Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 21:46

Ze staat in Starnmeer :) er komen geloof ik nog twee clinics aan. Wij hebben haar na twee keer oefenen gewoon ingeladen. Ook niet goed bevestigd, maar onze vorige merrie haar eerste trailer ervaring was naar de kliniek helaas en dat ging perfect dus we hadden zoiets van, we zien het wel. Gelukkig was het voor ons allemaal een positieve ervaring <3

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:02

Vraagje wat voor bit gooien jullie er in om te wennen.. dubbel gebroken
Enkel of ongebroken kunstof

Water of bus.. D of knevel.. waar op bedenk je het.. ben aan het denken wat voor ons wijsheid zal zijn maar waar begin je

En ja er hangt van alles in de kast.. :j van andere paarden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:04

Dan zit je nog wel ff zuidelijker. Ik zit noordelijker dan de NKR.
Ik ga hun fb in de gaten houden. Ben er zaterdag weer met m'n andere pony's voor een dressuur wedstrijd.
Sheeca heeft er pas 1x heel even op gestaan, zelfs nog geen stang of klep dicht gedaan.
Ik ben heel voorzichtig met trailer laden omdat ik bijna altijd alleen op pad ben. Dus wil het gewoon echt goed hebben.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 22:05

Sirius_ schreef:
Ik heb vorige week Luna ingeladen in de trailer en deelgenomen aan een in hand trail clinic. Ze was nog nooit op pad geweest. Maar super braaf op de trailer al werd er wel wat af gehinnikt. Mijn man heeft met haar het terrein en de bak verkend, ze was wat snuiverig en kijkerig en dramde door hem heen. Eenmaal een paar rondjes gelopen was het goed.
Ik heb haar daarna overgenomen en dat was een enorme overwinning voor mij. Ik ben geen held en vond het heel spannend maar ik vertrouw mijn paard inmiddels steeds meer.
Geen gekke bokkensprongen of uitbreek pogingen. Er was een ander jong paard wat er een paar keer vandoor schoot, daar draaide ze alleen haar oor voor :+ een man die zijn neus snoot was dan wel weer heel spannend.

[ [url=m/Q1jVMb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0eRBY3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gyfm3z.jpg]Afbeelding[/url] ]

En thuis zijn we dus bezig met schriktraining, waaronder mijn nieuwe grondwerk aanwinst. Een vlaggetje. Ze bouwt soms wat spanning op maar kan dit redelijk snel laten afvloeien. En hoe meer ik haar reacties leer kennen hoe meer ik ook zelf durf. Ze doet ook echt enorm graag dingen samen en vertrouwt mij en mijn man. Laatst lag er een plastic zeil over een bank heen, daar schrok ze van. Als ik het touw lang laat, en er zelf naast ga staan staat ze binnen een paar seconden bij me om het zeil te ontdekken. Heerlijk karakter <3

[ [url=m/5yd2kd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ajdECy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ziet er ook ontzettend leuk uit! Heerlijk om zo toch bezig te kunnen zijn met de pup!

Ik heb nu eens een enkelgebroken water trensje ingehad. Maar ik heb nog geen bit voor het daadwerkelijk beleren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:13

Ik heb bij Baron een ongebroken appelbitje in gehad maar die is te klein inmiddels.
En bij de keuring had ik een dubbel gebroken roll-R anatomisch gevormd bit van Harry's Horse (beetje namaak van Myler) . Die was toen iets te groot maar ging nog wel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:28

Rose_Sonny schreef:
Weet je toevallig of het

De beweging
Het geluid
of
De aanraking is waar ze vooral op reageert?

Ik kan je dan ook de Parelli methode wel aanbevelen. Dan begin je met zo'n carrot stick en de Friendly Game. Met name als het de aanraking is, kan je zo op een veilig afstand je paard leren dat aanraking okay is. Maar ook als het beweging of geluid is, kan je echt baat hebben bij de Parelli methode.

Ik weet niet of je toevallig in het noorden van het land woont, maar als dat zo is, dan zou ik je wel eens kunnen helpen. Ik heb al erg goede resultaten hiermee behaald bij erg rille en angstige paarden. Vorig jaar had ik nog een Haflinger in training die overal voor op de vlucht sloeg, inmiddels kan je met een vlag op zijn rug rijden en loopt hij overal langs en overheen.

Aanraking. Overigens niet alleen bij deken, maar bijvoorbeeld ook een spray. Geluid is ze niet bang van, maar het gevoel van de spray op haar huid vindt ze niet fijn en draait er van weg. Mijn paarden staan bij Zutphen, dus niet helemaal in de buurt :D
Maar ik kan wel eens op youtube kijken. De carrot stick heb ik al. Maar sowieso goed idee om die te gebruiken als aanraking op afstand.

Barbalala: wat een leuk dier! IJslander? Lekker fluffy :D

Moonlight: als jij zelf (nog) niet overtuigd er op kan zitten, zou ik het ook laten doen. Maar misschien ben je al genoeg geholpen met een paar sessies thuis.

Hoi Sirius :wave: :D
Die zweep met zakdoek kan ik ook wel eens gebruiken.
Leuke foto's. En stoer paard!
Trailerladen gaat hier ook goed. Alleen mijn haflinger flipt zodra Noura van het terrein is, dus voor zijn welbevinden neem ik haar nog niet alleen mee. Is ook wel een lastig dingetje. Noura gaat makkelijk mee, maar Jim heeft verlatingsangst, dus vanwege hem kan ze dus eigenlijk niet mee.

Snorkel: ik ben erg fan van de Billy Allen bitten. Stabiel, maar wel afzonderlijke beweging tussen links en rechts. Heel rustig in de mond. Voor jonge paarden zou ik het zo stabiel mogelijk willen. Knevel, ongebroken, Billy Allen, D-trens.
Ik heb er ook nog geen bit in gehangen. Voel er steeds meer voor om haar bitloos te beleren. In de western is een bosal gebruikelijk. Maar touwhalster of sidepull zou ik ook prima vinden. Juist omdat ze zo gevoelig is, denk ik dat dat prima voor haar zou zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:43

Sirius, wat leuk! Dat lijkt me gaaf om mee te doen. Kilometers maken moet sowieso, maar Vossie raakt nogal snel overprikkeld heb ik het idee. Daar heb ik met mijn oudste merrie helemaal geen last van... ook nooit gehad geloof ik

Ik heb nu een appelbitje in gebruik. Voor het mooie vind ik hem wat te dik. Ik moet bij haar echt heel netjes zijn met mijn handen / de druk. Vos gaat anders rommelen met het bit en gooit haar tong er overheen.

Daihyo, mijn Rockes had ook ontzettende verlatingsangst. Al vanaf jong paard. Maakte voor ook niet uit of er nog een hele stal vol paardenvrienden stonden. Zijn vriendin was weg. Duurde ook heel lang voordat hij dan weer op en rustig niveau was, hij bleef er lang in hangen. Hij stond op het laatst enkel samen met mijn oudste merrie en ik heb toen besloten dat ik met de oudste merrie (die door lichamelijke onbalans sowieso niet makkelijk (understatement) te laden is), nergens naartoe zou gaan zolang Rock nog leefde. Ik wilde hem dat gewoon niet meer aandoen. Het ging mij echt door merg en been.

De huidige twee brullen ook, maar heb besloten dat ze er maar aan moeten wennen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:36

Nog even kort over die deken betreft pijnprikkels en dan houd ik erover op haha.

Maar een paard legt connecties. Een deken opleggen zal geen pijn doen inderdaad, zeker niet met oefenen wanneer het zo voorzichtig gebeurt.

Maar wat er vaak gebeurt een jong paard vind het spannend en door de spanning, spannen ze hun spieren/bovenlijn aan.

Als er dus pijn in die bovenlijn zit, krijg je daardoor de reactie op de pijn. Dat kan, zeker bij sensibele paarden. Zo snel gaan dat het lijkt alsof ze in paniek raken van de deken, maar eigenlijk is er dus een andere oorzaak.

Na een paar keer gaat het paard de deken koppelen aan de pijnprikkel in zijn bovenlijn en is de cirkel rond. ;)

Maar nogmaals, het kan natuurlijk heel goed gedrag wezen hoor! En ik vind het heel leuk om te lezen hoe je met haar bezig bent, dat is zeker een goede aanpak <3

Betreft de bitjes, is ook lastig he..
Ik denk dat ik er een flexibele ongebroken trust in hang. Die zijn zacht in de mond, bewegen iets mee maar zijn niet zo wiebelig/hard. En dan even kijken hoe hij daarop gaat *D maar zodra hij enigsinds beleerd/doorgereden is laat ik denk ik een bit fitter komen, dat heb ik met mijn volwassen merrie ook gedaan en vond het heel fijn om de verschillen te voelem :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:39

Wel een interessante benadering hoor Nadine :j
Goed om mee te nemen in de training.

Rocamor: herkenbaar. Jim is ook nog blijvend geblesseerd en als hij zich zo opfokt en heen en weer gaat rennen, dan ben ik ook bang dat het erger wordt. Dus ik heb ook besloten om tot zijn dood niet met Noura alleen weg te gaan. Ja kleine stukjes het terrein af, maar niet zo lang dat hij zich helemaal kapot loopt. Het is zoals het is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:48

snorkel1986 schreef:
Vraagje wat voor bit gooien jullie er in om te wennen.. dubbel gebroken
Enkel of ongebroken kunstof

Water of bus.. D of knevel.. waar op bedenk je het.. ben aan het denken wat voor ons wijsheid zal zijn maar waar begin je

En ja er hangt van alles in de kast.. :j van andere paarden

Ik gebruik nu een enkel gebroken aurigan watertrens van Sprenger, maat 11,5.
Maar ga uiteindelijk over op een dubbelgebroken aurigan watertrens.
Ze heeft een klein mondje dus wil geen dik of massief bit en heb goede ervaringen met dubbelgebroken.

@Daiho; Dankjewel, ze is een IJslander inderdaad :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 10:03

Ik heb een trust bit voor mijn andere merrie, fijn bitje maar vind het wel vrij dik. Denk dat mijn baby haar mondje echt te klein is daarvoor.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:10

Balou_k schreef:
Ik heb een trust bit voor mijn andere merrie, fijn bitje maar vind het wel vrij dik. Denk dat mijn baby haar mondje echt te klein is daarvoor.

Ze zijn er nu ook in een smallere uitvoering :j

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:09

Ik vind het mega interessant om mee te lezen, maar omdat ik nog niet zoveel doe vind ik het mee kletsen wat lastiger.

Welkom Daihyo, nog een bonte erbij. Lijkt me een lastige keuze kwa wel of niet zelf echt aan de slag te gaan als ze zo rillerig zijn. Vind de ‘theorie’ van Nadiine_x wel interessant om in je achterhoofd te houden ofzo.

Ik heb voor hetzelfde bit gekozen als waar ik mee begonnen was met m’n schimmel 14 jaar geleden. Een dunne dubbel gebroken bustrens in maat 12,5 van Harry. Hij heeft hem nu 1x in gehad maar wil het eigenlijk pas echt in gaan doen als de TA is geweest in januari.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:17

Kwa bit heb ik bijna altijd een mooi dun dubbelgebroken D of watertrens. Dun ivm hele kleine mondjes.
Kwa veel of weinig werk, tja ik zelf ben van het vroeg beginnen en heb daar met de pony's tot nu toe zeer veel profijt van gehad. Hoeveel je doet en wat je doet is sowieso erg afhankelijk van het dier zelf en waar je jezelf prettig bij voelt.

Dream gaat eigenlijk best goed. Ik heb hem natuurlijk zelf gefokt dus veel kende hij ook gewoon al. Poetsen/wassen/wandelen/trailer/hoefsmid etc zijn natuurlijk allemaal al vanaf veulen af aan meegenomen.
Inmiddels heeft hij het longeren zowel met als zonder bijzet ook al aardig onder de knie. Ik heb eigenlijk een hekel aan longeren dus doe dit maar kort, maar hopenlijk toch genoeg om hem klaar te maken voor de hk.
Afbeelding
Afbeelding
Tijdens het poetsen wortels voeren.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:24

Denk dat voor mij veel dingen ook normaal zijn ofzo en dat het dan lijkt dat ik weinig doe.

Ik wandel bijna iedere dag het erf wel een paar x rond (erf rond is een kleine 5min stappen). Poetsen, voetjes geven en af en toe wat grondwerk. Als hij energie teveel lijkt te hebben dan longeer ik hem zonder iets. Dat is denk ik 1x in de 2 weken ongeveer.

Voor mijn gevoel is dat bijna niks

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:37

Ik heb nog niet eens een hoofdstel, laat staan een bit. Een zadeltje (vzh wintec) heb ik dan wel weer toevallig liggen. Die lag voorheen op m’n vorige bijrijdpaardje met springen. Ik ga er vanuit dat die straks gebruikt kan worden met beleren.

Ik heb nog geen idee wat voor een bit ik straks ga gebruiken. In feb/maart komt de tandarts weer en dan vraag ik wel wat mooi zou kunnen passen. TA is ook bitfitter.

Grappig, ik doe ongeveer hetzelfde Thirza en vind juist dat dat best veel is voor een jonkie om al netjes te kunnen. Ik merk ook veel verschil met een half jaar geleden. Toen kon hij dat ook prima, maar was het heel moeilijk om direct te kunnen focussen op wat ik vroeg. Nu gaat het veel meer vanzelf. Niet alleen vanwege de herhaling, maar ook omdat er mentaal veel meer ruimte is om samen te kunnen werken.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:00

Mijn paard heeft ondertussen een enkel gebroken watertrens in gehad bij de vorige eigenaar. Bij mij een mijn merrie's ongebroken trust innosense D-trens en ik mag nu een dubbel gebroken bustrens en watertrens lenen voor het beleren. 1 bit en 2 paarden is best onhandig.

Paard geeft tot op heden nog niet aan, wat hij fijner vindt.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:16

Ik heb net een bit gekocht voor Sire. Is inderdaad moeilijk. Uiteindelijk voor een dubbelgebroken bustrens gegaan. Bustrens is stabieler dan watertrens. Dubbelgebroken is misschien iets beweeglijker dan enkel of ongebroken maar leek mij voor de langere termijn prettiger in de mond liggen. Ik had niet zoveel zin om een apart bit te kopen voor het beleren en dan later te wisselen.
Het enige waar ik nog over twijfel is de maat. Ik had het bit van mijn andere paard eerst ingedaan (een 13,5 cm enkelgebroken) en die paste wel maar erg krap. Dus nu voor Sire een 14,5 cm gekocht, maar ook die steekt niet echt uit. Dus misschien kan hij toch nog wel een maatje groter hebben. Maar deze past in elk geval voldoende om mee te oefenen. Een bitfitter komt vast ooit wel maar past nu even niet in het budget, na de osteopaat, zadelpasser en tandarts (en deze week ook nog entingen en hoefsmid) :'-)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:43

@Daiyho: als het niet goed voelt, of je twijfelt, dan moet je het gewoon niet doen. Dan kan je het beter uitbesteden aan iemand die dit gewoon dagelijks doet.

@Rose_sony: haha heerlijk die foto :D

@Barbalala: Oh wat een leuk dier <3

@Sirius: klinkt als een leuke trial! En goed dat je weer wat vertrouwen hebt gekregen :)

Ik heb echt geen idee wat voor bit erin gaat. Ik heb van alles liggen, maar heel eerlijk.. echt geen idee wat het precies is. Eentje is een bustrens. Andere weet ik niet meer. Als er iemand is die mee zou willen kijken via PB zou dat heel fijn zijn :o
Ik wil eigenlijk gewoon met het lichtste, vriendelijkste bit beginnen. En ook een bitfitter laten komen tzt. Ook een zadelpasser. Liggen zoveel zadels, maar geen idee welke nou echt goed gaat liggen.
Maar zover zijn we ook nog niet.

Hier al iets opgeknapt. Vorige week hele week op de bank gelegen. Vandaag weer een halve dag gaan werken, dat is ook wel voldoende voor komende week dus dat zo afgesproken. Vanmiddag geslapen en daarna even bij Pharon gaan kijken. Samen in de ‘’wei’’ geknuffeld. Het vertrouwen na de trap begint weer wat terug te komen bij mijzelf. Ik kan hem nu bijna overal aanraken, alleen achterbenen nog niet geprobeerd. Rest is allemaal geen probleem en meneer blijft lekker op rust bij mij staan. Denk zo wel 10 minuten samen geknuffeld en elkaar ontdekt (want ja, misschien heb ik wel ergens in mijn jas of schoenen snoepjes verstopt… you never know!)
Hij komt nu weer over zoals ik hem kende: rustig, stabiel. Ik wil vrijdag kijken of ik er een dekje op kan leggen. Want heb ook een regendeken voor hem besteld.. die zal er ook een keer op moeten.
Ik merk dat hij me ook al begint te herkennen, dus dat is erg fijn! Ook trekt hij qua gewicht wat bij, nu hij weer thuis staat en voldoende eten krijgt.

Hij is tot nu toe ook wel de meest rustige. Er staan nog twee ruinen van 3,5. Eentje mag ik alleen de hals aanraken, ga ik verder dan is het oren in de nek en bijten. Dus ja, dan maar niet…
En de andere, een vosje, vind het allemaal heel erg spannend maar is wel nieuwsgierig en vriendelijk. Dat wordt ook een leuk paardje denk ik :)

Verder hoop ik binnenkort daar een van de merries te kunnen rijden, ik mis het rijden stiekem toch best wel. Dus zou mooi uitkomen! :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:28

Dream is erg onder de indruk van zijn amazone, kyrkelover :D

Lastig om na zo'n klap weer vrij met je paard te kunnen werken. Als ik naar mezelf kijk, denk ik dat ik toch wat anders zou ademen of andere houding en daarmee mijn paard weer zou bevestigen dat het inderdaad allemaal zo spannend is.

Gisteren is mijn Vossedame meegeweest naar de bak, in het donker (wel verlichting op de bak). Domme, domme ik ben er direct met dubbele lijnen achter gaan lopen. In de verste hoek, net onder de lamp, dus iets schaduw was het schrikken en kon ik de boel niet houden. Paard over de rel. Tot 2 keer toe losgebroken en daarna heeft ze haar voorbenen (bokkend) en achterbenen (ietwat steigerend) en haar conditie (flink galopperen aan de dubbele longe) verbetered. NIet helemaal wat ik in gedachten had, :+

En ineens is de "stalmoed" (tussen aanhalingstekens want ze kan 24/7 zelf beslissen waar ze staat, binnen of buiten) eraf, blijkt er eindelijk een stuur op te zitten en kan ik haar aan de dubbele plaatsen, voltes wisselen in stap en draf en krijg ik haar ook meer en meer recht (ze is (was?) flink links gebogen). En dan is het weer zo'n fijn dier om mee te werken. Goud, letterlijk en figuurlijk, aangezien haar vacht echt een gouden gloed heeft in het baklicht.

En voor mezelf weer de feedback; rekening houden en gewoon eerst een paar rondjes samen aan de hand door de bak. Ben dus niet eens teleurgesteld in haar, wel in mezelf.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:34

@Rocamor: zelf niet gewond geraakt hoop ik? En weet je, dat kan gebeuren. Net als bij mij. Ik maakte de fout om bij een overprikkelt paard achterlangs te lopen. Gister was het dezelfde situatie, ik moest achter hem langs om bij de uitgang te komen en hij was hooi aan het eten.
Ja ik vond het spannend. Maar ik heb elke stap tegen hem gepraat en heb het gewoon gedaan. Niets aan de hand. Ik mag nu ook bij paard komen en aanraken als hij eten heeft. Dus ik denk dat toen echt kwam door overprikkeling paard en omdat we elkaar nog niet kenden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:09

Joh dat gebeurt weleens… houd ze niks aan over!
Had ik van de week ook, had al een paar dagen niks gedaan en toen had ik besloten om er weer eens een zadel op re knopen. Hardstikke braaf op de poetsplaats, liep ook heel braaf mee naar de longeer bak. Alleen had manlief daar een graafmachine geparkeerd en moest ik er vlak langs want aan de andere kant stond een lege kruiwagen. Toen schrok ze en sprong langs mij naar voren, om er vervolgens van te schrikken dat er een zadel op dr rug zat, toen draaide ze om haar as en sprong wéér rakelings langs mij en wilde er vandoor terug richting de stal. Toen voelde ze het einde van het touw en draaide ze weer naar mij toe en gelukkig stopte ze toen en kon ik haar meenemen de bak in. Eenmaal losgelaten heeft ze echt wel even 10 minuten rondjes gerend voordat de spanning er weer af was… gelukkig verder niks gebeurd maar als ze een achterbeen had uitgeslagen had het wel anders kunnen uitpakken. Mijn lesje weer geleerd, in het vervolg eerst even checken of er geen obstakels op het pad staan :')

En daarna heel braaf lekker gepoetst <3
Afbeelding
Afbeelding

Zertab fijn dat die van jou nu rustiger is! Soms heeft het gewoon even tijd nodig :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 08:50

Oei Rocamor. Hopelijk zelf okee?
Zertab: dat herken ik ook wel. Dat heeft weer even tijd nodig om te slijten. Leuk je hier ook te zien trouwens :D
Wat een glimworm Libera <3

Ik heb momenteel een hele drukke week qua werk, dus veel te weinig kunnen doen. Baal ik echt van, maar ja, is niks aan te doen. Nu de dagen weer korter licht zijn, is het echt een beetje schipperen qua tijd. En dan de regen er nog bij. Dagen als gisteren mogen er vaker zijn wat dat betreft :D
Morgen weer les, dus dan kan ik met alle 3 even aan de slag met grondwerk.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:31

Wat fijn om te lezen dat bij jullie ook niet alles van een leien dakje gaat :') Balen, maar inderdaad, zulke dingen gebeuren. Over een paar jaar kan je het je niet meer voorstellen (hoop je dan :D )

Ik merk dat nu aan mijn 5-jarige. Op 4-jarige leeftijd gekocht in het voorjaar, heb hem nu dus anderhalf jaar. Was braaf en bereden toen ik hem kocht. Maar in die anderhalf jaar veel uitdagingen tegengekomen. Echt zo'n leeftijd ervoor ook natuurlijk. Veel veranderingen geweest ook vanaf dat hij met 2,5 beleerd en verkocht werd (niet mijn keuze..), en nu hij vertrouwen en stabiliteit had wilde hij even helemaal niks meer. (Is dan maar mijn interpretatie) Maar sinds een paar maanden gaat het zo erg vooruit, wordt hij zo veel volwassener en vertrouwder, dat ik bijna dankbaar ben voor de diepe dalen omdat de toppen er ineens zo hoog van worden :) Dan wordt het ineens heel erg leuk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:56

Hier ook al zeker 2 weken niks kunnen doen met Baron. Te nat en te snel donker.
Maar hij geniet nog wel van de aandacht als ik ze ga voeren.