Het ware verhaal van de ranch... (Spanje)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:53

dat is wel een goed berichtje van HH dan,,..!
zijn er al meer foto's etc. terecht?

Anoniem

Re: Het ware verhaal van de ranch... (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:58

Ik herken wel het een en ander in dit verhaal alleen was dat op een andere ranch. Daarna wilde ik dolgraag naar de desbetreffende ranch waar jullie het nu over hebben.. godzijndank dat ik daar niet terrecht ben gekomen...naar een btje over en weer te hebben gemaild had ik al door dat ze mensen zou 'gebruiken voor haar rotte klusjes'.

Erna wat erg dat je je paard aan haar bent kwijtgeraakt zonder dat je het in eerste instantie wist... ik was zo een fan van hem!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:21

Dit heb ik net naar een side gestuurd waar deze mensen ook mogen adverteren. Het lijkt me het enige wapen dat we hier in holland hebben.

http://www.sitgestour.com/index.php?opt ... iew&id=195

This is a link to one of your advertisers. The owners are dutch and French. In Holland they have a doubtfull reputation.
There horses are in bad condition, minimum foot and a farrier never vistit the animals.
Above all they use slave laborors, young durch girls who are working around the clock with bad food and no pay. Even there travel costs are not payed. If they complain they are thrown out on the street, no money, no help at all.
This is just a warning, we can't do more then make people realise that there are really not nice.

Friendly regards,
Corrie xxxxxx

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:01

Die laatste link, ik heb een van die werknemers ontmoed, dat was aan het begin van mijn verblijf. Ik was de enige op de ranch en ze hadden een afspraak (2 dagen voor die vrouw kwam, dat is echt spaans ) behalve ik was er dus niemand aanwezig en ik heb alle papieren in ontvangst genomen en doorgegeven.
Had ik eigenlijk niet moeten doen he , maarja, toen wist ik ook nog van niks.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:14

Hoe komen mensen eigenlijk aan dat vakantieadres?

En dan nog iets, er zijn geheid vaker paardenvakantieadressen die ook wel eens op deze manier mensen zoeken. Sommigen zoals genoemd in deze topic, maar je zult er ook wel goede mensen bij hebben. Ik zie in Bit wel eens zulke advertenties staan dat er personeel in buitenland gezocht wordt.

Ik vind dat mensen gewaarschuwd moeten worden. Misschien is het heel interessant voor Bit om eens een onderwerp hier aan te wijden. Misschien eens contact opnemen met dat blad? Vervolgens kunnen zij waarschuwen en adviseren met welke instantie je contact op kunt nemen en welke adressen voor eerlijke en nette behandelingen garant staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:24

Ik denk dat trailfinders wel een goede organisatie is, die hebben ook dit soort vakanties in hun programma.

Programma's als Kieskeurig en Opgelicht kunnen veel mensen bereiken en heeft een grote kijkdichtheid.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:35

Ik heb een email gestuurd aan de redactie van Bit met het voorstel/idee om een onderwerp te wijden aan dit soort situaties.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:12

Desiree schreef:
Ik heb een email gestuurd aan de redactie van Bit met het voorstel/idee om een onderwerp te wijden aan dit soort situaties.

dat kan best een intressant onderwerp zijn,hoeveel meiden enken niet leuk ee nbaantje te vinden zo,en dan enorm uitgebuit worden!

inkepink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:27

als ik alles zo door lees zou dit ook wel eens een goed item kunnen zijn in tv programma's zoals hart van nederland en dergelijke want zo'n mens moet echt gestopt worden voor er een keer ergere dingen dan alleen een grote teleurstelling gebeuren

Erna208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:41

Ondertussen heb ik een aantal pb's mogen ontvangen van mensen die bij VK op de ranch hebben gewerkt.

Met stijgende en grote verbazing heb ik moeten lezen dat geen van hen een arbeidscontract heeft afgesloten, dat er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over reiskostenvergoeding, werkzaamheden, verzekeringen, eten/drinken inbegrepen, werktijden, etc. en als die afspraken er wel liggen, is het in de trant van: "tegen kost en inwoning en het rijden op de paarden en als het goed gaat wat zakgeld".

Op het moment dat er schriftelijke afspraken zijn als bijv. "tegen kost en inwoning en het rijden op de paarden en als het goed gaat wat zakgeld" dan heb je geen poot om op te staan hier in Nederland als je achteraf wil klagen dat het je zoveel gekost heeft.

Dat wist je dan vantevoren of je had daar rekening mee moeten houden en in Nederland van tevoren moeten navragen wat dit geintje je gaat kosten.

Jullie laten je verdorie uitbuiten.
Je moet zelf de reis bekostigen heen en terug.
VK stelt voor dat je per vliegtuig reist, dat niet goedkoop is. Je kunt ook per trein (niet goedkoop) of bus (goedkoper, maar lange reis) reizen, je moet zelf voor de benodigde verzekeringen zorgen, bepaalde verzekeringen moet je afsluiten omdat je anders niet verzekerd bent, taxi-vergoedingen want slechte aansluitingen vliegtuig/trein en VK woont ergens in de rimboe, dus je hoeft niet te verwachten dat iedereen weet waar ze woont.

Jullie spreken de taal niet. Geen van allen spreekt Spaans.
Wellicht spreekt een aantal van jullie Engels of Duits, maar de doorsnee Spanjaard spreekt alleen Spaans. VK woont in Catalonië en de voorkeurstaal is daar Catalaans.

Jullie weten niet wat er gaat gebeuren, etc. etc.

Wat mij nog het meeste stoort, is dat er geen arbeidscontract wordt afgesloten. Er moet bij jullie een alarmbel gaan rinkelen op het moment dat iemand weigert om een arbeidscontract af te sluiten. Dan is het foute boel en hoe graag je zoiets ook wilt, wegwezen want het levert alleen maar heel veel ellende op.

VK profiteert aan alle kanten van jullie en jullie laten dat gewoon toe.
Want de reden dat jullie naar Spanje willen, is dat jullie dit werk gewoon hardstikke leuk 'lijkt' en daardoor denken jullie niet meer zakelijk na over alle consequenties die dit met zich meebrengt.

De toekomstige generatie vakantiewerkers op een Spaanse of waar dan ook ranch adviseer ik zeer dringend om eerst met ouders en vrienden erover te hebben wat het allemaal gaat kosten en of wat je ervan verwacht het ook allemaal waard is. Denk erom dat je goede afspraken maakt over werktijden, vergoedingen, eten/drinken inbegrepen, werkzaamheden, verzekeringen, etc. en dat je dit allemaal op papier laat zetten in een voor jou begrijpelijke taal en als je die taal niet spreekt, laat dan het contract eerst lezen door iemand die er verstand van heeft en teken daarna pas.

Dit is een welgemeend advies !!
Als je van je zelf weet wat je allemaal kan en wat je wilt, sta je een stuk zelfverzekerder in het leven en laat je je geen oor aannaaien door alle VK's in de wereld en je laat je zeker niet uitbuiten.
Het spreken en vooral beheersen van de taal van het land waar jij vakantiewerk gaat doen, maakt dat je veel sterker in je schoenen staat. Je verstaat de mensen, je kunt ze vragen om hulp, je kunt lezen wat er op een bord staat bij de bushalte of treinstation, etc. etc.
Daarmee maak je jezelf onafhankelijk en zeer zelfstandig !!

VK kan iedereen uitbuiten omdat iedereen dit toelaat.
Als er in 1x geen supergoedkope vakantiekrachten meer zijn dan wordt het runnen van de ranch een stuk duurder voor haar en haar partner.
Ze zijn echt alleen uit op het verdienen van en besparen van zoveel mogelijk geld. Goedkoop inkopen en duur (door)verkopen van pony's en paarden.
Niet voor niks krijgen jullie eten van de Lidl en als er geen eten meer in huis is, mogen jullie het zelf bekostigen. Dit is toch van de zotte !!!!

En dat ook de ouders beter nadenken wat hun dochter (of zoon) wil gaan doen met vakantiewerk in het buitenland. Dit is gewoon moderne slavernij en alleen door jezelf harder op te stellen en NEE te zeggen, kun je alle VK's in de wereld stoppen. Want deze VK zit dan toevallig in Spanje, maar ik heb ook van een andere vakantieranch in Frankrijk niet veel goeds gehoord.

Meiden die ondanks dit betoog vinden dat ze recht hebben op een schadevergoeding adviseer ik zelf naar de dichtsbijzijnde advocaat (sociale advocatuur, rechtswinkel) te stappen en hun vraag zelf voor te leggen. Wellicht is er meer mogelijk omdat elk geval diverse redenen zou kunnen geven tot procederen.

Want iedereen is illegaal in Spanje aan het werk geweest.
Wellicht kan de Spaanse ambassade hier iets mee (laat de advocaat dit navragen).
Misschien speelt jullie leeftijd daarbij een rol.
Want wie is hier boven de 18 en wie onder de 18, dus meerderjarig of minderjarig ?
Zonder arbeidscontract, zonder zekerheid, geen sociale lasten afgedragen door VK aan de staat, etc.
Dus wellicht is hier e.e.a. mogelijk.
Mensen die wat willen, moeten er zelf achterheen gaan.
Ik kan evt. wel bundelen, maar jullie wonen kriskras door het land en met zijn allen 1 advocaat is dan wellicht niet handig.

Jullie worden gelokt met allemaal mooie praatjes, maar ondertussen moeten jullie keihard werken onder de meest beroerde omstandigheden. Dus als je wat wilt, neem dan ZELF het heft in handen en maak er werk van.

Handiger lijkt mij dan een programma als 'Opgelicht, Radar of Kassa' zoals al meermaals in dit topic is geopperd (niet door mij, door anderen). En hoe meer mensen de redactie van 'Hart van Nederland' aanschrijven met dit verhaal of hen bellen, des te meer kans hebben we dat 'Hart van Nederland' ook daadwerkelijk aandacht aan dit probleem wil/zal schenken. Ikzelf heb aan het begin van de week de redactie van 'Hart van Nederland' al aangeschreven. Ik heb de indruk dat er meer mensen ditzelfde moeten doen, want eentje maakt geen indruk op de redactie.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:07

ik moet Erna208 gelijk geven, als er niet van die dingen op papier hebt, kan je niet procederen wegens vb. dwangarbeid, want dat was het dan duidelijk niet. Iedereen had inderdaad een contract moeten laten opstellen door een bevoegd persoon (zelf opstaan is NIET GELDIG, denk daaraan) en concrete afspraken moeten maken.
Maar daar zijn we nu niks mee, alleen hopen dat volgende mensen zich niet in de maling laten nemen door VK of gelijksoortigen.
Ook moeten er hardere foto's zijn dan die die geplaatst zijn op het forum, anders sta je gewoon nergens.
Maar meisjes: zet de stap naar een advocaat, doe het! Denk niet: iemand anders zal dat wel doen. Durf het, laat je kennen, laat zien dat je op je tanden kan bijten. Ga ervoor!
Ook die programma's aanschrijven is een super idee! DOEN!!! Ik kan hier niet mee helpen, ik woon in België en bij ons zendt men nooit dit soort programma's uit. Er is er wel 1, maar dat behandeld geen internationale zaken. Maar jullie: maak er iets van, steek er tijd en energie in, voor de gezondheid van zoveel paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:18

Stel dat je een civiele zaak aangaat met die mensen, moet je weten wat je doet.

Samen sta je sterk, je staat voor een rechter en je moet de waarheid vertellen want je staat onder ede en meineed is stafbaar en niet mals.

Werken zonder eten, zonder voldoende rustpauzes en fatsoenlijke slaapplaats is volgens mij niet toegestaan. Zal zo iets niet onder mensenrechten vallen? Het ontvangen van geen salaris is moeilijker, daar moet een overeenkomst over zijn, maar emails zouden wel wat kunnen uitmaken. Als er daarin beloftes worden gedaan, heb je wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:21

Laten we niet vergeten dat de meest uitgekookte persoon toch wel die Franzoos is, lekker op de achtergrond, maar zijn verhaaltjes op internet liegen niet om zijn geslepen tong en uitgekookte manier van praten.

VK deugt ook voor geen meter, samen een leuk duo.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 08:51

Hoe lang denk je dat zo'n civiele zaak gaat duren? Hoeveel schat je dat het kost? Hoe wil je e.e.a. gaan BEWIJZEN?

Ik opteer toch voor mijn eigen manier, kost niets en het raakt ze op hun eigen terrein, het internet. Nance1 heeft al diverse websitebeheerders aangeschreven, nu nog iemand die uit gaat zoeken waar ze allemaal internationaal adverteren. Liefst iemand die er zelf geweest is of contacten heeft in de reiswereld van ranches en trail adventures. En een mooi ( standaard) waarschuwings bericht maken evt. met foto's van b.v. die jaarlingen en het onderkomen van het personeel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:16

Nogmaals: Wie neemt er contact op met de scholen die buitenlandse stages hebben? (HAS, OAC, ROC?) Lijkt me voor deze scholen erg handig als ze iets van deze dame af weten. Damn kunnen ze hun studenten behoeden voor dit 'leuke adres'

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:21

Het gekke is dat meiden die via school zo terecht komen, WEL zullen klagen! Waar ze zich voor schamen bij hun ouders of vrienden durven ze wel aan de dekaan te vertellen. En lekker grof ook.

VK zal geen interesse hebben in stageplaatsen via scholen, die worden nl WEL gecontroleerd.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:36

Ik werk bij een ROC, zal ze daar toch even inlichten.
Je weet namelijk nooit of er toch iemand enthousiast zelf een plekje heeft gezocht.
Natuurlijk is de kans dat ze dan gaan klagen groter, maar voorkomen is beter dan genezen toch?

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:11

Coydog: zou je dan meteen eens willen vragen of er misschien een "zwarte lijst" is voor onbetrouwbare of problematische adressen?

Alvast bedankt!

Erna208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:00

amondi schreef:
Hoe lang denk je dat zo'n civiele zaak gaat duren? Hoeveel schat je dat het kost? Hoe wil je e.e.a. gaan BEWIJZEN?

Mensen die een rechtszaak willen aanspannen tegen VK e.d. kunnen zich gewoon melden bij een advocaat.
Als je als meerderjarige geen inkomsten hebt, want werkloos, dan moet je een kleine eigen bijdrage betalen (afhankelijk van je inkomen) en de rest wordt door de staat betaald. Hoe het is als je minderjarig bent, weet ik niet. Dan zal waarschijnlijk het inkomen van je ouders doorslaggevend zijn. Ik heb het overigens over een strafzaak, niet over een civiele zaak. De advocaat kan je daar beter in adviseren en die kan je ook vertellen wat het allemaal gaat kosten.

Hoe lang het gaat duren, weet nooit iemand.
Het kan een jaartje zijn en als er veel gerekt wordt door in hoger beroep te gaan dan kan het wel wat langer dan 1 jaar zijn.

Foto's zijn ook bewijzen.
Als je geen schriftelijke afspraken hebt gemaakt, wordt het wel moeilijk.
Doch navragen bij de Spaanse ambassade kan altijd.
Dat hoeft de advocaat niet te doen.
Volgens mij kun je zelf ook naar de Spaanse ambassade bellen en vragen wat je nu moet of kunt doen. Of zij je kunnen doorverwijzen naar iemand of een organisatie die je verder kan helpen.

Ik denk dat er veel meer mogelijk is dan een beetje achter die geraniums thuis te blijven zitten en wachten tot iemand eindelijk het voortouw neemt. Kom zelf in actie als je wat te melden hebt en wees assertief !

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:01

En topics op bokt openen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:42

Heb net ff alles gelezen, en jezus wat een verhaal!
Als er iets is wat ik kan doen, laat ff weten, want dit kan gewoon niet!
misschien inderdaad dat er een groepje mensen samen kan gaan en foto's maken en bewijs verzamelen? En dan bedoel ik MEERDERjarigen!
Raar dat iemand van mijn eigen leeftijd zo gebruik kan maken van de medemens, en paarden!
Ik zal hier in de omgeving ook mensen inlichten, en bij mijn oom informeren (hij is advovaat).
Ook op school even navragen (helicon, dierenverzorging).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:05

phfee wat een verhalen zeg, ik ben het er mee eens dat er stappen genomen moeten worden, maar dat zal denk ik wel iedereen individueel moeten doen. de rijdende rechter, lijkt me wel een idee.
Ik was een jaar geleden ook op vakantie in het buitenland op een ranch, waar een nederlands meisje werkte, ik noem liever geennamen en land, en zij werkte ook al twee maanden lang aan een stuk door zonder een vrije dag, ze at dan wel gewoon met ons mee ed..
ze was blij dat ze naar huis mocht, na het seizoen.Laat dit in ieder geval een waarschuwing zijn voor alle meiden die op zulke advertenties willen reageren.
Succes met alles!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:21

Juist om wat jij zegt Erna zou er een artikel in Bit aan gewijd moeten worden om mensen hierop te attenderen.

Erna208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:30

Desiree schreef:
Juist om wat jij zegt Erna zou er een artikel in Bit aan gewijd moeten worden om mensen hierop te attenderen.

Ik lees de Bit zelf niet; ben het helemaal met je eens.
Wil jij een mailtje sturen naar de redactie van Bit met deze vraag ?
Ik geloof dat er meer mensen zijn geweest die de redactie van Bit hebben benaderd, doch ik denk dat hoe meer mensen de redactie van Bit met dit probleem benaderen er des te meer aandacht aan wordt geschonken en dat resulteert dan hopelijk in een artikel over het werken op een vakantie ranch in het buitenland en met welke valkuilen je dan te maken kunt krijgen.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:51

Misschien is het handig als iemasnd een lijst maakt met wat er al aangeschreven is en wat niet?
Dan kan iedereen wat doen, in plaats van dat 20 personen met goede bedoelingen allemaal hetzelfde doen....

idee?