangen heb je meer kans op vaginale infecties of andere ziektes aan de geslachtsdelen dan dat het een netjes bijgehouden knotje is..

Wij hebben verschillende merries gehad.. De merries met de welbekende knotten niks aan de hand in het dekseizoen.. Die met de lange staarten.. Stuk voor stuk vaginale infecties..

Hier ben ik het volledig mee eens! OK dan!

En paarden hebben een trilhuid, daarmee jagen trekpaarden (en elk ander paard) de vliegen mee weg Lachen

Dan vraag ik me toch stellig af waarom ELK paard zijn staart gebruikt om vliegen aan de achterbenen, buik, billen etc weg te slaan. Daarbij laten horzels echt niet los als ze de huid een keer voelen trillen hoor...

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:31

nee er zijn zelfs horsels die nog vertikken weg te gaan als je er een zweep bij haalt Tong uitsteken
hardnekkige krengen zijn het Duivel

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:51

Sunshine1 schreef:
nee er zijn zelfs horsels die nog vertikken weg te gaan als je er een zweep bij haalt Tong uitsteken
hardnekkige krengen zijn het Duivel

nou dan helpt zo'n lange staart ook niet hoor Clown

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:03

[quote="Cassidy"]
Dreads ben ik ook bij Tinkers al tegengekomen.
Een staart kun je kort houden, bij Shires worden de staartharen bij de hengsten tot op de staartwortel afgeschoren. Zo heeft hij toch nog zijn hele staartwortel, en kan er altijd beslist worden om de haren weer te laten groeien.
Als de staart te zwaar wordt, kun je ook uitdunnen.
Al de argumenten die je aankaart voor het couperen, zijn ook anders op te lossen.[/quote]

mee eens! een paard word lijkt me niet voor niets MET staart geboren.
ik ben ook gewend aan het korte stompje bij die zware paarden, maar vind er niks natuurlijks aan.
ik snap dat schoonhouden erg zwaar is, maar daar kies je het ras voor lijkt me. mijn fries heeft ook behoorlijke dreads, maar afknippen, no way! dan maar steeds weer die poep eruit halen elke dag en wassen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:09

ik vind ook dat zo'n paard die staart niet voor niets heeft gekregen, en laten we wel wezen... de meeste mensen kiezen er voor om plastische chirurgie te ondergaan, maar dit betreft wel hun eigen lichaam! een paard kan je niet vertellen wat hij mooier/fijner vind.

Vanuit het oogpunt van de evolutie gezien: als zown staart inderdaad meer last dan 'lust' opleverd had zo'n paard ze allang niet meer gehad! (en ja ik geloof in de evolutie!)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:12

same here eefangel!! ben het helemaal met je eens!

waar ik wel in kan komen is bijvoorbeeld bij bepaalde hondenrassen, bijv; airedale terriers, die hebben een laatste kootje in de staart die snel breekt bij het kwispelen of lichte aanraking door stoten...wat schijnbaar heel erg pijnlijk is als het breekt..dus dat ze dat kootje weghalen vind ik dan weer prima!

maar puur voor eigen gemak dat mensen geen zin hebben om de staart dagelijks te wassen, nee dat kan niet!!

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:14

Cassidy schreef:
Dreads ben ik ook bij Tinkers al tegengekomen.
Een staart kun je kort houden, bij Shires worden de staartharen bij de hengsten tot op de staartwortel afgeschoren. Zo heeft hij toch nog zijn hele staartwortel, en kan er altijd beslist worden om de haren weer te laten groeien.
Als de staart te zwaar wordt, kun je ook uitdunnen.
Al de argumenten die je aankaart voor het couperen, zijn ook anders op te lossen.

Helemaal mee eens ! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:32

Lielle schreef:

Wat valt er nog te discussieren dan? Alle pro's en contra's zijn wel aangekaart? Maar om heel eerlijk te zijn zit ik ergens wel met smart te wachten op het antwoord op de vraag die de TS aan de echte trekpaardfokker zou stellen of er nog meer argumenten waren die voor het couperen spreken. Klinkt toch erg alsof ze zich niet zo heel zeker was van haar zaak en de argumenten die ze heeft aangehaald/herhaald...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 15:37

Daar zit ik dus ook op te wachten, maar als er gesuggereerd wordt dat TS niet meer durft, kan ik me voorstellen dat ze ook niet meer reageert. Ik kan hier trouwens niet echt actief modden, ben te veel betrokken in de discussie, maar wilde dit wel even opmerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:44

Ben het verder eens met Berdien; Ik vind gewoon niet dat je dat een paard moet afnemen, klaar. En dan komen met allemaal argumenten om het goed te praten, terwijl ze het ondertussen enkel doen voor de show, om het maar zo te noemen. Vraag me nl. af al zouden ze een trekpaard en een schitterende Trakhener hebben; Of die Trakhener dan ook staartloos door het leven gaat Vork ?
Achja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:14

Lijkt me sterk dat ze die Trakhener dan ook zouden laten couperen. Omdat de fokkers alsnog erg veel met traditie hebben, zij vind dat trekpaarden geen staarten horen te hebben. Dat is voor hun de enigste reden waarom de staart eraf moet. Dan gaat men net als veel andere trekpaardfokkers zoeken naar een andere reden om de staart eraf te halen aangezien ze zelf ook weten dat traditie geen reden is. Heel menselijk naar mijn mening, word de ene reden niet goedgekeurd dan ga je naar een nog stommere reden zoeken.