Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:05

Ik heb helaas ervaring met KS en mijn ervaring is dat je een verdoemd handig ruiter moet zijn om het goed te houden mestaal. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik zou niet zo snel weer een beest met KS kopen. Het uit zich niet altijd in de rug maar andere vage blessures.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:41

cissy schreef:
De paint waar ik vorige week ben wezen kijken in België is bij de smid geweest en loopt veel beter. Ik krijg filmpjes vandaag of morgen.
Bevalt me dat dan ga ik van het weekend er weer heen (2 uur rijden).

Ik zoek dus een dierenarts om te laten keuren. Paard staat in Begijnendijk. Ik heb er een topic over geopend maar wellicht zit hier ook iemand die een goed adres weet?

Dimitri parmentier, super fijne kundige, en vooral down to earth & eerlijke man.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:55

Phonix schreef:
Ik heb helaas ervaring met KS en mijn ervaring is dat je een verdoemd handig ruiter moet zijn om het goed te houden mestaal. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar ik zou niet zo snel weer een beest met KS kopen. Het uit zich niet altijd in de rug maar andere vage blessures.

Maar dat is een ervaring vanuit 1 paard met een bestaand probleem?

Want dan heb je het over een heel ander scenario. Namelijk een paard waarbij je klinische verschijnselen hebt. Hier hebben de meeste het over paarden die geen klinische verschijnselen hebben maar waarbij je op de foto wel (lichte) KS vindt.
Die groep is veel groter dan de groep KS met problemen.

Ik zou me ook niet zomaar wagen aan een paard met KS én klinische bemerkingen.

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:16

Het is ook zo persoonlijk.

Ik snap best als je 1 paard hebt gehad die je hebt moeten laten inslapen aan ks/een chip (kan dat überhaupt)/cyste en ga zo maar door, dat je niet snel aan een exact zelfde geval begint..
Ervaringen maken de mens natuurlijk.

Heb je geluk mete een ks paard, zou je t sneller weer doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:34

Zeker, ik zou nooit meer een luchtzuiger of headshaker nemen :P

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:00

pol013 schreef:
Phonix schreef:

Maar dat is een ervaring vanuit 1 paard met een bestaand probleem?

Want dan heb je het over een heel ander scenario. Namelijk een paard waarbij je klinische verschijnselen hebt. Hier hebben de meeste het over paarden die geen klinische verschijnselen hebben maar waarbij je op de foto wel (lichte) KS vindt.
Die groep is veel groter dan de groep KS met problemen.

Ik zou me ook niet zomaar wagen aan een paard met KS én klinische bemerkingen.

Nee is ervaring van wat ik ook zie bij andere mensen. Als er geen problemen zijn is dat natuurlijk top, maar ik heb vaak gezien bij ks paarden bij amateur eigenaren dat het uiteindelijk uit komt en dat ze de management niet aankan van wat zo een paard nodig heb qua beweging en rijstijl.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:22

Ik durf eigenlijk wel te stellen dat sommige mensen KS in hun paard rijden. :o

Als de rug hol wordt ipv bol is er een groter risico dat de wervels elkaar gaan raken en er ontstekingen en botwoekeringen ontstaan.

KS komt ook vaker voor bij volbloeden, sommige hebben klinisch totaal geen last en presteren op hoog eventing niveau en weer andere kunnen niet gereden worden.

Er is ook een populaire dressuurhengst die veel gedekt heeft en die nu KS door blijkt te geven. De hengst heeft zelf een holle rug en fokt dit ook door.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:47

Ik ga me aansluiten bij jullie. Na de zoveelste frustratie moet ik erkennen dat ik en mijn huidige paard gewoon niet bij elkaar passen. Deze staat ondertussen dan ook te koop en ik ga opzoek naar een andere pony waar ik wel een klik mee heb.

Maar wat is het moeilijk, ik snap vooral niets meer van de prijzen momenteel. Advertenties met waarin gezonde brave dieren voor 3000€ aangeboden worden en dan ineens een ouder semi braaf “hoger”(Z2) opgeleid dier afgekeurd voor volle sport te koop voor 10k plus….

Wat mankeert er dan aan dat paard van 3000, en ben ik met mijn prijs van 5k voor een braaf gereden 4 (van de zomer 5) jarige van 1.60 met goede gangen en potentie voor de sport die als minpunt heeft dat ie bang is voor fietsers zo raar?

Is dit herkennen? Mijn budget is tot pakweg 6 a 7000 en ik ben opzoek naar en fijne grote (stevige) pony of klein paard. Hoef geen dik papier erop, fokken is geen ambitie.

Sterker nog mijn voorkeur neigt naar een koudbloed pony ala fjord of haflinger. :') maar ook daar lopen de bedragen uiteen van 4000 voor 4 jarige stamboek opgenomen merries tot zelfs 12.000 voor onbeleerde 3 jarige ruinen :+

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:08

Elisa2 schreef:
Er is ook een populaire dressuurhengst die veel gedekt heeft en die nu KS door blijkt te geven. De hengst heeft zelf een holle rug en fokt dit ook door.

Dit zei mijn DA idd ook. Bij bepaalde fokkers/stallen beginnen ze bij nakomelingen van bepaalde hengst(en?) eerst met foto's van de rug en als dat ruk is beginnen ze al niet eens meer aan de benen. Ik vraag me dan eig wel af of je nog met zo'n hengst moet willen fokken :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:20

Ik vind van niet, maar dat is natuurlijk een andere discussie.

Dieseltje voor dat geld moet vast wel een fijne koudbloed te vinden zijn. Wat zoek je qua leeftijd en ervaring?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:28

Elisa2 schreef:
Ik vind van niet, maar dat is natuurlijk een andere discussie.

Dieseltje voor dat geld moet vast wel een fijne koudbloed te vinden zijn. Wat zoek je qua leeftijd en ervaring?

Jong dier, rond 4 jaar groen :+ zadelmak maken doen we gewoon weer zelf haha. Karakter vind ik echter wel heel belangrijk, cool in t hoofd, mag zeker pit hebben maar eerlijk blijven. Spanning makkelijk af kunnen laten voeren. En pakweg vanaf de 1.48 en hoger (voor een fjord dus aan de grote kant, haflingers zijn eigenlijk allemaal dit wel of groter)
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 31-05-24 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:34

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:05

Elisa2 schreef:
Is die pony van Marjan niks voor je? Lijkt me een leuk dier.

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ord-merrie

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... 3jr-ruinen

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... inger-ruin

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ger-hengst

Zo even willekeurig van marktplaats, allemaal in jouw prijsklasse. Bij vd Berg kun je prima een Fjord kopen trouwens. Kun je ook aangeven wat je precies zoekt.

Dankje deze zijn me allemaal al bekend maar vallen om wat voor reden dan ook af, al is het bij de 2 haflingers alleen al omdat ik gewoon geen reactie krijg op mijn berichten :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:13

dieseltje09 schreef:
Elisa2 schreef:
Is die pony van Marjan niks voor je? Lijkt me een leuk dier.

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ord-merrie

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... 3jr-ruinen

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... inger-ruin

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ger-hengst

Zo even willekeurig van marktplaats, allemaal in jouw prijsklasse. Bij vd Berg kun je prima een Fjord kopen trouwens. Kun je ook aangeven wat je precies zoekt.

Dankje deze zijn me allemaal al bekend maar vallen om wat voor reden dan ook af, al is het bij de 2 haflingers alleen al omdat ik gewoon geen reactie krijg op mijn berichten :')

Ik denk dat ik weet wie de verkoper is. De haflinger van “jurjen” Dat zijn mensen die je moet bellen. Staat ook een nr bij. Het is vreselijk als verkoper die MP berichten. Als je interesse hebt kan je ook gewoon bellen of appen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 31-05-24 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:15

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:59

Ik zou ook zeker van den Berg willen aanraden voor een Fjord! Fijne mensen en leuke paarden. Verder zou ik de FB groep Fjorden zoeken baas aanraden, als je er zelf een zoekertje plaatst krijg je ook nog paarden aangeboden die niet overal online te koop staan

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:22

Ik lees even mee hoor betreft de fjorden. Heb er altijd al een giga zwak voor gehad en zat indd te kijken naar van de Berg. Ik wil mij ook niet teveel vastpinnen op 1 ras, maar ik vind Fjorden zo bij mij passen…

Edit: ik kan die fb groep niet vinden?

Heide83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:57

Ik kijk ook rond naar fjorden. Klopt het dat ze tegenwoordig net als de haflingers allemaal zo slank zijn? Ik vind juist dat ouderwetse stevige model leuk. Ik ben niet op zoek naar een sportpony.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:04

Er zijn fokkers die ze inderdaad steeds meer sportmodel fokken, maar ben er in mijn zoektocht zeker nog genoeg stevige tegengekomen. Dus nee, ze zijn zeker niet allemaal modelletje sportpony :) Op Ehorses en kleinanzeigen.de (zoeken op Norweger of Fjord) staan er ook nog wat in oa Duitsland trouwens als je het niet erg vind om te importeren.

De FB groep: https://www.facebook.com/groups/4562469 ... ?ref=share

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:18

Duitsland zijn ze wel een stuk duurder.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:26

Hoeft niet altijd, hangt er beetje af van wat je zoekt. Gereden gaan ze vaak wel flink omhoog maar veulens tot twenters zijn meestal wel ongeveer even duur. Ik heb in november mijn toen veulen (ulsblakk) in Duitsland gekocht voor een lagere prijs dan dat ze in Nederland gingen (brunblakk). Goed zoeken en rondkijken :) Hier in NL zijn de prijzen vaak ook niet mis... Genoeg onbeleerde Fjorden voor €5000 of hoger tegengekomen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:13

Mijn België avontuur gaat niet door, helaas. Bemerking op de benen die niet verholpen kan worden.
Dus maar weer verder zoeken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:27

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:30

Er staat ook een leuke goed bewegende 3 jarige D/E op de bokt markt. Staan geen recente foto's bij maar wie weet is het wat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:59

Jammer Cissy