Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 16:33

1 a 2 keer per maand is idd niet veel nee. Ik snap je dillema helemaal! Ingewikkeld zeg.

Als je toch meer door wil pakken zou ik m denk ik toch wegbrengen. Tenzij je bijv. zegt van, als je zelf aan de gang gaat dat je alleen stapt en het draven(/galop) in eerste instantie alleen onder begeleiding doet? Ookal is het dan maar 1 a 2x per maand? Gaat het idd niet zo snel, maar moet dat? En wellicht dat je na een paar keer draf onder begeleiding ook wel genoeg vertrouwen hebt om dat zelf meer op te pakken.

Waidida

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 16:37

Ik ga zondag sowieso ook eens overleggen met haar, misschien dat we dan even meer focussen op het los stappen en dan het draven vooral onder begeleiding meepakken.

Ik denk ook dat ik na de eerste drafjes er echt geruster in ben, maar ik wil hem natuurlijk niet onzeker maken tijdens die eerste paar keer.

Daarom dat ik dacht aan wegbrengen, want als ik zie dat hij braaf is en hoe hij doet. Ben ik er vaak iets geruster in ofzo?

Het is alleszins iets dat in mijn hoofd speelt en ik dus met mijn instructie ga bespreken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:25

Ah snap het wel maar misschien ben je ermee 1x draven doorheen.
Vooral doen wat goed voelt hoor

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 07:37

Waidida, ja ingewikkeld zo inderdaad, het mooiste zou zijn als je bij jou op stal hulp zou kunnen en het zo samen zou kunnen doen met iemand die kan en durft door te pakken.
En anders inderdaad alleen zelf het stappen doen en als je er iemand bij hebt waarmee het lukt ook een drafje, wie weet komt dan toch het vertrouwen.
Ik moet dat hier ook nog bekijken hoor hoe dat zich verder ontwikkelt met de fries, nu 2x kort gedraafd aan de longe maar we moeten ook nog zien hoe dat verder gaat lukken. Mocht het problemen gaan geven ga ik er ook hulp bij zoeken.

Ik heb gisteren met Trevo maar weer eens aan het longeren gewaagd in de cirkel, eerst wat rondjes meegelopen en daarna heeft ‘ie linksom toch wel wat goeie rondjes gelopen, rechtsom draaide hij wel een paar keer maar uiteindelijk ook wel wat goeie rondjes. Alleen als ik dan terug naar stap wil staat ‘ie gelijk weer voor me :D maar goed, dan loop ik weer even met hem mee en dan stapt hij ook wel weer netjes mee.
Mijn vriend had een filmpje gemaakt, zal eens kijken of ik die erop kan zetten.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:59

Wat een mooie vorderingen maken sommige paarden hier al _/-\o_

Nouvell is hij al een behandeld voor eventueel blokkades? Tico bleek toch aan 1 kant flink vast te zitten wat zijn slechte kant verklaarde

Hier ook weer stapje verder, vandaag stond tandarts en 2de booster enting in de agenda. 4 doppen en een wolfskiesje armer, mochten we weer naar huis. (Stiekem zat er dus rechtsboven nog wel een wolfskiesje strak tegen de volgende kies aan). Alles zag er verder goed uit gelukkig.

Vond het wel spannend want hoor nu toch wel regelmatig om me heen spookverhalen van jonge paarden waarbij gebit toch echt niet goed is :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:12

Gebitten zijn weleens lastig ja, zeker als het wisselen niet goed gaat want dan ben je vrij snel het evenwicht kwijt en dan heb je kans dat alles blokkeert van nek tot staart.

Wat je idd eventueel zelf kunt doen buiten het kijken in de mond want dat vinden ze niet allemaal een goed idee, is (wat de tandartsen vaak ook doen voordat ze beginnen) de boven en onderkaak over elkaar heen bewegen. Dat geeft vaak al een eerste idee of er grote problemen zijn.
Mochten er haken zijn bijvoorbeeld dan prikt dat in de wang bij de beweging en zul je een reactie krijgen.
Of als de beweging niet soepel is of heel minimaal dan zijn de kiezen vaak niet goed afgesleten en haken de groeven in elkaar bijvoorbeeld.

Een kleine korte controle die ik regelmatig doe eigenlijk bij de jonge wisselende paarden. 2 of 3 keer heen en weer is genoeg. Als ik twijfel dan pak ik er een zaklamp bij om te kijken of bel idd gewoon de tandarts.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 15:28

SandraWierda schreef:
Wat een mooie vorderingen maken sommige paarden hier al _/-\o_

Nouvell is hij al een behandeld voor eventueel blokkades? Tico bleek toch aan 1 kant flink vast te zitten wat zijn slechte kant verklaarde

Hier ook weer stapje verder, vandaag stond tandarts en 2de booster enting in de agenda. 4 doppen en een wolfskiesje armer, mochten we weer naar huis. (Stiekem zat er dus rechtsboven nog wel een wolfskiesje strak tegen de volgende kies aan). Alles zag er verder goed uit gelukkig.

Vond het wel spannend want hoor nu toch wel regelmatig om me heen spookverhalen van jonge paarden waarbij gebit toch echt niet goed is :(

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ach fluppie! Wat fijn dat alles nu goed is Sandra, Tosh is in april aan de beurt.
Nu eerst Woensdag de zadelmaker, al kunnen we alleen nog in stap kijken :) Nog nooit gedraafd op dat paard.... :')

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 17:01

Boedjang, wat leuk zeg zo met die bal en Mithras bezig!

Nouvel, zo te lezen lekker bezig met beide paarden!

Furst, fijn ze het braaf doet, ze is wel heel aandoenlijk met haar fluffy vacht.

Emori, oeps. Het blijft wat met die jonkies.

Waidida, klinkt wel als een goede optie om hem naar je instructrice te doen

Blacky94, och wat balen met d'r gebit, hopelijk kan het toch nog wat herstelt worden.

Sandrawierda, geen overbodige luxe dus de tandarts!

Ik woensdag hele fijne grondwerksessie met Thomasso gehad. Meer concentratie en connectie. Denk ook zo'n verhuizing vanuit de opfok best impact heeft en nu echt begint te landen ondanks hij direct al wel makkelijk was.

Hilea kon je in het begin niet longeren, die kende alleen in pure paniek keihard rondgaan in galop. Uiteindelijk ging stap en draf best netjes, denk probeer paar passen galop maar gelijk die paniek galop en keer daarna weer wat stappen terug. Galop aan de longe is weer geschrapt. Wel tof dat ze gisteren voor het eerst in stap met d'r neusje over de grond ging. Eerst zat haar hals onbeweeglijk vast geplakt zeg maar :') rijden gaat wel steeds beter. Longeertrauma lijkt groter :+ wellicht volgende week toch draf ohz proberen.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:44

wat een leuke verhalen allemaal, pfoe lekkere trailer zo :') maar alles voor het goede doel zeggen we maar!

Happy valentijn allemaal ook voor jullie en de viervoeters.
Hier wou ik Illustro vandaag nog eens wassen, had bij kramer zo een staartzak gekocht en bij Temu de hoezen voor de manen (leken verdacht veel op elkaar maar wel half zo duur)

Alleen krijg je zo van die opmerkingen " was je hem dan elke week?" -O-

Ik heb een haflinger en ik heb de kronkel dat mijn paard "zuiver" moet zijn, Zuiver als in manen en staart, ik was nl ook alleen zijn manen en staart, (niet eens de staartwortel) en dan voel ik me zo crimineel tov mensen met paarden die zwarte manen en staart hebben.. ben ik dan zo verkeerd? :(
ik ga toch ook niet zeggen "ja dat komt omdat mijn paard s'morgens van 7 tot s'avonds 18u buiten staat, en niet alleen 3u per dag"... maar ik zwijg dan gewoon netjes, want ik bemoei me met mijn zaken! :j
(ps: ik was hem niet élke week, ik denk wel 1x per maand, met milde manen shampoo)

aan de ene kant denk ik dan "ik doe toch wa IK wil met mijn paard" en dan aan de andere kant ga je al onbewust de uren bijhouden wanneer deze mensen op stal zijn zodat je kan wassen zonder de blikken, want diezelfde blikken bekijken ook alles wat je doet want ze hebben ook een jong paard, en dan voel ik me echt altijd alsof ik wat fout doe, terwijl ik net zeer paardvriendelijk werk ...

ik hou van mijn stal 3 min van thuis (waar ik alles zelf moet doen) maar ik mis wel mijn vorige stal in functie van "geen mensen" daar was ik 90% van de tijd alleen, maar was de piste niet te begaan (glij modder) alsook andere dingen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:58

Haf-woezel, dat is toch jouw keuze? Als jij elke week staart en manen wilt wassen en je paard is er braaf mee, prima toch?
Ik waste bij mijn witte lippzaner ook bijna elke week zijn staart om die wit te houden.

Urosa, dat klinkt fijn! Genieten is dat dan als er iets zo fijn gaat!
Ja dat longeren aanleren en eraan wennen verschilt ook echt per paard denk, fijn dat ze in stap wel zo mooi wilde zakken.

Noukie, oeh spannend zadelmaker, succes!

Sandrawierda, flinke APK gehad zo! Fijn dat alles er verder goed uit zag, altijd lekker om weer even alles nagelopen te hebben.

Nee, ik heb Trevo nog niet laten behandelen, ik denk dat dit ook gewoon het jong zijn is en het longeren nog niet goed kennen, hij heeft nu 3 of 4x in de longeercirkel gelopen, alles is nieuw en spannend nog.
Als hij alles wat meer gewend is ga ik hem wel een keer na laten lopen.
Als ik in het bak met hem loop en hem op een grote volte laat lopen en ik loop meer mee draait hij niet meer om.
Als we de dingen wat meer op gaan bouwen laat ik wel een keer een check doen en hem nalopen.

Edit:
Hier het filmpje, ik denk dat dit de 3e of 4e keer in de longeercirkel was, en dan ook nog in het donker.
In de bak loop ik meer mee want daar mogen we niet longeren en dan begint hij ho en stap ook te snappen en kan hij daarmee van me af blijven. Buiten is nog zo spannend dat hij aan het eind als ik hem wil laten stappen gelijk naar me toe vliegt, haha! Dat komt dan wel hoor, elk stapje is er eentje, ik vond dit al heel braaf.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op Gisteren, 08:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:02

Al was je zijn staart elke dag, dat moet je toch zelf weten :D

Maar ik herken het nog wel van toen ik ze ook op pension had. Het is jammer dat iedereen tegenwoordig overal hardop wat van moet vinden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:08

Ik kom ook van een heel klein stalletje waar we altijd alleen waren, staan nu op een stal met 40 paarden, dat is wel wennen inderdaad. Maar gelukkig wordt iedereen hier wel gewoon in z’n waarde gelaten en kun je doen wat je zelf fijn vindt.
Ook hier waste ik gewoon met regelmaat de staart van mijn lipizzaner hoor, niemand die daar wat van zei.
Onze longeerring is nogal bagger en het losgooiweitje ook, dus mensen staan hier eigenlijk elke dag benen en staarten schoon te spoelen.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

Na eerst een nieuw springzadeltje gekocht te hebben; woensdag komt de zadelmaker.
Afbeelding
Afbeelding

Hebben we vandaag onze eerste 2 rondes door de bak gestapt!
Afbeelding

Ik maak Tosh op mijn eigen manier zadelmak, wat we hebben bouwen we rustig uit. En veel dubbele longe. Het was zo mooi weer, ik dacht hup, gewoon doen alsof we nog longeren. :o en daar gingen we **\O/**
We doen heel rustig aan, ze word in mei 3. Elke week doen we iets.
Ze heeft een heel bijzonder aan en uit knopje, als ze aan staat moet ik echt oppassen dan gaat ze echt af en toe hard en hoog. Maar als ze uit staat is ze super braaf en ontspannen zoals vandaag <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Noukie dat ziet er braaf uit zeg, super! En wat een leuk dier!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:20

Brave en knappe tosh!

Vandaag even gehangen bij Joep. Hij had duidelijk verwerkt dat ik vorige keer ook gehangen had. Waar hij toen heel braaf was maar wat onwennig was en dan achteruit stapte, bleef hij vandaag keurig staan en liet zich redelijk inparkeren. Inparkeren hadden we ook verder nog niet eerder gedaan dus echt heel braaf.
Ik heb lekker knullig groot en lomp gedaan en een voet op z’n kont gepland en gedaan. Geen kick. Heerlijk zo’n coole kikker. <3
Helaas geen extra handje erbij anders had ik m’n been eroverheen gedaan en gaan zitten.
Wie weet volgende keer. :Y)

Ik heb overigens nog proberen te filmen, maar er ging een dikke harige pony voor staan van m’n dochter. Dus helaas! :=

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Wauw Anouk, wat gaan jullie al goed.

Zo grappig het verschil van de paarden, Tico is maandje ouder dan Tosh en nog echt een baby. Mooi dat iedereen echt naar zijn paard kijkt wat ze aankunnen en hoe snel ze wel of niet gaan _/-\o_

Ik heb vandaag weer gewandeld, eindelijk sinds maanden een mooie zonnige dag. En we hebben de metalen brug voor het eerst meegenomen, heen en terug. Nadat Tico mijn gestamp er raar vond, liep hij aan een lange lijn mooi achter mee aan

https://youtube.com/shorts/EaH9NPBZc9o? ... ATlq0do-7H

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

nouvel gaat goed dat longeren
Noukie; wat een mooierd, doet het al heel flink!
Mellamoshan, fijn dat het hangen goed ging, volgende keer zeker dat been :)
Sandra wat goed dat wandelen, heerlijk weer hé!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:46

Wat braaf van tico
En longeren van nouvel dat is fijn dat je in de andere bak meeloopt dan leren ze super de commando's
Melamosan wat fijn. Zo ben ik ook met mithras begonnen, lekker chill
Staart wassen haf, nou das helemaal jouw keuze.
Ik doe het bijnaniet en krijg daar ook reacties op haha..
Noukie leuk paard en hopelijk zit het zadel goed
Afbeelding
Vandaag even gewandeld op het land , was fris en mithras ook. Dat is hij niet vaak maar dan kan hij ook even met 4 beentjes de lucht in. Staat direct stil als ik dat zeg hoor.
Gisteren waren ze heerlijk aan het zoesen in de zonAfbeelding
Afbeelding

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:54

Vandaag was de verzorgster weer mee naar stal.
Zij en Loki zijn zo leuk samen.
De longeercircel was helaas bevroren, net als de paddock.
Dus hebben we hem alleen gestapt aan de longe en een balkje in de cirkel.
Afbeelding
Afbeelding

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:59

WonkeyDonkey, fijn zo goed klikt met de verzorgster! Hier ook koud en alles bevroren.

Boedjang, het is wel echt een bolletje wol ook haha. Maar fijn ondanks fris zo te controleren blijft!

Sandrawierda, mooie overwinning en ervaring erbij met de metalen brug!

Mellamosham, nogmaals echt super stoer van jullie, idd heerlijk hij zo nuchter is!

Noukie12 ziet er echt braaf uit!

Nouvel lekker bezig hoor met longeren! Vind al hartstikke goed gaat zo.

Haf_woezel, niks van aantrekken! Jouw paard, en al zou je dit elke week doen, niks mis mee.

Hilea nam gisteren meer teugelcontact aan ohz dus mooie stap! En mijn man was vanmiddag mee met Thomasso en trailer laden dus film van. Hij doet het erg braaf, zelfs met afleiding!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:26

Wow wat netjes en knap zeg zo de trailer in!