Zonder voortijd eerst te moeten longeren of wat dan ook

Aar zonder dollen, braaf is voor iedereen een ander begrip.
Voor mij is braaf, goed kunnen samenwerken.
En als er een "situatie" is deze samen kunnen oplossen zonder al te gekke fratsen
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche81 schreef:Ik vind een braaf paard een die goed luistert en zich goed gedraagt.
Ik vind Madame erg braaf de laatste tijd. Maar veel mensen vinden haar niet braaf. Dus ik weet niet goed wat hun idee van braaf is.
Fillis schreef:Avalanche81 schreef:Ik vind een braaf paard een die goed luistert en zich goed gedraagt.
Ik vind Madame erg braaf de laatste tijd. Maar veel mensen vinden haar niet braaf. Dus ik weet niet goed wat hun idee van braaf is.
Ik kan het mishebben hoor, maar ik heb het idee dat veel mensen "braaf" een paard vinden dat nooit schrikt, dat "zich gedraagt" (lees: goed is opgevoed), enz.
I.t.t. mijzelf die echt 99% van de paarden braaf vindDe paar die ik 'niet braaf' vond waren degene die dingen deden waar ik geen aanleiding voor kon vinden. Maar dat is echt zeldzaam dat ik er zo een tegenkom..
Hannanas schreef:Leuk topic! Waarom vinden sommige mensen je merrie niet braaf? Ze klinkt namelijk heel beleefd een aandachtig.
Avalanche81 schreef:En ik spreek hier ook mijn dank uit naar jullie, voor de belangstelling voor dit topic. Want het heeft mij de ogen geopend, voor hoeveel beter mensen willen, hoe betrokken jullie zijn bij je paarden, hoezeer mensen open staan voor vernieuwing en verandering.
Gini schreef:Ik vind dit ook een zeer leuk topic, al reageer ik niet veel omdat het zo vlot verloopt en ik telkens hopeloos achter de feiten aanloop.![]()
Maar de verhalen die hier gedeeld worden doen me ook weer bewuster kijken naar mijn paard en op welk vlak ik nog kan verbeteren.
Avalanche81 schreef:Ja, dat is ook iets waar ik echt een beetje over aan het piekeren ben. Mijn perceptie van braaf is niet hetzelfde als van andere mensen![]()
Wat jij beschrijft vind ik ook echt braaf, want zo een paard kun je wel vertrouwen. Maar dat betekent dat de bom proof Fjord van de buren niet braaf is, want die dendert wel door je heen. Maar in hoeverre bepaalt je eigen voorkeur voor bijvoorbeeld introvert/extravert je perceptie? Of voor sensibel/niet sensibel, heet/niet heet.
We hebben hier een PRE op stal staan, die ik echt braaf vindt. Hij is altijd heel lief voor de ruiter, heel respectvol voor je ruimte en echt goed opgevoed. Hij is wel wat introvert, maar wordt echt nooit gemeen. Hij excuseert zich vriendelijk en beleefd, neemt zijn hoed af en gaat iets anders doen. Echt een heertje. Het grappige is dat hij wel gezien wordt als heet. Ik vrees dat ik soms ook een ander idee van heet hebsensibel is hij ook.
We hebben hier ook een Fries op stal, die wordt altijd als braaf gezien, omdat hij een beetje langzaam is in zijn reacties. Hij moet altijd overal heel goed over nadenken, en dat doet hij wanneer dat zo uitkomt. Hij doet ook alles heel netjes, rustig en weloverdacht. Maar: hij maakt absoluut gebruik van de ruimte die hij krijgt, en als jij niet heel duidelijk bent dat jij in je ruimte staat en je hem daaruit wil hebben, doet hij dat ook niet. Hij loopt ook heel kalm en zelfverzekerd tegen je aan als hij daar zin in heeft, of het de kortste weg is, en hij zal niet schoppen of stampen of bijten want hij is helemaal niet agressief.
Maar dat vind ik niet braaf. Overigens is hij bij mij best respectvol, maar netjes om een hekje heen draaien blijft een issue, want dan moet je een omweg nemen.
Tegelijk is hij heel lief, en zeer stabiel. Maar met Madammeke speelt hij, en is ook erg aan haar gehecht.