Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:55

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 15:39

Schapenwol schreef:
Ik vind het nogal flauw om Nikas haar poging om mee te denken af te doen als een "sprookje" terwijl je zelf ook een onrealistische sprookjesoplossing aandraagt.

Maar hoe dan?!!

Mensen kiezen bewust voor een bepaalde stalling.
De bak is er beter, de luikjes vallen in je smaak.

Hoe zie JIJ Nikass haar bericht dan met zet de zwakke samen, ga samen werken. Loop elke dag heen en weer om je paard weer terug op zijn eigen stalling te zetten enz.

Hoe kan je in hemelsnaam denken dat dit een oplossing is?

Om nog maar te zwijgen over de logistieke uitvoering (hooi, mesten, voeren, rijden, kosten) ervan.

Ik kies mijn stal niet zomaar uit, daar is over nagedacht. Kosten vs afstand vs voorzieningen vs sociale contacten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 15:59

De oplossing is heel simpel, er moet gewoon beheer komen, de gevestigde wolven, reduceren tot wat een gebied aan kan. Verjagen moet toegestaan worden, als je deze twee zaken naast elkaar in zet, zou dat aanzienlijk schelen. Heb je veel minder aanvallen op vee en keldert de wildstand niet tot beneden peil.
Wat men nu doet is de wolf ongebreideld door laten fokken, wildstand keldert en vele veeaanvallen.

Nederlanders de rest van de toekomst allemaal samen laten werken tegen de wolf of de handen ineenslaan door elkaar uit de brand te helpen, gaat m niet worden, zo werkt de maatschappij niet meer en verder is het voor vele dierhouders ook onhaalbaar. Ik vind dat een vrij naieve gedachte.

Natuurgebieden met elkaar verbinden middels landbouwgrond, dan kom je nog te veel drukke wegen tegen die in de weg gaan liggen. Leuk bedacht, maar zo werkt het niet.

tamary

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:05

En natuurgebieden verbinden gaat niet helpen tegen de te hoge druk op de wildstand door de jachtmethodes van de wolf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:09

tamary schreef:
En natuurgebieden verbinden gaat niet helpen tegen de te hoge druk op de wildstand door de jachtmethodes van de wolf.

Precies, het hele probleem is niet zo zeer de wolf ansich, maar wel de hoeveelheden er nu van rondlopen. En in plaats van die hoeveelheden aan te passen op wat het gebied aan kan, wil men nu dat het dier maar blijft vermeerderen en iedereen zich er op aanpast. Dus heel omslachtig allemaal. Gewoon beheer, doen we met de rest van het wild ook. Dan kan je en wolven in nederland hebben en vee. Maar de balans slaat nu gewoon door naar 1 kant. Je mag alleen staan toekijken als ie je paard wil pakken, dat is toch van de zotte.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:14

En voor het mooie zou dit natuurlijk ook in de landen om ons heen ook zo moeten zijn, dat daar ook beheert wordt naar een balans binnen een gebied

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 16:44

Miran schreef:
    En voor het mooie zou dit natuurlijk ook in de landen om ons heen ook zo moeten zijn, dat daar ook beheert wordt naar een balans binnen een gebied

Ja, iedereen zit vast aan de regels van Brussel

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:02

Kijk ik heb blijkbaar een andere mentaliteit.
    Toen ik onverwacht een eerste paard kocht en ze op een stal stond waar ze alleen hun box uitkwamen als de eigenaar kwam, en ik nog geen mogelijkheid had om te verhuizen, kwam ik wel drie keer per dag.
    En werd ik verguisd, want ja wie gaat er nou elke dag in de regen twee uur zijn paard aan de hand laten grazen? EN met -15 bij de buitenbak zitten omdat je paard alleen buiten gezet mocht worden onder toezicht. Dan spoor je niet. Ben je hier alweer? Ben je hier nog steeds?

En als ik hier in de honden topics meldt dat ik elke dag om half zes op sta om vóórdat ik naar mijn werk ga anderhalf uur met mijn honden in het bos te wandelen, dan ben ik ook een beetje vreemd en is het allemaal niet mogelijk.

En nu lees ik hier "ja dan moet je elke dag je paard van de wei halen en naar stal brengen". Moeilijk moeilijk moeilijk.
    En dan de mensen die wel paarden hebben, maar geen stallen. Excuse me, maar hoe naïef en armoedig. Zelfs zonder wolf. Maar die is hier niet sinds gisteren hè?

Maar goed, dan is dat zo, maar dan bouw je een stal, zoek je een stal, zet je je paard in pension, verhuis je, whatever.
    NIEMAND ANDERS dan ikzelf is verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn paard(en). Je kunt iedereen de schuld geven, maar je bent zelf de enige die besloten heeft de verantwoordelijkheid voor een dier aan te gaan, pak die dan ook.

Schapenhouders kunnen subsidie aanvragen en rasters worden gratis geplaatst.
    (waar zeg ik dat je dat uit eigen zak moet betalen, Tamary?) Nee zijn niet wolf proof, maar als ze voor 20% werken, dan toch. Alle beetjes helpen.
    Maar ik lees alleen maar kan niet, werkt niet, lukt niet.
    Passief gaan zitten wachten tot je toestemming krijgt om de wolf te vermoorden, en anders zonder toestemming, want álle middelen zijn blijkbaar geoorloofd voor het houden van vee of hobby dieren. En vooral korte termijn denken.

Onali: waar hoor je mij zeggen dat dat allemaal DE OPLOSSING is?
    DE OPLOSSING hebben we voorlopig niet, maar DOE iets.
    Dit discussie topic heeft vandaag al zoveel tijd gekost die je had kunnen stoppen in je dieren.
    Nergens zeg ik dat het leuk is, of makkelijk, of dat het terecht is dat de overheid geen concreet beleid heeft.
    Zijn er al postzakken brieven met wensen/eisen/ideeën afgeleverd bij de provincie? Zijn er al commissies opgericht die de dieren in de regio in kaart brengen en kijken waar situaties kwetsbaar zijn en hoe het verbeterd kan worden?
    Ik volg niet alles, misschien doen jullie dat allang, maar dat hoor ik hier niet?

Dank je wel mensen die de discussie inhoudelijk proberen te houden en anderen erop aanspreken dat ook te doen. Jullie berichten waardeer ik zeer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:22

Nikass schreef:
    Kijk ik heb blijkbaar een andere mentaliteit.
    Toen ik onverwacht een eerste paard kocht en ze op een stal stond waar ze alleen hun box uitkwamen als de eigenaar kwam, en ik nog geen mogelijkheid had om te verhuizen, kwam ik wel drie keer per dag.
    En werd ik verguisd, want ja wie gaat er nou elke dag in de regen twee uur zijn paard aan de hand laten grazen? EN met -15 bij de buitenbak zitten omdat je paard alleen buiten gezet mocht worden onder toezicht. Dan spoor je niet. Ben je hier alweer? Ben je hier nog steeds?

En als ik hier in de honden topics meldt dat ik elke dag om half zes op sta om vóórdat ik naar mijn werk ga anderhalf uur met mijn honden in het bos te wandelen, dan ben ik ook een beetje vreemd en is het allemaal niet mogelijk.

En nu lees ik hier "ja dan moet je elke dag je paard van de wei halen en naar stal brengen". Moeilijk moeilijk moeilijk.
    En dan de mensen die wel paarden hebben, maar geen stallen. Excuse me, maar hoe naïef en armoedig. Zelfs zonder wolf. Maar die is hier niet sinds gisteren hè?

Maar goed, dan is dat zo, maar dan bouw je een stal, zoek je een stal, zet je je paard in pension, verhuis je, whatever.
    NIEMAND ANDERS dan ikzelf is verantwoordelijk voor de veiligheid van mijn paard(en). Je kunt iedereen de schuld geven, maar je bent zelf de enige die besloten heeft de verantwoordelijkheid voor een dier aan te gaan, pak die dan ook.

Schapenhouders kunnen subsidie aanvragen en rasters worden gratis geplaatst.
    (waar zeg ik dat je dat uit eigen zak moet betalen, Tamary?) Nee zijn niet wolf proof, maar als ze voor 20% werken, dan toch. Alle beetjes helpen.
    Maar ik lees alleen maar kan niet, werkt niet, lukt niet.
    Passief gaan zitten wachten tot je toestemming krijgt om de wolf te vermoorden, en anders zonder toestemming, want álle middelen zijn blijkbaar geoorloofd voor het houden van vee of hobby dieren. En vooral korte termijn denken.

Onali: waar hoor je mij zeggen dat dat allemaal DE OPLOSSING is?
    DE OPLOSSING hebben we voorlopig niet, maar DOE iets.
    Dit discussie topic heeft vandaag al zoveel tijd gekost die je had kunnen stoppen in je dieren.
    Nergens zeg ik dat het leuk is, of makkelijk, of dat het terecht is dat de overheid geen concreet beleid heeft.
    Zijn er al postzakken brieven met wensen/eisen/ideeën afgeleverd bij de provincie? Zijn er al commissies opgericht die de dieren in de regio in kaart brengen en kijken waar situaties kwetsbaar zijn en hoe het verbeterd kan worden?
    Ik volg niet alles, misschien doen jullie dat allang, maar dat hoor ik hier niet?

Dank je wel mensen die de discussie inhoudelijk proberen te houden en anderen erop aanspreken dat ook te doen. Jullie berichten waardeer ik zeer.

Ik zou het waarderen als jij mensen niet zo in een hoek zet, dank u, de rest van je denigrerende post kan ik enkel maar lezen als van iemand die er geen benul van heeft. Want als dingen zo gemakkelijk zouden gaan als jij daar noemt ....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:30

Ik had me voorgenomen jou te negeren, maar wordt nou eens concreet Wintu? Waar en hoe zet ik iemand in een hoek? Welke zin is denigrerend?
    Wat vind je dan INHOUDELIJK?
    Waarom wil je alleen iets ondernemen als het makkelijk gaat? Vertel dan eens wat je allemaal al ondernomen hebt?

En geen benul... vooralsnog lopen al míj́n dieren in wolvengebied geen gevaar.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:59

Nikass schreef:
    Ik had me voorgenomen jou te negeren, maar wordt nou eens concreet Wintu? Waar en hoe zet ik iemand in een hoek? Welke zin is denigrerend?

Hier ben ik ook benieuwd naar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:59

Subsidie dekt lang niet alle kosten en als een wolf leert hoe die omheining te omzeilen heeft die nog geen nut. Een omheining die niet 100% werkt, dient dan enkel als leer er door/over te komen les. Precies wat we niet willen dus.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:06

Nou, dit stukje vind ik dus best denegrerend. Ik heb er voor gekozen om mijn pony's 24/7 buiten te laten lopen omdat ik ze gewoon niet op wil sluiten. Ik had altijf gewoon een schuilstal. Inmiddels heb ik wel iets gemaakt zodat, mocht de wolf hier komen, ik ze op kan sluiten. Geheel tegen mijn gevoel in. Ik heb hierin wel heel creatief moeten zijn want een stal neerzetten mag niet zomaar. Nu heb ik twee mini's dus dat maakt het iets makkelijker. Als je grote paarden hebt wordt dat een ander verhaal. Maar om nu te zeggen dat iedereen die zijn paarden en pony's 24/7 buiten met schuilstal heeft armoedig te noemen slaat natuurlijk helemaal nergens op. En dan die schapenhouders. Ja, die kunnen subsidie krijgen en rasters worden gratis geplaatst. Maar heb jij een kudde schapen ( en dan heb ik het niet over de hobby schapenhouders met 5 schaapjes) wel een langer dan twee weken op de zelfde plaatst zien staan? Hoe had je dat bedacht dan?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:16

Nikass schreef:
    Wat vind je dan INHOUDELIJK?
    Waarom wil je alleen iets ondernemen als het makkelijk gaat? Vertel dan eens wat je allemaal al ondernomen hebt?

En geen benul... vooralsnog lopen al míj́n dieren in wolvengebied geen gevaar.

Ik ben al in zoveel posts concreet en inhoudelijk geweest en mijn standpunt heb ik ook al duidelijk gemeld. Misschien eens lezen, want heb het vandaag nog weer eens opgeschreven hier.

Waarom zeg je dat ik alleen iets wil ondernemen als het gemakkelijk gaat, waarop baseer je dat?

Hier gaan ze in de nachten naar binnen, ook met die bloedhitte. Aangezien de aanvallen behoorlijk zijn in het dorp. Naar buiten enkel overdag en onder toezicht. Hebben we wolfwerend hekwerk, nee, hebben we niet, met paarden is dat sowieso link, want als ze in paniek raken en ze gaan er door heen, heb je op heel wat plaatsen schade. Maar ze moeten een hoop meer naar binnen dan anders.

En wat heb jij dan allemaal gedaan om je dieren veilig te houden.
    Laatst bijgewerkt door Wintu op 17-09-23 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 18:18

Nikass schreef:

Wow. Je leest lekker selectief he.

Ik sta op een pensionstal, we hebben gewoon een schuilstal.
    Ja ze kunnen daar met zn 4 en zelfs met zn 6-en in schuilen bij nat of juist heet weer.

Wat we echter niet kunnen doen is ze tijdens de donkere uren opsluiten zonder eten en drinken. Daar is de schuilstal te klein voor.
    6 staande paarden: prima
    Hooibakken, hooinetten of zelfs tonnen water: niet haalbaar.

Paard elke dag verplaatsen, waar naartoe? Ik woon 15 kilometer van mijn jongens af.

Kwa verhuizen, ik ga er niet eens meer op in.

Echt _-:(

Ik ga uit he topic want zelfs onder de foeiknop wens ik Nikass hele erge dingen toe.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:21

Kaja schreef:
    Nikass schreef:

Hier ben ik ook benieuwd naar.

Mensen met paarden die geen stal hebben zijn naief en armoedig?

Onali spendeert schijnbaar te veel tijd hier, die ze beter in haar dieren had kunnen steken?

We willen het allemaal maar leuk en makkelijk, we zitten maar passief af te wachten? En dat is enkel nog maar deze post, ja dat vind ik denigrerend, jij niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:36

En daar bij nog vergetende dat zelfbelonend gedrag als achter iets aanjagen een flink dopamine shot geeft, dus zeer aantrekkelijk is om te herhalen, dat ze dat al tig keer succesvol gedaan hebben en het ook nog eens een stuk noodzaak is ivm voedsel zelf moeten vangen. Die ene keer dat ergens achteraan rennen wat moeilijker op gang komt omdat je door/onder/over een iets beter hekje moet heeft dan echt geen afschrikkende werking. Dat punt is de wolf qua leren al heel lang geleden gepasseerd. Kan elke honden of dierentrainer met een beetje theorethische kennis je keurig uitleggen. Evenals dat het afleren heel intensief is en je met een foutje rap terug bij af bent.
    Je hebt geen controle over wolven, weet niet waar ze zijn, er is eigenlijk geen goed alternatief meer voor vee waar ze vandaan komen en ook hier gaat het rap die kant op.
    En het hele noabuurschap is best voor een keertje inspringen bij nood, maar niet om eigenlijk structureel collectief bedrijven en huishoudens te gaan runnen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:41

Ook ik vind je nogal hooghartig over jezelf overkomen over hoe goed jij het wel niet doet met je dieren nikass. Terwijl je andersdenkenden flink naar beneden haalt. Schaam je.

Ik onderneem zelf op zeker actie als het voor mijn paard gevaarlijk lijkt te worden want op 1 punt geef ik je gelijk: mijn verantwoording.

Maar ik gok dat mijn manier van verantwoording nemen jouw goedkeuring niet gaat kunnen wegdragen.

Ook vind ik het zeer kortzichtig dat je dan maar vind dat alles maar opgehokt moet gaan worden. Zoveel paarden, zoveel mankementen die op stal zetten voor lange tijd wel eens einde oefening van het paard kunnen betekenen. Denk aan ataxie, artrose, etc. En dit met de wolf gaat dusdanig uit de hand lopen dat ze straks (gebeurd nu toch al) overdag ook niet meer veilig buiten kunnen. Dat klinkt in mijn ogen als dierenmishandeling voor het paard, maar eigenlijk voor alle weidedieren/vee. Maar dat mag wel want we moeten vooral de wolf geen haarbreed in de weg leggen?

balance
    Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 19:10

Nogmaals het dringende verzoek om niet persoonlijk te worden.
    Blijf bij het onderwerp, respecteer de mening die afwijkt van die van jezelf.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:29

Wintu schreef:
    tamary schreef:

Precies, het hele probleem is niet zo zeer de wolf ansich, maar wel de hoeveelheden er nu van rondlopen. En in plaats van die hoeveelheden aan te passen op wat het gebied aan kan, wil men nu dat het dier maar blijft vermeerderen en iedereen zich er op aanpast. Dus heel omslachtig allemaal. Gewoon beheer, doen we met de rest van het wild ook. Dan kan je en wolven in nederland hebben en vee. Maar de balans slaat nu gewoon door naar 1 kant. Je mag alleen staan toekijken als ie je paard wil pakken, dat is toch van de zotte.

Beheren is ook lastig. Toen er in het DFW maar 2 wolven waren, waren er ook heel veel aanvallen op schapen. Dus daar kan alleen de nulstand. En die nulstand bewaren moet kunnen het lukt met de zwijnenxen herten ook prima.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:01

pillow schreef:
    Wintu schreef:

Beheren is ook lastig. Toen er in het DFW maar 2 wolven waren, waren er ook heel veel aanvallen op schapen. Dus daar kan alleen de nulstand. En die nulstand bewaren moet kunnen het lukt met de zwijnenxen herten ook prima.

Ik vind Drenthe sowieso niet haalbaar voor een wolvenpopulatie, bij gebrek aan groot wild. Maar de Veluwe zou een paar wolven wel aan kunnen, maar niet de hoeveelheid die er nu zitten. Denk dat het ook samen moet gaan met het verjagen van de wolf. We mogen nu helemaal niks noppes nada.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:46

tamary schreef:
    Subsidie dekt lang niet alle kosten en als een wolf leert hoe die omheining te omzeilen heeft die nog geen nut. Een omheining die niet 100% werkt, dient dan enkel als leer er door/over te komen les. Precies wat we niet willen dus.

Ja dat is zo, maar dat gevoel heb ik dus ook als een paar mensen wel hun dieren beschermen, en anderen niet.
    Maar misschien heb je gelijk en werkt het averechts. Ik hoopte dat het toch iets "afremt" zeg maar.

Ik heb niets tegen 24/7 buiten, heb mijn paard in de zomer ook altijd zo gehad. Maar paarden houden zonder de mogelijkheid van stal als het nodig is, ja dat vind ik wel armoedig. En met oog op de wolf wat naïef. Nogmaals, die is er niet sinds gisteren.

Ik oordeel niet over wat mensen persoonlijk hebben gedaan of doen om hun dieren te beschermen, dat is het nu juist, afgezien van een paar berichten nu, las ik daar nauwelijks over in het topic. Alleen maar over kan niet, werkt niet.
    En ondanks dat ik steeds begrip heb getoond voor de ingewikkelde situatie voor veel mensen, gaan mijn nekharen wel overeind staan van die imo passieve houding. Het bij voorbaat niet proberen, het niet verenigen en in actie komen.

Dreamboy ik vind het helemaal bizar dat het een hele beroepsgroep (zo kan je schapenhouders toch wel noemen?) niet lukt om mee te gaan met de ontwikkelingen van de tijd. Dat moet elke beroepsgroep? Waarom zouden zij tegen beter weten in schapen kunnen blijven houden op de manier waarop het drie generaties terug ook gebeurde? Dertig jaar geleden wisten we dat de wolf er aan kwam, er was zoveel tijd om een plan te bedenken?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:05

Ik vraag me echt af hoe dit gezamenlijk afrasteringen beheren zou kunnen werken. Gaan we terug naar de middeleeuwen en wie niet optijd binnen de poort is moet maar buiten blijven? Wordt het hele dorp met weilandjes omsingeld en met een wolf afrastering op dierentuin niveau beschermd? Wie gaat dat betalen? En maatschappelijk gezien niet haalbaar lijkt mij. Wel zou je dan binnen de poort veilig op de fiets naar de paarden kunnen ‘s avonds. Ik ben lang geleden door een hond aangevallen en van mijn fiets getrokken, dat kan een wolf ook als het het wil doen.

Even voor de duidelijkheid, ik moet ook niets hebben van het feit dat de wolven niet verjaagd mogen worden. Alle brasse wolven zijn te gevaarlijk .

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:15

Nikass schreef:
    tamary schreef:

Ja dat is zo, maar dat gevoel heb ik dus ook als een paar mensen wel hun dieren beschermen, en anderen niet.
    Maar misschien heb je gelijk en werkt het averechts. Ik hoopte dat het toch iets "afremt" zeg maar.

Ik heb niets tegen 24/7 buiten, heb mijn paard in de zomer ook altijd zo gehad. Maar paarden houden zonder de mogelijkheid van stal als het nodig is, ja dat vind ik wel armoedig. En met oog op de wolf wat naïef. Nogmaals, die is er niet sinds gisteren.

Ik oordeel niet over wat mensen persoonlijk hebben gedaan of doen om hun dieren te beschermen, dat is het nu juist, afgezien van een paar berichten nu, las ik daar nauwelijks over in het topic. Alleen maar over kan niet, werkt niet.
    En ondanks dat ik steeds begrip heb getoond voor de ingewikkelde situatie voor veel mensen, gaan mijn nekharen wel overeind staan van die imo passieve houding. Het bij voorbaat niet proberen, het niet verenigen en in actie komen.

Dreamboy ik vind het helemaal bizar dat het een hele beroepsgroep (zo kan je schapenhouders toch wel noemen?) niet lukt om mee te gaan met de ontwikkelingen van de tijd. Dat moet elke beroepsgroep? Waarom zouden zij tegen beter weten in schapen kunnen blijven houden op de manier waarop het drie generaties terug ook gebeurde? Dertig jaar geleden wisten we dat de wolf er aan kwam, er was zoveel tijd om een plan te bedenken?

En hoe zie jij dat dan voor je? Dat die schapenhouders hun schapen inruilen voor een grasmaaier en een gifspuit om bv de heide te onderhouden?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:18

Nikass schreef:
    tamary schreef:

Nikass, de individuele omstandigheden zijn er niet naar om te veroordelen.

Mijn eigen paard bijvoorbeeld, raakt compleet in paniek als de staldeur dicht gaat. Dat durf ik niet aan. De geiten sluit ik wel op.
    Verder was ik, vermoed ik, een van de eersten in nl met een zogenoemde wolfproof afrastering. Met de kennis die er toen was. Dat betekent wel dat ik nu nergens meer voor in aanmerking kom want ik heb immers zelf al wat gedaan.

Niet afdoende ben ik bang. Ook door allerlei beperkingen omdat ze hier in de tuin staan.