VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:36

Ook van mij een dikke knuffel en veel sterke vandaag, wat de dag ook moge brengen. :knuffel:

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:37

ik wens je heel veel succes en sterkte toe !
niet alleen vandaag met Nosey.

Ik vind het bewonderingswaardig wat je doet. En ongeacht hoe het vandaag uitpakt heb ik diep resprect voor je!

sas66

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 12:44

Veel sterkte vandaag en respect voor welke beslissing je ook neemt/ moet nemen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:02

Heel veel sterkte vandaag en ik hoop echt enorm dat je straks met goed nieuws komt.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:56

Gewoon een berichtje om je te laten weten dat ik aan je denk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 13:59

Hannanas schreef:
Wij zien Nosey natuurlijk niet, maar op jouw gedeelde filmpje van de eerste week zie ik geen pompend paard. Ik heb er nog eens naar gespeurd…ik zie het niet. Tezamen met haar fitte levenslust en duidelijke vertering in mest en gewicht.. tsja ik zou balen van die dierenarts. Dat ze zo loopt te pushen.

Dit zijn ernstig benauwde paarden:
https://youtu.be/nnEdos9d8fE?si=CaV5q52f76cc-Wgp

Dit inderdaad. Die van mij heb ik helaas moeten laten inslapen omdat hij er zo bij stond.
Maar met een goed management kun je veel en kun je ze wat extra tijd geven.

Ik hoop op een positief bericht van jou TS! :(:)
Ik lees in alles dat je alles voor de dieren over hebt en heb alleen maar lof en respect voor wat je doet!
Ik hoop gewoon dat Nosey nog een kans krijgt van de DA

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:03

Ik lees normaal alleen mee, maar ik wens je ook veel sterkte Lyona. Weet dat je het goed gedaan hebt, wat de uitkomst ook is :(:)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 15:23

Ik sluit me overal bij aan. Ik hoop op een goede uitkomst en vooruitgang, maar als het goede is om nu niet meer door te behandelen, dan heb je je uiterste best gedaan voor haar!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:37

Ik wens je als stille meelezer ook veel sterkte vandaag!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 16:54

Heel veel succes en sterkte vandaag!

Ik hoop echt nog op een goed bericht....

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 17:12

Wauw, wat leven jullie mee met Nosey, wat prachtig. Ze is zo te lezen in ieders hart gekropen met haar lieve snoetje en prachtige levendige ogen <3
Iedereen leeft zo mee met haar...

Helaas heb ik geen goed nieuws.

Morgenmiddag stopt het verhaal voor Nosey. Ze mag haar kapotte lijf loslaten.

Het afgelopen weekend was de laatste kans die ze nog had van de DA.
Een paard met chronische luchtweg klachten zoals astma ect, zou met de cortisone behandeling die Nosey heeft gekregen in een klap enorm moeten verbeteren.
Helaas is dat niet gebeurd. Er is wel iets verbeterd (kan ook haast niet anders met zo'n zware behandeling) maar ze ademt nog steeds zwaar, trekt elke ademhaling naar binnen en perst de lucht er weer uit.
Ze heeft naast de cortisone ook een dubbele penicilline/anti-biotica kuur gehad, de beste, sterkste en breedste die de DA heeft. Deze is ook niet voldoende aan geslagen, er is geen ander medicijn meer over om te proberen.

Dit betekent dat het probleem met de luchtwegen geen bacterie/virus is en ook geen andere aandoening die geneesbaar is, anders had ze op de medicatie gereageerd.

Het meest waarschijnlijk (ook gezien de verwaarlozing) is dat haar longblaasjes al lang zijn beschadigd, dat haar longen dus vol litteken weefsel zitten. Ze loopt hier misschien wel een jaar/twee jaar mee rond.

Het is dus te chronish om te kunnen genezen. Littekenweefsel geneest niet/nauwelijks in de longen.

Dat is dus de huidige situatie.

De DA is weer meer dan 2,5 uur hier geweest. Waarin we heel open en eerlijk hebben kunnen praten.
Over onze persoonlijke standpunten en ook over wat kan/mag. En de toekomst voor Nosey.

De DA en ik verschillen erg in mening over in hoeverre Nosey met deze luchtweg klachten zou kunnen leven. Ik denk als ik zie hoe Nosey hier staat dat zij een goed leven kan hebben ondanks de klachten, met kwaliteit van leven.

De DA vindt niet dat dat kwaliteit van leven is zolang ze zo ademt. Als DA kijkt zij alleen naar de klacht en niet naar de rest van het paard. Ik kijk andersom.

Daarnaast lopen we ook tegen de Zweedse wet aan. Paarden in Zweden mogen van de wet absoluut niet lijden. Nosey haar klachten vallen onder lijden. Aangezien dit een ongeneesbaar probleem is moet ze volgens de welzijn wet ingeslapen worden.
Het maakt daarin niet uit welke DA we vragen. Het standpunt van Zweedse dierenartsen is zo. Een buitenlandse dierenarts kan ook niet helpen, die mening telt niet helaas.

En voor Nosey zelf is het ook moeilijk. Laura bevestigde ook dat de kans op genezing zo goed als 0 is als de longen vanbinnen beschadigd zijn.
Dus ze zal altijd deze ademhaling problemen houden.
Daarnaast is ook de piroplasmose behandeling niet mogelijk zolang de longen niet in orde zijn. Het medicijn voor piro is heel zwaar voor het lichaam. Met slecht werkende longen is dat bijna niet te doen.
En zonder piro behandeling blijft ze ziek.

Ik zelf zou nu alsnog niet kiezen voor inslapen. Nosey is zo vol leven, ze zal zich nog nooit van haar leven zo goed hebben gevoeld. Dan haar nu inslapen voelt heel verkeerd. Ik zou haar het liefst nog door willen laten leven, haar klachten zo minimaal mogelijk maken. Zolang zij zo vol leven kijkt en zich zo gedraagt althands. Ik zie geen lijdend paard in haar. Maar wat ik eerder ook al schreef, voor mij is haar energie/uitstraling zo anders dan haar lijf. Haar geest is gezond, blij en pas net begonnen aan haar leven. Haar lichaam is totaal kapot en op, die blijft alleen werken vanwege haar ijzer sterke geest.

Ik zou zelf nog niet hebben opgegeven.

Maar ik heb geen macht. Als de DA zich terug zou trekken van Nosey moet ze de dierenbescherming op de hoogte stellen, en die moeten dan komen voor haar en zullen haar alsnog in laten slapen.
Er is geen andere optie meer dan inslapen. Nosey kan niet genezen en mag dus niet lijden van haar klachten. Punt.

Ik voel me er vreselijk bij. Zo veel onmacht, verdriet, boosheid en ook schuldgevoel naar Nosey toe.
Maar ik kan en mag niets doen.

Ik hou me vast aan het idee dat ik Nosey 18 dagen heb mogen geven waar ze een volle buik heeft gehad, dagelijks uren liefde heeft gekregen, een warm en zacht stalletje, 5x per dag krachtvoer hapjes en onbeperkt hooi, alles wat ze maar fijn zou vinden heeft ze gehad.
Ze is zich beter gaan voelen, sterker en blijer. Het is vreselijk dat ze dan nu moet gaan. Maar alsnog zo veel beter dan dat ze in de modder zelf was neergestort van zwakte in Spanje.

Ze heeft gisteravond haar eerste drafje gedaan...

Ze heeft heel even heel veel liefde mogen kennen. Mogen ervaren hoe het leven ook kan zijn. Helaas moet het bij die korte ervaring blijven.

Morgenmiddag komt de DA en mag ze haar lijfje loslaten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:17

Pfft, ik vind dit heel erg.. |(

En het ergste is dat het op basis van "waarschijnlijk" is en niet op basis van gedegen onderzoek. Geen verwijt naar jou Lyona, ik deel jouw gevoel namelijk.

Maar ik vind dat deze beslissing gemaakt door de DA over de rug van de eigenaar echt heel erg verkeerd.

Zou het niet een idee zijn om een second opinion van de dierenbescherming te krijgen? Of in ieder geval een longscopie zodat er zekerheid is?

Het voelt zo oneerlijk voor haar, net haar eerste drafje gedaan..

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:20

Ach Lyona wat ontzettend sneu! Wat had ik gehoopt dat het anders zou zijn. Wat een onmacht moet jij voelen!

Jij hebt alles gedaan wat er in je macht lag en je hebt alles op alles gezet.

Nosey heeft de beste zorg en heel veel liefde van jou gekregen.

Ik wil je ontzettend veel sterkte wensen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:24

Pfff echt niet leuk...

Ik voel hier de tranen al. Hoe moet het dan voor jou zijn... :knuffel:

Aan jou ligt het niet.
Dat is zeker.

Grote knuffel van hier uit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:26

ah , wat zonde.

Ik blijf me toch afvragen van, wat als je niet ingaat op de dierenarts, wat er dan gebeurt. Zal de DB effectief gewaarschuwd worden? Wanneer komen ze dan kijken en wat is hun mening?
Voor hetzelfde geld komen ze maar binnen twee maand kijken en is ze dan dusdanig verbeterd ... Of komen ze wel kijken en delen ze jouw mening ...

Ik persoonlijk zou dat risico durven nemen en durven weigeren tot inslapen voorlopig, als de DB komt is er nog tijd ...

Maar ik snap ook wel als je zelf beslist dat het idd wel goed is hier. Jammer dat je ze niet nog een weekje langer alle zorgen kan geven, maar een paard beseft ook niet dat het té vroeg is ...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:42

Het enige wat rest is jou sterkte wensen.... Wat onwijs oneerlijk dit.
Het paard zal er niets van merken als die netjes ingeslapen zal worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 17:57

:knuffel: ik kan eigenlijk niet meer typen dan wat een verdrietige ellendig bericht, je wordt door de dierenarts eigenlijk voor het blok gezet. In mijn ogen mag een dierenarts zo niet doen naar een eigenaar en zijn dier. Maar daar heb je niks aan. :n
Arm dier en arme jullie. |( het enige dat rest is hopelijk voor jullie en Nosey een fijne laatste dag met veel liefde. :knuffel:

En dat de dierenarts dan als het percee zo moet de handelingen fatsoenlijk uitvoert.

Maar voor mij blijft het een dubieuze keuze van een dierenarts die een eigenaar met de rug tegen de muur drukt ten koste van een dierenleven. Bizar eigenlijk dat dat zo kan en mag -O-

Heel veel sterkte en liefde gewenst

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:10

Citaat:
Er is wel iets verbeterd (kan ook haast niet anders met zo'n zware behandeling) maar ze ademt nog steeds zwaar, trekt elke ademhaling naar binnen en perst de lucht er weer uit.

Dit zegt heel erg veel, ik herken het van mijn paard. Uit de autopsie bleek dat ik eigenlijk al te laat was, en dat heb ik mezelf erg kwalijk genomen. Moeizaam kunnen ademen doet heel erg veel met een lichaam, en dan is het nu nog winter, straks wordt t zomer. Tel daar de piro bij op, die je niet kunt aanpakken omdat de longen niet meer genezen wanneer ze zo slecht zijn.

Mocht je twijfelen aan het oordeel van de arts, kun je nog een scopie laten maken. Dan kunnen ze (het eerste deel van) de longen van binnen bekijken en zie je snel genoeg wat de kwaliteit van de longen is. Wellicht neemt dat twijfel weg, of geeft het juist indicatie wel te behandelen voor de dierenarts. (Sowieso snap ik niet dat er niet meteen een scopie gemaakt is, maar goed.)

Ik snap je gevoel wel goed, ook doodzieke paarden kunnen nog zoveel levenslust tonen. En dan vraag je je af, doe ik er goed aan? Als ik de klachten zo lees, dan denk ik wel dat je er goed aan doet haar te laten gaan, hoe moeilijk ook.

Sterkte :(:).

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:27

Ik leef met je mee Lyona! Maar ik snap de dierenarts ook.
Ik vind het een goed streven van Zweden om (verder) dierenlijden te voorkomen. Dat is in mijn ogen diervriendelijker dan het Nederlandse beleid waar mensen eindeloos door kunnen behandelen en vaak veel te ver gaan, met lijden als gevolg.
Aan de andere kant had ook ik Nosey graag meer tijd zien krijgen om door te zetten en te zien hoever ze had kunnen komen.
Die kans krijgt ze niet helaas, maar wellicht is dat toch beter.
Veel sterkte morgen! Richt je aandacht en energie op Nouri en Aurora en geniet van de stappen die zij gaan zetten onder jouw liefdevolle zorg.
En voor Nosey geldt; houden van is ook durven loslaten. En zij gaat in liefde en comfort en dat is heel wat waard!

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:31

Ach nee, wat zonde. Wat een moeilijke situatie. Zeker voor jou, als je ze haar eerste drafje hebt zien doen. Zo tegenstrijdig. Heel veel sterkte! Jij hebt je best gedaan! :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:34

Sterkte meid. Je hebt gelijk om nu het advies van de dierenarts te volgen want je hebt gewoon geen keuze. Sterkte morgen. Ik vind het heel sneu voor jou en Nosey.
Maar je kunt je ook geen ruzie permitteren en een hoop problemen want je hebt nog meer paarden die de dierenarts nodig zullen hebben.
Dus heel veel sterkte morgen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:36

Buiten de piroplasmose om.

Een dier met longproblemen is gewoon echt echt echt niet fijn.
Dat ze nu niet afdoende opgeknapt is. Betekend dat ze echt goed kapotte longen heeft.

Je hebt haar een realistische kans gegeven.
Maar ik denk wel dat inslapen een eerlijke keus is.

Ik wou dat ik bij mijn tinker iets vroeger de keus had gemaakt.
Ze leek ansich nog tevreden.
Maar pas nu ze er niet meer is, weet je hoe extreem zwaar het was.
Zowel voor bonnie, als ook voor mijzelf!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:56

:knuffel:
Ik wens jullie heel veel sterkte morgen! Je hebt alles gedaan. En ik snap de dierenarts ook wel. Als je longen dermate beschadigd zijn en je eigenlijk altijd benauwd bent (en nu is het nog niet eens zomer...)

Je hebt haar nu nog 18 dagen kunnen laten zien wat liefde en een warm stalletje is.
Je hebt in die 18 dagen haar hele wereld verandert.

Hou je vast aan de gedachtes, dat je al veel goeds hebt gedaan, kijk naar Triana, Romeo, Spicey, Aurora en de kleine prins...hun wereld heb je ook verandert...alleen is Nosey's reis iets korter uitgevallen.

:knuffel: nog eens heel veel sterkte en als je een luisterend oor nodig hebt, weet je mij te vinden Y;(

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 18:59

Ach, wat een triest bericht. Maar zo moeten ademen, een geringe kans op verbetering en een broodnodige behandeling die niet kan vanwege haar longen.. Houden van is loslaten, ook als we daar zelf nog niet aan toe zijn. Een dier zal zolang het ook maar enigszins kan die wil tot leven laten zien, de drang tot leven is zo sterk. Maar soms is dat gewoon niet genoeg.

Je hebt je uiterste best voor haar gedaan, daar mag je heel trots op zijn.

Dikke knuffel voor morgen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:02

Wat een heftig nieuws voor jou, heel spijtig dat ze moet gaan morgen. Als ze echt zo zwaar ademt dan is het misschien beter dat je haar los laat, meestal wordt zoiets echt niet meer beter en zeker als alle behandelingen niet genoeg helpen dan wordt het een zeer lastig verhaal. Jij hebt er alles aan gedaan, zonder jou was ze ergens alleen op een weilandje gestorven zonder enige vorm van zorg. Ze heeft in ieder geval liefde gekend en ik weet zeker dat ze jou eeuwig dankbaar is voor deze laatste periode. Heel veel sterkte morgen :knuffel: