De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 23:47

Ja, ìets jonger wel. Er was er maar één van over de 40 geloof ik. Je kan dan nog wel zo jong van hart of geest zijn, als ze kinderen willen houdt het voor mij op. En ook van dat hele kerkse houd ik niet. Maar ik denk dat deze boeren echt wel aan de vrouw komen als ik ze zo zag.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:46

Soxje schreef:
Nu ga ik naar het datingprogramma kijken van boeren die een vrouw zoeken....hopelijk zit er iets bij Lachen

Och gek! Ik geloof dat dat begin dit jaar (kan ook medio zijn) bij ons in België heeft gedraaid, super leuk programma! Haha! Boer jan met z'n Gwendoline waren hier mega populair. *LOL*

Ik moet tegenwoordig vaker uitmesten en bij strooien, komt doordat de pony's nu wat langer op stal blijven met het slecht weer van de afgelopen dagen ... al valt het nog wel mee, moet zo ongeveer iedere 2 weken een pak bij in de stal gooien.
En het stinkt nog steeds NIET!! *LOL*

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:25

In Engeland is het ook geweest.
Ik heb vanmiddag een half pak Rapsody erbij gegooid. Je ruikt helemaal niks Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:32

Hoi iedereen

Even over de vlas en rapsodie Knipoog

Je gebruikt van beide ongeveer 4 pakken als begin. en elke week een nieuw pak erbij. Na 3 tot 4 maanden alles eruit.

Dus kosten zijn ongeveer 4 maal 6 euro = 24 euro voor "begin stal" + 3 maanden lang ( 12 ) maal 1 pak (6 euro ) 72 euro.
Dus voor 3 maanden kost het je 96 euro

Klopt dit ongeveer ?

En nog een vraagje, hoe zit het dan met schimmel en bacterievorming ??
En nemen zowel vlas als Rapsodie goed urine op ? En hoe zit het met het stof ?

EN wat gebeurd er als de paarden ervan eten ? Bij Aubiose staat het bekend dat als ze dat eten het helemaal mis kan gaan. En bij vlas en Rapsodie ?

Groetjes,

Maris

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:54

Rapsodie eten kan helemaal geen kwaad, maar ze doen het meestal niet, hooguit een paar hapjes. Ik heb nog geen schimmels gezien, bacterievorming zou ik niet weten Lachen.
Rapsodie neemt enorm veel urine op. Al je een pak open maakt, komt er echt geen stof vrij, dat verbaasde me echt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:06

promptertje schreef:
Rapsodie eten kan helemaal geen kwaad, maar ze doen het meestal niet, hooguit een paar hapjes. Ik heb nog geen schimmels gezien, bacterievorming zou ik niet weten Lachen.
Rapsodie neemt enorm veel urine op. Al je een pak open maakt, komt er echt geen stof vrij, dat verbaasde me echt.

Ik heb wel al schimmelvorming gehad in de onderste lagen. Dat kwam ik tegen toen ik de echt natte plekken tegenkwam. De bovenste lagen hebben hier absoluut geen last van!

Stof heb je idd helemaal niet van Rapsodie en het absorbeert echt OK dan! !!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:15

Maris schreef:
Hoi iedereen

Even over de vlas en rapsodie Knipoog

Je gebruikt van beide ongeveer 4 pakken als begin. en elke week een nieuw pak erbij. Na 3 tot 4 maanden alles eruit.

Dus kosten zijn ongeveer 4 maal 6 euro = 24 euro voor "begin stal" + 3 maanden lang ( 12 ) maal 1 pak (6 euro ) 72 euro.
Dus voor 3 maanden kost het je 96 euro

Klopt dit ongeveer ?

En nog een vraagje, hoe zit het dan met schimmel en bacterievorming ??
En nemen zowel vlas als Rapsodie goed urine op ? En hoe zit het met het stof ?

EN wat gebeurd er als de paarden ervan eten ? Bij Aubiose staat het bekend dat als ze dat eten het helemaal mis kan gaan. En bij vlas en Rapsodie ?

Groetjes,

Maris

Hoi Maris,

We komen elkaar ook overal tegen !

Ik gebruik Rapsodie.
Ik wilde geen vlas en hennep, vanwege het risico op eten. OK, je hebt ook bittere vlas die ze niet eten, maar dat wist ik nog niet toen ik Rapsodie gebruikte.

Ik heb voor een onderlaag onder mijn stro gekozen, mijn heren staan zoals je weet in een te kleine stal met zijn 2 en, dus behoorlijk nat allemaal. Ik zocht een superabsorptielaag. Maar ook iets wat gegeten mocht worden. En dat werkt dus prima!

Daaroverheen doe ik stro, ook voor het knabbelen en de kosten binnen de perken te houden. Ik betaal 7,20 en dat is dus veel meer dan wat ik hier lees!
Stro is bij stallingsgeld inbegrepen en de Rapsodie uiteraard niet.

Ik ben er echt tevreden over!

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:17

Ik heb nu sinds een aantal weken zaagsel ipv stro en dat is al een hele verbetering, maar het gaat alsnog vrij hard, het is best wel snel vies.
In eerste instantie doe ik het voor Bella, ze gaat nu eindelijk liggen en staat niet meer op de stenen, wat ze met stro wel stond.
Maar op deze manier gaat er alsnog een pak zaagsel (550 liter) per week in en dat is alsnog best wel prijzig.

Ik zit nu dus alsnog aan vlas te denken, maar ben als de dood dat ze ervan gaat eten.

Zou het werken als ik er bv 2 pakken vlas in gooi en daarover heen nog zaagsel, blijft vlas dan z'n werking behouden en zou dat m'n paard tegenhouden ervan te eten?

Wat is trouwens de adviesprijs van vlas? Voor welke hoeveelheid?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 17:19

Ik ben ook nog steeds erg blij met mijn vlas!
Geen nare luchtjes en een lekker matras.
Mesten duurt wel wat langer dan met stro, Novia verstopt alles en plet het ook flink, en ik zeef het er weer tussenuit.
Ik haal er elke dag een hele of halve kruiwagen (klein model kruiwagen) drollen uit, en een maal per week ga ik wat grondiger aan de slag en gooi ik er een baal bij. Soms twee.
Maar ik heb nooit gedacht dat het me zo zou bevallen.
Vooral het gebrek aan vieze geur is fijn!
Overigens,
Bij ons kost het vlas 4 euro per pak. Het is volgens mij merkloos.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:28

Jij hebt dan wel heel goedkoop vlas Kiara! Sox heeft een stal van 2 1/2 x 2 1/2 (hooguit) dus ik kon beginnen met 2 pakken Rapsodie, op het pak staat dat je begint met een onderlaag van 10 cm en dat lukte mij met 2 pakken. Ik voerde altijd hooi op de grond maar nu hang ik een enorm hooinet op, op borsthoogte want ik was ook bang dat ze het haksel zou opeten. Maar het is gewoon koolzaadstrohaksel dus in principe stro dus het zou geen kwaad moeten doen. Ze ligt iedere avond en komt niet smerig uit haar stalletje. Ze plet ook wel d'r mest dus echt ballen rapen gaat niet. Ik haal de mest er wel zovel mogelijk uit met een latex handschoentje aan. Eén sneeuwschep per dag Lachen Dus geen gesjouw meer met kruiwagens. Je moet de Rapsodie wel goed uit elkaar halen want een pak is heel compact dus er komen ook groffe stukken uit. Doe ik gewoon met de handjes. Het is echt heerlijk om geen ammoniaklucht te ruiken, ook niet als ik mest of wat natte plekjes weghaal. En geen gesjouw meer met balen stro in de auto. Hoe doe jij dat zeven Kiara?

EstherSi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:54

ik heb ook nog ff een vraagje!
want is vlas (hennepstrooisel) nou gevaarlijk als ze er van gaan eten?
ik heb een haf en die knabbelt alles op, vooral z'n stro blijft niets van over, nu wil ik dus ook vlas gaan proberen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:56

Vlas is geen hennep!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:31

Soxje schreef:
Jij hebt dan wel heel goedkoop vlas Kiara!
Hoe doe jij dat zeven Kiara?

Dat het goedkoop ik realiseer ik me ja!
En dat bevalt me wel! Haha!
Met de mest eruit zeven bedoelde ik dat ik een fijn getande riek neem (een kunststof model met opstaande randen) waarmee ik door de box schep.
Dan schud (zeef) ik het geheel, de drollen liggen in de schep, en de restjes vlas liggen in de box.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:32

Kiara schreef:
Dat het goedkoop ik realiseer ik me ja!
En dat bevalt me wel! Haha!
Met de mest eruit zeven bedoelde ik dat ik een fijn getande riek neem (een kunststof model met opstaande randen) waarmee ik door de box schep.
Dan schud (zeef) ik het geheel, de drollen liggen in de schep, en de restjes vlas liggen in de box.

Zo doen wij het ook. Ideaal. In plaats van 1 box, 1 kruiwagen vol met krullen... nu 1 kruiwagen 6 boxen... Haha!

simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:42

Ik heb sinds een week of drie ook vlas in de stal, maar bij mij krijgt het geen kans om een koek te vormen mijn paar hutselt alles door elkaar heen.
Ik vind het echt niet fris zo, want als ik er schone vlas overheen gooi dan zie je daar de volgende morgen niks meer van.
Doe ik iets niet goed ofzo?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:47

Als je voor het eerst vlas in de box gooit, moet er toch een flinke laag water over zodat zich alvast de eerste bodem kan vormen?
Heb je dat gedaan Simba?
Ten tweede niet elke keer de natte plekken eruit halen, anders kan zich er nooite een bodem vormen.
Daarnaast is het toch ook niet erg als de box er niet al te fris uitziet? Sommige mensen willen namelijk het liefst dat hun paard in dat superschone vlas staat. Maar dat is praktisch onhaalbaar.(uitzonderingen daargelaten)

simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:55

Sjoert schreef:
Als je voor het eerst vlas in de box gooit, moet er toch een flinke laag water over zodat zich alvast de eerste bodem kan vormen?
Heb je dat gedaan Simba?
Ten tweede niet elke keer de natte plekken eruit halen, anders kan zich er nooite een bodem vormen.
Daarnaast is het toch ook niet erg als de box er niet al te fris uitziet? Sommige mensen willen namelijk het liefst dat hun paard in dat superschone vlas staat. Maar dat is praktisch onhaalbaar.(uitzonderingen daargelaten)

Dat is mij nooit verteld dat je er water over moet gooien is dat echt zo?
Blijkt het dan bet liggen denk je? Verward
Nu hutselt hij droog en nat elke keer door elkaar heen vind dat best goor en het stinkt ook vind ik daar komt ook nog eens bij dat hij smorgen in het midden op het beton staat.
Dus ik doe gewoon iets niet goed?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:56

Dat zeg ik niet. Ons is wel verteld dat er water overheen moest.

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:03

Ik heb er ook geen water over heen gegooid.
De bodem is zich vanzelf gaan vormen bij mijn paard, hij heeft nu een hele dikke bodem.
Misschien ligt er wel teweinig vlas in? Hoeveel pakken heb je in je stal gedaan en hoe groot is je stal?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:03

Sjoert schreef:
Dat zeg ik niet. Ons is wel verteld dat er water overheen moest.

Jij heb dan Abiose. Bij Abiose moet je dat iid doen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:05

Ik heb er geen water overheen gegooid.
Wel duurde het RUIM 3 weken eer de 'koek' er lag.
Ook ik trof haar elke ochtend op het beton aan.
Bij mij hielp het om er extra vlas bij te doen.
En dan bedoel ik een of twee pakken erbij, geen kleine beetjes.
Nu is de 'koek' er, en staat ze nooit meer op het beton.

simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:19

Dus alleen de mestballen eruit halen en dan gewoon een baal nieuw eroverheen gooien?
Mijn stal is trouwens 2,5x2,5 ongeveer, en toen ik begon heb ik er twee balen in gedaan dat moet toch genoeg zijn lijkt mij.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:25

ik heb een stal van 2,5 x 4 en daar heb ik 5 balen in gegooid om mee te beginnen Bloos! ben nu 3 weken verder en heb er al 3 balen bij gegooid in die tijd

simba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:31

smurf schreef:
ik heb een stal van 2,5 x 4 en daar heb ik 5 balen in gegooid om mee te beginnen Bloos! ben nu 3 weken verder en heb er al 3 balen bij gegooid in die tijd

Echt waar? Dan heb ik er waarschijnlijk gewoon veel te weinig ingegooid. Haha!
Nu alles een beetje nat en vies is kan ik er toch evengoed nog twee balen over gooien of denk je dat ik eerst zijn stal leeg moet halen?

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 14:36

Ninaka schreef:
Zou het werken als ik er bv 2 pakken vlas in gooi en daarover heen nog zaagsel, blijft vlas dan z'n werking behouden en zou dat m'n paard tegenhouden ervan te eten?

Wat is trouwens de adviesprijs van vlas? Voor welke hoeveelheid?

Heeft iemand hier misschien nog een antwoord op? Bloos Knipoog
En misschien nog iemand die een goedkope leverancier weet in Zuid-Holland of die landelijk levert, waar je geen grote hoeveelheden hoeft af te nemen?