Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Schapenwol schreef:Ik vind het nogal flauw om Nikas haar poging om mee te denken af te doen als een "sprookje" terwijl je zelf ook een onrealistische sprookjesoplossing aandraagt.
tamary schreef:En natuurgebieden verbinden gaat niet helpen tegen de te hoge druk op de wildstand door de jachtmethodes van de wolf.
Nikass schreef:Kijk ik heb blijkbaar een andere mentaliteit.
Toen ik onverwacht een eerste paard kocht en ze op een stal stond waar ze alleen hun box uitkwamen als de eigenaar kwam, en ik nog geen mogelijkheid had om te verhuizen, kwam ik wel drie keer per dag.
En werd ik verguisd, want ja wie gaat er nou elke dag in de regen twee uur zijn paard aan de hand laten grazen? EN met -15 bij de buitenbak zitten omdat je paard alleen buiten gezet mocht worden onder toezicht. Dan spoor je niet. Ben je hier alweer? Ben je hier nog steeds?
En als ik hier in de honden topics meldt dat ik elke dag om half zes op sta om vóórdat ik naar mijn werk ga anderhalf uur met mijn honden in het bos te wandelen, dan ben ik ook een beetje vreemd en is het allemaal niet mogelijk.
En nu lees ik hier "ja dan moet je elke dag je paard van de wei halen en naar stal brengen". Moeilijk moeilijk moeilijk.
En dan de mensen die wel paarden hebben, maar geen stallen. Excuse me, maar hoe naïef en armoedig. Zelfs zonder wolf. Maar die is hier niet sinds gisteren hè?
Maar goed, dan is dat zo, maar dan bouw je een stal, zoek je een stal, zet je je paard in pension, verhuis je, whatever.
NIEMAND ANDERS dan ikzelf is verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn paard(en). Je kunt iedereen de schuld geven, maar je bent zelf de enige die besloten heeft de verantwoordelijkheid voor een dier aan te gaan, pak die dan ook.
Schapenhouders kunnen subsidie aanvragen en rasters worden gratis geplaatst.
(waar zeg ik dat je dat uit eigen zak moet betalen, Tamary?) Nee zijn niet wolf proof, maar als ze voor 20% werken, dan toch. Alle beetjes helpen.
Maar ik lees alleen maar kan niet, werkt niet, lukt niet.
Passief gaan zitten wachten tot je toestemming krijgt om de wolf te vermoorden, en anders zonder toestemming, want álle middelen zijn blijkbaar geoorloofd voor het houden van vee of hobby dieren. En vooral korte termijn denken.
Onali: waar hoor je mij zeggen dat dat allemaal DE OPLOSSING is?
DE OPLOSSING hebben we voorlopig niet, maar DOE iets.
Dit discussie topic heeft vandaag al zoveel tijd gekost die je had kunnen stoppen in je dieren.
Nergens zeg ik dat het leuk is, of makkelijk, of dat het terecht is dat de overheid geen concreet beleid heeft.
Zijn er al postzakken brieven met wensen/eisen/ideeën afgeleverd bij de provincie? Zijn er al commissies opgericht die de dieren in de regio in kaart brengen en kijken waar situaties kwetsbaar zijn en hoe het verbeterd kan worden?
Ik volg niet alles, misschien doen jullie dat allang, maar dat hoor ik hier niet?
Dank je wel mensen die de discussie inhoudelijk proberen te houden en anderen erop aanspreken dat ook te doen. Jullie berichten waardeer ik zeer.
Nikass schreef:Ik had me voorgenomen jou te negeren, maar wordt nou eens concreet Wintu? Waar en hoe zet ik iemand in een hoek? Welke zin is denigrerend?
Wat vind je dan INHOUDELIJK?
Waarom wil je alleen iets ondernemen als het makkelijk gaat? Vertel dan eens wat je allemaal al ondernomen hebt?
En geen benul... vooralsnog lopen al míj́n dieren in wolvengebied geen gevaar.
Nikass schreef:En nu lees ik hier "ja dan moet je elke dag je paard van de wei halen en naar stal brengen". Moeilijk moeilijk moeilijk.
En dan de mensen die wel paarden hebben, maar geen stallen. Excuse me, maar hoe naïef en armoedig. Zelfs zonder wolf. Maar die is hier niet sinds gisteren hè?
Maar goed, dan is dat zo, maar dan bouw je een stal, zoek je een stal, zet je je paard in pension, verhuis je, whatever.
Kaja schreef:Nikass schreef:Ik had me voorgenomen jou te negeren, maar wordt nou eens concreet Wintu? Waar en hoe zet ik iemand in een hoek? Welke zin is denigrerend?
Hier ben ik ook benieuwd naar.
Wintu schreef:tamary schreef:En natuurgebieden verbinden gaat niet helpen tegen de te hoge druk op de wildstand door de jachtmethodes van de wolf.
Precies, het hele probleem is niet zo zeer de wolf ansich, maar wel de hoeveelheden er nu van rondlopen. En in plaats van die hoeveelheden aan te passen op wat het gebied aan kan, wil men nu dat het dier maar blijft vermeerderen en iedereen zich er op aanpast. Dus heel omslachtig allemaal. Gewoon beheer, doen we met de rest van het wild ook. Dan kan je en wolven in nederland hebben en vee. Maar de balans slaat nu gewoon door naar 1 kant. Je mag alleen staan toekijken als ie je paard wil pakken, dat is toch van de zotte.
pillow schreef:Wintu schreef:
Precies, het hele probleem is niet zo zeer de wolf ansich, maar wel de hoeveelheden er nu van rondlopen. En in plaats van die hoeveelheden aan te passen op wat het gebied aan kan, wil men nu dat het dier maar blijft vermeerderen en iedereen zich er op aanpast. Dus heel omslachtig allemaal. Gewoon beheer, doen we met de rest van het wild ook. Dan kan je en wolven in nederland hebben en vee. Maar de balans slaat nu gewoon door naar 1 kant. Je mag alleen staan toekijken als ie je paard wil pakken, dat is toch van de zotte.
Beheren is ook lastig. Toen er in het DFW maar 2 wolven waren, waren er ook heel veel aanvallen op schapen. Dus daar kan alleen de nulstand. En die nulstand bewaren moet kunnen het lukt met de zwijnenxen herten ook prima.
tamary schreef:Subsidie dekt lang niet alle kosten en als een wolf leert hoe die omheining te omzeilen heeft die nog geen nut. Een omheining die niet 100% werkt, dient dan enkel als leer er door/over te komen les. Precies wat we niet willen dus.
Nikass schreef:tamary schreef:Subsidie dekt lang niet alle kosten en als een wolf leert hoe die omheining te omzeilen heeft die nog geen nut. Een omheining die niet 100% werkt, dient dan enkel als leer er door/over te komen les. Precies wat we niet willen dus.
Ja dat is zo, maar dat gevoel heb ik dus ook als een paar mensen wel hun dieren beschermen, en anderen niet.
Maar misschien heb je gelijk en werkt het averechts. Ik hoopte dat het toch iets "afremt" zeg maar.
Ik heb niets tegen 24/7 buiten, heb mijn paard in de zomer ook altijd zo gehad. Maar paarden houden zonder de mogelijkheid van stal als het nodig is, ja dat vind ik wel armoedig. En met oog op de wolf wat naïef. Nogmaals, die is er niet sinds gisteren.
Ik oordeel niet over wat mensen persoonlijk hebben gedaan of doen om hun dieren te beschermen, dat is het nu juist, afgezien van een paar berichten nu, las ik daar nauwelijks over in het topic. Alleen maar over kan niet, werkt niet.
En ondanks dat ik steeds begrip heb getoond voor de ingewikkelde situatie voor veel mensen, gaan mijn nekharen wel overeind staan van die imo passieve houding. Het bij voorbaat niet proberen, het niet verenigen en in actie komen.
Dreamboy ik vind het helemaal bizar dat het een hele beroepsgroep (zo kan je schapenhouders toch wel noemen?) niet lukt om mee te gaan met de ontwikkelingen van de tijd. Dat moet elke beroepsgroep? Waarom zouden zij tegen beter weten in schapen kunnen blijven houden op de manier waarop het drie generaties terug ook gebeurde? Dertig jaar geleden wisten we dat de wolf er aan kwam, er was zoveel tijd om een plan te bedenken?
Nikass schreef:tamary schreef:Subsidie dekt lang niet alle kosten en als een wolf leert hoe die omheining te omzeilen heeft die nog geen nut. Een omheining die niet 100% werkt, dient dan enkel als leer er door/over te komen les. Precies wat we niet willen dus.
Ja dat is zo, maar dat gevoel heb ik dus ook als een paar mensen wel hun dieren beschermen, en anderen niet.
Maar misschien heb je gelijk en werkt het averechts. Ik hoopte dat het toch iets "afremt" zeg maar.
Ik heb niets tegen 24/7 buiten, heb mijn paard in de zomer ook altijd zo gehad. Maar paarden houden zonder de mogelijkheid van stal als het nodig is, ja dat vind ik wel armoedig. En met oog op de wolf wat naïef. Nogmaals, die is er niet sinds gisteren.
Ik oordeel niet over wat mensen persoonlijk hebben gedaan of doen om hun dieren te beschermen, dat is het nu juist, afgezien van een paar berichten nu, las ik daar nauwelijks over in het topic. Alleen maar over kan niet, werkt niet.
En ondanks dat ik steeds begrip heb getoond voor de ingewikkelde situatie voor veel mensen, gaan mijn nekharen wel overeind staan van die imo passieve houding. Het bij voorbaat niet proberen, het niet verenigen en in actie komen.
Dreamboy ik vind het helemaal bizar dat het een hele beroepsgroep (zo kan je schapenhouders toch wel noemen?) niet lukt om mee te gaan met de ontwikkelingen van de tijd. Dat moet elke beroepsgroep? Waarom zouden zij tegen beter weten in schapen kunnen blijven houden op de manier waarop het drie generaties terug ook gebeurde? Dertig jaar geleden wisten we dat de wolf er aan kwam, er was zoveel tijd om een plan te bedenken?