[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:37

Braaf is na bijna 2 jaar niet te rijden ivm peesblessure en hoefbevangenheid gewoon opzadelen en een buitenritje maken _O-

Zonder voortijd eerst te moeten longeren of wat dan ook _O-

Aar zonder dollen, braaf is voor iedereen een ander begrip.

Voor mij is braaf, goed kunnen samenwerken.
En als er een "situatie" is deze samen kunnen oplossen zonder al te gekke fratsen

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:02

Voor mij is braaf dat ze de ruiter helpt waar ze kan en niet over me heen loopt.
Boevenstreken mogen wel hoor, er mag wel wat karaktar/humor in zitten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:13

Ik vind mijn paard netjes, brengt me netjes de voeremmer als ze hem leeg heeft gevroten --> baas, leeg, ruim maar op! uiteraard wordt ie ingeruild voor een hapje wortel of 2 achtergehouden brokjes

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:33

Mijn oudste is echt super makkelijk en heel beleefd. Had haar een paar dagen op de kliniek gehad voor inseminatie en toen ik haar op kwam halen kreeg ik te horen dat iedereen haar zo lief en makkelijk vond.
De jongste heeft een aantal dingen al prima door en doet dat braaf, maar die heeft nog totaal geen geduld waardoor ze 'vervelend' is. En persoonlijke ruimte is ook nog wel iets. Ze loopt je niet omver ofzo, maar krijg toch regelmatig ongevraagd een snuit in m'n gezicht of ze 'helpt' tijdens het uitmesten van de wei... heel fijn.
We zijn nu dus het commando 'weg' aan het leren.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:34

Avalanche81 schreef:
Ik vind een braaf paard een die goed luistert en zich goed gedraagt.

Ik vind Madame erg braaf de laatste tijd. Maar veel mensen vinden haar niet braaf. Dus ik weet niet goed wat hun idee van braaf is.

Dit is zo herkenbaar. _O-
Denk dat het veelal niet begrijpen vanuit mensen is en ook gewend zijn dat paarden alles op bepaalde manieren doen. Dat dit afwijkt is vreemd (voor ons, als mens).

Al kwam er van de week een stalhulp kletsen hoe mooi hij aan het groeien was en hoe braaf hij nu was met buiten- binnenzetten etc. En dat hij altijd zo lief is. <3 Dus ik was even trotse paardenmama!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:47

Fillis schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik vind een braaf paard een die goed luistert en zich goed gedraagt.

Ik vind Madame erg braaf de laatste tijd. Maar veel mensen vinden haar niet braaf. Dus ik weet niet goed wat hun idee van braaf is.

Ik kan het mishebben hoor, maar ik heb het idee dat veel mensen "braaf" een paard vinden dat nooit schrikt, dat "zich gedraagt" (lees: goed is opgevoed), enz.

I.t.t. mijzelf die echt 99% van de paarden braaf vind :') De paar die ik 'niet braaf' vond waren degene die dingen deden waar ik geen aanleiding voor kon vinden. Maar dat is echt zeldzaam dat ik er zo een tegenkom..

Dat, maar een paard dat nooit schrikt, en altijd luistert is toch geen levend dier zeg......... dat is een computer :)
Hannanas schreef:
Leuk topic! Waarom vinden sommige mensen je merrie niet braaf? Ze klinkt namelijk heel beleefd een aandachtig.

Ja, ik vind ook dat ze dat is, en als je kijkt waar ze vandaan komt is dat echt heel knap imo <3

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 13:50

Braaf vind ik dat ze in staat zijn om eerst bij ons mensen aan te kloppen als ze vastlopen (door schrik, spanning, niet begrijpen etc.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 13:57

Kijk en dat is dus waarom Madammeke braaf is, want dat doet ze echt steeds meer. De extreme reacties hebben we eigenlijk ook gewoon niet meer gezien. Niet omdat ze ervoor op de kop heeft gehad of zo, maar omdat ze gewoon zijn weggebleven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:15

Blijkbaar zijn veel paarden niet zo braaf want alle dierenartsen, tandartsen, smeden etc vonden onze paardjes opmerkelijk braaf en meewerkend en vertelden dat ze dit echt wel anders kenden. Ik ben het daarmee eens ook al zat er genoeg pit in als het ging om eens te bokken en andere streken tijdens buitenrijden bij ons (nooit bij anderen!). Dat hoort erbij en zegt voor mij niets over braaf zijn. Net als humor hebben en wel eens de mens plagen (Hercule).

Hercule was ook netjes als het ging om zijn stalletje schoonhouden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:23

De dierenarts bestempeld mijn paard ook zeker niet als braaf maar de meeste van mijn stalgenoten dan weer wel. Het hangt van de situatie af.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:32

Pien, hoe zou je mijn ene merrie dan noemen? Draak? Onopgevoed? K-beest?

Zij kegelt met de smid.
Jazeker en ik straf het niet af.

Peerd verspant zich, dusdanig dat ze dus "stout" wordt. Mijn vorige smid kende dit probleem, werd verder ok niet boos, maar wilde ook niet vaker dan normaal de voetjes teruggeven. Ook niet als ik meer zou betalen omdat eea langer zou duren daardoor. Ze trok zo snel de voorpootjes weg, dat de smid meermaals over de grond ging. Inmiddels een andere smid, die haar wel de kans geeft, regelmatig even de tijd geeft zich te herstellen voordat de spieren zich verzuren. Daar durft ze zich steeds coöperatiever op te stellen. Hem kegelt ze niet en je ziet haar denken:"nog even en dan oh wacht ik krijg weer de kans te herstellen". Daardoor kan ze het steeds wat beter volhouden.

Mijn ouwetje had last van zijn pootjes, die lukte het niet meer (en dáárdoor oa naar de eeuwig groene weides gegaan). Die wilde heel graag meewerken, maar het lukte hem echt niet meer. De nieuwe smid zocht net zolang totdat we een optie hadden dat het paard wel kon meewerken.

En toch, hoorde ik via via dat de vorige smid vond dat ik zulke lastige paarden had. De huidige smid kan ze echter losstaand bekappen. En hij vindt ze gewoon braaf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:40

Rocamor zelf ook ooit gehad met Graceje, de VZ pony van mijn dochter. Stom toevallig kwam ik langs het stalletje en waren ze haar ah bekappen. Paardje compleet over de zeik, stijgeren etc. Dus ik snel de auto uit, maak haar los en ik zeg tegen die mannen, geef ons 2 minuten en u kunt alles met haar doen. En zo was het ook. Ze hadden haar vastgebonden en ook nog eens te strak. Ik heb haar vastgehouden, na ieder voetje even gewandeld en het zeer gevaarlijke paard bleek de braafste te zijn. Dus eens met je. Het zegt niet alles. Ik ben zelf altijd bij smid arts etc geweest.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-12-21 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 14:53

@ Rocamor: ik heb een smid die weet dat ik moeilijke paarden heb, en hij heeft echt een eindeloos geduld ook :j maar omgang is een ding, en ergens voel ik een zekere ergernis dat mensen niet méér begrip hebben voor paarden.

Het is best heel wat voor een vluchtdier om de voeten te geven natuurlijk.
Madame vindt het ook gewoon doodeng, maar ze doet het wel, en de laatste keer was ik heus trots. Het scheelt denk ook dat ik mijn eigen smid had en niet die van de kliniek. Op zich was de smid van de kliniek wel fijn hoor, ik wilde ook graag foto's van haar voeten hebben zodat we goed en wijs konden bekappen.

Ze heeft volgens mij ook minder pijn, want een feestje in de baan doet ze steeds vaker :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:54

Wat een knap en dapper meisje heb je toch <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 15:00

Dankjewel <3

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:19

Ik lees wat je schrijft. Ik heb die ergernis echter (nog?) niet. Maar ik werk dan ook niet met onbegrepen dieren. Jij wel. En als je de kennis en vooral kunde hebt om subtiele hints van een paard te lezen, kun je ook inspelen op de behoefte van zo'n onbegrepen dier. En leert het paard dat er naar hem geluisterd wordt. Dan kun je ook heeeeel blij zijn met heel kleine stapjes. Jouw Madammeke wordt nu gehoord en ook nog beloond voor haar subtiele aanwijzingen. Ontploffen is minder nódig omdat ze eerder gehoord wordt. En het vertrouwen dat jullie elkaar geven, is toch reden voor een wederzijds feestje?

Jij vindt haar braaf, maar ik denk dat Madammeke jou ook braaf vindt. Je luistert naar haar gefluister. Ze hoeft niet te schreeuwen om alsnog niet gehoord te worden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:19

Wat fijn om die veranderingen waar te nemen! Hoe duidelijk wil je het hebben dat je goed bezig bent!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 15:35

Ik denk ook dat er aan de kant van de recreatieruiters veel meer is wat betreft gedragstraining, clicker training, mensen training :') en al die zaken meer. Dat is er minder aan de kant van de sportpaarden. Veel minder zelfs, terwijl er wel een enorme behoefte aan is.

Er zijn zoveel mensen die anders willen, die béter willen, die de basissport, maar ook de topsport beter willen maken voor mensen maar vooral voor de paarden. We willen allemaal blije, losse paarden. Paarden die een feestje bouwen, omdat het leven zo leuk is.

Paarden die zelf een ererondje lopen nadat ze een vrachtwagen hebben weggejaagd _O-

Paarden die zich trots voelen en blij, die met plezier hun werk doen.

En ik spreek hier ook mijn dank uit naar jullie, voor de belangstelling voor dit topic. Want het heeft mij de ogen geopend, voor hoeveel beter mensen willen, hoe betrokken jullie zijn bij je paarden, hoezeer mensen open staan voor vernieuwing en verandering.

De sport moet anders. Zoveel is duidelijk. En verdomme, ik weet nog niet hoe, maar we gaan het doen. Met elkaar. Voor iedereen. Voor de paarden maar ook voor de ruiters.

Want hoe mooi is dit. Hoe mooi is het dat zo'n Madammeke niet meer ontploft, maar kusjes geeft, en blij is, en vrolijke feestjes maakt. Hoe mooi is het dat ze aandacht staat te trekken, in plaats van achter in haar box met niemand iets te maken wil hebben.

Hoe mooi is het om een paard enthousiast aan het werk te zien, los, recht, maar vooral een happy athlete. We kunnen dit. Met elkaar. Ik weet het zeker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:42

Avalanche81 schreef:
En ik spreek hier ook mijn dank uit naar jullie, voor de belangstelling voor dit topic. Want het heeft mij de ogen geopend, voor hoeveel beter mensen willen, hoe betrokken jullie zijn bij je paarden, hoezeer mensen open staan voor vernieuwing en verandering.

Ik heb weleens tegen een instructrice gezegd: dank, ik heb niks nieuws geleerd.

Die werd niet begrepen maar het was wel precies wat het was.

Wat ze vertelde wist ik allemaal wel, maar zij voorzag het van, vernieuwende, contexten en dat was zinvol en leerzaam. Zelfs als je niks nieuws leert, kun je nog steeds vanalles leren.
Dat zijn voor mij twee verschillende dingen maar dat ziet niet iedereen zo, kwam ik achter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 15:45

<3 ik snap dit helemaal <3

Met dank aan Roos ook. Ikke weet nu precies wat ik bedoel :j

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:51

Grappig, met je vraag over brave paarden en nette paarden heb je me wel aan het denken gezet. Want wanneer is voor mij een paard eigenlijk braaf? Dat blijkt te zijn dat hij/zij op jou blijft letten, ook als de omstandigheden niet ideaal zijn. Dat betekent dat je niet door me heen dendert als je de stal uit mag, ook/vooral niet als je toch eens schrikt. En dat betekent ook dat wanneer we zwaar verkeer of een rammelende tractor tegenkomen onderweg, je er niet zomaar blind tussenuit naait maar blijft luisteren.

Dat betekent vast ook dat een paard dat ik braaf vindt, vast niet door iedereen braaf gevonden wordt. Want hij/zij mag alsnog best raar opkijken van die tractor. En een keer schrikken kan altijd.

En mijn versie van braaf, daar gaat bij sommige paarden serieus werk in zitten voordat ze 'braaf' zijn. Of, braaf doen, eigenlijk. Dus, zijn ze dan wel braaf? Of eerder opgevoed/oplettend/werkwillig/attent? :o? Ik weet het niet meer _O-

Ik volg met interesse jullie belevenissen. Wat een gave merrie is het. Qua beweging helemaal mijn type. Ik ben heel benieuwd waar jullie over een paar maanden, of over een paar jaar staan. En ik ga opzoeken waar Amable woont :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:00

Ik vind dit ook een zeer leuk topic, al reageer ik niet veel omdat het zo vlot verloopt en ik telkens hopeloos achter de feiten aanloop. :D
Maar de verhalen die hier gedeeld worden doen me ook weer bewuster kijken naar mijn paard en op welk vlak ik nog kan verbeteren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 16:12

Ja, dat is ook iets waar ik echt een beetje over aan het piekeren ben. Mijn perceptie van braaf is niet hetzelfde als van andere mensen :j

Wat jij beschrijft vind ik ook echt braaf, want zo een paard kun je wel vertrouwen. Maar dat betekent dat de bom proof Fjord van de buren niet braaf is, want die dendert wel door je heen. Maar in hoeverre bepaalt je eigen voorkeur voor bijvoorbeeld introvert/extravert je perceptie? Of voor sensibel/niet sensibel, heet/niet heet.

We hebben hier een PRE op stal staan, die ik echt braaf vindt. Hij is altijd heel lief voor de ruiter, heel respectvol voor je ruimte en echt goed opgevoed. Hij is wel wat introvert, maar wordt echt nooit gemeen. Hij excuseert zich vriendelijk en beleefd, neemt zijn hoed af en gaat iets anders doen. Echt een heertje. Het grappige is dat hij wel gezien wordt als heet. Ik vrees dat ik soms ook een ander idee van heet heb :') sensibel is hij ook.

We hebben hier ook een Fries op stal, die wordt altijd als braaf gezien, omdat hij een beetje langzaam is in zijn reacties. Hij moet altijd overal heel goed over nadenken, en dat doet hij wanneer dat zo uitkomt. Hij doet ook alles heel netjes, rustig en weloverdacht. Maar: hij maakt absoluut gebruik van de ruimte die hij krijgt, en als jij niet heel duidelijk bent dat jij in je ruimte staat en je hem daaruit wil hebben, doet hij dat ook niet. Hij loopt ook heel kalm en zelfverzekerd tegen je aan als hij daar zin in heeft, of het de kortste weg is, en hij zal niet schoppen of stampen of bijten want hij is helemaal niet agressief.
Maar dat vind ik niet braaf. Overigens is hij bij mij best respectvol, maar netjes om een hekje heen draaien blijft een issue, want dan moet je een omweg nemen.
Tegelijk is hij heel lief, en zeer stabiel. Maar met Madammeke speelt hij, en is ook erg aan haar gehecht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 16:14

Gini schreef:
Ik vind dit ook een zeer leuk topic, al reageer ik niet veel omdat het zo vlot verloopt en ik telkens hopeloos achter de feiten aanloop. :D
Maar de verhalen die hier gedeeld worden doen me ook weer bewuster kijken naar mijn paard en op welk vlak ik nog kan verbeteren.

Gewoon je reactie erin zetten hoor :D dit topic is voor iedereen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 16:38

Avalanche81 schreef:
Ja, dat is ook iets waar ik echt een beetje over aan het piekeren ben. Mijn perceptie van braaf is niet hetzelfde als van andere mensen :j

Wat jij beschrijft vind ik ook echt braaf, want zo een paard kun je wel vertrouwen. Maar dat betekent dat de bom proof Fjord van de buren niet braaf is, want die dendert wel door je heen. Maar in hoeverre bepaalt je eigen voorkeur voor bijvoorbeeld introvert/extravert je perceptie? Of voor sensibel/niet sensibel, heet/niet heet.

We hebben hier een PRE op stal staan, die ik echt braaf vindt. Hij is altijd heel lief voor de ruiter, heel respectvol voor je ruimte en echt goed opgevoed. Hij is wel wat introvert, maar wordt echt nooit gemeen. Hij excuseert zich vriendelijk en beleefd, neemt zijn hoed af en gaat iets anders doen. Echt een heertje. Het grappige is dat hij wel gezien wordt als heet. Ik vrees dat ik soms ook een ander idee van heet heb :') sensibel is hij ook.

We hebben hier ook een Fries op stal, die wordt altijd als braaf gezien, omdat hij een beetje langzaam is in zijn reacties. Hij moet altijd overal heel goed over nadenken, en dat doet hij wanneer dat zo uitkomt. Hij doet ook alles heel netjes, rustig en weloverdacht. Maar: hij maakt absoluut gebruik van de ruimte die hij krijgt, en als jij niet heel duidelijk bent dat jij in je ruimte staat en je hem daaruit wil hebben, doet hij dat ook niet. Hij loopt ook heel kalm en zelfverzekerd tegen je aan als hij daar zin in heeft, of het de kortste weg is, en hij zal niet schoppen of stampen of bijten want hij is helemaal niet agressief.
Maar dat vind ik niet braaf. Overigens is hij bij mij best respectvol, maar netjes om een hekje heen draaien blijft een issue, want dan moet je een omweg nemen.
Tegelijk is hij heel lief, en zeer stabiel. Maar met Madammeke speelt hij, en is ook erg aan haar gehecht.

Precies dat wat je beschrijft is waarom Roos zegt: mijn paard zijn niet braaf, ze zijn betrouwbaar.

Ik ben daar ook anders tegenaan gaan kijken. Ze moeten betrouwbaar zijn. Braaf worden ze wel bij mij.