Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 11:50

Sintara schreef:
Ik ben echt nog revalidatie aan het opbouwen, dus vooral netjes rechtmaken en weer richting normaal de bochten om etc.
We hebben een heel kleine bak en mel heeft als ex renpaard sowieso al geen affiniteit met bochtenwerk. Maar goed, de lenigheid komt heus wel weer terug :)
Qua conditie hoef ik niet te trainen, dat doet ze zelf méér dan genoeg _O-


Nee die gaan liever plat zo ongeveer. :')
Waarvan is ze nu herstellende?

Ik snap je dip wel hoor @DemiSasa, komt het niet door het weer?
Ben benieuwd hoe de clinic gaat!

@Robijntjah, wat leuk M1! Ja dat is wel een stapje hoger dan L…

DemiSisa

Berichten: 1085
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:01

Ik denk het niet eigenlijk, de dip is ongeveer in november begonnen en begon vooral doordat ik het gevoel kreeg dat ik alleen maar achteruit ging i.p.v. vooruit. Dat viel, als ik de mensen om me heen mag geloven, wel mee. Maar dat is zo in mijn hoofd gaan zitten en dat i.c.m. te hoge doelen die ik had gesteld is er denk ik toch meer ingehakt. :o Heb mezelf sowieso al nooit een goede ruiter gevonden en heb het idee dat de mensen die dat dan juist tegenspreken afgelopen tijd ook meer averechts heeft gewerkt dan positief heeft uitgepakt. Maar goed, heb het idee dat het afgelopen weekend wel weer iets beter is geworden. Dus hopelijk blijft die positieve lijn erin zitten. Morgen voor het eerst sinds ik denk een maand er weer alleen op zonder les.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:09

DemiSisa schreef:
Ik denk het niet eigenlijk, de dip is ongeveer in november begonnen en begon vooral doordat ik het gevoel kreeg dat ik alleen maar achteruit ging i.p.v. vooruit. Dat viel, als ik de mensen om me heen mag geloven, wel mee. Maar dat is zo in mijn hoofd gaan zitten en dat i.c.m. te hoge doelen die ik had gesteld is er denk ik toch meer ingehakt. :o Heb mezelf sowieso al nooit een goede ruiter gevonden en heb het idee dat de mensen die dat dan juist tegenspreken afgelopen tijd ook meer averechts heeft gewerkt dan positief heeft uitgepakt. Maar goed, heb het idee dat het afgelopen weekend wel weer iets beter is geworden. Dus hopelijk blijft die positieve lijn erin zitten. Morgen voor het eerst sinds ik denk een maand er weer alleen op zonder les.


Wat doe je nog meer naast rijden? Zou je je focus wellicht even kunnen verleggen? Want dan ga je misschien meer vertrouwen krijgen in jezelf en je paard.

Ik voel me ‘s winters we altijd belabberder, minder gemotiveerd. Maar nu ik zo afwisselend bezig ben, heb ik daar niet zoveel last van. Zomer blijft fijner hoor, kan dan veel meer leuke dingen doen. :')

DemiSisa

Berichten: 1085
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:19

Afgelopen maand vooral heel veel gelongeerd en alleen tijdens mijn lessen erop gezeten. En heel af en toe werk aan de hand (grondwerk/trailerladen). Buitenrijden wil ik weer meer oppakken, maar durfde dat afgelopen tijd niet helemaal goed aan ook i.v.m. het weer telkens.

Flubberboot

Berichten: 3001
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:19

Nou ik kan de doelen voor Pedro in februari schrappen :') Moeders mocht ineens toch mee met hem naar Doha dus ik ben hem de hele maand kwijt… Kan ik me mooi beter focussen op Tet weer rijdbaar te krijgen. En ik mag Kayin van moeders overnemen zo lang als dat ze weg is. Helaas hebben we geen zadel voor haar dus rijden gaat hem niet worden maar ik kan wel mooi werken aan de longe met haar.

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:25

Oh leuk Doha, is altijd wel een bijzonder evenement.

@demisisa
Nee wij zijn samen nog niet gestart, ik heb hem nog niet zo lang. Maar door wat hij heeft gelopen en ik zelf hoger heb gereden moeten wij in het M2 beginnen.
Heb deze "nieuwe" proeven nog niet gereden in het M2, dus wordt een leuk debuut met veel nieuwe dingen :D maar heb ze even doorgenomen en denk dat op dit moment de M2 beter past dan het Z1.

DemiSisa

Berichten: 1085
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:37

Ah vandaar. Lijkt me wel pittig, zo hoog al moeten beginnen. Maar als ik het zo hoor, gaat dat ongetwijfeld goedkomen bij jullie! :D

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 12:59

Bij mijn vorige paarden vond ik de M2 altijd een fijne klasse :') de snelheid en veel oefeningen achter elkaar liggen mij gewoon beter dan lange stukken niks denk ik _O-

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:03

Dat vind ik ook fijner Hahaha. Denk dat dit wel onze klasses worden als we eenmaal die contra galop goed krijgen in mijn lijf vooral :+

Celebi
Berichten: 3928
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:07

Jeetje wat gaan jullie goed met jullie doelen! Maakt het verschil voor jullie om maanddoelen te gebruiken ipv jaardoelen? Ben benieuwd wat fijner werkt!

En ondanks dat het al een post is wat verder naar boven moest ik stiekem toch wel lachen om dat paard in die tandarts beugel. Arm ding. :')

Wij zijn weer bezig geweest met de verlatingsangst! Pony kan zoveel gemakkelijker vast staan bij de stal, ook als hij zijn kudde niet ziet. Een plukje eten doet wonderen. Laatst stond hij met 2 anderen daar vast en die 2 gingen tegelijkertijd weg. Hij was wel even gespannen, maar bleef enorm rustig. Ik ben zo trots op pony. Wellicht kunnen we toch ooit nog eens alleen op de trailer naar de Veluwe. Ik blijf dromen. <3

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:08

Ze heeft de split geprobeerd, maar was geen succes.. kan gebeuren. [quote="AlwaysH"]

Winterdip is opzich ook niet erg toch, gewoon doen waar je zin in hebt. Sowieso gaan we weer de goede kant op, komt vanzelf weer goed *\o/*

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 13:19

Ik vind maand doelen fijner, in een jaar kan er zo veel gebeuren. Waardoor je alles steeds moet bijstellen. Zo blijft het haalbaar.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 14:28

Sintara schreef:
Ze heeft de split geprobeerd, maar was geen succes.. kan gebeuren.
AlwaysH schreef:

Winterdip is opzich ook niet erg toch, gewoon doen waar je zin in hebt. Sowieso gaan we weer de goede kant op, komt vanzelf weer goed *\o/*


Ojee, Mel, daar ben je niet op gebouwd hoor! :knuffel:

Ik vind dat ook niet erg. Ik ga in ieder geval niet mezelf pushen tot iets wat ik niet wil. Tis potverdorie wel mijn hobby; dan houd ik het leuk ook! :j

Flubberboot

Berichten: 3001
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 15:03

Hier vind ik maanddoelen ook fijner! Ben zelf nogal laks in doelen naleven als ze niet voor binnenkort zijn. Een jaar is nog zoooo lang, hoef ik nu toch niks voor te doen?? Tot het ineens december is :') Plus er kan zo veel gebeuren in een jaar, geen idee of ik de paarden dan nog heb of dat ik er nog plezier in heb. Gok zelf van wel maar soms gebeuren er dingen die niet passen in de planning. In een maand kan ook heel veel gebeuren maar dat zijn dan ook kleinere doelen en dan heb je per maand weer een nieuw doel.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 16:17

Even een tussendoor update:
Citaat:
Doelen februari:
- Vorderen met beleefdheid-commando’s
- Oefenen met stemcommando’s ‘stap’, ‘draf’, ‘galop’ in roundpen
- Zijn mond kunnen aanraken/vasthouden zonder gestaak
- Duur van hoeven krabben verbeteren
En optioneel, hangt er vanaf wat de tandarts morgen van zijn mond/kaak vindt; - Micklem hoofdstel passen/proberen


De oefenen op stemcommando’s moet ik even veranderen naar:
- Oefenen met stemcommando’s ‘stap’, ‘draf’, ‘galop’ en ‘halt’ in roundpen
De halt pakken we heel veel mee en die stond er niet tussen!

Hij pakt dit zo super op!
Gisteren was mijn moeder een klein kwartiertje bezig met halthouden, stap en draf. En hij snapt echt wel een beetje wat de bedoeling is. De commando’s zelf leert hij super snel. *D
Kijk hem dan schattig staan wachten! _/-\o_ <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met het aanraken van de mond zijn we nu langzaamaan bezig door gewoon tussendoor druk op zijn lip te houden en dit weg te halen als hij ontspant.
Maar vanwege de tandarts doen we natuurlijk nog eventjes wat zachtjes. :(:)
Herstel gaat verder goed. Geen proppen oid. Hij doet nu alleen langer over een pluk hooi.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 17:47

Ik vind maand doelen ook veel fijner. Afgelopen week eigenlijk niets gedaan, alleen de vegers opgehangen. Vandaag gelongeerd, vanavond verder met de slowfeerders, vrijdag en zaterdag trailerles. Moet echt weer eens gaan rijden, maar iets met tijd/prioriteit :Y) Ik vind het fijner als ze de slowfeeders hebben dan een half uurtje rijden. Maar daardoor komt er nooit iets van :')

Lieser
Berichten: 1616
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 18:49

Wij hebben vandaag voor het eerst in de buitenbak gereden. We hadden de buitenbak wel al aan de hand verkend, maar nog niet onder het zadel. Even briesen en heel hard draven, toen was het goed. Knap paard :)

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 18:57

Ik heb de smaak weer te pakken, hoop dat het weer voorlopig zo blijft dan kan ik het volhouden :')

Heb ook een beetje een stok achter te deur gezet.

Zaterdag eerste crosstraining, 26 feb weer.
En dan 5 maart starten we een eventing derby en dat wordt ons pre-L debuut. Een derby is de overgang iets minder “heftig” dus die wil ik wel even proberen *D

Zaterdag weer even gesprongen, toch fijn om van te voren weer even te voelen (of we het nog kunnen :') )

Afbeelding

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:02

Ziet er goed uit melisje_92. Waar heb je cross training? Ooit lang geleden zelf ook cross gereden. Maar verder als een aantal B crossen ben ik niet gekomen. :')

Lieser fijn dat het goed ging in de buitenbak. Lekker als het dan meevalt.

Lienc herkenbaar, klusjes lijst is vaak oneindig en dan schiet zeker in de winter het rijden er makkelijk bij in. Heb je de paarden in eigen beheer?

Vandaag maar weer eens de schimmel onder het zadel gereden. Helaas is onze bak meer een uit de kluiten gewassen longeerbak als echte rijbak.

Voortijd de trailer vast klaar gezet om na het rijden nog even laden oefenen. Nou kon gelijk merken dat ze er spanning van krijgt. Trailer stond naast de poetsplek, ze wilde absoluut niet rustig staan. Normaal kan ik haar zonder problemen een half uur aangebonden laten staan en in tussen wat dingetjes voorbereiden. Ze is dan heel relaxed, vandaag niet. :n Hele tijd draaien, schrappen en schudden, ze wilde graag weg bij de trailer.

Nog even getwijfeld of ik wel moest oefenen, maar na het rijden toch even haar op de trailer gezet , brokken voorin gevoerd. Maar niet de stang gedaan. Ze liep er braaf op maar zag aan der ogen dat ze niet vanplan was lang te blijven staan.

Daarna ook Tanja erop gezet. Die vindt hetook nog spannend en stop op de klep om dan na een uitvoerige bodem inspectie er toch maar op te gaan.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 20:07

Jazzejem: Mijn pony staat op een doe-het-zelf stal ;) Dus inderdaad, altijd iets te doen qua onderhoud of wat ik zelf graag anders zie. Maar vandaag de slowfeeders (af)gemaakt, dus hopelijk blijft het nu goed.
Trailerladen valt ook niet mee! En dat ze er dan toch braaf oploopt is fijn. Wij mogen vrijdag en zaterdag weer, 2 sessies trailerles.

Wat een fijn beeld Melisje!

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 07:12

Dit weekend is in middenmeer en over 2 weken in de Beemster

Zo sneu als ze de trailer zo spannend vinden. Die van mij heeft ook een periode gehad dat ze er niet op wilde, had altijd minimaal een half uur nodig. Nu kan ik gelukkig lekker alleen laden. Soms heeft ze nog wel dr momenten dat het even op haar tempo moet, maar staat altijd wel binnen 5 minuten erop.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 07:19

Jammer die angst voor de trailer.

Blijf je zelf kalm bij trailerladen? (ook inwendig?)

M'n vriendin had een eigen trailer en kreeg haar pony er nooit makkelijk in. Duurde altijd minstens een half uur. Ze is een paar keer bij mij geweest en begon tijdens onze wandelingen altijd al te stressen voor dat laden. Ondanks ik haar gerust stelde en melde dat stressen zeker niet helpt.
Ik nam altijd de pony over als zij hem er dan niet in kreeg. En bij mij stond die er altijd binnen 15 min in. 1x zelfs binnen 5 min (die keer zette ik hem er direct in ipv eerst haar te laten proberen). Moet wel zeggen dat het om een 1 paard trailer ging die best smal en donker was. Ik zou zelf ook claustrofobisch worden :+

Mijn Dundee gaat best vlot de trailer in. 1x bij een wandeling op verplaatsing weigerde hij wel om terug de trailer in te gaan, ik denk dat hij het te fijn vond en nog niet naar huis wou :+
Met wat aanmoedigen liep hij er gewoon zo in, hij snuffelt wel altijd ook eerst aan de bodem.

Ik heb nog geen eigen trailer, maar als ik ene koop wordt het met aluminium bodem. Mijn zus haar paard is een keer door een bodem gezakt met 1 been. Gelukkig niks gebroken maar wel lang herstel van de wonden op 2 benen.

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:22

Trailer laden lukt dus wel alleen. Alleen ze vindt het duidelijk niet leuk en wordt achterdochtig en laat je dan vaak niet de stang erachter doen. Met een beetje oefenen lukt het wel, maar als we gaan rijden met de trailer en ze mag eraf wil ze er niet meer op daarna. En dat is het probleem. Ze vindt het rijden waarschijnlijk niet prettig. Toch staat ze netjes stil daar merk je weinig aan haar. We rijden ook zo rustig mogelijk. Zelf toen ze alleen maar 5 minuutjes naar de binnenbak moest 3 keer per week ging het in plaats van beter elke keer een beetje slechter met laden.

Nu staat ze helaas meteen ontstoken kies het, arm ding. Morgen de DA erbij om te laten kijken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 23:09

Zou het kunnen dat ze wagenziek wordt?
Maar vind vooral dan ook gek dat ze zelfs in de buurt van de trailer al zo erg gestrest raakt. Ze ervaart die trailer echt als iets onaangenaam, maar waardoor dan ?

Heeft ze dit bij alle trailers? (al eens getest?)

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:56

Ben ik weer :)

@jazzejam, hier ook een paard die geen trailerfan is. Erop gaat wel, maar inderdaad rijden en dan er weer op is geen feest. Ook uberhaupt het rijden lijkt ze mega spannend te vinden. Ik heb toch wel goede hoop dat blijven oefenen helpt.
@Melisje_92, wat fijn dat je de smaak zo te pakken hebt. Mag ik wat van je motivatie lenen? :')
@Lieser wat fijn dat het goed ging voor het eerst in de buitenbak.

Hier even weer niks kunnen doen. twee weken terug was Elaya ineens aan het hoesten. Achter benen waren ook wat dik en klieren bij haar hals/ kaak wat dik. Heb spul gekregen van de dierenarts en heb haar sinds dinsdag niet meer horen hoesten :D "Helaas" ga ik nu op vakantie. Mijn stalgenootje gaat haar aankomende week al wel voorzichtig wat oppakken en dan start ik zelf na de vakantie weer.

Felien_Kyra schreef:
Verder heb ik voor de maand januari nog even wat kleinere doelen:
- één keer per week de oefeningen van de osteopaat met een uitgebreidde poetsbeurt (masseren met borstel) er bij. Ik merk dat dit haar mega goed doet, alleen dat ik zelf in alle drukte en moeheid nog wel eens denk wanneer ik niet ga rijden: laat haar maar even helemaal.
- twee keer deze maand op buitenrit. Merk dat dit in de winter altijd even wegvalt door de kou, terwijl we hier beide wel veel plezier aan hebben als we maar eenmaal op pad zijn.
- drie keer met de trailer oefenen. Aangezien we het al een hele tijd niet gedaan hebben vind ik het voldoende als ze er één keer in gaat en dan 15 minuten rustig kan blijven staan. Mocht deze stap ivm tijd oefenen te groot zijn dan is het enkel even erin, kort er samen in staan en dan er weer uit.

Het eerste punt heb ik wel gehaald *\o/* Ik wil dit alleen niet meer opstellen als doel. Vind dit een beetje net als de stal doen zeg maar, iets wat gewoon moet en wat belangrijk voor haar is.
Het tweede punt heb ik niet behaald. Ik ben maar één keer op buitenrit geweest, maar heb ook weinig kunnen rijden nog.
- Het trailerladen heb ik één keer geoefend maar ga ik pas oppakken als het 's avonds weer wat langer licht is.


Voor februari heb ik als doelen (voor na mijn vakantie = vanaf 20 februari :') ):
- laatse week van februari het rijden zelf weer oppakken.
Waarbij ik ga proberen om minimaal: 2 keer dressuur, 2 keer longeren en 1 keer naar buiten.