Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:18

Nick ik ga het kort houden, anders wordt het idd een welles nietus spelletje...
Als ik door mensen van PN wordt uitgemaakt voor mishandelaar van mn paard omdat ik haar ijzertjes heb onder geslagen om van het zogenaamde natuurlijk bekap probleem af te komen dan sta je imo niet echt open voor argumenten waarom ik dat gedaan heb (met bijbehorend verhaal zoals hierbven beschreven).
Ik ben absoluut niet tegen op blote voeten lopen, in tegendeel ze heeft nooit anders gedaan, maar ben ook niet tegen ijzers omdat ze soms een oplossing kunnen bieden.

Wat het natuurlijk houden betrfet: zoals ik al zei, iedereen moet doen wat hij zelf wil en de mogeljkheden die hem/haar geboden worden om het zo te doen.
Maar veroordeel niet iemand die die mogelijkheden niet heeft of om andere redenen zijn paard anders huisvest dan de PN-eden graag zouden zien. Als ik hoor hoe er over "andersdenkenden" wordt gesproken, sorry maar dan toon je geen respect. Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan weet je...

Mijn huidige hoefsmid werkt samen met een "natuurlijk bekappende" collega. Hij staat er zeker voor open en ziet het liefst alle paarden lekker op blote voeten, maar als je ijzertjes wil ook prima.
Levert prima werk af gelukkig ondanks zijn gewone manier van bekappen, paard loopt alweer 2 maanden lekker op blote pootjes over het beton te stampen.

Quote: Zou wel verklaren waarom Fernand van Geene daar niet adverteeerd.

Aha daar is de boosdoener, jullie waarsch wel bekend....

groetjes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 11:56

Botervlieg schreef:
Als de geadresseerde je pb leest, verdwijnt het vanzelf uit he outbox.

Wil je een 'echte' mail sturen, dan doe je dat via de mailknop in het
profiel van iemand (als ie die heeft).

Dank je. Gedaan en zie het resultaat ... ik heb zelfs een foto van Isabella bij mijn naam staan Haha!

Groeten,
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:01

gouda schreef:
Ik heb ook een bekapper via de site gevonden die daar reclame maakte. Dus de bekappers die op de site adverteren bekappen allen via de methode die de site volgt?

Adverteren er dan inmiddels bekappers op die site?

En als dat zo is, ja dan werken ze alleen volgens methode Frans, is mij ooit verteld toen ik er over begon omdat ik ook een hoefsmid cq natuurlijk bekapper had die niet "deugde" volgens PN.
Kan zijn, maar hij heeft mijn paardje wel goed op de voetjes gezet, mij uitgelegd hoe ik het kan bijhouden.

Hij is van alle markten thuis, normale opleiding gehad, toen zich verdiept in natuurlijk bekappen in Amerika, strasser in Duitsland, maar ook in hoefbeslag volgens methode natural balance en sinds bijna een jaar ook hoefschoenen aanmeter van Smit. In mijn ogen een vakman eigenlijk, juist omdat hij zo veel weet en van zoveel markten "thuis" is kan hij altijd wel een passende oplossing vinden.

Maar omdat hij dus wel beslaat als hij dit nodig acht is dit volgens sommige PN-ers geen goede hoefsmid. Ach ja volgens deze PN-er (ikke dus) is hij dat wel. Dus graag ook niet alle PN-ers over 1 kam scheren hoor (hahaha).

Groeten,
Ingrid

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:22

Er staan 2 advertenties van natuurlijk bekappers op de site. Ik heb er pas voor het eerst een langs gehad. Hij komt volgende maand weer en gaat dan waarschijnlijk ook smitjes aanmeten. Ik zou inderdaad ook gewoon op mijn gevoel afgaan. Als jou smid/bekapper goed werk leverd en je paard loopt goed dan is het ok toch.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:34

Vippie schreef:
Quote: Zou wel verklaren waarom Fernand van Geene daar niet adverteeerd.

Aha daar is de boosdoener, jullie waarsch wel bekend....

groetjes!

Vippie, even rustig aan!

Fernand heeft goede resultaten bereikt bij mij. Inmiddels heb ik nieuwe inzichten verworven en die pas ik toe. Fernand komt alleen om te kijken of ik het goed doe.

Ik reageer alleen op het feit dat hij gedeeltelijk Strassert en op de PN site dus alleen maar natuurlijk bekappers mogen adverteren....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:21

gouda schreef:
Ik heb ook een bekapper via de site gevonden die daar reclame maakte. Dus de bekappers die op de site adverteren bekappen allen via de methode die de site volgt?

De bekappers op de site houden zich OOK bezig met natuurlijk bekappen.
Ik ken geen van deze mensen, heb ook geen ervaring met hun manier van bekappen en kan dus ook niet zeggen of ze wel of niet goed zijn.
Ik weet dus ook niet op welke manier ze bekappen.
De Strasser methode is ook een natuurlijke manier van bekappen maar niet mijn methode om het maar even zo te zeggen.
Ik vind die manier te ingrijpend en zal dit zelf dus nooit zo doen.

Het feit dat ze op de site hun link zetten zegt misschien wat over hun manier en het resultaat daar van bij de eigenaar van de site.
Ik zou hem dus een mailtje sturen met je vraag.

Gr. Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:20

NickAltena schreef:
Nou....dat moet ik nakijken hoor maar is mij niet bekend....
Wel volgt al snel de redenatie dat men de hele baal hooi weggooid omdat men het niet vertouwd...
Met kuil voer kan ik me er wat bij voorstelllen omdat dit over het algemeen vochtiger is dan hooi...maar iets dat droog is geeft toch niet af??tenzij het poeder wordt natuurlijk...

Ik ga het voorleggen aan de blommenman bij ons....

Gr. Nick Altena

Nou zoals beloofd,

Ik heb de vraag op het forum gesteld en de meningen zijn dus divers.
Tja dat schiet niet op natuurlijk.
Ik zou zelf bij het vinden van een stengel de baal met hooi wel in de fik steken. Zo das wel duidelijk.
Het waarom? Niet om het afgeven van de giftige stoffen maar om een andere reden.
Zoals op het forum ook al gezegd is.. een plantje staat daar meestal niet in zijn uppie helemaal alleen te wezen en dat betekend dat er dan dus wel eens wat meer van in zouden kunnen zitten. De fik er in en degene waar je het spul vandaan hebt ook waarschuwen dus.

Onze planten deskundige zegt echter dat het afhangt van het drogen.
Bij goed zongedroogd hooi zou de verspreiding dus niet of minimaal zijn.
Bij kuil hooi , dat vele male vochtiger is is er dus wel een verspreidings risico van de giftige stof !

Nou, met dit in mijn achterhoofd zou ik dus wel de baal verbranden waar hij in zit maar niet alle 160 pakken hooi.
Ik zou ze wel voor het geven controleren en mocht er ergens weer een stengel in zitten ook die baal dus weer verbranden.
Bij kuilvoer zou ik dus ook de directe omgeving van de gevonden plant verwijderen.

Eigenlijk wat ik al verwachte en al zei dus.

Gr. Nick Altena

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:25

Nick, even nieuwsgierig: Wat vindt jij nou vriendelijker: Een paard geschoren in dekenmodel, dun dekentjer erop, vroeg in het seizoen geschoren, dus nu alweer wat vacht op de hals, wat plezier heeft in het werken, vrolijk is en haar warmte kwijt kan, of een paard met een wintervacht die gemaakt is voor de Alpen en niet voor ons kikkerlandje, dat duidelijk last heeft van die vacht, haar warmte niet kwijt kan en waar je bijna geweld toe moet passen om er een drafje uit te krijgen, alleen maar omdat scheren niet-natuurlijk is?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:25

Miran schreef:
Nick, even nieuwsgierig: Wat vindt jij nou vriendelijker: Een paard geschoren in dekenmodel, dun dekentjer erop, vroeg in het seizoen geschoren, dus nu alweer wat vacht op de hals, wat plezier heeft in het werken, vrolijk is en haar warmte kwijt kan, of een paard met een wintervacht die gemaakt is voor de Alpen en niet voor ons kikkerlandje, dat duidelijk last heeft van die vacht, haar warmte niet kwijt kan en waar je bijna geweld toe moet passen om er een drafje uit te krijgen, alleen maar omdat scheren niet-natuurlijk is?

Haha! Ik blijf de humor er maar van inzien...

Ik zou niet kiezen voor een paard met dit soort vacht ?
Hek het probleem ook niet.
Daarnaast vraag ik me af of het paard zijn vacht voor de Nederlandse winter niet op maat gaat maken na verloop van tijd.
Net als een paard tot eind december zijn vacht nog dikker kan maken omdat het lichaam daarop reageerd als het eens gaat winteren zoals we dat hier normaal niet gewend zijn?

Mocht ik toch zo´n paard hebben dan zou ik er niet op rijden in de periode dat ze er echt last van heeft. Andere spelletjes zou ik dan dus ook sterk inkorten in tijd.

Gr. Nick Altena

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:16

Die periode is van begin september tot april ofzo. Ik geloof niet dat ik haar daar een plezier mee doe, ik kan geen weidegang bieden in de winter, en alleen in de paddock staan wordt ze heel sjacho van.
Ze is sinds ze een half jaar is in Nederland, nu 14 jaar, en die vacht wordt echt mega.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:20

Kun je de hoeveelheid of intensiteit van het rijden niet aanpassen dan? En lekker lang en uitgebreid uitstappen zodat ze rustig weer op temperatuur kan komen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 17:13

NickAltena schreef:
Mocht ik toch zo´n paard hebben dan zou ik er niet op rijden in de periode dat ze er echt last van heeft. Andere spelletjes zou ik dan dus ook sterk inkorten in tijd.

Maar we hebben ze toch om op te rijden? Ik vind aan de ene kant ook wel dat we zo dicht mogelijk bij de natuurlijke situatie moeten blijven - maar ik vind daarnaast 2 andere dingen van belang: allereerst paardenwelzijn en ten tweede het gebruik.

Over paardenwelzijn kun je een heleboel zeggen, maar de meeste mensen zijn het er toch wel over eens dat een paard zich het beste voelt als ie veiligheid, voer, gezelschap, beweging en beschutting heeft (ben ik er dan, ik geloof het wel). Daar probeer ik dus voor te zorgen. Of ik dan altijd zo dicht mogelijk bij de natuurlijke situatie blijf? Nee, niet altijd.

En dan het gebruik: voor mij en voor heel veel anderen (voor jou ook) is een paard een gebruiksdier. Daar zijn nu eenmaal bepaalde konsekwenties aan verbonden, afhankelijk ook van de tak van sport die je bedrijft. Ik doe van alles wat, maar ik werk ze in ieder geval zomer en winter door. Dat is mijn lol en ik geloof er nog steeds in dat zij 't (meestal) ook leuk vinden. De paarden waar dagelijks op wordt gereden staan onder een dek, zodat ze het werk makkelijk aan kunnen (als ze zo dik in het haar zitten kunnen ze hun warmte soms niet kwijt) en ja, ik vind het ook mooier. Als ik op een dressuurwedstrijd kom wil ik met een mooi glimmend paard aan komen zetten en niet met zo'n haarbol. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat de paarden het erg vinden, dus waarom zou ik het niet doen?

Ik heb niks tegen het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, maar denk dat er meer manieren zijn om goed voor je paard te zorgen.
Toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:11

Kendra, prima verwoord!

Misschien dat paarden nog 1 ander ding nodig hebben (en zeker voor jonge paarden!): actie / spanning / uitdaging. Iets waar het paard mee geprikkeld wordt. Meestal krijgt ie dat vanzelf als er voor beweging en gezelschap gezorgd is trouwens.

Maar verder ben ik het helemaal eens met je verhaal.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:41

Citaat:
Daarnaast vraag ik me af of het paard zijn vacht voor de Nederlandse winter niet op maat gaat maken na verloop van tijd.

na al die blz. meegelezen te hebben, ga ik me er toch mee bemoeien.

Ik heb dus zo'n haarbal die gemaakt is om in de Alpen rond te lopen.

Alleen, aldaar lopen ze in de zomer op de alm en staan ze in de winter op stal,veelal in de groep bij de koeien. Zodra de 1e sneeuw valt, komen de paarden naar beneden.

Vorig jaar was zijn eerste winter in Nederland en hij had een totaal foute vacht: regende nat tot onder z'n buik, moest staan rillen om op temperatuur te komen, de boer vond dat zielig, zette hem binnen, daar ging ie zweten omdat ie veel teveel vacht had.

Dit jaar echter is ie helemaal ingeburgerd in het Nederlandse klimaat en heeft ie een perfecte vacht aangemaakt.
Hij stond b.v. vandaag de hele dag in de regen (zonder deken) en was aan de onderkant krukdroog en voelde gewoon warm aan. Hij stond er ook niet geirriteerd bij, zoals een paar andere paarden die voor het hek stonden te hinniken onder hun drijfnatte dekens.

Als ik zo af en toe ga rijden, is ie nat ja, maar wel goed op adem.
Dan zet ik hem ook gewoon buiten, zonder deken. (krig wel veel commentaar van iedereen hoor)
in Oostenrijk gaan ze bezweet terug de sneeuw in, dat is helemaal schokkend!

Ik heb wel besloten dat ik na dit paard, dat mij hopelijk nog vele jaren gezelschap houdt, nooit meer een ander paard neem, omdat ik vind dat ik een paard in Nederland geen paardwaardig bestaan kan bieden.

overigens ben ik ook zo iemand die een natuurlijk bekapper heeft, zelf gaat leren vijlen en om het paard de overgansperiode door te helpen hoefschoenen heeft aangeschaft. Verder ga ik niet, want met een zware koudbloed bitloos door het verkeer ga ik niet Lachen

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 19:30

hoort dit niet op vmr?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:55

Kendra schreef:
Maar we hebben ze toch om op te rijden?

En dan het gebruik: voor mij en voor heel veel anderen (voor jou ook) is een paard een gebruiksdier. Daar zijn nu eenmaal bepaalde konsekwenties aan verbonden, afhankelijk ook van de tak van sport die je bedrijft. Ik doe van alles wat, maar ik werk ze in ieder geval zomer en winter door. Dat is mijn lol en ik geloof er nog steeds in dat zij 't (meestal) ook leuk vinden. De paarden waar dagelijks op wordt gereden staan onder een dek, zodat ze het werk makkelijk aan kunnen (als ze zo dik in het haar zitten kunnen ze hun warmte soms niet kwijt) en ja, ik vind het ook mooier. Als ik op een dressuurwedstrijd kom wil ik met een mooi glimmend paard aan komen zetten en niet met zo'n haarbol. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat de paarden het erg vinden, dus waarom zou ik het niet doen?

Ik heb niks tegen het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, maar denk dat er meer manieren zijn om goed voor je paard te zorgen.
Toch?

Mwah...ieder denkt zoals hij/zij wil natuurlijk.
Ik ben wat dat aan gaat vrij gemakkelijk in mijn denken.
Het eerste wat nu in mijn gedachte opkomt is hoe beslis je wat voor een soort paard je koopt ?
Snap je mijn vraag?
Het klinkt een beetje cru misschien zo maar zou dit bijv. nou niet de reden zijn waarom ankie niet op een paard uit oosterijk dresuurwedstrijden gaat rijden??
IK koop dus geen paard voor het uiterlijk maar op karakter.
Als ik nou vante voren al weet dat ik naar dresuur wedstrijden wil en heel intensief ga rijden dagelijks dan zou ik daar bij de keuze van het soort paard dus wel zeker aan denken...
Maar ja, ik ben een man en snap dus waarschijnlijk weinig van vrouwen?
Hebben jullie daar niet aan gedacht?

Gr. Nick Altena

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:16

Citaat:
Hebben jullie daar niet aan gedacht?

ja hoor, ik heb eerst 4 jaar met Norikers gewerkt en er daarna zelf eentje aangeschaft *LOL*

Citaat:
hoort dit niet op vmr?

na 16 pagina's zal het eerder in de huiskamer verdwijnen, vrees ik

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:53

NickAltena schreef:
Het eerste wat nu in mijn gedachte opkomt is hoe beslis je wat voor een soort paard je koopt ?
Snap je mijn vraag?
Het klinkt een beetje cru misschien zo maar zou dit bijv. nou niet de reden zijn waarom ankie niet op een paard uit oosterijk dresuurwedstrijden gaat rijden??
Als ik nou vante voren al weet dat ik naar dresuur wedstrijden wil en heel intensief ga rijden dagelijks dan zou ik daar bij de keuze van het soort paard dus wel zeker aan denken...

Ik snap je en heb al een paar keer overwogen om je te vragen: En wat vind je dan van Anky? Maar dan vooral omdat zij haar paarden (in jouw ogen) behoorlijk 'onnatuurlijk' houdt en Salinero nu toch unaniem is verkozen tot 'happy athlete'.
Maar jij vindt dus ook dat er een vrij directe relatie is tussen gebruiksdoel en wijze van houden? Het gaat mij dan trouwens echt niet alleen om het uiterlijk, ook ik wil m'n paarden vooral vrolijk en gezond houden. Onze fokmerries staan ook niet met een dek op (maar wel 's nachts op stal).
En ook als je met zo'n Oostenrijker in de sport wilt, zul je waarschijnlijk hier en daar wat aanpassen. Leuk voorbeeld vind ik altijd de shetten van Aart v.d. Kamp, die lijken zelfs niet meer eens op onze weideshetten.
Vraag blijft natuurlijk wel of de behoeften van een dressuurpaard anders zijn dan die van een weideshet en of die de immense verschillen in wijze van houden rechtvaardigen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:08

Kendra schreef:
en Salinero nu toch unaniem is verkozen tot 'happy athlete'.

Unaniem?? Verward

PN-ers ook mee mogen stemmen? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 23:31

[quote="

Gr. Nick Altena[/quote]
Mijn paard heeft mischien niet zo veel vacht ,maar wel veel karakter. Bloos!
Voel me nu wel een beetje beledigd hoor.
We hebben van alles geprobeerd maar er komt geen dikke vacht op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:29

NickAltena: juist als je een paard op karakter koopt loop je toch het risico dat ie lichamelijk niet perfect is aangepast voor het leven in Nederlandse weiden, of voor het doel wat je in gedachten had?
Bedoel je niet dat jij juist let op uiterlijke (lichamelijke) kenmerken zoals ras, vacht en bouw etc, ipv karakter?

Daarbij lijkt het me voor alle dieren erg moeilijk om een compromis te vinden tussen de nattige doordringende kou van winters hier, en hard werken in beschutte binnenbakken (die welliswaar nog erg koud kunnen zijn maar er is toch best nog een flink verschil met buiten, zeker als er meerdere paarden een poos aan het werk zijn.)

En dat verschil is trouwens iets wat in de natuur niet eens veel voorkomt. (Het veel aangehaalde voorbeeld dat dieren moeten kunnen vluchten is maar beperkt waar: in de meeste gebieden waar het echt koud is, komen maar weinig grote jagers voor, geen tijgers, en maar zelden wolven. De winter is al vijand genoeg.
Verder is er natuurlijk een verschil tussen heel af en toe een fikse sprint, of elke dag of vaker een uurtje flink werken. )

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 01:55

silvana schreef:
[quote="

Gr. Nick Altena
[/quote]
Mijn paard heeft mischien niet zo veel vacht ,maar wel veel karakter. Bloos!
Voel me nu wel een beetje beledigd hoor.
We hebben van alles geprobeerd maar er komt geen dikke vacht op.

Owkee...beetje dom uitgedrukt misschien...

Als ik zelf weet dat ik aan dressuur wedstrijden mee wil gaan doen koop ik dus geen paard daarvoor die een hele dikke vacht heeft...
Ik weet dan van te voren dat ik een giganties probleem heb/krijg met zijn vacht dus dat valt voor mij al af.
Wat dat aan gaat zou ik dus ook een paard op zijn uiterlijk beoordelen bij een koop maar zeker ook op het gebruik en karakter.

Als ik dus toch zo´n dikke wollejas paard zou hebben zou ik het zeker niet gebruiken om dressuur of andere soorten werk mee te verichten in tijden waarvan ik weet dat het vanwegen zijn vacht niet kan.

Hoop dat het zo duidelijker is wat en hoe ik denk..is niet persoonlijk bedoeld naar iemand maar zo denk ik er gewoon over..

Gr. Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 02:10

Kendra schreef:
Ik snap je en heb al een paar keer overwogen om je te vragen: En wat vind je dan van Anky? Maar dan vooral omdat zij haar paarden (in jouw ogen) behoorlijk 'onnatuurlijk' houdt en Salinero nu toch unaniem is verkozen tot 'happy athlete'.

Haha! IK heb niet mee mogen stemmen....anders was het dus niet unaniem geweest Tong uitsteken

Ik denk dat het wel duidelijk is hoe ik over Anky denk.
Nou ja niet alleen over haar natuurlijk maar over haar manier van paarden houden.
Al geef je ze een stal met goude knoppen en bloemetjes behang...ik blijf er tegen.
Over de manier van rijden zullen we het maar niet hebben.Zeker niet over de gevolgen daarvan Knipoog

Gr. Nick Altena

Ciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 02:12

en het kan ook anders hoor, in engeland is topdressuur ruiter die haar paarden natuurlijk houdt, buiten, zonder deken, met wollige vacht

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 03:35

Die is al eerder genoemd, maar nog niet bij naam.
Zou toch leuk zijn als daar ergens info over te vinden is.

Traint bijv. misschien in een overdekte buitenbak, of laat paarden na
het werk een poosje (semi-natuurlijk) met zweetdeken staan?