Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:38

Welkom! Wat is haar afstamming?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 00:09

Dank je! Afstamming hieronder geplakt.
Over afstamming gesproken: ik wil haar dit jaar wss ook bij de hengst doen omdat ze dan nog even wat tijd extra krijgt voordat ze echt in training gaat.

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 07:22

Mijn driejarige heeft gister voor het eerst zadel op gehad. Ze vond aansingelen een beetje gekkig. Ik heb lekker lomp lopen doen met alles, dekje flapperen, beugels flapperen etc. Maar ze vond het allemaal wel prima.
Vrijdag komt de zadelmaker om te bekijken of dit zadel goed genoeg past voor haar. Dus we moesten wel even oefenen.
Afbeelding

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:08

Hinke schreef:
Ik ben wat minder ver qua training dan de meesten hier:

Welkom!
Degenen die veel verder staan, zijn bijna allemaal met een 4-jarige bezig. Logisch dus.
De driejaartjes zijn lekker aan het grondwerken en wennen aan allerlei.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:02

Mooi om te lezen hoe iedereen lekker met de jonge paarden bezig is. Hier gaat het ook goed. Met de lange lijnen is het stuur bevestigd. Nu met "harry" erop pakt ze ook fijn op. Wat een heerlijke pony om mee aan het werk te zijn. Twijfel of ik er eerst zelf op ga. Vind mezelf eigenlijk te groot/te zwaar voor haar (lange benen en weeg 52 kg) en mijn dochter mist nog de ervaring.
Nog even een foto van vanmiddag <3

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:24

Hinke schreef:
Dank je! Afstamming hieronder geplakt.
Over afstamming gesproken: ik wil haar dit jaar wss ook bij de hengst doen omdat ze dan nog even wat tijd extra krijgt voordat ze echt in training gaat.

[ Afbeelding ]

Mooie lijnen! Heb je al een hengst op het oog en blijf je binnen het gelders stamboek?

Mijn merrie is ook gelders geregistreerd. Wij zijn afgelopen vrijdag bij de gelderse hengstenshow wezen kijken. Mijn staleigenaresse fokt sinds kort met wat merries en hebben nu 2 gelderse nakomelingen lopen waarvan 1 meeliep op de show ter promotie vd hengst.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:31

Wij zijn een beetje bezig met het grondwerk uit te bouwen met de kleine. Ik doe nu met hem: wijken en schouder binnenwaarts en de beginselen van travers. Zowel aan een halster als kaptoom en ik plan dit in de toekomst ook nog te gaan doen met teugels zodat je het contact met de mond kan gewend maken.
Uiteraard alles nog in korte stukjes en niet te veel in een keer. En veel snoepjes tussendoor!
Waar zijn jullie nu mee bezig?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:10

Ik heb er gister voor t eerst echt op gezeten, na de stagnatie door mijn rug.
Ze was heel erg braaf, heeft geen pas verkeerd gezet.

De zwarte lijkt nu ook eindelijk het kwartje te vallen, gister wat aan het zadel gehangen, dus hoop dat ik dat zo op het gemakje uit kan bouwen...

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 11:45

Hoi, ik kom me ook graag melden.

Ik heb een 4 jarige grote merrie die we nu aan het beleren zijn. Ik heb haar dit jaar gekocht en was nog onbeleerd. Er is vorig jaar wel wat grondwerk meegedaan. Ze is heel beleefd en de grondwerk lessen geven een mooie basis nu voor het beleren merk ik wel.

Afgelopen maandag voor het eerst de longeersingel om gehad, was echt super braaf, geen bok gegeven. Heel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen. We hebben alle tijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 12:33

KletsKoekje schreef:
Hoi, ik kom me ook graag melden.

Ik heb een 4 jarige grote merrie die we nu aan het beleren zijn. Ik heb haar dit jaar gekocht en was nog onbeleerd. Er is vorig jaar wel wat grondwerk meegedaan. Ze is heel beleefd en de grondwerk lessen geven een mooie basis nu voor het beleren merk ik wel.

Afgelopen maandag voor het eerst de longeersingel om gehad, was echt super braaf, geen bok gegeven. Heel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen. We hebben alle tijd.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat een mooi dier!
Mijne staat helemaal onder de krassen van het spelen :+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 18:57

Wat leuk dat iedereen zo vooruit gaat!

Hier gaat het ook er goed.
Reus en ik gaan 3 a 4 keer per week aan de hand het bos is zodat hij van alles ziet en mee maakt en ik zit er 1 of 2 keer in de week op afhankelijk van hoe het uitkomt maar dit gaat allemaal erg goed. Binnekort maar is onder het zadel het bos in eerste keer denk ik met mijn vriend er naast aan het touw voor het geval dat. En daarna denk ik gewoon lekker los want hij is zo braaf.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:29

Gister heb ik voor het eerst de slof er maar is aan gehangen, niet om meneer ik de krul te trekken want daar ben ik totaal niet van, maar juist om hem te laten wennen aan die loshangende slofteugels die klapperd en flapperd tussen zijn voorbenen.
Want omdat ik waar ik woon geen paardenmensen ken ga ik altijd alleen naar buiten en de 2 dingen die ik dan altijd om en aan heb zijn bodyprotector en slofteugel. De reden van de bodyprotector lijkt me duidelijk, en de slofteugel vind ik toch altijd fijn om om te hebben als laatste red middel als je om wat voor reden dan ook aan de kletter gaat.
De eerste paar rondjes vond hij dat geflapper tussen zijn voorbenen wel gek maar daarna was hij er helemaal oke mee.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:02

Ik heb gisteren mijn 3 jarige ruin opgehaald. Ik zag dit topic en ik dacht dat is leuk.
Wij beginnen zo goed als van 0. Hij kent het halster en dat is het zo ongeveer.
Gisteren wel heel rustig kunnen trailer laden en ook er uit ging heel beheerst.
We gaan het heel rustig aanpakken en hebben alle tijd met Storm
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 10:45

Wat een knappert vienna!

Ik ben trouwens wel benieuwd wie van jullie met been bescherming rijden of willen gaan rijden en waarom?

Ik heb het vroeger altijd gebruik zeker altijd de voorbenen, maar nu duidelijk is dat de temperatuur van de benen erg stijgt in de bescherming doe ik het niet meer.... toch zegt me gevoel me paard voor buitenritten rond om in peeskappen te zetten omdat ik altijd bang ben voor een hond in/aan de pezen......

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:04

DDDara schreef:
Wat een knappert vienna!

Ik ben trouwens wel benieuwd wie van jullie met been bescherming rijden of willen gaan rijden en waarom?

Ik heb het vroeger altijd gebruik zeker altijd de voorbenen, maar nu duidelijk is dat de temperatuur van de benen erg stijgt in de bescherming doe ik het niet meer.... toch zegt me gevoel me paard voor buitenritten rond om in peeskappen te zetten omdat ik altijd bang ben voor een hond in/aan de pezen......

Ik gebruik ze met rijden. Door de balans die soms nog ver te zoeken is, tikt hij regelmatig aan. Ik vind het ook dubbel hoor, inderdaad door wat jij zegt met de warmte. Hoop op den duur zonder te kunnen of er moeten beschermers zijn die een stuk minder warm worden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:14

Die van mij heeft als bijnaam sloopkogel. Dus die heeft altijd met rijden en of longeren voorbeschermers om. :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:53

DDDara schreef:
Wat een knappert vienna!

Bij de stal waar mijn nu zesjarige is beleerd gebruiken ze altijd peeskappen voor. Ook omdat die jonge beesten nogal eens gekke sprongen kunnen maken. Ik heb nog een hele tijd met strijklappen achter gereden, omdat mijn merrie steeds haar kogel aantikte met het lopen, maar nu ze meer balans heeft en meer is uitgezwaard heb ik er niets meer omheen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 16:33

Ze zijn hier gisteren voor het eerst de wei op gegaan en nu uitbouwen naar hele dagen. Voor zo’n jonkie echt ideaal straks!

Hoop dat we er qua lijf (bouwstoffen) veel profijt van krijgen.

Morgen gaan we voor het eerst balkjes lopen samen met de 4 jarige van mijn stalgenoot. Die heeft het wel al vaker gedaan. Reina alleen aan de longeerlijn.

Afbeelding

Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:57

Ik doe niks om de benen behalve als er balken gebruikt worden. Buitenritten ook niet. Als ik zie hoe wild ze in de groep doen, dan is de kans op aantikken daar veel groter

Ik heb een stapritje door dorp aan de hand gedaan, vrijspringen en longeersingeltje om gedaan. Binnenkort eens helemaal wassen en nette coupe knippen enzo en longeren verder oppakken

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:01

Hier wel peesbeschermers voor, maar achter niks

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:49

Geen enkel jong paard draagt bescherming in de opfok, waar ze in grote groep lopen te spelen.
En als ze dan thuis komen, zouden ze plots niet zonder beenbescherming in de weide kunnen?

Hier hang ik er zo weinig mogelijk aan, tenzij ik daadwerkelijk zie dat het echt nodig is.
Concreet: momenteel geen ijzers, geen beenbescherming.
Mijn wedstrijdpaard zal voor het zomerseizoen wel ijzers krijgen om kalkoenen te kunnen draaien.
Mijn jonkie blijft blootsvoets, wel binnenkort vliegendeken.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:09

DDDara schreef:
Wat een knappert vienna!

Dank je
In principe zonder maar er kunnen redenen zijn waarom ik ze wel om doe.

AmadoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:19

Hier wordt er gewoon zonder gereden, ik leer ze er wel aan te wennen, maar verder doet het meer kwaad dan goed om ze altijd om te hebben met rijden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:40

Hier ook nooit, tenzij ik idd zie dat hij zichzelf zou verwonden oid. Maar hier ook geen ijzers en dat staat ook niet op de planning dus normaal krijgt hij het niet aan. Het zou kunnen dat ik als hij beleerd is, en we echt working equitation gaan doen, er wel beenbescherming om doe maar ik denk het eerlijk gezegd niet.
Moest je ze toch willen om doen zou ik aanraden om bv eventing bescherming te nemen, die zijn vaak heel goed ademend.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:56

Mijn andere 2 merries heb ik de ene rondom in de beschermers, want die wil ook nog wel eens strijken met de achterbenen en die voorbenen (ondanks dat ze 28 is) gaan ook nog wel eens wonderlijke kanten op. De moeder van mijn 3 jarige alleen bescherming voor, want ook die beentjes doen wel eens heel spontaan dingen die ik niet verwacht.
De 3 jarige zelf heb ik wel al beschermers om gehad om de voorbenen, omdat ik vind dat ze dat ook moet leren. Maar ik weet nog niet of ik haar standaard met beschermers ga trainen.