Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:29

Ik houd het touw nu al zelf vast of ik leg het over zijn hals, met de bedoeling om hem te leren dat touw erover ‘stil staan’ betekent. Maar zal even opletten of er ringen zijn, dan kan ik daar mee beginnen.

Vanmiddag heb ik al wel een afspraak gemaakt voor trailertraining. Ik wil me er straks zelf mee kunnen redden en problemen voorkomen voordat ze ontstaan. We gaan het meteen goed aanpakken. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:52

Hier is vaststaan niet echt een probleem, behalve in de trailer.
Poetsplaats gaat prima en als hij los even moet wachten gaat dit ook.

Trailertraining zou ik ook moeten doen, maar wel iemand die het voor mij doet. Mijn spanning is te hoog :')

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 13:50

trailer training staat hier ook op de planning, maar ik begin pas als het beter weer is :=

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:46

Helaas ga ik mij en Valentijn voor dit topic af moeten melden. We hebben vandaag de prognose van de dierenarts gekregen en deze is niet goed. Hij zal niet meer als rijpaard kunnen fungeren dus we gaan hem niet beleren een mooi leven geven als weidemaatje.

We zijn erg verdrietig natuurlijk maar ik ben al lang blij dat we hem niet hebben hoeven inslapen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:54

He jeetje wat een vreselijk nieuws!! Mooi dat je hem nu al wel met pensioen wil en kan doen. :(:)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:56

He jeetje wat een vervelend nieuws over Valentijn! Wel super fijn dat jullie hem kunnen en willen bieden wat hij nodig heeft :)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:03

Piekosjj schreef:
He jeetje wat een vervelend nieuws over Valentijn! Wel super fijn dat jullie hem kunnen en willen bieden wat hij nodig heeft :)

Ja we mogen gelukkig wel nog met hem grondwerken mits hij natuurlijk pijnvrij is dus daar kijk ik wel naar uit. Het is heel verdrietig maar ik ben al lang blij dat hij er nog is.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:06

Dat is wel fijn dat hij in ieder geval nog iets mag! En wellicht voor jou de opluchting dat je nu weet wat er precies met hem is en waar je aan toe bent ?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 20:16

Wat pittig Plop! Maar wel fijn dat hij nog mag grondwerken inderdaad!

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:42

Zo heftig plop! Fijn dat hij wel nog pijnvrij met pensioen kan.

Mijn verzorger heeft vorige week voor het eerst op Winnie gedraafd en vandaag zijn we voor het eerst een rondje naar het bos geweest! Hij doet het allemaal zo goed en braaf, hij heeft nog geen stap verkeerd gezet.

Vanaf volgende week gaat hij 2x per week echt ‘ingereden’ worden door iemand met wat meer ervaring, ben heel benieuwd hoe dat gaat maar ik denk eigenlijk ook dat dat opstappen en wegrijden word. Winnie is echt een gouden kinderpony aan het worden <3

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:00

Sterkte Plop.

Ik heb weer gemerkt hoe ontzettend onervaren Roos nog is in alles. :o We hebben nu een containerstal en ik dacht haar wel even alleen van de paddock mee naar de stal te nemen (omdat Nilay rustiger blijft als hij alleen achter blijft). Nou niet dus... Mevrouw vond het allemaal veel te spannend. Gelukkig kon de buurvrouw Nilay even meenemen en toen ging het wel goed.

Ik ga dus mijn best doen om haar meer mee op pad te nemen om de wereld te ontdekken. Ze moet echt wat zekerder worden voordat ik er op ga. :=

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 23:04

Jeetje plop:( Ik volgde stilletjes je andere topic al. Wat een waardeloos nieuws en wat knap hoe je er in staat en alle moeite die je gedaan hebt en ook nog gaat doen. Chapeau… :(:)

Bij ons staat het een beetje stil. Regen natuurlijk waardoor de longeerbak een zwembad is. En stiekem merkte ik overrompeld te zijn wat het betekende weer een eigen paard te hebben, en dan ook nog eens een jonkie waarbij ik ineens alles fout kan doen. Dit gevoel herken ik totaal niet bij mezelf en het gaf (geeft) echt stress en een verhoogde hartslag. Waar is die persoon die tig paarden heeft ingereden en overal onbevangen instapt? :+

Dus ook weer even een stapje terug bij mezelf en mijn hoge verwachtingen van mezelf. Ik wil vooral niet met stress bij haar rondlopen of met haar gaan werken. En waarom dan ook, geen haast:)

Dus zodra mijn hartslag normaal doet en de longeerbak droog is gaan we maar weer eens wat doen:)

Ondertussen een filmpje van een tevreden etend paardje met de regen die klettert op het dak.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:26

Plop1997 schreef:
Piekosjj schreef:

Ja we mogen gelukkig wel nog met hem grondwerken mits hij natuurlijk pijnvrij is dus daar kijk ik wel naar uit. Het is heel verdrietig maar ik ben al lang blij dat hij er nog is.

Wat ontzettend naar zeg, gelukkig mag hij nog als weidemaatje fungeren en kun je nog niets met hem doen mits hij pijnvrij is. :(:)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:07

Wat een k.ut nieuws zeg, dat is niet het toekomstbeeld wat je voor ogen had. Hopelijk kun je hem nog een fijn leven geven met zijn beperkingen. En mocht dat niet meer lukken, dan hem een verder lijden besparen. Sterkte ermee :(:)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:17

sterke plop wat een vervelend nieuws

Galeobdolon: herkenbaar hoor, als ik mijn jonky train denk ik soms echt waar is de geduldige instructrice in mij gebelven. Waarom lukt het bij anderemans paarden wel geduld te houden, en bij mijn eigen paard verwacht ik weer te veel, waardoor we elkaar niet snappen haha

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:26

Dankjewel allemaal.

Heel veel plezier met het beleren van alle paardjes! Geef ze een dikke knuffel en geniet van elk moment. Ook als het even tegen zit met rijden of als ze vervelend doen op de poetsplaats. Uiteindelijk komt het allemaal goed! :knuffel:

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:17

Wat goed dat het zo fijn gaat met Winnie! Hij heeft echt zoooo'n lief koppie <3
Gale, zo voelde ik me ook wel eens met Tessla. Alleen is dit mijn eerste x een paard inrijden :+ Maar soms dacht (en denk :D ) ik echt wel eens: waaaaar ben ik aan begonnen? Ze kan dan ook echt zo'n typische vosmerrie zijn :o Gaat je mooie meisje haar lange manen houden of ga je voor een echte Teke look? :D

Deze week echt zoooo'n fijne week met Tessla gehad! De puzzelstukjes beginnen nu écht op z'n plek te vallen en ik voel me steeds zekerder met haar. Dinsdag voor het eerst met een bitje in wat gewerkt. Ze had al een paar keer het bit in gehad maar verder niks mee gedaan. Nu na wat grondwerk, een paar rondjes aan de lange teugel gelopen, beetje sturen, stoppen, dat soort dingen. Ze vind dat stuk metaal in haar mond maar raar, maar ze snapte eigenlijk wel direct wat de bedoeling was.

Vandaag wat met haar gereden. Ze was tijdens het poetsen echt al super lief. Ze was aardig vies op haar benen, en waar ze normaal best wel wat ongeduldig kan worden stond ze nu echt heel braaf stil de hele poetsbeurt. Het rijden ging ook echt fantastisch! Ik reed met een combi van touwhalster en een bit, dus eerst op het touwhalster gereden en zo steeds de teugels aan het bit wat korter tot ik enkel op het bit reed. Ik had haar uberhaupt nog nooit in een touwhalster gereden (enkel met sidepull) maar dat ging helemaal prima. En ze was zo braaf, en gefocusseerd, en en en en .... <3 <3 <3 Ook nog een stukje gedraaft, dat ging ietswat chaotisch en in onbalans maar dat was meer mijn fout dat ik haar net niet genoeg steun en begeleiding gaf, dus dat was verder helemaal geen probleem ofzo. Zit echt nog een beetje in de wolken met hoe fijn ze was vandaag!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:28

Ik ben de laatste tijd flink afwezig geweest, wel nog enigszins mee gelezen, maar erg druk en met Odin maakte ik weinig mee, omdat hij in Friesland staat nu.
Maaaar halverwege april/begin mei, komt Odin naar huis, lekker naar dezelfde stal als waar m'n merrie (en zijn moeder) staat. Dan kan ik hem hopelijk in het najaar wat meer gaan oppakken :D
Denk alleen dat ik er dit jaar nog niet op zit. Hij toont echt nog als een 2 jarige door wat ie allemaal mee gemaakt heeft :(:)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:11

Piekosjj schreef:
Zit echt nog een beetje in de wolken met hoe fijn ze was vandaag!

Heerlijk Piekosjj. Waarschijnlijk ook de positieve wisselwerking: gaat fijn, jij voelt je zekerder, dat straal jij uit, paard voelt zich daardoor ook zekerder, gaat nog fijner, rinse and repeat.

Ik ben begonnen aan het leed dat passend zadel heet. Paar uitgeprobeerd en zodra hij gaat lopen, gaan ze schuiven en wippen. Verschillende singels geprobeerd, maar nee.

Uiteraard laat ik een zadelpasser komen, maar dan zou ik heel graag een paar passen stap en liefst ook draf op paard kunnen doen, omdat je dan pas echt goed ziet of het zadel goed ligt. Maar daarvoor moet ik hem dus kunnen inrijden. Heb nu een paar merken en types aangeraden gekregen van staleigenaresse die zelf Arabieren heeft (die zijn groter, hun zadels zijn te lang). Ga er eentje goedkoop proberen te scoren om uit te proberen. Ik wil later boomloos, maar voor het inrijden zal ik mijn eis wat bijstellen en is elk zadel dat past, goed.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 26-02-22 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:14

Diertjec schreef:
Ik ben de laatste tijd flink afwezig geweest, wel nog enigszins mee gelezen, maar erg druk en met Odin maakte ik weinig mee, omdat hij in Friesland staat nu.
Maaaar halverwege april/begin mei, komt Odin naar huis, lekker naar dezelfde stal als waar m'n merrie (en zijn moeder) staat. Dan kan ik hem hopelijk in het najaar wat meer gaan oppakken :D
Denk alleen dat ik er dit jaar nog niet op zit. Hij toont echt nog als een 2 jarige door wat ie allemaal mee gemaakt heeft :(:)

Hoe oud is hij ook alweer, Diertjec? Wat fijn dat hij naar huis komt. Goed dat je hem de tijd geeft, ze moeten nog een heel leven mee. Ik vind mijn bijna-vierjarige ook nog te puppy ogen, maar mijn trainer zegt dat het ook ligt aan het gebrek aan spieren. Dus we zijn begonnen op de grond om die spieren op te bouwen, tot hij sterk genoeg is dat ik erop ga. Hele fijne methode, vind ik, ook al kost het meer tijd dan drie keer longeren en hup erop.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:26

@Diertjec, mijn bijna 3 jarige ziet er ook uit als een 2 jarige. Niemand gelooft me als ik zeg dat ie toch echt van 2019 is. Ik heb er ook een hard hoofd in dat we eind dit jaar kunnen beginnen. Is ook niet erg, dan ga ik gewoon eerst op de grond aan de slag en zien we volgend jaar wel hoe het er voor staat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:32

Voor degene met jonger ogende paarden en paarden die spieren op moeten bouwen; letten jullie voldoende op de hoeveelheid eiwit in het voer? Dat hebben ze namelijk nodig om te kunnen ontwikkelen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:36

Ik voer die van mij elke dag luzerne en bietenpulp bij. Bij elkaar een kilo of drie/vier. Van de pensionstalling krijgt hij ruwvoer en brok. Vanaf april gaan we verhuizen naar een stal met optimaal voermanagement, denk dat het dan wel beter gaat. Maar zijn moeder was ook een laatbloeier en hij lijkt enorm veel op haar.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:47

Diertjec, wat fijn dat je hem de tijd geeft die hij nodig heeft, en fijn dat hij naar huis komt :)

Mijn 3 jarige ziet er uit als een 5 jarige :=
Mijn plan is om dit weekend eens te kijken of ik kan hangen en misschien zelfs al zitten... maar daarna heeft hij sowieso weer 2 maanden vakantie (wegens verhuizing/verbouwing en omdat hij nog jong is natuurlijk) maar het leek mij leuk om er stiekem eens opgezeten te hebben :o echt aan het werk hoeft hij natuurlijk nog niet.
Ik vind het zadelmak maken, beleren, en daarna rijden, echt 3 verschillende dingen.
Wanneer beginnen jullie met een klein beetje rijden (2 of 3x per week 10 minuutjes bedoel ik dan)?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:56

Die van mij ziet er ook wel ouder uit qua lichaam. Komt denk ik omdat hij hengst is. Qua hoofd ziet hij er wel nog uit als een puber.. het echte kinderlijke is er wel vanaf, maar nog steeds wel een beetje... net niet zeg maar. :') Hij heeft die wijze blik nog niet.