Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrza schreef:Vandaag overkwam mij iets waarvan ik dus zeg: goed voorbeeld!
De logeerhengst bij mij op stal is inmiddels zo relaxed en lief geworden, dat ik een beetje verslapte met mijn aandacht; Ik haalde hem van de spuitplaats en wilde hem in stal zetten. Echter, ik had geen erg in dat het luik van 1 van de ruinen open stond. Deze stond dus fijn in stal te kijken, terwijl ik langs liep.
Voordat ik er erg in had, zette de hengst een nek op, schreeuwde, en haalde met zijn voorbeen uit.
Ik gaf hem een grote mond en sleurde hem gauw mee, dus het was in 1 seconde over. Maar zo zie je: opletten geblazen met hengsten, hoe dan ook!!!
Kilian schreef:neej... dat zeg ik niet... ik bedoel je kan ook een K*t merrie hebben die niet handelbaar is.... en een ruin ook... maar met opvoeding bedoel ik ook die van jezelf.. hoe jij handelt in zo'n situatie... er zitten altijd paarden tussen die "onhandelbaar" zijn. maar dat betekend niet elke hengst!!!
Kilian schreef:naja dan castreer je ze... of je koopt een ruin... dat is gewoon jullie mening. maar als je zowieso van plan bent om je hengst te ruinen.. koop dan gewoon een ruin
Kilian schreef:naja dan castreer je ze... of je koopt een ruin... dat is gewoon jullie mening. maar als je zowieso van plan bent om je hengst te ruinen.. koop dan gewoon een ruin
Anya schreef:En als je daar geen of onvoldoende ervaring in hebt, moet je er niet aan beginnen. Als het misgaat, dan kan de eigenaar met een beetje geluk nl. altijd nog wegwandelen. Het arme dier zelf mag als onhandelbaar naar de slacht. Alleen al vanuit dat verantwoordelijkheidsgevoel zou 80% van de mensen met paarden geen hengst moeten hebben.
Citaat:...En over het geheel genomen hebben meiden van rond de 16 echt onvoldoende ervaring met paarden...
Anya schreef:Ik wil dan ook echt waarschuwen voor het naieve idee dat iedereen wel een hengst kan opvoeden en houden.
Anya schreef:Het probleem is niet een handelbare hengst te hebben... het moeilijkste is je hengst handelbaar te houden.
En als je daar geen of onvoldoende ervaring in hebt, moet je er niet aan beginnen. Als het misgaat, dan kan de eigenaar met een beetje geluk nl. altijd nog wegwandelen. Het arme dier zelf mag als onhandelbaar naar de slacht. Alleen al vanuit dat verantwoordelijkheidsgevoel zou 80% van de mensen met paarden geen hengst moeten hebben.
Lovely schreef:Of helemaal geen paard.
Anya schreef::j Als ik zie wat sommige heel goedbedoelende veel te lieve mensen uit onbenul met hun paard doen, dan kan ik het hier zo van harte mee eens zijn![]()
Een van de moeilijkste dingen vind ik nog altijd mijn mond houden als ik weer zo'n paard zie lopen met de eigenaar er op de hakken skiënd achteraan.