Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:41

Eigenlijk heb je daar helemaal gelijk in
Laatst bijgewerkt door Anouskaa op 03-03-06 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:42

CocoChanel schreef:
Wat is de meest ideale manier om er te komen zonder geld, ontzettend veel talent, connecties, goede instructie dagelijks en een sponsor?

Oke, een jong talent paard, dat is duidelijk.
Je kijkt naar exterieur, afstamming... Fransheijs, hoe deed jij het?

Ik heb ooit een topic geplaatst met de vraag hoe ZZGP-ruiters kwamen waar ze kwamen en ik heb er helaas maar een reactie op gehad, van een YR. Zij heeft (goedkoop!) een leerpaard gekocht.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:43

Fransheijs, heb je bij de pony's ook nog veel gereden?

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:45

ja ik heb bij de pony's heel veel gereden!

jasmijn78

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 11:47

CocoChanel schreef:
Wat is de meest ideale manier om er te komen zonder geld, ontzettend veel talent, connecties, goede instructie dagelijks en een sponsor?

Mijn idee:
1. Zonder talent kom je er niet
2. Zorg dat je een goed inkomen hebt, zodat je:
- een of twee paarden kunt onderhouden/trainen
- instructie kunt betalen
- een trailer en wedstrijden kunt betalen
- mogelijk minder uren kunt werken zodat je meer tijd hebt om te trainen.
3. Connecties kun je opdoen. Praat veel en met iedereen als je op wedstrijd bent. Zo leer je wat, kom je nog eens wat te weten en mensen weten dan ook wie jij bent.
4. Wees kritisch op jezelf en je paard. Voor emotionele banden met een paard wat eigenlijk de capaciteiten niet heeft is geen plaats. Als je paard niet goed genoeg is, moet je hem gewoon opruimen.
5. Vraag aan anderen die wel hoog rijden hoe zij het aanpakken.
6. trainen, trainen, trainen. Ook als het slecht weer is etc.
7. laat je niet afleiden/imponeren door anderen.
8. Kijk heel veel naar anderen op wedstrijden
9. Geef je geld uit aan les van 1 goede instructeur ipv wekelijks aan een mindere.
10. Lees alle paardenboeken/tijdschriften die er zijn. De dvd van de nieuwe proeven is ook echt heel handig. Doe alles om je er zoveel mogelijk in te verdiepen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 11:59

Ik probeer alles eruit te halen wat er in zit.
Goed je best doen op school
3. Connecties kun je opdoen. Praat veel en met iedereen als je op wedstrijd bent. Zo leer je wat, kom je nog eens wat te weten en mensen weten dan ook wie jij bent.
Altijd aardig zijn tegen de jury's
4. Wees kritisch op jezelf en je paard. Voor emotionele banden met een paard wat eigenlijk de capaciteiten niet heeft is geen plaats. Als je paard niet goed genoeg is, moet je hem gewoon opruimen.
Hard maar waar.
Probeer ik
Altijd, iedere dag. Elk moment van de dag sta ik er klaar voor. Je moet wel als paarden en dressuur je leven en passie is. Ik wil het ook niet anders, kan geen dag zonder de paarden en dressuur.
Moet ik aan werken.
......zonder jezelf slecht of gestesst te maken haha.
9. Geef je geld uit aan les van 1 goede instructeur ipv wekelijks aan een mindere.
Ik leer veel van mijn instructrice, ze rijdt nationaal.
10. Lees alle paardenboeken/tijdschriften die er zijn. De dvd van de nieuwe proeven is ook echt heel handig. Doe alles om je er zoveel mogelijk in te verdiepen.
Lees Hoefslag, Bit en alle mogelijke boeken over dressuur. En als je het niet meer weet opzoeken.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:06

jasmijn78 schreef:
Mijn idee:

1. Ik ben het er mee eens dat je gevoel moet hebben om met een paard om te gaan, op zijn rug te zitten, hem aan te voelen! Een beetje talent dus!
2. Zorg dat je als eerste (het liefst natuurlijk vroeg beginnen) een pony hebt waarvan je het kan leren! Kijk uit naar een pony die alles kan, maar niets voor niets geeft....dus waar je hard op moet werken!
3. Zoek bij je eigen persoonlijkheid en combinatie een instructrice, instructeur waar jij je goed bij voelt, en die jou het idee geeft dat ie in je gelooft en met je verder wil! (Ik heb ook ooit les gehad van GP-amazones en internationale juryleden! Nou niets voor mij hoor....weggegooid geld)
4. Stel voor je zelf een doel en een plan op om goed genoeg te worden om een B-proef te winnen
5. Kijk niet teveel naar anderen, maar vooral naar jezelf! Neem jezelf op op video en kijk deze na! Niet te lang, gewoon even evalueren en weer doorgaan! Stilstand is achteruitgang!
6. Ga heeeeel veeeeel op wedstrijd, zorg dat de mensen naar je kijken, maar kijk niet naar de andere mensen! Neem elke keer weer die oranje strik mee, zorg dus dat ze tegen je op kunnen kijken! (mooie uitspraak die ooit tegen mij is gezegd: Toen ik je op de startlijst zag staan, wist ik dat ik niet meer zou winnen) Dit opent deuren voor als je klaar bent om zelf een paard te gaan beleren!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:27

Maar hoe kun je nu een goede pony hebben, met een alleen staande moeder die net de eindjes aan elkaar weet te knopen, zoals het voorbeeld van Urielle

Laat staan om in de ponyleeftijd dan al geld te hebben voor wedstrijden en alles daar om heen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:32

Ik probeer het via een omweg
En voor jou staat Zanda er straks

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:35

Ik heb niks te klagen hoor, in tegendeel.
Ik vind Z top genoeg voor mij, dat was als kleine kind een droom en die heb ik al gehaald.
En internationaal, ligt al lang niet meer in mijn dromen.

Maar ik vond het zo makkelijk geschreven, zorg voor een goede pony
Hoe doe je dat als 12 jarige?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:37

Ach, wij kunnen ipv voor die jonge beesten ook kiezen voor een leerpaard dat wat ouder is. Ik hoop wel dat die ooit nog bij kan kopen of evt. leasen naast mijn jonge paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:39

Dat leerpaard, ook die 14 jarige zit er qua centjes voor mij nu echt niet aan.
En ja, verwaand aan een Z leerpaard heb ik niks, die staat hier al

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:39

runningkawa schreef:
Ik heb niks te klagen hoor, in tegendeel.
Ik vind Z top genoeg voor mij, dat was als kleine kind een droom en die heb ik al gehaald.
En internationaal, ligt al lang niet meer in mijn dromen.

Maar ik vond het zo makkelijk geschreven, zorg voor een goede pony
Hoe doe je dat als 12 jarige?

Owja ik snap dat ook wel, maar dit meer hoe ik het zou doen als ik niet het kapitaal had van de brenningmeijers maar gewoon modaal en mijn kind wilde graag paardrijden!

Want ik denk wel dat je er als kind mee op moet groeien en het dan meteen goed moet leren! Als ik er nu nog aan zou moeten beginnen, dan zou dat volgens mij ook niet uit halen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:44

Ik denk als mijn moeder een modaal inkomen had gehad, dat ze er alles op gezet had om mij een eigen pony te geven.
Omdat ze wist dat ik zo fanatiek was.
Maar helaas zijn er gezinnen genoeg, onder modaal.
Die het zonder vakanties, zonder andere enige luxe, net trekken om gewoon eten op de plank te hebben.
Maar ook die kinderen hebben wensen en dromen...

Maar dat is dus niet alleen met paardensport.
Mijn boer had ook graag fanatiek gemotor crosst.
Maar dat ging ook niet met een opgeknapte kreidler

Nogmaals, niet alleen in de paardensport zijn de kansen niet gelijk verdeeld, dat is gewoon in de hele wereld zo.
En eigenlijk eens chande waar wij het nu over hebben.
Andere mensen zouden wat rijk zijn, met de helft van ons eten...

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:51

Inderdaad Runninkawa, daarom zei ik ook: we zijn allemaal bevooroordeeld! En mijn doelen hebben misschien door de middelen ook hoger gelegen dan die van jou, en misschien heb ik ze ook eerder kunnen halen daardoor!
Daardoor is het nog niet oneerlijk! Zoals je zegt: jouw moeder zou er ook alles, en heeft er ook alles aan gedaan om jou te kunnen laten paardrijden! Ik denk dat dat voor ouders met heel veel geld niet anders is! Het doel is alleen anders......

Daarom is het ook niet fair om te zeggen dat het oneerlijk is dat zij meer geld hebben dan ik en dat ik daarom maar wat rond hobbelt! Dat is gewoon afbreuk aan je eigen motivatie en instelling, en zo haal je er nooit uit wat erin zit, en zul je waarschijnlijk nooit slagen en nooit een keer die overwinning op jezelf behalen!

Zo vind ik ook dat je nooit uit moet gaan van een ander, maar altijd van jezelf!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:01

wat noem je talent? Ik heb van nature weinig gevoel voor paard rijden maar met heel veel rijden en oefenen ontwikkel dat je dat wel. En daarvoor zul je dus zelf mogelijkheden moeten creëren.
Maar dat laatste gaat niet altijd samen. Overigens kom je er dan ook op dat het niet altijd eerlijk verdeeld is. Je kunt nog zo hard werken, als cassiere bij de C1000 verdien je minder dan als - ik noem maar wat - SAP consultant bij de Nuon. En niet iedereen heeft de capaciteiten om een zo goedbetaalde baan te vinden dat je minder kunt gaan werken en toch die trailer, 2 paarden etc hebt.

Eens

Eens
Eens
Eens
Eens
Eens
Eens
Eens

ik heb overigens een vergelijkbare weg gekozen als Jasmijn; ik heb nu een goedbetaalde baan, en ben daardoor in de gelegenheid om 2 paarden te rijden en uit te brengen, inclusief les in 3 disciplines (sgw, dressuur, springen). Daarnaast breng ik regelmatig een zaterdag bij mijn instructeur op stal door om daar allerlei paarden te rijden en zo hoop ik te zien hoe ver ik kom met crossen.

En ja, dat had ik graag gedaan toen ik 18 was en ook crosste, maar dat zat er destijds niet in, dus probeer ik het nu.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:13

het is maar hoe je tegen het woord oneerlijk aan kijkt denk ik.

In die zin snap ik coco wel
Aan de andere kant denk ik, heey, je hebt wel een pony, hoeveel meisjes zijn daar al niet "jaloers" op

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:15

het leven is niet eerlijk, niemand heeft 100 % hetzelfde als een ander.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:20

Dat geldt natuurlijk voor ons ook Kawa
Ik heb steun gehad van mensen die voor mij op zoek gingen naar een leuk jong paard voor weinig geld, van mensen waar ik mee mocht op de trailer en mensen die me geholpen met materialen etc. Mijn vriend heeft geen moment gezeurd toen ik 'in de paarden wilde' en 60 uur in de week ging werken op stallen tegen een habbekrats of toen ik tegen betaling bij mensen mijn nek ging breken op verpeste paarden. En nu kan ik dankzij mijn vriend opnieuw een paard houden en toen ik een leuke advertentie zag met een goedkoop jong paard wat me aansprak heeft hij geen moment gezeurd, we zijn in de auto gestapt, gaan kijken, en hebben hem gekocht. Daarmee mag ik in mijn handjes klappen. Er zijn veel mensen die jaloers op mij zijn. En ook op jou, getuige de hoeveelheid mensen die bij 'Welk Boktpaard zou jij willen hebben?' allemaal Kawa invullen
Maar een mens wil meer, en zonder die wens bereik je ook niks imo.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:22

Gezocht, goed fanatiek ruitertje voor beste pony's. een is een FEI springpony.

Mijn vriendin fokt New Foresters, bijzonder succesvol en kan geen 12 jarige vinden die bereid is ook met regen te rijden. Saskia heeft het vroeger met plezier gedaan maar als er hier in de omgeving een leuke ruiter is......

Het mes snijdt dus notabene van 2 kanten.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:24

Urielle schreef:

Alleen oppassen dat die wens niet de realiteit overstijgt en in afgunst verandert! Dat is er al genoeg in de paardenwereld

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:29

Klopt Urielle

Maar zouden ze Kawa nog willen als ze daarvoor 60 uur in de zware tuinbouw moetsen draaien en daarnaast nog 3/4 paarden per dag moesten rijden?
Wetende dat het lijf nu kapot is?

Ik had het er nu zelf niet eens meer voor over

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:32

o0anouska0o schreef:
fransheijs schreef:

Maar dat is toch gewoon doemdenken!! Ik ben toch ook meerdere malen zuid-nederlands kampioen geweest en nederlands kampioen...ik heb ook bij de junioren meegereden en bij de youngriders en ik heb ook internationaal gestart! maar mijn vader is ook gewoon bakker!

Dan vind ik het erg knap dat het jou is gelukt

Misschien is jouw vader Leen Bakker of anders eigenaar van een bakkerij-keten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:33

fransheijs schreef:
Urielle schreef:

Alleen oppassen dat die wens niet de realiteit overstijgt en in afgunst verandert! Dat is er al genoeg in de paardenwereld

Klopt

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 14:14

Leuk topic dit!
Ik heb niet alle 16 pagina's gelezen, dus ik hoop niet dat ik dubbele onzin neerzet!

Persoonlijk denk ik dat wij paardeneigenaren sowieso al verwend zijn, we kijken veel te veel naar wat andere hebben en wat anderen doen!
Ik ben van mening dat elke jonge meid als Coco, die nu al een eigen pony heeft en Z rijd, met de juiste instellingen en doorzettingsvermogen precies daar kan komen waar zij wil!
Ok een ander krijgt het misschien makkelijker voor elkaar, maar daar heb jij niks mee te maken! Jíj wilt naar de top, dus zal jíj ervoor moeten werken!!!

Tot een paar maanden geleden was ik er ook van overtuigd dat ik naar de top wilde...
Ik stopte met school en ging fulltime, intern bij Rien en Inge van der Schaft werken. Ik kreeg elke dag les, zowel met mijn eigen paard als soms met andere paarden die stukken verder waren. Ik leerde ontzettend veel en had het erg naar mn zin. Ik wilde zo graag hoog in de sport komen dat ik alles, maar dan ook alles daarvoor aan de kant wilde zetten!
Maar op een gegeven moment ging ik me afvragen of dit nou werkelijk wel was wat ik écht wilde. Ik zat 2,5 uur reizen bij mijn ouders en vrienden vandaan, ik werkte ontzettend veel (wat ik overigens niet erg vind, ik werk graag) en het enige waar ik nog voor leefde was die paarden. Ik had bijna geen sociaal leven meer joh!
Ik heb daar echt een ontzettend leuke tijd gehad en vond het ook echt ontzettend moeilijk om op een gegeven moment die knoop door te hakken en definitief een einde te maken aan deze meisjesdroom.
Maar nog steeds ben ik erg blij dat ik dat gedaan heb. Ik zit nu weer op school, wil straks psychologie gaan studeren, mijn paard loopt over twee maandjes lekker met een veulen door de wei te dartelen, ik heb een superlieve vriend en superlieve vriendinnen om me heen....al deze dingen zijn míj persoonlijk té veel waard om op te geven voor een paardendroom!

Máár ik ben ervan overtuigd dat als jij échtéchtécht wilt, dat je er ontzettend hard voor zal moeten knokken, maar dat jij er uiteindelijk wel komt!

Ga ook eens informeren bij Topruiters of jij in de vakantie of wanneer dan ook eens een paar weken zou mogen leren/werken bij hun op het bedrijf (vraag of je gewoon kan werken voor je lessen en slaapplaats). Op die manier ben ik toendertijd ook bij Rien van der Schaft gekomen! Ik zou eerst 2 weken naar Rien toegaan, maar na anderhalve week vroeg hij al aan mij of ik voor vast wilde blijven!
Dat soort dingen zijn ontzettend leuk en leerzaam. En op die manier heb je kans om er gewoon in te rollen! Niet geschoten is altijd mis!!
Sorry voor het lange verhaal, maar dat is mijn mening!