Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:56

Seni schreef:
Ik zie ook vaak foto’s dat ik denk; ooh die 3 bruine pixels in de verte is het paard denk ik? :')

_O- ja goede foto's en film zijn super belangrijk. Als je zelf nier zo goed kunt rijden laat een kundig ruiter/amazone het paard voorstellen op het filmpje. Ook aan te raden om goed te laten zien op film welk niveau het paard heeft. Bv bij m ook een contragalop en SB.

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:58

Dat vind ik dan weer niet boeiend. Alleen eventueel een wissel, maar verder zie ik liever gewoon simpel de 3 gangen. De rest zie ik wel als ik ga kijken. Als ik wat extra's wil zien is dat eerder halsstrekken, zie je ook of er veel aan de draf gereden is of het meer natuurlijk is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:12

Als je wilt verkopen naar een buitenland waar ze wat minder verstand hebben van dressuur is een wissel veel euro's waard :D :D :D .... zelfs een springwissel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:05

Nou een lekkere bezichtiging gehad, nog geen 30 seconden op het beest gezeten voordat het in 100% rodeo modus zat, uiteindelijk eraf gesprongen omdat er maar geen einde aan kwam en er geen stuur noch gaspedaal op zat. Ik ben heel wat gewend maar zo levensmoe ook weer niet :=

Paard moet weg omdat de eigenaresse het niet aan durft, waar ik me iets bij kan voorstellen, maar het is geen project qua prijs, gewoon wat scherper jong paard hoort het te zijn. Van tevoren nog gevraagd of het paard een type was om zomaar te bokken of steigeren, uiteraard was het antwoord nee :+ advertentie was daarna binnen halfuur verwijderd.

Ik ben allesbehalve onzeker maar joh, ff niet zoveel behoefte om nieuwe paarden te kijken :') zijn tegenwoordig "niet geschikt voor beginners" en "geen klik" nieuwe synoniemen van staatsgevaarlijk?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:07

Fly_high schreef:
Nou een lekkere bezichtiging gehad, nog geen 30 seconden op het beest gezeten voordat het in 100% rodeo modus zat, uiteindelijk eraf gesprongen omdat er maar geen einde aan kwam en er geen stuur noch gaspedaal op zat. Ik ben heel wat gewend maar zo levensmoe ook weer niet :=

Paard moet weg omdat de eigenaresse het niet aan durft, waar ik me iets bij kan voorstellen, maar het is geen project qua prijs, gewoon wat scherper jong paard hoort het te zijn. Van tevoren nog gevraagd of het paard een type was om zomaar te bokken of steigeren, uiteraard was het antwoord nee :+ advertentie was daarna binnen halfuur verwijderd.

Ik ben allesbehalve onzeker maar joh, ff niet zoveel behoefte om nieuwe paarden te kijken :') zijn tegenwoordig "niet geschikt voor beginners" en "geen klik" nieuwe synoniemen van staatsgevaarlijk?

Oh wauw dat is wel heftig. Maar dat is simpel op te lossen door volgende keer gewoon te laten voorrijden :P Maar gelukkig is het voor jou nu goed afgelopen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:32

Voorrijden is waarschijnlijk slim geweest ja. Maar ik vind het vallen zelf niet bijzonder vervelend hoor, ben er redelijk handig in ;)

Ik zit wel heel erg te balen van de tijd en brandstofgeld dat het me gekost heeft :n Dan moet ik maar 10x zo kieskeurig zijn voordat ik weer wat ga kijken. Alleen dat is zo lastig beoordelen soms, zo geprepareerd als de verkoopfilmpjes kunnen zijn.

Mijn tip van de dag is iig om voorzichtig te zijn met paarden die filmpjes hebben met bovengemiddeld veel knip- en plakwerk :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:34

Fly_high schreef:

Gelukkig deed je, je naam Fligh High geen eer aan. Alhoewel, als je blijft vliegen en niet neerkomt is er niet zoveel aan de hand :+ Wat balen zeg! Goed dat je er toch af gegaan bent!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 07:41

Oeh dat is spannend zeg, gelukkig goed afgelopen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 08:13

Oei dat is niet grappig zeg. Ik heb er 1 gehad waarbij ze toen we langskwamen niet konden voorrijden. Toen zijn wij zonder de pony te rijden weer naar huis gegaan.
Alleen als een paard als onbeleerd te koop staat weet je van te voren dat er niet gereden of voorgereden wordt.
Als een paard als braaf gereden te koop staat, wil ik dat graag eerst zien :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:14

Wij hopen morgenavond een paard te bezichtigen. We waren eigenlijk gestopt met zoeken, maar in de praktijk blijf ik toch dagelijks advertenties napluizen :)
Al reken ik nergens op, we zijn zo vaak alsnog afgezegd.

Nadeel van deze is dat hij nog nooit gekeurd is. Geen idee wat we zouden aantreffen dus (als we zover komen dat er gekeurd kan worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:36

Ineke2 schreef:
Oei dat is niet grappig zeg. Ik heb er 1 gehad waarbij ze toen we langskwamen niet konden voorrijden. Toen zijn wij zonder de pony te rijden weer naar huis gegaan.
Alleen als een paard als onbeleerd te koop staat weet je van te voren dat er niet gereden of voorgereden wordt.
Als een paard als braaf gereden te koop staat, wil ik dat graag eerst zien :)

Je hebt gelijk hoor, die fout had ik dus wel gemaakt bij de Palomino.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:03

Voorrijden vind ik ook altijd wel fijn, kan je sowieso ook even goed kijken hoe ze lopen.
Maar of ze fijn of braaf zijn voel ik meestal wel als ik erop zit. Ga vaak ook even buitenbaan in of even stukje buiten uitstappen, dan merk je het ook meestal wel.
Jam was toen binnen en buiten braaf en net ohz, dus toen wist ik meteen dat het karakter wel goed zat.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:22

Lieser schreef:
Wij hopen morgenavond een paard te bezichtigen. We waren eigenlijk gestopt met zoeken, maar in de praktijk blijf ik toch dagelijks advertenties napluizen :)
Al reken ik nergens op, we zijn zo vaak alsnog afgezegd.

Nadeel van deze is dat hij nog nooit gekeurd is. Geen idee wat we zouden aantreffen dus (als we zover komen dat er gekeurd kan worden).

Succes met bezichtigen, hopelijk is die niet zo snel weg :)

-----–------------------

Ik vind voorrijden niet zo handig in die zin dat het paard dan vaak al door zijn issues heen gereden is. Ik heb liever dat ik meteen het juiste beeld krijg van hoe het paard uit zichzelf is, scheelt onnodig 2de keer kijken :o

Alleen zit je dan met het risico dat ja van dergelijke verhalen krijgt :=

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:47

Voorrijden hoeft niet lang te duren, je zou er na 2 rondjes gewoon zelf op kunnen. En als ze m niet willen voorrijden, is het dus niets voor mij.

Ben niet meer zo handig ;)

Maar zoek ook niet, scheelt weer :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:49

Als ik voorrijd is het meestal vna iedere gang snel 1 rondje. En dan vraag ik wat ze meer willen zien. Wil je pony niet volledig rijden inderdaad vanwege eerlijk beeld.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:13

Nou ik laat altijd zeker voorrijden .. ik wil zeker weten dat hij braaf is haha ik ben niet zo’n held :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:17

moniek21 schreef:
Nou ik laat altijd zeker voorrijden .. ik wil zeker weten dat hij braaf is haha ik ben niet zo’n held :o

En toch kun je daar ook mee mis gaan.

Er zijn paarden die bij de eigenaar heel braaf zijn, maar zodra er iemand anders mee bezig is, zijn ze dat niet meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:27

Avalanche schreef:
moniek21 schreef:

En toch kun je daar ook mee mis gaan.

Er zijn paarden die bij de eigenaar heel braaf zijn, maar zodra er iemand anders mee bezig is, zijn ze dat niet meer.

Als je daardoor verrast wordt, heb je waarschijnlijk toch iets over geslagen in je voorwerk.

Sommige paarden zijn inderdaad erg gevoelig op hoe ze gereden worden, maar een fatsoenlijke verkoper zal je daarbij helpen.
Ik ben er vrij zeker van dat als jouw Madamke zegt dat ik op d'r mag rijden, ze dan ook geen idiote dingen doet. Mis je het signaal dat ze Nee zegt, heb je inderdaad potentieel een uitdaging.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:29

Dat ligt er helemaal aan hoe jij rijdt. Ik ben er vrij zeker van dat ze een uitstekende rodeo gaat geven als ze met elke drafpas op de rug gebonkt en in de mond getrokken wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:40

Avalanche schreef:
Dat ligt er helemaal aan hoe jij rijdt. Ik ben er vrij zeker van dat ze een uitstekende rodeo gaat geven als ze met elke drafpas op de rug gebonkt en in de mond getrokken wordt.

Ehm, ik kan een stukje rijden hè en ik ken m'n grenzen.

Maar ik kan een paard ook lezen of ze samen willen werken of het alleen maar ok vinden.
Dat geeft ook aan hoe groot de marges zijn.

Punt is in deze dat een paard zelden de ruimte voor een eigen mening krijgt.
Ooit een hele mooie Gelder laten staan die wel een mening had. Dat moet je respecteren :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:46

Klopt. Maar over het algemeen wordt er gewoon slecht gereden. En dan nog heb je met deze vrij grote kans dat ze nee zegt, omdat ze nogal eenkennig is. Maar ze staat ook niet te koop.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:49

Ik ben dus ook niet zo'n held.
Maar bij mijn draver ben ik gaan kijken en wel meteen zelf opgestapt. Wel met een lijntje eraan, want het stukje waar we reden had geen hek er omheen :')
Zag me al gaan met een rete-fanatieke draver over die paden (stond op een heel groot terrein met hele lange, brede paden richting de drafbaan.

Maar heb eigenlijk wel liever dat er voorgereden wordt. Zegt idd niet alles, want een hele zekere ruiter kan op een schrikkerig paard beter wegkomen dan ik. Maar je kunt dan wel zien hoe het paard reageerd en wat zijn houding is tijdens het rijden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:25

Als ik voorrij doe ik het wel eerlijk, geef ik ook aan waar het paard op reageert, en hoe ik rij. Maar ik raad echt aan om zelf te rijden, om zelf te voelen hoe het paard op jou reageert.

Paarden nemen soms ook iets van de vorige ruiter mee, als in dat ze toch anders gaan reageren als jij ze een tijdje rijdt. Maar 't is niet omdat een paard voorgereden kan worden, dat het paard dan ook braaf is. Of omdat die braaf is bij de eigenaar, dat die dan ook zoet is bij een koper.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:33

Als je een paard zoekt om op te rijden dan moet de verkoper ervoor zorgen dat hij voorgereden kan worden.Uiteraard als het een volwassen al ingereden paard is. Ik heb daar ook wel eens discussies over gehad met de smoezen van geen zadel aanwezig of niemand aanwezig die hem kan voorrijden.Ik heb ook wel eens dan maar geprobeerd om er dan zelf maar meteen op te gaan (het paardje deed meteen al zijn oren in de nek toen de eigenaar met een zadel aankwam) en ik werd er meteen afgebokt. Toendertijd was ik nog jong maar nu zou ik een dergelijk risico niet meer nemen i.v.m. gezondheidsredenen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:52

Bij een vriendin van me ging het andersom... voorrijder lag er naast (paard schrok van een kat in de baan).
Zij zelf er op en heerlijk gereden, inmiddels heeft ze die merrie al 15 jaar. Het is altijd een kijkerige gebleven, maar dat past haar wel.