Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:45

Gelukkig nieuwjaar! We gaan er voor!

Mooblie, ik durf het niet te zeggen. Ze loopt wel een stuk beter. Maar over is het nog niet en gisteren heeft ze toch wel heel even druk gedaan door het vuurwerk. Gelukkig leek dat vandaag niet veel invloed te hebben. Gewoon geduld hebben maar. Het is niet warm en ook niet dik meer. Ik heb wel de huisvesting wat aangepast zodat er minder risico is. Meer kan ik nu niet doen.

Wel ideaal al die voorzieningen. Een binnenbak is niet noodzakelijk. Maar soms wel heel erg fijn. Wat dat betreft is het hier thuis wel heel erg behelpen. Ik heb nog niet eens een longeercirkel. Maar ook dat gaat wel goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:57

Lady is vanochtend succesvol verhuisd. Ik was mij al druk aan het maken of ze de trailer op zou lopen maar ze liep er in een keer op zonder ergens van op te kijken. Braaf paard is het toch <3

Daarna haar even in de binnenbak gezet op de nieuwe locatie en daarna kon ze naar de wei. Ik zette haar in de wei en ze ging meteen met dr hoofd naar de grond en was super relax!

Afbeelding

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:29

Altijd fijn als een verhuizing goed gaat, Laura!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:38

Dat is een mooi begin van een nieuwe periode. Fijn dat het zo goed is gegaan.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:51

Spannend malenka hopen dat alles goed komt.

Fijn Laura! Nu lekker genieten op jullie nieuwe stek!

Hier oudjaarsdag weer de balkjes tevoorschijn gehaald :P ging al stukken beter gelukkig haha. Hij lijkt nu te snappen dat het gewenst is om ze te laten liggen ipv Mikado te spelen :D en lekker geknuffeld met z'n kindervriendin. Tussendoor waren ze overal bezig met carbid maar meneer zal het een zorg zijn haha. Super fijn.
Afbeelding
Binnenkort gaat de training echt beginnen. Mijn trainer gaat eerst ook nog wat grondwerk doen en dan...... Zo veel zin in!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:58

Hopelijk loopt ze snel weer goed Malenka!

Fijn dat het verhuizen in een keer goed ging! Het is inderdaad altijd spannend of het verloopt volgens plan..

Bo staat er zo heerlijk relaxed bij, fijn!

Hier gaat het wisselend met de paarden. Gelukkig is de bak wel droog genoeg om erin te kunnen werken.
De vierjarige pakt het super op en longeren gaat nu ook zonder al te veel problemen. Vandaag voor het eerst een galopje gedaan wat heel mooi rustig en beheerst was. Ook ben ik al een beetje aan het spelen met de tempowisselingen in draf en dat gaat eigenlijk ook zonder problemen. Soms gaat ze nog stilstaan met longeren, maar als je dan je leidende hand wat uitsteekt om de richting aan te geven gaat ze alweer verder. Dus dat gaat super.
De oudste (5) heeft er allemaal nog wat meer moeite mee en ondanks alle grondwerk oefeningen blijft ze nog niet lekker op afstand en wil ze in alles happen. Een beetje zoals hengsten dat kunnen doen.. Ik was altijd paarden gewend die het drijven met de zweep al kennen van het vrijspringen. Maar ze reageert helemaal niet op de zweep. Iemand hier opperde ook om de bak met lint af te zetten, maar helaas daar knalt ze vol doorheen... Ik heb net nog wat youtube filmpjes zitten kijken van western ruiters die beginnen met longeren, die buigen de nek meer in en staan dichterbij dus dat ga ik volgende week nog eens proberen, dan zou ze in iedergeval ook niet meer op me af kunnen rennen want dat wordt echt te gevaarlijk..

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:27

Heb een tijdje niks meer gezegt maar we hebben niet stilgezeten :D. Afgelopen dinsdag les gehad en hebben we weer gewerkt aan de hand. Een kort stukje van de oefening travers. Hij is hé licht aan de hulpen wat ontzettend fijn is. Is wel heel gevoelig voor lichaamstaal.

Voor de rest doen we lekker tutten en af en toe longeren. Af en toe spring ik er even om te oefenen. In februari gaat het echt gebeuren dan ga ik beginnen met inrijden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:36

Ik kom ook even binnen vallen in dit topic met mijn 2,5 jaar oude Fjordenmerrie Ofira ( Officieel 2 jaar en 8 maanden oud). Ik heb haar zelf gefokt en ze is vanaf dag 1 in mijn bezig.

Popjes <3 Rechts is Ofira
Afbeelding

Ze staat in de opfok in een mega groot weiland met een vrij grote kudde bestaand uit Fjorden , een kruising Fjord en nog een ander ras. Ik ben sinds kort begonnen met wandelen en ze is eigenlijk heel braaf! Ze kent het verweiden wel en is daarmee regelmatig in de hand geweest. Ik merk wel omdat ik haar sinds dag 1 ken dat ze mij in ieder geval vertrouwt waardoor mijn vertrouwen ook weer groeit.

We blijven nu eerst bezig met gezamenlijk wandelen , wat ik rustig uit wil bouwen naar alleen wandelen. Dit blijf ik eerst doen totdat het weide seizoen weer gaat beginnen ( ongeveer in april). Daarna zijn de paddocks weer regelmatig vrij en dan wil ik het grondwerk en longeren op gaan pakken. En daarnaast de handige dingetjes die van pas komen aan te leren. Het is dan nog wel de bedoeling dat ze een weekje alleen in de paddock komt te staan ( ook een soort quarantaine voordat ze naar de nieuwe kudde gaat). Daarna wordt ze verplaatst naar een nieuwe kudde waar mijn andere Fjord ook staat.

Ik hoop dat ik in juni er wel eens een keer op gezeten heb. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik een paard ga beleren. Voor het zadelmak maken vraag ik zeker hulp omdat ik geen zin heb in gekke sprongen of om mijn nek te breken :')

Ik heb er heel veel zin in! Een jong paard motiveert echt heel leuk! Vooral nu mijn andere Fjord een dagje ouder wordt en wat lichamelijke gebreken begint te krijgen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:02

_activeme schreef:
Heb een tijdje niks meer gezegt maar we hebben niet stilgezeten :D. Afgelopen dinsdag les gehad en hebben we weer gewerkt aan de hand. Een kort stukje van de oefening travers. Hij is hé licht aan de hulpen wat ontzettend fijn is. Is wel heel gevoelig voor lichaamstaal.

[ Video ]

Voor de rest doen we lekker tutten en af en toe longeren. Af en toe spring ik er even om te oefenen. In februari gaat het echt gebeuren dan ga ik beginnen met inrijden.

Dat ziet er al heeel netjes uit!!! Tip voor nog beter inzicht (voor jezelf) is de travers van achter filmen dan kan je goed zien of je paard op 4 sporen loopt. Van wie heb je les??

Ik geef zelf ook lessen hierin. Dus ben nieuwschierig of ik je lesgever kent? Mag via pb.

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:08

Ziet er goed uit activeme!

Ofira is echt heel cute!

Hier is het vandaag echt begonnen. M'n trainer heeft Bo wat grondwerk / longeerwerk laten doen. Nog wat extra desensitizing maar hij pikt het allemaal onwijs goed op! Ook al wat hupsen naast het zadel. Wiebelen met beugels. Allemaal prima <3 tien minuutjes en toen even knuffelen en daarna eten op stal. Wat een leven ;)
Afbeelding

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 21:15

Dat ziet er goed en interssant uit activeme!

Wat een knapperd Zebrastreep, benieuwd naar je voortgang met haar!

Zo die Bo wordt al een echt paard! Wat is je planning met erop gaan? Heeft hij gek gedaan met het zadel?

Laatste vraag is meteen een bruggetje naar mijn avond _O- vandaag voor het eerst het zadel erop gehad in beweging, al een paar keer super kort erop gehad op de poetsplaats maar nu gingen we ook een rondje wandelen in de buitenbak. Ik was erg optimistisch met m’n korte halstertouw, gelukkig kwam een stalgenootje snel met een longeerlijn. Nena was één rondje namelijk even aan het oefenen voor rodeopaard. Maar daarna eigenlijk geen gekkigheid meer! Onze grondwerk oefeningen voor de concentratie even herhaald en ik had haar weer helemaal bij me. Stap ging goed en daardoor moest ik van mezelf toch een drafje vragen, yeaaah ook zonder gekke sprongen en het hoofdje lekker naar beneden briesend <3 dit was niet echt longerend maar het lange touw was erg fijn voor wat ruimte tussen haar en mij .
Afbeelding
Afbeelding

Zaterdag heb ik weer les, ze gaat echt met sprongen vooruit terwijl we maar 2 keer per week iets intensiefs doen. Zo interssant om mee te maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:22

Super dat het uiteindelijk goed ging!

Ik heb bij Lady vandaag ook eventjes had zadel er op gelegd. Een tijdje terug al eens er op gelegd en toen gaf ze geen kick. Longeersingel kende ze ook al dus toenstraks was aansingelen et het zadel er op geen probleem. Ik heb nu beugeltjes besteld en zodra ik die binnen heb wil ik haar ook longeren met zadel op!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 22:47

Hier gister voor het eerst weer wat met willem gedaan ondanks de modder.
Zijn eersten passen aan de longeer lijn met als doel, blijven stappen!

Willem kan er een handje van stil te gaan staan en geen stap meer te verzetten. Maar uiteindelijk stapte hij redelijk door! Wel niet het nette cirkeltje en ik liep mee maar ben trots op mijn vent!

Morgen wil ik weer eens een zadeltje op zijn rug leggen na het poetsen.zonder singel dit keer.
Singel heb ik er tot nu toe 1 keer bij op gehad

Even een oudere foto weet niet of ik dke hier al had gedeeld

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:49

Geweldige foto <3

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:18

Hahaha Cheyenne jouw rodeo paard :P fijn dat het zo snel goed ging!

Bo had de aller eerste keer ook wel een wtf moment. In stap en draf niet maar galop was even springen haha. Inmiddels kent hij het al geruime tijd dus geen enkel probleem meer.
Hele strakke planning hebben we niet hoor. Mijn trainer pakt hem nu twee keer per week voor grond werk en zodra hij denkt dat het allemaal veilig is gaan we erop! Ik wil wel de eerste zijn die zit haha. Maar het echte zadelmak maken besteed ik lekker uit. Beter meteen alles goed dan mij laten aan klooien ;)

Lady gaat ook gestaag lekker vooruit! Ineens word het allemaal serieus he! Heel leuk om te volgen.

Rayoow wat een super foto! Gaat ongetwijfeld goed komen bij jullie!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:12

Als willem ligt hoeft hij niet te bewegen, dan is alles prima.
Als hij staat vind ie zichzelf al te hoog denk ik _O-
Het krukje is dan erg spannend. Dus als ik hem poets, met krukje omdat ik anders niet aan zijn rug kom oefen ik al eens met een snoepje over zijn rug aan te geven
Afbeelding

Maar ik moet opzoek naar een hoger krukje _O-

Ik lees alles mee, maar wat lastig antwoorden tussen het werk door op de telefoon!
Vind het in iedergeval heel leuk om te zien hoe alle paarden het oppakken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:41

Jaa Lady gaat opzich goed vooruit. Wel even een kleine terugval nu. Ze is weer wat afgevallen terwijl ik haar goed op gewicht had. Over het voerbeleid op de nieuwe stal hoef ik mij niet druk te maken. Die hebben al meerdere schrale paarden mooi dik gekregen maar ik vermoed dat ze de laatste 2 weken op de vorige stal weer te weinig heeft gehad. 20 december was ze echt mooi bij gekomen en een aantal dagen later heb ik opgezegd. Zaterdag verhuisd en zondag even goed bekeken en vond haar weer afgevallen. Er op gaan doe ik pas op het moment dat ze weer wat bijgekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:19

Onze eerste grondwerkles staat gepland voor aanstaande maandag :D ben alleen zo bang dat ik er helemaal niks van kan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:43

Daarom krijg je toch les? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:53

Jaa dat klopt! Maar ik heb al zeker 6 jaar geen les meer gehad dus dat zal weer heel vreemd zijn. Heb er wel ontzettend veel zij in moet ik zeggen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:03

Wat is iede een hier al lekker bezig met een zadel erop! Zover ben ik hier voorlopig nog niet haha...

Komt vast goed Laura, als de stijl van werken bij je past dan zou ik me er geen zorgen om maken :j

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 00:12

loveslimpie schreef:
Wat is iede een hier al lekker bezig met een zadel erop! Zover ben ik hier voorlopig nog niet haha...

Komt vast goed Laura, als de stijl van werken bij je past dan zou ik me er geen zorgen om maken :j

Hihi ik ook niet. Ik heb er net voor de tweede keer een dekje met longeersingel op liggen. Maar super leuk om te zien hoever iedereen is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:27

Hier ook nog geen dekje en singel hoor. Voorlopig houden wij het bij grondmanieren. Al wil ik eigenlijk haard hartslag kunnen meten tijdens oefeningen... Misschien toch maar werk maken van dat singeltje.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:59

_lauraaa_ schreef:
Onze eerste grondwerkles staat gepland voor aanstaande maandag :D ben alleen zo bang dat ik er helemaal niks van kan.

Daarvoor neem he toch les. Komt goed. Krijg dit ook wel eens te horen van nieuwe lesklanten. En dan zeg ik altijd. Toen ik begon kende ik het ook niet. En we beginnen bij de basis.

Ik heb ook geen zadel of longeersingel of dekje nog op gehad. Wel 2x een Hoofdstel met bit voor een minuutje.

Longeren snapt hij nog steeds niet (ook nog niet echt geprobeerd) hij wilt niet echt van mij af lopen. En onze longeerbak is vrij snel erg nat en duurt lang voordat weer droog is.. dus komt wel weer als beter weer wordt

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:32

_lauraaa_ schreef:

Wat leuk zeg! Ik kende het ook niet en begon ook op 0. Inmiddels al ruim half jaartje les en het heeft ons heel goed geholpen.