Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:09

Jonge kinderen is nog wat anders dan manegemeisjes. Ik ben met je eens dat die onrealistische ideeen hebben, maar ze weten meestal toch het een en ander over de basisomgang met een paard/pony.
Die kun je nog het een en ander bijbrengen over het omgaan met een hengst (altijd onder begeleiding )
Jonge kinderen zien er alleen een knuffeldier in.
De meeste hengsten zullen er voorzichtig mee om gaan, net zoals met de veulens in de kudde, maar als het er opaan komt, zal hij het kind dus ook wegdrummen, zoals hij met een veulen doet wat hem in de weg loopt.
Een stukje veulenopvoeding, alleen is dat veulen er iets beter tegen bestand.
Net zomin als hij in de kudde zich ondergeschikt zal gedragen aan een veulen, zal hij dat bij een 'mensenveulen' doen.
Manegemeisjes, ja, mits, mits, mits.
Jonge kindertjes..... Nee.
Te link.
En al helemaal geen kinderen van een ander.
Als er wat gebeurt ben JIJ aansprakelijk, nog afgezien van het schuldgevoel dat je verder mee moet slepen.
Inderdaad kan er met een merrie ook wat gebeuren, maar een hengst is toch wat anders.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:52

Hee,
@ idje.: Ik ben het met jou eens hoor over mijn bericht. Ik weet dat ik te groot ben. Maar de kindjes die bij ons rijden liggen al bijna van de braafste pony af Knipoog
En Als mijn verzorghengstje dan wat doet, dan krijgt hij op zijn kop alleen maar omdat hij nog groen is.
Die gaan dan in zijn mond hangen, sturen niet met de teugels etc..Lachen

En ik wil het niet goed praten hoor, want ik ben te groot.
Maar ik hou zo veel van hem.

Wat voor een hengst is het: hij is braaf tot dat er een hengtige merrie langs komt, dan gaat hij showen met zijn benen zwieren en dan heb je bijna niks meer te zeggen als je er op zit, bij mij doet hij dit ook niet meer maar als er zon klein meisje of zon klein jongentje op komt te zitten die gooit hij er zo af..

en nee het is GEEN monster Tong uitsteken

Maar hij MOET van de eigenaresse gecastreerd worden.. Dus dan kan er misschien wel andere op gaan rijden..

xx Moii

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 16:04

Gelukkig Carlolover, dat je dit ook door hebt.
Castreren is denk ik wel het beste.
Meestal ben je dan van die problemen af na een tijdje (maar niet direct).
Alleen die eenkennigheid, dat zit in het beest.
Meestal raken ze dat nooit helemaal kwijt.
Maar dat wil nog niet zggen dat hij niet een ander kan gaan vertrouwen.
Succes er mee.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:45

Na 1.5 jaar loopt hij mij als een hindjes achterna als ik zijn naam roep. Knipoog
Van zulke dingen en ik ben de enige die zijn oren mag knippen ook zoiets ..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:33

Carlolover schreef:
Hee,
@ idje.: Ik ben het met jou eens hoor over mijn bericht. Ik weet dat ik te groot ben. Maar de kindjes die bij ons rijden liggen al bijna van de braafste pony af Knipoog
En Als mijn verzorghengstje dan wat doet, dan krijgt hij op zijn kop alleen maar omdat hij nog groen is.
Die gaan dan in zijn mond hangen, sturen niet met de teugels etc..Lachen

En ik wil het niet goed praten hoor, want ik ben te groot.
Maar ik hou zo veel van hem.

Wat voor een hengst is het: hij is braaf tot dat er een hengtige merrie langs komt, dan gaat hij showen met zijn benen zwieren en dan heb je bijna niks meer te zeggen als je er op zit, bij mij doet hij dit ook niet meer maar als er zon klein meisje of zon klein jongentje op komt te zitten die gooit hij er zo af..

en nee het is GEEN monster Tong uitsteken

Maar hij MOET van de eigenaresse gecastreerd worden.. Dus dan kan er misschien wel andere op gaan rijden..

xx Moii

Kun je ze niet begeleiden dan?
Ik zie de moeilijke keuze niet namelijk....stil zetten op de wei of rijden met eventueel het gevolg dat hij daar later last van krijgt.
Die keuze lijkt mij niet moeilijk......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 18:35

Ben het wel met idje eens... castreren is idd dan het beste... sorry, ik had over het woordje hengst heengelezen, da's idd met jonge kinderen geen optie... mss kun je het met manegemeisjes proberen als hij gecastreerd is? En ik bedoelde ook zeer zeker onder jouw begeleiding, kinderen en paarden en pony's (ook al zijn ze nog zo lief en mak) zonder een volwassene erbij is natuurlijk nooit een goed idee...

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:23

Ik ken geen mensen die te groot voor hun pony zijn, alleen te zwaar Knipoog Tenzij je mee kunt lopen natuurlijk.
Ik zag vanmiddag nog een meisje dat wsl zwaarder weegt dan mij, en 5 jaar jonger is dan mij ong. op een kleine WelshA, dat vind ik echt heel zielig. Hoe bedoel je arm beestje moet door de duinen waggelen met zo'n kind op je rug.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:51

hasten schreef:
Ik ken geen mensen die te groot voor hun pony zijn, alleen te zwaar Knipoog Tenzij je mee kunt lopen natuurlijk.
Ik zag vanmiddag nog een meisje dat wsl zwaarder weegt dan mij, en 5 jaar jonger is dan mij ong. op een kleine WelshA, dat vind ik echt heel zielig. Hoe bedoel je arm beestje moet door de duinen waggelen met zo'n kind op je rug.

te groot bestaat wel degelijk, lees het topic maar eens door.

macholeostar schreef:
het is nix om je voor te schamen want asl de te kleine pony van jou is dan kan je er niet meer op rijden maar dan staat die pony alleen te etne in de wei en anders zou je hem maar moet verkopen maar dat lijk me ook niet leuk!)

alsof een pony waarop je niet kunt rijden enkel maar in de wei staat, wat een onzin. rijden is niet het enige wat je ermee kunt doen, denk aan longeren, mennen, lange lijnen, fietsen, vrijspringen, vrijheidsdressuur, wandelen, etc.etc. verkopen omdat je er niet meer op kunt? beetje domme reden hoor.
en dan nog iets, van nature is een paard gemaakt om op ene stuk land te lopen, te grazen, te spelen met soortgenoten en hier en daar een beetje te rennen. een paard is niet gemaakt om te rijden, dat hebben de mensen erbij bedacht. een paard dat gewoon op het land staat en nooit bereden wordt komt dus niks tekort.

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 13:44

Idd over het verschil met "manegemeisjes" en meisjes die een pony thuis hebben te staan ben ik het eens dat dat verschil vrij groot is! Op een manegepony rijden is in veel gevallen anders dan op een eigen pony rijden/leren rijden. Vooral ook omdat de >meeste< manegepony's wel lekker hun rondjes lopen en al met zoveel kids om hebben gelopen.... Nah jah, dat hoeft hier en daar natuurlijk niet altijd zo te zijn maar toch.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:54

HorseGurl13 schreef:
Idd over het verschil met "manegemeisjes" en meisjes die een pony thuis hebben te staan ben ik het eens dat dat verschil vrij groot is! Op een manegepony rijden is in veel gevallen anders dan op een eigen pony rijden/leren rijden. Vooral ook omdat de >meeste< manegepony's wel lekker hun rondjes lopen en al met zoveel kids om hebben gelopen.... Nah jah, dat hoeft hier en daar natuurlijk niet altijd zo te zijn maar toch.

op de manege hier zie je nooit iemand die te groot is op een kleine pony. er wordt erg goed naar gekeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:04

Helaas bij ons wat minder. Niet dat het zo erg is dat het schadelijk is voor de pony, maar eerder voor de ruiter die zich duidelijk aanpast en niet correct gaat zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:15

superwoman schreef:
Helaas bij ons wat minder. Niet dat het zo erg is dat het schadelijk is voor de pony, maar eerder voor de ruiter die zich duidelijk aanpast en niet correct gaat zitten.

dat is ook niet erg handig... waarvoor krijg je dan les denk je dan....

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:41

merrieveulen: misschien om te leren rijden?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:54

miloetje, dat is beetje bijdehand zeg. Tong uitsteken
Maar een manege hoort je door een correcte manier les te geven en als de pony te klein voor je is, zal dat niet echt iets gaan worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:02

miloetje schreef:
merrieveulen: misschien om te leren rijden?

hoe wil jij goed leren rijden op pony's die te klein voor je zijn, waardoor je houding niet goed is? lees maar:

superwoman schreef:

dus lees eerst even voor je zoiets post graag...

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:23

@ superwoman: ik snap je reactie niet! Leg uit. En je kent de pony niet, en de mensen die bij ons rijden komen regelrecht van de manege af waar ze op een pony van 25 rijden die het allemaal wel kent.

De oudste rijpony op onze stal is 13 en is nog steeds moeilijk.
Wj hebben bijna geen beginnersponys daarom moeten wij ze leren om door een beginner te berden worden.

xx Hilde

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:05

Citaat:
@ superwoman: ik snap je reactie niet! Leg uit. En je kent de pony niet, en de mensen die bij ons rijden komen regelrecht van de manege af waar ze op een pony van 25 rijden die het allemaal wel kent.

Door je lengte en gewicht kan het rijden schadelijk zijn voor de pony z'n gewrichten, zeker als hij het niet opgebouwd is.
Hoe moeilijk hij ook is, ik vind dat geen excuus om dat risico te nemen.
Dan maar niet rijden en wachten op ienmand die het wel kan.

Ook iemand van de manege kun je met een goede begeleiding laten rijden...

Ik heb zelf ook een eenkennige pony gehad,dus weet best waar ik over praat.
(deze pony kon gevaarlijk zijn, wanneer hij angstig was. Hij heeft een D.A bewustenloos geslagen en de hoefsmid 2 gekneusde ribben geslagen...)

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:03

ik bedoel dat ze op sommige maneges niet zoveel pony's hebben en de wat makkere voor kinderen geschikt vaak niet zo groot zijn. zo zijn er bij ons ook weleens mensen groot voor de pony maar zeker niet tezwaar.

ik rijd ook nog op shetje van 1,05 heb al eerder gepost. maar dat is eens per 10 dagen een buitenritje en ik rijd niet in de bak. dus alleen rechte stukken. ik ben er wel groot voor maar niet zwaar. en ik doe trouwens ook wel andere dingen zoa;s poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:31

Te groot, maar zeker niet te zwaar... en dat maakt het dan oké? Je moet gewoon nooit op een te kleine pony gaan rijden, ook al ben je voor je gevoel niet te zwaar... maar iedereen kent mijn mening inmiddels...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:54

miloetje schreef:
ik bedoel dat ze op sommige maneges niet zoveel pony's hebben en de wat makkere voor kinderen geschikt vaak niet zo groot zijn. zo zijn er bij ons ook weleens mensen groot voor de pony maar zeker niet tezwaar.

ik rijd ook nog op shetje van 1,05 heb al eerder gepost. maar dat is eens per 10 dagen een buitenritje en ik rijd niet in de bak. dus alleen rechte stukken. ik ben er wel groot voor maar niet zwaar. en ik doe trouwens ook wel andere dingen zoa;s poetsen.

Je kan nooit correct zitten op een te kleine pony.
Wat is dan het doel van je les? rondjes rijden of leren paardrijden?

Pas op dat wanneer je niet te zwaar bent, mar wel te lang, dat je op de juiste plek van de rug zit.
Vaak is het probleem, dat je teveel naar achter zit (omdat je beugels te kort zitten en je bovenbeen die lengte heeft dat je kont naar achter wordt gedwongen)en dus de pony op de verkeerde plek (zéker teveel) belast.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:33

inderdaad, het heeft invloed op je houding. bovendien is de pony bezig jouw slechte houding (evenwicht) te corrigeren, wat wel degelijk schade aan kan richten. ook als je niet te zwaar bent. mijn paardje is 1,52 meter hoog, en daar pas ik mooi op. laatst reed ik op eentje van zo'n 1,37 meter, en ik had onderaan mijn benen enkel lucht, ook al staken mijn benen niet ver onder de buik uit, en was ik voor de gezondheid van de pony niet te groot, ik merkte gewoon dat ik heel anders moest gaan zitten, en dat ik zijwaarts sneller uit evenwicht was. nou is dat ook een stukje gewenning, op zich zou ik met mijn 1,63 meter prima op zo'n pony kunnen rijden, maar als een pony écht te klein voor je is, is dat niet meer mogelijk. je kunt er voor je gevoel aan wennen, maar je zal de pony altijd blijven storen.
daarom vind ik het slecht van zo'n manege, als je niet genoeg pony's hebt moet je daar iets mee regelen. ruiters leren niet netjes te rijden, en voor de pony's is het ook niet goed.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:02

Carlolover schreef:

xx Moii

Daar ben ik het dus neit mee eens, mijn dekhengst word gereden door zijn ruitertje van 8 jaar tussen de merries. Dus dat is gewoon een kwestie van ruitertje goed begeleiden en pony opvoeden

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:09

karoliena schreef:
Carlolover schreef:

xx Moii

Daar ben ik het dus neit mee eens, mijn dekhengst word gereden door zijn ruitertje van 8 jaar tussen de merries. Dus dat is gewoon een kwestie van ruitertje goed begeleiden en pony opvoeden

hoppa, helemaal waar! juist aan de opvoeding schort het meestal. je kunt een paard echt wel leren wanneer er wel en niet gedekt gaat worden, en wat wel en niet mag. ik heb zelf ooit op een andalusiër hengst gereden, een lekker buitenritje met twee merries. ook niks aan de hand, het is gewoon opvoeding.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:25

Inderdaad, als je duidelijk bent in wanneer en hoe er gedekt mag worden heb je er niks geen problemen mee.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:34

Ook is het vaak de angst van de ruiter!
Het is een hengst!!!!!

Natuurlijk zijn die risico's groter, maar wanneer jij 'm goed opvoed heb je geen problemen.

Juist een hengst die helemaal bij de merries weg wordt gehouden is veel lastiger!