Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:46

Ik heb gister voor het eerst een klein beetje "gehangen" (of meer geleund eigenlijk) op Dino's rug. :D
Ik was aan het oefenen met op het krukje ernaast staan en beweging boven hem. En dat ging zo goed dat ik 'm zonder te na te denken :+ van bovenaf een knuffel gaf.
Vond ie dus helemaal prima, dus toen een paar keer herhaald. Had m'n voeten nog op het krukje, dus echt hangen was het niet (en dat hoeft voorlopig ook niet) maar het is wel weer een nieuw stapje. Trots. <3

Afbeelding

Muze

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:48

Mijn uk heeft vandaag z’n “ beleer zadeltje” aangemeten gekregen..

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:19

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! _/-\o_

Mijn ‘planning’ was ongeveer als volgt:

Longeren kent ze al, hulpen nog wel meer op punt zetten

Zadel erop ergens in de komende weken en zo aan de longe/dubbele longe uitbouwen

In april komt de da/tandarts terug en worden haar tanden nagekeken
Vanaf dan wil ik pas met een bitje beginnen werken zodat ik zeker ben dat ze nergens pijn zou hebben enz..

Daarna dus met hoofdstel ook werken en dan met zadel erbij aan de longe/dubbel..

Heel benieuwd hoe ze alles gaat oppakken en hoe het opleren gaat verlopen!

Alles gaat uiteraard op haar tempo en we nemen een stapje terug als ze het even moeilijk heeft

Er zijn ook dagen/weken dat ze niets moet doen dus ze heeft altijd wel tijd om alles te verwerken <3

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:47

Hier kijk ik ook echt naar Odin en m'n eigen drukte ivm de zaak.

Van de week is het zadel op maat gemaakt en vandaag komt de osteopaat. Van het voorjaar eens op de foto en dan van de zomer zadelmak/ruitermak maken.
Tenzij Odin zelf aan geeft dat het anders moet of dat z'n lijf niet mee werkt.

Belangrijkste voor mij is, dat ie heel blijft en het allemaal leuk vindt. De rest boeit me niet zo :D

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 16:35

Die van mij was erg knap vandaag <3
10 min aan de longe, hij is eindelijk wat voorwaartser en makkelijker op een volte te houden mét verbinding. Daarna nog wat op de opstap kruk gestaan en gekroeld enz. Dat is meer gewoon gewenning dat ik boven hem sta als voorbereiding tot opstappen.

Afbeelding

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:46

Wat goed! :D

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:19

Klinkt goed Diertjec. Mijne krijgt ook haar jaarlijkse APK weer. Dinsdag komt de zadelmaker en die week erop de tandarts weer dan nog de osteopaat (na de tandarts wel fijn vind ik) en dan kunnen we er hopelijk weer even tegen aan :D

Wat goed capriootje! Heerlijk als er progressie in zit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:41

Als jullie het goed vinden lees/post ik ook mee :) . Wel een raar traject want zowel ik als het paard in kwestie zijn drachtig dus hoe het gaat lopen weet ik nog even niet :+ .

Gaat om een nu 4 jarige Fjord. Moet mijn toekomstige kinder/buitenritpony worden maar merk dat ik soms wat moeite heb met motivatie dus hoop dat meelezen beetje inspiratie geeft :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 20:45

Wat een leuke ontwikkelingen allemaal.
Leuk ruitje, iets totaal anders dan dravers haha

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:57

Leuk om te lezen allemaal!

Wat betreft zitten/rijden; ik denk dat het ook van je situatie afhangt. Een chill paard zal je sneller beleren en daardoor wellicht wat sneller willen doorpakken.
Ik vind het zelf met net 3 gewoonweg te vroeg. Zitten, hangen, leren dat ik er bovenop zit zonder stress, dat doen we lekker eerst. En als ik hem vanaf de grond sterk genoeg vind - en ik weet dus niet wanneer dat is, want dat hangt van de progressie af - dan gaan we aan de gangen werken.

Ik hang nu al over hem heen en verplaats mijn gewicht geregeld, maar zitten doe ik nog niet. Eerst het longeren helemaal snappen en zonder gedoe zadel met stijgbeugels er op. Al denk ik dat ik op de bbp ga zitten tegen die tijd. :+ :P Lekker samen chillen is de bedoeling.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:05

Bijzondere update.

Een ruitertje diende zich aan uit het niets dus besloten te rijden.
Hij kent het tuig en dit zadel/pad op zijn rug leggen. Maar we hebben nu gewoon al een lijntje onder het zadel gestapt *\o/*
Uiteraard alleen rechtuit.
Afbeelding

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:41

@ Ruitje. ik kan mij voorstellen dat het beleren/rijden voor jou ook wat anders is aangezien jullie beide drachtig zijn.... je bent toch wel voorzichtiger met een bolle buik neem ik aan.

@AlwaysH. lekker chillen is wel de uitgangspositie voor mij bij een paard beleren. het moet voor hun ook leuk zijn. Mag ik vragen waarom je nu denkt voor een bbp te kiezen ipv zadel?

@veranadautje. Wat leuk dat je een ruitertje hebt die zo te zien leuk op de pony kan rondstappen!

Ik heb de mijne nu even een beetje op een lager pitje met trainen. de bak was eerst veel te veel blubber, en nu is het weer half opgevroren.. ga eerst weer verder met het poetsen en normaal voeten geven. (voorvoeten gaan prima achterbenen vind hij soms nog niet zo heel leuk)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:08

Omdat ik dat lekker vind om op te chillen? :P
En vallen zonder beugels is altijd minder pijnlijk :7 :Y)
Daarnaast is het zadel nog niet aangemeten (dat laat i ook nog wel een poos wachten, want hij groeit zo ongelooflijk veel; nu aanmeten heeft geen nut).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:14

Ik ga ook beginnen met de BBP (al komt de zadelpasser donderdag wel al even gluren). Lijkt me ook fijn om goed te kunnen voelen wat ze met haar rug doet etc

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:14

Ik heb een bbpad en een “ beleer zadeltje”. Die is wel pas gemaakt als in “ passend kopijzer”, zodat ik vast wat kan longeren met beugels of eens hangen met beugels en dat soort dingen.
Maar vermoedelijk ga ik daarna toch de eerste echte stapjes met de pad doen..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:23

Ja, ik ga het huidige zadel wel gebruiken voor het oefenen, maar ik wil er niet mee rijden zolang het niet is aangemeten.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 00:17

Hoi Allemaal!

Ik heb mij al eerder gemeld in dit topic en daarna weer vergeten O:)

Ik ben al jaren niet meer echt actief op bokt dus het zit niet meer zo in mijn systeem maar dit topic vind ik wel heel erg leuk.

Dus wil ik mezelf graag opnieuw melden met mijn merrie Pasodoble a.k.a Pietje.

Pietje is een KWPN merrie van nu 1.68 en ze is de beste vriendin van knappe Phinne van Martine (ook in dit topic actief)

Ik ben nu een beetje met grondwerk begonnen en dat is hard nodig want Pietje is echt inmiddels een enorme angsthaas geworden. Dus werk aan de winkel

Oh ja…. Foto’s of filmpjes plaatsen :o?
So please Help me :Y)

Jaimy_Liam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 03:21

Hi allemaal!

Even een kleine update.
Liam en ik pakken de trainingen weer op en het gaat onwijs goed. Al een paar keer heb ik op hem geleund en heb vandaag even een filmpje gemaakt. (Foto’s zijn gescreenshot uit het filmpje vandaar de bagger kwaliteit)
Hij was er niet echt van onder de indruk. Aan de andere kant van het terrein was een shovel bezig die nogal herrie maakte, ook daar was meneer niet van onder de indruk.

Afbeelding
Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 08:23

Welkom ruitje :)

Wat goed veranadautje! Weer een stapje verder.

Nogmaals welkom QueenBeeBee. Als je een reactie typt (tenminste op mijn telefoon) zie je 3 knopjes waarvan 1 'voeg fotos toe'. Daar kan je fotos uploaden en toevoegen aan je post :j .

Goed bezig Jaimy, heerlijk dat je paard zo relaxed is.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:49

SCC schreef:
@ Ruitje. ik kan mij voorstellen dat het beleren/rijden voor jou ook wat anders is aangezien jullie beide drachtig zijn.... je bent toch wel voorzichtiger met een bolle buik neem ik aan.

@AlwaysH. lekker chillen is wel de uitgangspositie voor mij bij een paard beleren. het moet voor hun ook leuk zijn. Mag ik vragen waarom je nu denkt voor een bbp te kiezen ipv zadel?

@veranadautje. Wat leuk dat je een ruitertje hebt die zo te zien leuk op de pony kan rondstappen!

Ik heb de mijne nu even een beetje op een lager pitje met trainen. de bak was eerst veel te veel blubber, en nu is het weer half opgevroren.. ga eerst weer verder met het poetsen en normaal voeten geven. (voorvoeten gaan prima achterbenen vind hij soms nog niet zo heel leuk)

Ben er ook heel blij mee. Meisje is 8 kan redelijk rijden en een eventueel bokje wel uitzitten.
Hij was niet bedoeld als rij/kinder pony maar misschien wordt die dat toch stiekem ook wel.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:01

Vorige keer bleven de foto’s heel klein dus ik ga nog een keer een poging wagen! :=

Mijn lieve Pasodoble

Afbeelding

Met mijn zoon <3

Afbeelding

En we zijn begonnen met grondwerk lessen

Afbeelding

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 13:37

Mag ik me hier ook melden?

Heb een 4 jarige kwpn merrie die we rustig aan zadelmak aan het maken zijn. Inmiddels zijn de eerste drafpasjes gedaan. En donderdag willen we als het goed voelt een drafje aan de lange lijn op de cirkel doen. Nu heb ik er nog iedere keer naast gelopen.
Hieronder een paar foto's van de kleine smurf!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:05

_coquette_ schreef:
Mag ik me hier ook melden?

Heb een 4 jarige kwpn merrie die we rustig aan zadelmak aan het maken zijn. Inmiddels zijn de eerste drafpasjes gedaan. En donderdag willen we als het goed voelt een drafje aan de lange lijn op de cirkel doen. Nu heb ik er nog iedere keer naast gelopen.
Hieronder een paar foto's van de kleine smurf!
[ [url=m/kOmEOW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/12tXaZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aChBbF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat is ze dapper en knap!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:28

Durfde nog net niet mijn been erover te gooien,maar had gekund.
Was alleen, dus niet heel verstandig,maar 't jeukt wel :+
Van de week iemand er maar naast voor de zekerheid maar 't voelt goed.
Ze bleef muis stil staan mijn muis.
Had eerst wel even gelongeerd met klapperende beugels.
En toen ze daar niet van verblikte of verbloosde heb ik het krukje gepakt.
Heel trots op mijn kleine muisje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:31

Wat leuk!!
Ik snap dat het dan wel kriebelt om je been er over te zwiepen!