De ego-trippers zonder cap...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:30

Citaat:
Je kan je nek ook breken MET cap op

Yep, de bekendste ruiter die dit overkomen is is toch wel Christopher Reeve.

Paardrijden is nou eenmaal een sport met bepaalde risico's.
Een cap beschermt niet tegen alles maar kan ernstig letsel voorkomen.

Dat je er zelf mee zit als je letsel krijgt vind ik niet waar. Denk maar eens aan alle kosten, dokters, familie, man, kinderen en je baan.

Ik draag hem gelukkig steeds vaker en ben van plan hem nog meer te gebruiken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:50

Wie ben jij om te bepalen dat ik arrogant ben omdat ik zonder cap rijdt??

De gevaren ken ik maar al te goed en op vreemde paarden stap ik ook zeker niet zonder cap. Maar op mijn eigen paard voel ik me zeker genoeg om zonder dat rotding te rijden.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:18

Cowgirl schreef:
Dat je er zelf mee zit als je letsel krijgt vind ik niet waar. Denk maar eens aan alle kosten, dokters, familie, man, kinderen en je baan.

Kan ik over meepraten

3 dagen ziekenhuis, een man die mij bij wijze van spreken nog moet helpen mijn kont af te vegen (eerlijk gezegd heeft hij dat ook gedaan... erg hoor) ouders die twee uur moeten rijden voor ze bij jou zijn, maar dit wel twee keer per week doen... een baas die een rolberoerte kreeg toen mijn man opbelde op te zeggen dat er "even niet gewerkt kon worden"

Tja....

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:26

Cowgirl schreef:

Daarom heb ik het er ook met mijn man en familie over gehad. Hij draagt trouwens ook nooit een cap.
Maar het is een risico waar wij voor kiezen dat te nemen. Tenslotte nemen we ook een risico elke keer als ik we ons in het verkeer begeven. Nog vorige herfst kon ik mijn dochter in het ziekenhuis gaan opzoeken nadat ze frontaal met haar fiets op een scooter geklapt was! Zij had mazzel dat de jongen op de scooter geen helm droeg, anders had ze het misschien niet overleefd volgens de dokter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:53

ow, ik rij al best lang paard
En dan vanaf vrijwel het begin niet 1 dag in de week, maar al snel meerdere paarden per dag.
Allemaal handelspaarden.
Eerst de makkelijk, wel vaak andere, later de moeilijkere, daarna de hete sensibele enz.
Veel paarden zadelmak gemaakt en ingereden.
veel paarden gecorrigeerd die andere de prut in gereden hadden.

Dus flink wat ervaring, dus hoef dan geen cap meer op.
Blij dat dat opgehelderd is Verward

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:15

runningkawa schreef:

iets verlate 1 april grap Cool

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 21:27

Ik rijd zonder cap als ik het paard helemaal vertrouw... Om stoer te doen doe ik het dus niet, want ik vind het gewoon niet lekker zitten, maar als ik het paard (nog) niet ken rijd ik natuurlijk wel met cap.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:00

Ik heb zo'n geweldige champignon . Ik heb hem al zo'n 3 jaar, maar rijd er nu ongeveer 2 maanden mee. Hiervoor reed ik altijd met mijn oude cap (het petjesmodel zeg maar). Mijn champignon had ik speciaal gekocht voor de wedstrijden en voor de ponykampen die ik begeleid, dan moet je natuurlijk wel het goede voorbeeld geven. Dat ding is nu zo'n 16 jaar oud en ziet er niet meer uit. Verder vond ik het zonde van mijn champignon dat ik hem nooit gebruikte (ik rijd geen wedstrijden meer en de ponykampen doe ik ook niet meer). Ze zijn niet voor niets verplicht geworden en als ik hem toch heb kan ik hem net zo goed gebruiken. En dat ben ik dus maar gaan doen. Het is even wennen in het begin, vooral dat riempje die zo vastgesnoerd zit onder je kin Scheve mond , een elastiekje vond ik veel fijner. Maar nu weet ik niet anders meer.

Zonder cap rijd ik bijna nooit, alleen als het echt heel warm is of als ik hem op stal heb laten liggen en geen zin heb om terug te lopen naar stal. Ik ben èèn keer van mijn pony afgevallen tijdens een buitenrit, een paar jaar geleden. Toen viel ik met mijn hoofd op het asfalt. Cap was behoorlijk beschadigd. Toen was ik erg blij dat ik mijn cap op had!!

Maar ik vind het je eigen verantwoordelijkheid. Net zoals een gordel dragen in de auto. Als er iets gebeurt ben JIJ degene die gewond raakt, je bent er niemand mee tot last. Dus mensen die zonder cap willen rijden; ga je gang. Maar hopen dat jullie nooit met je hoofd op het asfalt terechtkomen!

MargaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:15

Tuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid om een cap te dragen, maar als het mis gaat, schaad je er meer mensen mee dan je in eerste instantie zou denken. Niet alleen de mensen om je heen, maar omdat wij in een zorgmaatschappij leven, betalen andere mensen straks voor jouw ziekenhuiskosten, het geld dat je krijgt omdat je in de ziektewet terecht bent gekomen, etc. Dus het is idd gewoon egoistisch. Het draait in je leven niet gewoon om jou alleen, en je hebt ook naar anderen toe de verantwoordelijkheid om een cap te dragen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:36

MargaV schreef:
Tuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid om een cap te dragen, maar als het mis gaat, schaad je er meer mensen mee dan je in eerste instantie zou denken. Niet alleen de mensen om je heen, maar omdat wij in een zorgmaatschappij leven, betalen andere mensen straks voor jouw ziekenhuiskosten, het geld dat je krijgt omdat je in de ziektewet terecht bent gekomen, etc. Dus het is idd gewoon egoistisch. Het draait in je leven niet gewoon om jou alleen, en je hebt ook naar anderen toe de verantwoordelijkheid om een cap te dragen.
Ja hoor en jij blijft zeker 24 uur per dag binnen, want er mocht eens wat gebeuren Clown . Kop op zeg overdrijven is ook een vak.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:06

opala"]
[quote="MargaV schreef:
Ja hoor en jij blijft zeker 24 uur per dag binnen, want er mocht eens wat gebeuren Clown . Kop op zeg overdrijven is ook een vak.
[/quote]
daarbij wil ik niet graag de kerels de kost geven die op zaterdag hun hobby voetballen uitoefenen en van de ene blessure in de andere glijden.
en dus in de ziektewet, ik maak me sterk dat het aantal ziekmeldingen mbt paardrijden in vergelijking daarmee in het niet vallen.
dan moet je dus idd gewoon maar binnen zitten blijven afsterven.
ik heb in dat kader alleen aan mezelf verantwoording af te leggen, en zie nog steeds niet in waarom ik als ik me zeker voel een hard ding op mijn hoofd moet dragen die alleen mijn hoofd, en dan nog wel het hardste gedeelte van mijn hoofd te beschermen, terwijl alle rest aan alle vormen van ongeluk blootgesteld worden kunnen.
zo ken ik bijvoorbeeld meerdere verhalen van afgerukte vingers en duimen, die hou ik ook liever gewoon aan mijn hand.
maar ik kan me nou eenmaal niet tegen alles beschermen.
kijk dat jij vind dat je een sluitende redenatie hebt waarom je het hardste gedeelte van je hoofd graag met nog iets harders wilt beschermen en de rest onbeschermd laten is jouw zaak.
en er zullen heus mensen zijn die 'gered' zijn door het feit dat ze zo'n ding op hadden, kan allemaal gebeuren, maar niet iedereen valt op zijn hoofd, en zoals al eerder aangehaald, christopher reeve had een cap op, maar die zit nu in een rolstoel.
dingen zijn zoals ze moeten zijn, en van mij mag je ook graag een cap opzetten.
maar houd nou toch eens op met beweren dat je dom bent geen cap op te doen, het is geen ultieme bescherming, die bestaat nl niet, je kunt met cap ook hartstikke dood vallen.
net zo min als ik van jou de mijns insziens kromme redenatie van het bewust capdrager zijn uit je hoofd kan praten zo kan je mij er niet van overtuigen dat dat capje mij van de wisse dood gaat redden, en dat moeten we ook niet willen.
jij noemt het dan nu egoistisch, anderen hebben het dom genoemd, sorry, maar dat vind ik vice versa van dit gebral.
alleen zeg ik ook, hou die cap op, want misschien is het zo, dat jij in je diepste gevoel met je innerlijke wijsheid weet dat er een moment gaat komen dat hij jouw leven red, dat kán...
daarom zeg ik; ik noem jou niet dom, kortzichtig, of een overdreven zeurpiet, hou die cap nou maar op, jij hebt gelijk.
voor jou.
niet voor mij.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 15:53

MargaV schreef:

Hallo, ik ben verzekerd tegen dit soort ongemak. Betaal ik dus zelf premie voor. Niet de maatschappij. En als je zo gaat redeneren moet je helemaal niet gaan paardrijden of wat voor andere risicovolle sport dan ook.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 20:52

MargaV schreef:
maar omdat wij in een zorgmaatschappij leven, betalen andere mensen straks voor jouw ziekenhuiskosten, het geld dat je krijgt omdat je in de ziektewet terecht bent gekomen, etc.

Precies om die reden hebben wij van alle verzekeringen een zo hoog mogelijk eigen risico gekozen. Als er iets gebeurt draaien wij daar zelf wel voor op! Ik ben ook geen type wat bij het minste of geringste loopt te blèren dat iemand daar maar voor moet betalen of iets moet regelen (de regering ofzo) wanneer er iets mis gaat. Zoals al die mensen die je bij elke ramp op de tv ziet jammeren en zeuren. Dan red ik mezelf wel!
En ik heb ook niet gevraagd om dat soort verzekeringen, ik heb alleen wat ik verplicht ben te hebben en ik vraag geen hulp aan de maatschappij. Uitkeringen vraag ik ook niet, al heb ik er een paar keer recht op gehad. Er zijn mensen die het harder nodig hebben en ik red me zelf wel zonder.

En of ik een cap draag, riemen omdoe of aan een berg wil hangen zijn mijn keuzes en mijn zaken!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:00

runningkawa schreef:
En dan vanaf vrijwel het begin niet 1 dag in de week, maar al snel meerdere paarden per dag.
Allemaal handelspaarden.
Eerst de makkelijk, wel vaak andere, later de moeilijkere, daarna de hete sensibele enz.

Ik gellof ook echt wel dat jij goed kan rijden, want je geeft ook goede tips enzo. OK dan!
Maar dat je veel ervaring hebt betekent toch niet automatisch dat je geen cap meer hoeft te dragen?
Het is geen aanval ofzo hoor, maar het komt op mij wat vreemd over, omdat je, ook met veel ervaring, nog altijdop je hoofd kan vallen.
Toch?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:47

@ MissJ; het stuk van kawa is (dacht ik...) ironisch bedoeld. Omdat AlmostBlack, die tegen rijden zonder cap is, op de vorige bladzijde opeens aangeeft dat iemand van de spaans rijschool (correct me if i'm wrong) wel zonder cap mag rijden door zijn ervaring. Terwijl ze daar eerst op tegen is.

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:48

Citaat:
runningkawa schreef:
Allemaal handelspaarden.

Blij dat dat opgehelderd is

Ik gellof ook echt wel dat jij goed kan rijden, want je geeft ook goede tips enzo.
Maar dat je veel ervaring hebt betekent toch niet automatisch dat je geen cap meer hoeft te dragen?
Het is geen aanval ofzo hoor, maar het komt op mij wat vreemd over, omdat je, ook met veel ervaring, nog altijdop je hoofd kan vallen.
Toch?

Hi hi, vind ik ook Haha! Zelf rijd ik zonder cap, maar dat doe ik omdat ik mijn paard vertouw. morgen komt mijn nieuwe pony en daar ga ik natuurlijk wel met cap op rijden want ik ken haar niet. Hoe lang je rijdt heeft er eigenlijk niet veel mee te maken, ik rijd 7 jaar nu en val ook nog wel eens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 09:57

Misser schreef:
@ MissJ; het stuk van kawa is (dacht ik...) ironisch bedoeld. Omdat AlmostBlack, die tegen rijden zonder cap is, op de vorige bladzijde opeens aangeeft dat iemand van de spaans rijschool (correct me if i'm wrong) wel zonder cap mag rijden door zijn ervaring. Terwijl ze daar eerst op tegen is.

Jij hebt hem begrepen
het was zeker weten ironisch bedoeld.

Want ik vond de uitspraak van almost black daar dus nergens over gaan.
wannneer en wie bepaald dan of je goed genoeg rijd om zonder te mogen?
Net alsof je dan geen risico meer loopt, dus l*lt ze zichzelf daar aardig tegen als je de rest van het topic bekijkt.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:09

Ik draag ook altijd een cap op de manege zowieso!
En op paola moet dat wel aangezien ze nog heel jong is en het wel leuk vind om mij eraf te bokken of er heeeeel snel vandoor te gaan! Scheve mond
Dus als ik zonder cap zou gaan is dat een zelfmoordpoging Knipoog

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 11:39

Op de manege is het verplicht dus rijd ik met cap en op de fjord van mijn vriendin ook.

maar op mijn verzorgshetten nooit. Ik verzorg ze nu 3 jaar. en frits (hengst) kan erg hoog en hard bokken maar ik val er niet af omdat ik al aan zijn bokken gewent ben. oke je kan er altijd afvallen maar zo hoog ben je niet van de grond verwijdert

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:06

Ik rijd altijd zonder cap; maar vandaag ga ik er toch maar weer 1 kopen. Ik ga een paardje beleren en je weet ten slotte maar nooit...
Hoeveel ervaring je ook hebt; je kunt er altijd afstuiteren, dus dat argument vind ik helemaal nix. Net als autorijden; je kunt nog zo goed autorijden en toch eens een ongeluk krijgen, omdat iemand anders niet goed uitkijkt! Heb ik ook meegemaakt Scheve mond

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 12:40

Een cap geeft zeker geen volledige bescherming, en ook niet aan je hoofd.
Een vriendin van mij heeft jaren terug (toen de veiligheidsbeugels nog niet zo geintergreerd waren) eens met een voet in de beugel achter haar paard aan gehangen die in volle galop door bak vloog. Ze had de pech dat ze aan kant van de bakrand hing. Bij de eerste klap voelde ze haar cap scheuren en bij de tweede brak het ding in twee stuken en viel af. De derde klap heeft ze zelf op mogen vangen en liep een lelijke hersenbeschadiging op. Let wel: ze had toen een speciale veilige cap op, niet zo'n ouderwets engels model. Het paard was namelijk niet goed te vertrouwen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 13:59

MargaV schreef:

Okeeee, dan nogmaals: HOE HAD EEN CAP MIJ KUNNEN BESCHERMEN TEGEN EEN HEUPBLESSURE????

Want ik zit nu op kosten van onder andere jou Verward in de ziektewet... en heb op kosten van onder andere jou Verward in het ziekenhuis gelegen...

Op de één of andere manier schijnt niemand mij hier een antwoord op te kunnen en willen geven.... Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:03

Citaat:
HOE HAD EEN CAP MIJ KUNNEN BESCHERMEN TEGEN EEN HEUPBLESSURE????

>;) dat is iets om even over na te denken >;) Frusty

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 14:05

patos schreef:
Een cap geeft zeker geen volledige bescherming, en ook niet aan je hoofd.
Een vriendin van mij heeft jaren terug (toen de veiligheidsbeugels nog niet zo geintergreerd waren) eens met een voet in de beugel achter haar paard aan gehangen die in volle galop door bak vloog. Ze had de pech dat ze aan kant van de bakrand hing. Bij de eerste klap voelde ze haar cap scheuren en bij de tweede brak het ding in twee stuken en viel af. De derde klap heeft ze zelf op mogen vangen en liep een lelijke hersenbeschadiging op. Let wel: ze had toen een speciale veilige cap op, niet zo'n ouderwets engels model. Het paard was namelijk niet goed te vertrouwen.

Stel je voor wat er zonder cap gebeurd was... Wat stom dat een cap dat niet overleefd trouwens!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:38

Volgens mij snappen sommige nog niet helemal waar een cap nu echt voor dient.

EEn cap is ter bescherming van je hoofd, de meest ideale plek om een chronische beschadiging op te lopen.

Zie je je al gaan in je rolstoel met de kwijl uit je mond.... nee waarschijnlijk niet omdat je hersens zo beschadigt zijn dat je dat niet eens meer weet.

Wil je je romp/rug beschermen dan moet je een bodyprotector kopen.

Citaat:
Zelf rijd ik zonder cap, maar dat doe ik omdat ik mijn paard vertouw

Ach ja als je het zo bekijkt......
Ik heb mijn paard ook al 10 jaar en ken hem door en door, toch lag ik er vorige week naast nadat hij van een simpele hardloper was geschrokken.
Viel gelukkig niet op mijn hoofd.

Paarden zijn nooit 100% te vertrouwen , simpel weg omdat ze nog steeds vlucht gedrag bezitten.
Citaat: