Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 11:51

Ja het zou extreem stressvol zijn als ze met oud en nieuw zou bevallen Taucha gelukkig lijkt het daar helemaal niet op. Ik begin ook wel weer serieus te twijfelen of ze überhaupt gaat bevallen maar we gaan het zien in het nieuwe jaar!

Ze is in iedergeval wel veel aan het rommelen Shirley, ze maakt er een flinke bende van :\
Ja Skyla is tot nu toe ook nog behoorlijk ontspannen gelukkig. Sterra is echt een kei die pony is echt bomproof. Vorig jaar was de eerste oud en nieuw dat ze hier was en de kudde bleef zoveel kalmer omdat zij gewoon de rust zelve bleef, top pony!
Nu heel veel carbid hier maar daar zijn de dieren gelukkig niet zo bang voor.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:56

Ik vind de buik ook wat zakken. Maar heb mijn bril niet op.

Wel een leuke naam voor als ze morgenvroeg wel wat doet. "Happy new year!"

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:02

Haha ja Shirley daar moest ik ook aan denken aan een nestje bouwen :j

Ik vind het een gezellig topic om te volgen hier! Skyla houdt ons in spanning

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:08

Swift schreef:
Leuk dat je volgt Melzazu!

Skyla gaat tot nu toe best goed met het vuurwerk om en heeft veel steun aan Sterra. Skyla krijgt steeds meer een hangbuikje maar wordt absoluut niet breder. Ze eet weinig en dat vind ik wel lastig. Ze heeft nu continu toegang tot hooi maar is het meer aan het verspreiden dan aan het eten...

[ [url=m/CCmz5A.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RZGtMP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Naja als jouw organen in elkaar geplet worden door je kind wil je ook niet veel eten . :') . Dus heel vreemd vind ik het niet.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:22

De buik zakt absoluut Marilyn, gister had ik opnieuw opgestooid en toen raakte haar buik bijna het stro :') was wel een dikke laag stro maar eerder was dat toch niet zo. Toen ik op diezelfde laag stro naar haar zat te kijken vond ik haar buik vanuit dat perspectief wel wat drachtig ogen maar vanuit normaal perspectief niet. Ze is gewoon niet breed/rond maar meer een hangbuik zwijntje :+

Skyla houdt het zeker spannend 01San maar gelukkig is het hier inderdaad ook gezellig dus is het niet zo erg. Al zou ik zelf wel eens echt duidelijke duidelijkheid hebben want ik zie elke dag wat anders :')

Na drie kinderen herken ik dat gevoel inderdaad goed Absolem :j

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:23

Ze houdt het wel spannend! Ik val vanaf het begin al ongeveer 5x per dag dit topic binnen om te kijken of er al een veulentje is :D

Fijn dat Sterra zo rustig blijft met al het geknal. Alvast een fijne jaarwisseling gewenst :+:

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 13:08

Wat leuk dat je zovaak komt kijken of er al een veulentje is Danielleeee_ zo houdt Skyla ons allemaal wel bezig :D

Ja Sterra is echt een topper! Maar de rest van de kudde doet het tot nu toe ook nog goed gelukkig! Dank je voor jou en alle andere mensen in dit topic ook een fijne jaarwisseling!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:19

Ik weet dat het nog lang kan duren, maar elke keer bij een nieuw bericht denk ik toch even 'zou het..'. Blijft een leuk wachtspelletje dit. :+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:23

Je hebt er wel echt een gezellig stalletje van gemaakt <3

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:27

Ik kan me voorstellen dat je toch hoopt op een veulen. Anders ga je toch een achter je oren krabben wat er dan met haar aan de hand kan zijn. Als fervent volger van dit topic ga ik wel heen en weer tussen wel drachtig en niet drachtig. Hoop op een gezond veulentje voor jullie.

Schoot me gisteren ineens te binnen: jaren geleden was ik bestuurslid bij een ponyclub.
Deze club gaf op woensdagmiddag les aan kinderen zonder eigen pony en had wat pony’s in eigendom en mocht ook wat pony’s van leden gebruiken. Op een keer kregen we een leuk pony’tje in bruikleen. Merrie was gedekt maar helaas niet drachtig. Liep aantal maanden mee in de les en er was echt helemaal niets aan te zien.
Op een goede dag kwam de man die de pony’s elke woensdag ophaalde op de club zonder de bewuste pony.
Er had ‘s ochtends ineens een veulen naast gestaan. Beestje was amper dikker, geen beweging in buik gezien, geen uier. Helemaal niks.
Waarmee ik maar wil zeggen: je kan er niets van zeggen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:21

Die hangbuik is heel normaal, veulen zakt naar beneden zodat het de ruimte heeft om de benen te stekken naar de uitgang voor de bevalling.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:23

Alvast een goede jaarwisseling gewenst en idd hopen dat het evt veulentje nog even lekker blijft zitten :+
Tot in het nieuwe jaar :D

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:53

Celebi schreef:
Ik weet dat het nog lang kan duren, maar elke keer bij een nieuw bericht denk ik toch even 'zou het..'. Blijft een leuk wachtspelletje dit. :+

Zoiets wou ik net typen. Dan zie ik: oh nieuwe berichten. Zou er een veulentje zijn. *\o/*

Nee nog niet helaas -O-

Haha heerlijk topic zo.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 18:00

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:18

Blijf nog maar even lekker zitten, Silly Belly, hopelijk tot volgend jaar *\o/*

Voor jullie allemaal een fijne en veilige jaarwisseling en een goed begin van het nieuwe jaar!

En een dikke kus voor Skyla terug natuurlijk :*

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:49

Ik wens jullie een rustige en veilige jaarwisseling!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:08

Fijne jaarwisseling voor iedereen in dit topic! :D Ik hoop dat iedereen, en natuurlijk Skyla op de eerste plaats, het vuurwerk een beetje trekt. En dat haar mensen nu heerlijke oliebollen hebben :D :9

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 21:43

Swift schreef:
[ [url=m/S4loVr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fantastisch gedaan _/-\o_

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 22:19

Bedankt voor alle beste wensen voor het nieuwe jaar! Zo benieuwd of 2024 ons een veulentje gaat brengen of niet...

Ja dat wachten duurt lang en kan nog veel langer duren Celebi, maar samen met jullie wachten maakt het een stuk leuker! Hopelijk wachten we niet op niks...

Dank je wel Knolselder! Ik vind het zelf ook een geslaagd plekje en was ook echt leuk om te bouwen! De Shetjes zijn volgens mij ook tevreden.

Ja dat is het wel thequeensmum, als ze niet drachtig is hebben we er wel een raadsel bij... Ik ga zelf ook nog erg heen en weer, zou heel blij zijn met een echt ondubbelzinnig teken maar goed Skyla houdt het graag vaag >;) Wat een verhaal ook met die pony van de ponyclub :oo Zo zie je maar hoe ze je voor de gek kunnen houden... Maar andersom hoor je ook vaak; mensen die er van overtuigd zijn dat hun paard drachtig is en tijden zitten te wachten en waken en er uiteindelijk nooit een veulentje komt..

Nou ik zou wel echt steil achterover slaan als er nu op hele korte termijn een veulentje komt Silvia58 en hoe dichter we bij het voorjaar komen hoe beter maar dan duurt het wachten en het uitsluitsel nog wel heel lang -O-

Ah leuk dat je zo meeleeft Melazu! Dan zul je wel gek worden van al mijn updates zonder echt spectaculaire veranderingen of een veulentje :')

Ja we zijn heel benieuwd of Silly belly nou een veulentje of echt een silly belly blijkt te zijn Shirley! We zullen in het nieuwe jaar vanzelf een keer achterkomen!

Dank je wel tiwi1969! Goed om te horen dat zo'n hangbuik wel een normaal beeld is voor een drachtige merrie.

De oliebollen ware lekker Koper, jammer dat je die moest missen maar ben wel blij dat jullie lekker warm binnen zitten nu! Skyla (en de rest van de kudde) doet het tot nu toe heel goed. Wel wat spanning maar geen gekkigheid nog.

Dank je 8Eveline :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 02:35

Zo dat was niet de jaarwisseling die we voor ogen hadden bij de paarden, Skyla is waarschijnlijk over het hek gesprongen of geklommen ofzo :oo Ze stond in iedergeval bij de kudde toen ik vlak na twaalven buiten kwam, ik was 3 voor twaaf naar binnen gegaan en hooguit 5 minuten binnen dus ze had het vlot voor elkaar... Het hek is net zo hoog als zijzelf dus het is wel een hele knappe prestatie maar het was natuurlijk niet de planning...
Sterra was de enige die relaxed bleef staan eten tijdens het vuurwerk geweld. De IJslanders waren ook snel weer rustig maar die andere drie zetten de boel flink op stelten.... Skyla wilde ook steeds Sterra weer te pakken nemen dus Sterra staat nu maar even in het stuk van Skyla en Skyla staat nu bij de kudde. Niet de gewenste situatie maar voor nu even het beste. Ik vind het wel sneu dat Sterra nu het slachtoffer wordt van haar eigen mega brave gedrag. Morgen bij daglicht maar weer verder kijken.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 03:04

Oh jeetje, dat is niet tof.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 03:24

Jeetje, maar voor nu het beste om het zo te laten staan.
We hopen in het nieuwe jaar op een veulentje. Moet zeggen dat ik toch weer wat twijfel ook omdat ze over zo'n hoog hek kan springen.
Ze houdt de spanning erin :D.

Wat uiteindelijk het probleem met Sterre en Skyla kan oplossen is om ze samen op een vreemde wei te zetten. Dan hebben ze elkaar nodig.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 05:31

Nee was zeker niet tof, vond het ook echt heel vervelend maar goed op dat moment kun je alleen maar rustig blijven en de boel in goede banen leiden. Dat is gelukkig redelijk goed gelukt.

Ik wist wel dat Skyla een erg goede springer was want we hebben boomstammen liggen en die springt ze heel enthousiast en ruim en ze is ook al eens vanuit stilstand heel netjes en beheerst over de onderste twee draden gesprongen. Maar dat ze dit haalt met die laaghangende buikbis wel een hele prestatie. Ik weet niet of het iets zegt over al dan niet drachtig zijn, het zegt in iedergeval wel wat over de hoeveelheid stress die dat rot vuurwerk veroorzaakt... Gelukkig heeft ze zichzelf niet verwond.

We hebben Sterra en Skyla toch weer gewisseld want Sterra was helemaal niet in haar hum en Skyla zat één van de IJslanders ook steeds in de haren. Ze staan nu allemaal weer rustig gelukkig!

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 09:50

Als ik heel eerlijk mijn ongezouten mening mag geven . Denk ik dat je nu zelf het rangorde verhaal dwarsligt . Zolang er geen serieuze gewonde zijn laat het ze even uitzoeken een paar dagen . Rome en aachen zijn ook niet in 1 dag gebouwd. Nu is het elke keer ellende omdat ze er niet bij mag en als het dan gebeurd moet er weer opnieuw rangorde bepaald worden . Als het eenmaal gesetteld is en de ponys weten waar ze staan zal het waarschijnlijk wel weer kalmeren. Maar ze moeten wel de kans krijgen om het uit te zoeken .

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 10:54

Skyla en Sterra hebben bijna 9 maanden probleemloos samen gestaan Absolem. Ik heb al ruim 17 jaar eigen paarden in een kudde staan en ik weet hoe een plek in de kudde vinden eruit ziet (wat trouwens in een goed functionerende, stabiele kudde met paarden die de paardentaal spreken helemaal niet met veel geweld gepaard hoeft te gaan). Een statische rangorde in een paardenkudde is een achterhaald fenomeen dat wij als mensen bedacht hebben. In de praktijk blijkt de rangorde dynamisch te zijn afhankelijk van de situatie. In mijn kudde hebben bij oud en nieuw bijvoorbeeld de twee pony's die vaak wat meer op de achtergrond en conflict vermijdend zijn de leiding omdat die vuurwerk niet eng vinden en zo uiteindelijk stabiliteit kunnen bieden aan de rest. Er zijn in een stabiele en goed functionerende kudde dan ook nooit zulke gevechten om de rangorde. Dat zou ook raar zijn want waarom zouden paarden het risico lopen gewond te raken of een kuddegenoot te verwonden, dat verkleint hun kans op overleven. Uitzondering daarop zijn gevechten tussen hengsten die de positie in de kudde over willen nemen maar ook dit gaat vaak niet zo heftig als gedacht. Er zijn ook (semi) wilde kuddes bekend waarbij er een paar hengsten on the side worden geaccepteerd die ook hun eigen merries dekken. Paardenkuddes functioneren veel harmonieuze en communiceren veel subtieler dan wij denken/zien. Paarden verkiezen ook om bij een vriendelijke en stabiele leider te zijn als ze de keus hebben, paarden die met veel bombarie hun positie proberen te bepalen laten ze, als ze de keus hebben, links liggen.

Het gedrag wat Skyla nu laat zien is dus afwijkend gedrag waarbij zowel Skyla als Sterra risico lopen op ernstige verwondingen. Duidelijk je punt maken mag, constant een pony in een hoekje jagen en rucksichtlos een in elkaar trappen mag niet. Sterra accepteert dat gedrag ook niet (en terrecht want het is niet kloppend) dus die trapt terug. Sterra is al gewond geraakt in dit proces, ik ga niet wachten tot het echt mis gaat.
En het is natuurlijk ook niet zo dat een pony niet meer bij de kudde hoort als er een hekje tussen haar en de rest staat. Je ziet nog steeds kudde gedrag en Skyla mag er ook gewoon meteen weer tussen als ze erin staat. Ik ben het wel met je eens dat een pony apart van de kudde voor langer tijd absoluut niet wenselijk of paardwaardig is. Mocht blijken dat de abrupte gedragsverandering van Skyla niet door hormonen van een dracht veroorzaakt zijn moeten we zoeken naar een andere oplossing.