Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:39

Ik denk dat je goed je best hebt gedaan. Kijk, soms kun je iets niet helemaal inschatten. Je wist niet helemaal zeker wat meer stress geeft en je hebt net de foute keuze gemaakt. Dat kan gebeuren. Ik kan je helaas geen tips geven, maar het feit dat je evengoed probeert om ervoor te zorgen dat ze zo comfortabel mogelijk is vind ik al heel goed. Je doet heel hard je best. Je hebt een goede middenlijn gevonden. Nu is het een kwestie van zoeken wat te doen in situaties als deze. Ook daar kom je vanzelf uit.

Misschien komt je straks op een punt waar je de smid uiteindelijk toch wel weer kan laten komen en een aanval voorkomen kan worden. Voor nu is dat nog duidelijk te veel. Maar in zo'n gevallen als nu zou ik zeggen "oefening baart kunst"
Dit zegt natuurlijk niet dat je expres dit soort situaties moet creeëren om te oefenen. Maar als je dan eens net de foute keuze hebt gemaakt, kun je het zeggen. Een keertje extra oefenen dan maar. Toch het beste maken van de situatie wat kan :j

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:49

Top dat je d’r warm hebt gezet en de supplementen verhoogd hebt. Met dat laatst ben ik overigens nooit zo heel snel. Ik heb gemerkt dat voor het afvoeren van verzuring dat Msm heel goed werkt. Soms wil ik dat nog eens alleen extra ophogen. Vooral lekker laten liggen (zorg wel dat ze droog kan liggen) en niet te veel aan zitten. Het ziet er naar uit dus je wilt dat niet, maar ze hebben het nodig om gewoon even (en langer) rustig te blijven liggen zodat ze kunnen herstellen.

Wel balen dat het zo mis ging. Dat blijf je soms houden. Alleen als je straks een paar jaar verder bent met goed management en goed aangepast voer dan worden de terugvallen minder groot. Dan denk je oei dat ging niet lekker. Beter opletten de volgende keer. Resultaat: strakke hamstrings en een paar dagen een beetje pissy paard en dat is het dan. Helaas ben je pas net op weg dus is de terugval ook nog heel groot.

Succes ermee! Ik duim voor jullie

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:54

Ach wat sneu, pijnstilling (metacam denk ik?) zou ik zeker 4 dagen volledig gewicht geven. Is het een idee om als de smid nog eens zo heel voorzichtig minimaal wat bijschaaft je twee dagen van te voren begint met pijnstillers? Misschien voorkom je daarmee een heftige terugval ivm net iets minder pijn/verzuren/stress cyclus. In Nederland zou ik mijn paard graag ff aan een vocht infuus willen hebben om de schadelijke stoffen sneller af te laten voeren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:12

pluisje88 schreef:
Top dat je d’r warm hebt gezet en de supplementen verhoogd hebt. Met dat laatst ben ik overigens nooit zo heel snel. Ik heb gemerkt dat voor het afvoeren van verzuring dat Msm heel goed werkt. Soms wil ik dat nog eens alleen extra ophogen. Vooral lekker laten liggen (zorg wel dat ze droog kan liggen) en niet te veel aan zitten. Het ziet er naar uit dus je wilt dat niet, maar ze hebben het nodig om gewoon even (en langer) rustig te blijven liggen zodat ze kunnen herstellen.

Wel balen dat het zo mis ging. Dat blijf je soms houden. Alleen als je straks een paar jaar verder bent met goed management en goed aangepast voer dan worden de terugvallen minder groot. Dan denk je oei dat ging niet lekker. Beter opletten de volgende keer. Resultaat: strakke hamstrings en een paar dagen een beetje pissy paard en dat is het dan. Helaas ben je pas net op weg dus is de terugval ook nog heel groot.

Succes ermee! Ik duim voor jullie

Hier ook hele goede ervaringen met MSM verhogen naar een echt hoge dosis, zorgt voor veel minder verkramping in de spieren .

Sterkte ermee!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:21

Is mijn ervaring ook bij honden.
1000mg of meer MSM doet honden ook vaak goed, in combi supplementen zit dat vaak veel lager voor ze.

Hoeveel geven jullie aan een paard met pssm?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:07

Volgens mij gaf ik 40 gram, weet het even niet meer zeker, had toen advies gekregen, afgewogen en verder met een maatschepje gewerkt waarvan ik er dan 2 per dag moest geven.

Luna2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:26

Maar waarom zet je haar dan niet op stal als het aan het regenen gaat in de nacht?
In augustus waren jullie de stal al aan het bouwen, mag toch aannemen dat deze inmiddels wel af is?
Oa Pluisje88 heb ik al meerdere keren aan zien geven in het topic dat die stal om droog te liggen van essentieel belang is bij paarden zoals deze. Het kan toch niet zo zijn dat het onmogelijk is om voor haar aan deze belangrijke behoefte te voldoen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:36

Op stal is helemaal niet per definitie beter. Paard had een goede deken en met droog kunnen liggen, bedoelt men met name de ondergrond, niet in de modder. Voor zover ik heb gezien staan de paarden bij TS absoluut niet in de modder. Op stal ontneem je ze heel veel noodzakelijke beweging én keuze vrijheid. Ik had het net zo gedaan als TS.

Wat rot dat het weer slecht gaat, maar komt heus goed, en je hebt er wel een waardevol leer moment bij! Zou werken en trainen op een force free R+ manier bij jullie passen? Het is simpel gezegd het meer uitgebreidere broertje van clicker training en uitermate geschikt om “problemen” te hertrainen.

Knuffel voor Mira en jou!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 14:54

Het is inderdaad een leermoment. Eigenlijk is alles een leermoment met Mira. Nu staat ze er relatief goed bij.

Over de stal, ten eerste is het een schuilstal. Dus kunnen ze in en uit lopen. Ik heb gezien dat Mira erg verslechterd als ze stil staat. Dus denk ik dat het beter is als ze door de dag heen vrij kan bewegen. Correct me if I'm wrong.

De schuilstal is nog niet af, ik verwacht dat de paarden er binnen 2 weken in kunnen. Dat is eigenlijk vroeg genoeg, regen is vrij zeldzaam, alles is super droog. Gisteren voor het eerst sinds 2 weken weer een beetje regen, het heeft in totaal 2 uurtjes zachtjes geregend. Zolang ze nog niet in de schuilstal staan, heeft Mira een waterdichte deken op in de nacht, en als het overdag regent krijgt ze hem ook op.
Ik heb namelijk begrepen dat het erg belangrijk is om haar bovenlijn droog te houden. Verder pas ik de liners aan aan de temperatuur snachts. Zodat ze wel comfi is maar niet te warm is.

Er is ALTIJD een droge ligplek, tussen de bomen. Hier slaapt Mira ook standaard, daarom schrok ik zo toen ze gisteren in het open veld lag in de regen. Dit is zo niet Mira.
Ze hebben een dik, zacht bed, en onbeperkt ruwvoer.

Ook een klein detail, Mira heeft veel verborgen trauma's. Hier kom ik steeds meer achter. Zo mag je haar niet op het hoofd aanraken, en ze reageert heel heftig op druk van het halster. En ze is bang voor afgesloten ruimtes. Dus een dichte stal is daarin waarschijnlijk stressvol. Dit is ook deels een reden voor een schuilstal, en geen dichte.

En ze is enorm kudde gehecht. Dus apart opsluiten wordt hem niet zonder dat ze in de stress gaat.

En @luna2013, ja de schuilstal is nog niet klaar, ik kan het niet volledig zelf, en het gaat hier op z'n Frans. Dus het is niet bepaalt vreemd hier om zo lang over zo'n project te doen.

Als jullie het anders zien wat betreft te stal, ik sta open voor jullie mening.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:03

Nouvel schreef:
Volgens mij gaf ik 40 gram, weet het even niet meer zeker, had toen advies gekregen, afgewogen en verder met een maatschepje gewerkt waarvan ik er dan 2 per dag moest geven.

Ik meet elke week met een biotensor en gemiddeld geef ik tussen de 10 en 15 gram per dag voor een merrie van 1.68. Als het te veel is gaan ze het lastiger eten aangezien het echt bitter schijnt te smaken.

Het is afmeten tussen beweging en rust. Mijn paard moet in moeilijke tijden echt rustig en lang genoeg kunnen liggen dus dan is in een kudde met inloopstal niet genoeg. Zijn ook tijden dat ze er wel genoeg aan heeft.

Wat betreft die trauma’s kan het ook spanning zijn die er nu uit komt. Er gebeurt vanalles in het lijf. Mijn paard was echt dramatisch maar nu is ze best redelijk stabiel qua karakter en reacties.

Idd regendeken op. En dus zorgen dat ze genoeg liggen. Hoe je dat doet is aan jou ;)

Luna2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:31

Sorry dan heb ik het gewoon verkeerd begrepen hoe de situatie nu is.
Ik begreep uit de update dat ze plat op de grond lag met een nat hoofd van de regen. Hierdoor deed ik dus te snel de aanname dat de bodem ook nat zou zijn. Excuses!
Ik heb totaal geen ervaring (gelukkig) met PSSM maar lees altijd graag mee in dit soort topics, hier leren we immers allemaal veel van.
Hopelijk gaat het snel weer beter met haar en zoekt ze dalijk heerlijk de schuilstal op als ze daar behoefte aan heeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:37

pluisje88 schreef:
Nouvel schreef:

Ik meet elke week met een biotensor en gemiddeld geef ik tussen de 10 en 15 gram per dag voor een merrie van 1.68. Als het te veel is gaan ze het lastiger eten aangezien het echt bitter schijnt te smaken.

Het is afmeten tussen beweging en rust. Mijn paard moet in moeilijke tijden echt rustig en lang genoeg kunnen liggen dus dan is in een kudde met inloopstal niet genoeg. Zijn ook tijden dat ze er wel genoeg aan heeft.

Wat betreft die trauma’s kan het ook spanning zijn die er nu uit komt. Er gebeurt vanalles in het lijf. Mijn paard was echt dramatisch maar nu is ze best redelijk stabiel qua karakter en reacties.

Idd regendeken op. En dus zorgen dat ze genoeg liggen. Hoe je dat doet is aan jou ;)

Ik gaf 1 schepje, 20 gram, en heb toen verdubbeld en toen ik dat had gedaan was het verkrampen van de achterhand bijna helemaal weg en kon hij weer normaal gaan liggen.
Die van mij was gelukkig geen lastige eter, daar kon ik alles in stoppen…

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 10:47

Even een update, het is weer helemaal goed met Mira. Ze heeft (op de dag van de aanval zelf) pijnstilling gehad dus, en daarna niet meer. Ze was daarna gewoon weer de oude. Ze loopt een beetje moeilijk, maar ze lijkt weinig pijn te hebben. Het ergste is dus voorbij. Heel blij om!
Ze is gewoon weer de blije grappige Mira. Had ik niet verwacht zo snel!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 11:08

Wat fijn! Inderdaad als je pro actief reageert en niet te lang toekijkt maar meteen handelt herstellen ze vrij snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 14:51

Wat een weg bewandel je met haar. En wat ben je een betrokken baasje voor haar _/-\o_ .
Interessant om te volgen, dankjewel daarvoor.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 21:11

Wat een fijn bericht. Hopelijk loopt ze snel weer gemakkelijker.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-22 13:27

Hier ook nog even een foto update. Paar dagen geleden ben ik met Mira naar het bos gegaan, om nog mooie foto's te maken. Erg goed gelukt, ze was weer zo lief en braaf! Het bos is maar 5 minuutjes lopen, dus dat was makkelijk te doen voor haar. Ze loopt ook weer makkelijker.
Vanmiddag komt de hoefsmid nog 1 keer om haar achterhoeven te doen, heel benieuwd hoe ze hierna is!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:26

Jeetje wat ziet ze er goed uit, ik herinner me de eerste foto’s uit het vorige topic en nu dit. Appeltjes en een blij gezichtje. Goed bezig, wat heeft ze een geluk met jou.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 08:58

Wat fijn dat ze zich weer goed voelt! Heeft de nasleep kang geduurd? Ze ziet er echt prachtig uit! Ze is echt zo opgeknapt, mooi om te zien!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 13:40

De schuilstal is af! Hij is niet super luxe, maar droog, winddicht en warm. Mira vindt het leuk, en staat er bijna de hele dag in. En hij is groot genoeg. Het lijkt alsof er maar 1 opening is op de foto, maar de hele voorkant is open, zodat ze altijd eruit kunnen.
Afbeelding

En ze moest ook nog even showen in de mist, het blijft een maf paard..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het heerlijk dat ze zich goed voelt, en blij genoeg is om grapjes uit te halen en lol te hebben. Ze heeft al een mooi vachtje, en snachts heeft ze haar deken met een liner op. Op de foto's had ze de deken ook nog op, was allebei sochtends vroeg.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:32

Ze ziet er inderdaad erg haply uit, fijn zeg!

Kijk wel uit met je stroomdraad, als dat tegen de houten paaltjes of bomen komt loopt je stroom weg :P zonde

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 14:35

Sintara schreef:
Ze ziet er inderdaad erg haply uit, fijn zeg!

Kijk wel uit met je stroomdraad, als dat tegen de houten paaltjes of bomen komt loopt je stroom weg :P zonde

Dank je! Er staat geen stroom op dat draad hoor. Dat is puur voor de ruin Shadow, (hij heeft zomereczeem) omdat ie anders die palen eraf schuurt, en dan stort de schuur in. Dat beest krijgt bomen omver, dus ik doe er toch maar een lintje om. Dan doet ie het niet. Maar dank voor je tip!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:36

Leuke update. Ze lijkt een ondeugend prethoofd te hebben op die laatste foto's.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 13:46

Wat leuk! Ze ziet er superhappy uit inderdaad <3
Dat ziet er trouwens uit als een fijne deken die ze opheeft. Ik zoek nog 1 voor mijn koukleum, welke heeft ze daar op?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 14:03

Gitana schreef:
Wat leuk! Ze ziet er superhappy uit inderdaad <3
Dat ziet er trouwens uit als een fijne deken die ze opheeft. Ik zoek nog 1 voor mijn koukleum, welke heeft ze daar op?

Ze heeft een Amigo Bravo deken. Goed sterk, liner systeem, en zo'n fijne disk sluiting. Ze heeft alle bewegings vrijheid nog. Ik ben er erg tevreden over. En een handige kleur voor als je een modder-en-poep slaap paard hebt :+

Ze is idd erg happy!