Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 20:45

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 02:22

Mirranda schreef:
@ Cambiar: Lees het stuk nog eens goed: Een expert van wolvenmeldpunt BIJ12 was hier om uit te sluiten dat het een wolf was. Hij vermoedt dat het het werk van een hond is,

Er staat nergens dat de aanval ook daadwerkelijk door honden is gedaan.
Dat is nog niet bekend. En een dag later was de expert er alweer.

Weet je, dat jij het gezeur vind, dat is wel duidelijk.
Wij vinden dat niet en willen graag de problemen onder de aandacht brengen, want die zijn er.

Je kunt je weidedieren nooit, maar dan ook nooit voor 100% veilig stellen. Net zoals je je huis nooit voor 100% tegen inbrekers kunt wapenen. Eigen schuld dan maar dat ze toch bij je binnen komen??
Iets met victim blaming?

@ Tamary: Dank voor je waardevolle aanvulling +:)+

Bij niet efficiënte beten is het het werk van honden.
Honden maken per jaar nog altijd meer slachtoffers dan wolven.
Er zijn heel wat berichten te lezen over aanvallen van honden na november, eerlijk is eerlijk, begint hier toch echt te lijken op roodkapjes verhalen
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... en-honden/

https://m.standaard.be/cnt/dmf20201101_98120629

Ook mijn schaapjes zijn doodgebeten door de hond van mijn vriend. Ik weet wat het is...
Gezien zoveel aanvallen door honden gebeuren, dan maar alle honden afknallen?

Victim blaming? Paarden houden is geen recht, het is een luxe, en vijanden zijn naast dieren ook mensen, je kan hier zitten mekkeren over de wolf, maar kan evengoed een mens zijn die je dieren wat aandoet, cfr paardenbeulen. idd je kan ze dus nooit 100% veilig stellen, kun je er niet mee leven, stop er dan mee.
Het werkelijke verhaal erachter is dat we allemaal eerder iets mee te maken hebben waarom de wolven hierheen komen. Terwijl we de natuur voor ons aan het opeisen zijn, voor ikea kasten, voor brandhout voor blikgroentjesfabrieken, houtpellets, houten vloeren, enz, komt de wolf hierheen en dan gaan we op ons achterpoten staa. Karma heet dat.
De mensheid zal steeds meer gestraft worden voor wat hij de natuur aandoet, en we zijn er allemaal bij.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:41

Citaat:

Al die experts kunnen wel inpakken ;)
Hoezo DNA afnemen, als de verlossende conclusie hier wordt genoemd?
Scheelt een boel geld en sores en maakt het claimen van een vergoeding ook opeens een stuk eenvoudiger.

Mel je aan bij BIJ12 +:)+

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:59

Mirranda schreef:
Citaat:

Al die experts kunnen wel inpakken ;)
Hoezo DNA afnemen, als de verlossende conclusie hier wordt genoemd?
Scheelt een boel geld en sores en maakt het claimen van een vergoeding ook opeens een stuk eenvoudiger.

Mel je aan bij BIJ12 +:)+

Artikel niet gelezen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:19

Cambiar schreef:
Ook mijn schaapjes zijn doodgebeten door de hond van mijn vriend. Ik weet wat het is...

Victim blaming? Paarden houden is geen recht, het is een luxe, en vijanden zijn naast dieren ook mensen, je kan hier zitten mekkeren over de wolf, maar kan evengoed een mens zijn die je dieren wat aandoet, cfr paardenbeulen. idd je kan ze dus nooit 100% veilig stellen, kun je er niet mee leven, stop er dan mee.
Het werkelijke verhaal erachter is dat we allemaal eerder iets mee te maken hebben waarom de wolven hierheen komen. Terwijl we de natuur voor ons aan het opeisen zijn, voor ikea kasten, voor brandhout voor blikgroentjesfabrieken, houtpellets, houten vloeren, enz, komt de wolf hierheen en dan gaan we op ons achterpoten staa. Karma heet dat.

Dan denk ik dat binnenkort de dinosauriërs wel weer op de stoep zullen staan :+
Cambiar schreef:
De mensheid zal steeds meer gestraft worden voor wat hij de natuur aandoet, en we zijn er allemaal bij.

Dat de wolf hier nu rondloopt heeft helemaal niks te maken met de natuur aangezien er in Nederland geen enkele m2 werkelijk natuur is, alles wordt hier gemaakt (en weer stukgemaakt) door mensen. Net zoals de terugkomst van edelherten, die weer afgeschoten moeten worden zodra ze zich natuurlijk gaan gedragen en een ander gebied opzoeken (Drenthe), en het overtal van wilde zwijnen te danken is aan jagers die wel eens wat anders wilden schieten dan een konijntje maar het nu te ingewikkeld vinden om hele dagen op hun buik te liggen om een wild zwijn te kunnen betrappen. De "natuurbeheerders" hebben nu een probleem want de dieren maken hun "natuur" kapot dus moet de wolf maar weer terugkomen, een stuk spannender en houdt meteen andere mensen uit hun "natuurgebieden".

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:48

irmaz schreef:
Cambiar schreef:

Dan denk ik dat binnenkort de dinosauriërs wel weer op de stoep zullen staan :+
Cambiar schreef:

Dat de wolf hier nu rondloopt heeft helemaal niks te maken met de natuur aangezien er in Nederland geen enkele m2 werkelijk natuur is, alles wordt hier gemaakt (en weer stukgemaakt) door mensen. Net zoals de terugkomst van edelherten, die weer afgeschoten moeten worden zodra ze zich natuurlijk gaan gedragen en een ander gebied opzoeken (Drenthe), en het overtal van wilde zwijnen te danken is aan jagers die wel eens wat anders wilden schieten dan een konijntje maar het nu te ingewikkeld vinden om hele dagen op hun buik te liggen om een wild zwijn te kunnen betrappen. De "natuurbeheerders" hebben nu een probleem want de dieren maken hun "natuur" kapot dus moet de wolf maar weer terugkomen, een stuk spannender en houdt meteen andere mensen uit hun "natuurgebieden".

Geen natuur? Dus jij bepaalt wat er natuur mag genoemd worden?
Natuur heeft altijd al bestaan door grazers die vegetatie open houden waar het moet en predatoren die de grazers populatie gezond houden. Minder inteelt, minder ziektes, minder teken door predatoren enz....Dat is het eco systeem die we heel lang kapot gemaakt hebben als mens.
Of de bokt dames dit nu leuk vinden of niet, daar ga je toch niets aan veranderen. Als het je niet zint dat natuur terug komt moet je maar in de stad bij je soortgenoten gaan leven en je paarden verkopen. Dan ben je veilig voor die vreselijke natuur. Voor alles zijn er oplossingen *\o/* :)*

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:32

Oh, die zogenaamde natuur komt niet naar mij toe. Daar leef ik al ruim vijftig jaar in. De enige die erbij is gekomen is de wolf.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 15:53

De wolf heeft dus volgens jou geen teken?? Zeker een tekenband aan. En hondsdolheid wordt ook niet door hem verspreid en zoals nu bekend geworden is een voor de mens gevaarlijke lintworm ook al niet.

Ik vraag me echt af wat jou bedoeling is met je posten, ik stop om ze te lezen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:58

Is het erg relevant voor de discussie of je een landschap cultuurlandschap of natuurlandschap noemt? In beide gevallen wordt het hier in Nederland, en ik denk ook in België, op het niveau van grote zoogdieren volledig door de mens beheerd.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 20:43

@ Cambiar: Dank voor je waardevolle bijdrage. In ieder geval iemand aanwezig in dit topic die verstand van zaken heeft en kan bepalen wat wel en geen echte natuur is +:)+

Dan nu weer terug naar waar dit topic voor bedoeld was.
Hierbij een publicatie van Ad Krieken die mooi verwoord waarom een ongelimiteerde groei van de wolvenpopulatie ongewenst is:

Column: Hij was/is er weer, De Betuwse Wolf

Door: Ad van Krieken 23.11.2020

Beste lezers,
De wolf heeft zijn weg teruggevonden naar Nederland en krijgt hier de kans om zijn eigen habitat te creëren. Deze terugkomst heeft inmiddels al aardig wat stof doen opwaaien en menig discussies zijn al gevoerd. Voor ik hier verder over uit ga wijden, neem ik u ter inleiding kort mee terug in de geschiedenis.

In 1592 werd de wolf opgejaagd vanuit de provincie Utrecht richting de Rijn en werden de Betuwenaren verzocht de Zuidwal te bewaken. De wolf, die toen al volop aanwezig was, heeft vervolgens eeuwenlang voor ellende gezorgd. Niet alleen dieren maar ook kleine kinderen zijn door de eeuwen heen ten prooi gevallen aan dit roofdier.

Zo werden er rond de jaren 1810 en 1811 in Noord Limburg 11 kinderen gedood door de wolf. Helaas zijn er nog meer voorbeelden vanuit die tijd op te noemen, ondanks dat er toen maar 3 miljoen mensen in Nederland woonde. Vergeleken met de ruim 17 1 miljoen mensen die er hedendaags wonen, zou er toen meer plek moeten zijn voor een wolf dan in de huidige tijd waarin we leven. De wolf staat in de geschiedenis bekend als een moordlustig roofdier, dat kind en dier zich ten prooi liet vallen, een roofdier dat nooit thuis hoorde in Nederland. Hij zorgde voor verdriet en verderf onder mens en dier. Er werd met man en macht op hem gejaagd totdat in 1845 de laatste wolf in Schinveld werd uitgeschakeld.

Nu, in 2020, is de moordlustige wolf weer gespot in de Betuwe en laat daar een ravage achter bij een kudde schapen. Sommigen zijn van mening dat de wolf simpelweg een dier is dat probeert te overleven, zoals dat
nu eenmaal werkt in de natuur. Het verschil is dat de dieren waar een wolf op jaagt vaak schapen zijn, vaak meer dan één, die niets ontziend op gruwelijke wijze worden gepijnigd, verminkt en vermoord. Deze
beelden staan mij haarscherp op het netvlies, en ik denk bij u ook aangezien deze beelden vanuit diverse media aan ons worden gepresenteerd.

En dan nog zijn er mensen die het wegwuiven en zeggen het schaap daagt de wolf uit, het schaap hoort in een schaapskooi. Ik begrijp werkelijk niet dat er hier in ons land mensen wonen die denken dat de wolf hier
in alle vrijheid en blijheid mag en kan rond lopen tussen ruim 17 miljoen inwoners. Er is geen plaats in vrijheid voor de wolf in Nederland, er is plaats gereserveerd voor hem in de dierentuin, net zoals daar ook
plaats is voor de leeuw en de tijger. Nadat de wolf afgelopen jaar een spoor van dood en verderf onder schaapskudden had achtergelaten vond
ik dat er wat moest gaan gebeuren. Wij konden en mochten dit niet zomaar wegwuiven.

Daarom heb ik dit jaar in mei namens het CDA in de gemeente West Betuwe een motie ingediend met als opdracht aan het College om bij de provincie Gelderland de problematiek rondom de wolf onder de aandacht te brengen.
Men moet dan denken aan de borging van veiligheid voor mens en dier.
Maar politiek is politiek, iedereen verschuilt zich achter het Europese beleid. Men zegt dan: “Wij hebben met de regels van Europa te maken”. Met andere woorden: laat die wolf maar lekker tekeer gaan.

Er is toegezegd dat er gaas wordt gesubsidieerd zodat de schapenhouders hun weilanden kunnen afrasteren. Leuk idee, maar een onmogelijke taak voor schapenhouders om 1 miljoen schapen achter wolf
werend gaas te houden. Mensen met daadkracht zijn nodig. Hierbij denkend aan de jagers die in het Vogezen gebied in Frankrijk wolf Billy dood schoten, waarschijnlijk dezelfde wolf die in de Betuwe, via
Brabant en België tot in Frankrijk een dodelijk spoor achterliet.

Beste lezers, ik loop elke dag in de natuur door velden en boomgaarden. Waar hazen, konijnen, fazanten, patrijzen, reeën en vele andere dieren vrij rond kunnen lopen in hun eigen habitat. Dit zie ik als groot dierenvriend en natuur liefhebber als een groot goed. Maar in deze leefomgeving is nu eenmaal geen plaats voor grote roofdieren zoals de wolf. De wolf houdt geen rekening met de andere dieren binnen zijn habitat, de wolf gaat niets ontziend en moordzuchtig tekeer onder zowel wilde als tamme dieren.

De populatie van de wolf zal bij niet snel ingrijpen tot grote problemen leiden de komende jaren. Stop met het romantiseren van de wolf, voor wolvensprookjes kunnen wij naar de Efteling.

Ter afsluiting nog enkele veelzeggende spreekwoorden over de wolf:

Een wolf in schaapskleren
Honger jaagt de wolven uit het bos
Een eenzame wolf
De mens is des mensen wolf
Een wolf bij de oren houden
De wolven verslinden elkaar niet
Iemand voor de wolven gooien
Wee de wolf die in kwaad gerucht staat
Eten als een wolf

Ad van Krieken

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 11:53

Miranda, goed artikel!

Ik ben ook nog wel nieuwsgierig of een flinke stekelhaag zou helpen tegen het ondergraven

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:06

Hagen worden al meer dan 2000 jaar gebruikt in west-europa, maar in hoeverre het meer deed dan vee binnenhouden is lastig te zeggen, zeker omdat er ergens een toegangshek bij moet en zonder stroomdraad is dat voor wolven een zwakke plek. Kijkend naar de verslagen van wolvenaanvallen uit NL en BE, worden de jongens die het vee laten grazen ook aangevallen. Als hulp stuk samen met stroomdraad en gaas om het onderste deel goed dicht te houden (naar beide kanten toe) is het zeker interessant, ook omdat het een forse visuele barriere vormt waar vee niet zo snel doorheen rent als ze opgejaagd worden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:14

@Tamary:
Dat is idd een zwak punt in een omheining.
Een flinke haag zou ik trouwens ook meer zien zitten om in te passen in ons landschap. Eerlijk is eerlijk, het gaat er met allerlei hoge en speciale afrastering ook niet echt mooier op worden (dat was al zo met de windmolens en zonnepanelen) :\

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:26

Op Wolf & Paard gelukkig ook een succesverhaal van een hele stoere Haflingermerrie :D

Vertaling:
23-11-2020 Duitsland, Beieren; Ontmoeting in de schemering: Leidmerrie jaagt vermeende wolf weg
<<Dora en Hubert Schecklmann weten het zeker: het moet een wolf zijn geweest die afgelopen zaterdag direct voor hun paddock in Unterbibrach stond. Het koppel is gefascineerd door het dier dat zich 's ochtends vroeg buiten de dekking waagde.
Foto: De boeren Dora en Hubert Schecklmann hebben een Haflinger-stoeterij in Unterbibrach Leidmerrie Monique was maar matig onder de indruk van het vermeende wolvenbezoek.
Beieren…. Het militaire oefenterrein van Grafenwöhr is praktisch "naast de deur" ... hoewel het mannetje van de roedel dit jaar niet meer werd gesignaleerd en het vrouwtje wordt vermeld als een "enkele wolf", dus waarschijnlijk zijn er geen puppy's!>>
(geciteerd) >>> Ontmoeting in de schemering: leidende merrie verdrijft vermeende wolf
Dora en Hubert Schecklmann weten het zeker: het moet een wolf zijn geweest die afgelopen zaterdag voor hun paddock in Unterbibrach stond. Het koppel is gefascineerd door het dier dat zich 's ochtends vroeg buiten de dekking waagde
.
“Zoals elke dag ging ik rond half zeven naar de koeienstal en kijk ik altijd naar de paarden”, zegt Hubert Schecklmann. Hij is boer en runt samen met zijn vrouw de melkveehouderij en akkerbouw in Unterbibrach. Zijn grote hobby is ook de Haflinger-fokkerij, en hij heeft al verschillende prijzen ontvangen voor zijn nobele bloedpaarden. De dieren brengen de nacht door in een grote stal. Zodra het licht wordt, grazen ze op de vochtige groene gebieden waar de Biberbeek, die uit het oosten komt, uitmondt in de Creußen.
.
Die ochtend merkte hij voor het eerst uit zijn ooghoek dat de leidende merrie zich aan de overkant van de beek bevond. “Dat doet ze af en toe”, zegt hij, maar voegt eraan toe: “Maar ze had haar hoofd omhoog, stond gespannen en stil en staarde naar een bepaald punt.” Schecklmann zocht naar de reden hiervoor en ontdekte iets achter de struiken, dat hij aanvankelijk niet kon herkennen. In eerste instantie vermoedden de boer anex paardenboer een grazend hert. Maar toen het dier naar de merrie toe liep, kon hij zijn ogen bijna niet geloven. “Het was beslist geen vos of hond”, meldt Hubert Schecklmann, die ongeveer 100 meter verderop stond.
Hij belde zijn vrouw om snel te komen. De boer vermoedt dat het dier op de wei een wolf was. Vrouw Dora is het ook met haar man eens dat het een wolf moet zijn geweest. Ze merkte meteen de grijsachtige vacht van het dier op. Bovendien zijn er aantoonbaar wolven in het militaire oefenterrein en ligt het hemelsbreed maar een paar kilometer verderop, zegt Dora Schecklmann: “Als een wolf 's nachts 50 kilometer of meer rent, dan is het voor ons maar een steenworp afstand. Hij was waarschijnlijk erg nieuwsgierig. "
.
Het koppel was niet al te bang voor hun paarden en vooral voor de leidende merrie, omdat ze kalm bleef en haar taak als verdediger met bravoure vervulde: “Toen de wolf binnen een paar een paar meter van haar kwam, begon ze te snuiven en te slaan” meldt het stel. Zichtbaar onder de indruk hiervan trok het dier zich over de velden terug in de richting van "Hirtenholz", de naam van het bos tussen Unterbibrach en Ernstfeld.
.
Schecklmann herinnert zich dat het de laatste tijd vaak is voorgekomen dat de kudde in de aandacht was en naar het bos keek. Maar daar kunnen veel redenen voor zijn, bijvoorbeeld joggers of kinderwagens - ook al zijn er minder mensen. Herbert Hermann uit Ernstfeld, die ongeveer 40 schapen in de buitenwijken houdt, meldt dat hij in het recente verleden herhaaldelijk herten met ongewoon grote sprongen aan de rand van het bos heeft gezien. Maar hij weet niet of een wolf of het toenemende aantal fietsers hiervoor verantwoordelijk zijn. Sinds hij echter hoorde over de vermeende waarneming van een wolf op slechts twee kilometer afstand, heeft hij zijn stal nog meer beveiligd.
.
Dora en Hubert Schecklmann geloven niet dat een enkele wolf een volwassen paard kan verscheuren. Het kan hooguit problematisch worden als er een roedel komt of de wolf een merrie verrast tijdens het veulenen. "Maar we zijn meer bezorgd dat hij de paarden zo bang maakt dat ze door de paddock afrastering breken en uiteindelijk de hoofdweg zullen oprennen", zeggen beiden. Maar paniek is niet leidend voor de Schecklmanns, ze willen waakzaam blijven. "Zulke waarnemingen", zijn beide zeker, "zullen in de toekomst vaker voorkomen." De Unterbibracher hebben hun vermeende ontmoeting met wolven nog niet gerapporteerd.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:40

Op Nowolves weer nieuwe melding helaas:

Schapen gedood in Oss - mogelijk door een wolf

27.11.2020:
Op twee plaatsen bij het Noord-Brabantse Oss zijn de afgelopen dagen schapen gedood. Mogelijk is er een wolf actief. Schapenhouders in de regio adviseren wij om extra op te passen!

In Macharen was het gisteren mis. Op de dijk langs het Burgemeester Delenkanaal trof een schapenhouder drie doodgebeten Ouessants aan. In het water lag nog een gedood schaap. Twee van zijn schapen zijn vermist. Van de kadavers is DNA afgenomen voor onderzoek.

Vandaag werd bekend dat in Berghem, zo’n vijf kilometer verderop, ook zes schapen zijn gedood.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:55

Ik zag idd op een Duitse site iets over hagen, wel veel onderhoud maar fraaier en dan eventueel erachter nog een omheining met stroom.

Tamary, idd de toegangspoort naar ons erf, een stroomdraad erboven staat ook zo onvriendelijk, heb al zitten kijken naar opritverklikkers, dat mocht er daar wat langs komen ik in ieder geval wakker wordt of zo.

Ja weer hele trieste beelden, dit is dus omgeving Den Bosch vond het eerst zo vreemd dat ze het over 2 vestigingen hadden in Brabant. 1 omgeving ten zuid oosten van Eindhoven en. 1 in de buurt van Den Bosch, maar blijkbaar klopt ook den Bosch.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:15

Bericht op Nowolves:

Derde nacht op rij!

Weer schapen gedood bij Oss!

28.11.2020
Opnieuw zijn er schapen doodgebeten in de buurt van Oss. Dat is nu al voor de derde nacht achtereen. Waarschijnlijk is een wolf de dader.

<<Dit keer was er sprake van een bloedbad onder 105 jonge ooien bij Rosmalen: 3 ooien dood, 3 moesten worden geëuthanaseerd en tientallen dieren hebben bijtwonden. Over het hele perceel liggen plukken losgetrokken wol. De schapen zijn sterk uitgeput. De eigenaar haalt ze vandaag op stal. Een dierenarts zal ze dan nog een keer controleren en zo nodig behandelen. Waarschijnlijk zullen er nog enkele ooien moeten worden geëuthanaseerd.

Een buurman beweert een groot roofdier te hebben gezien.

Gister- en eergisternacht werden er ook al schapen gedood in Macharen en Berghem. Voor een dierenarts van De Herkauwerspraktijk in Oss reden om schapenhouders te adviseren schapen op te stallen, als dat mogelijk is.>>

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:34

Van Berghem naar Rosmalen is best een stukje, 20 km ofzo? Dat is ook wel irritant, de afstanden die ze afleggen. Die wolf in het voorjaar leek ook gewoon de maas over te zwemmen en terug in 1 dag. Dat opstallen kun je beter in een straal van 50 km doen dan alleen rondom Oss.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:19

In Saksen is maar weer gebleken dat de wolfwerende afrastering de olf niet bepaald tegenhoud (stukje geplaatst op Nowolves):

Saksen: schapen gedood in Biehain bij Niesky / Lausitz - de kudde werd beschermd door een 1,20 meter hoge elektrificeerde afrastering

Bloedbad achter afrastering van 1,20 - slaagt de wolf erin om in het raster te komen is het dure raster je vijand.

Radio Lausitz 27-11-2020, vertaling Google:
<< In een weiland in Biehain bij Niesky zijn deze week meerdere schapen gedood. Zes werden onmiddellijk gedood, twee moesten door de fokker uit hun leed worden verlost en nog eens zes dieren raakten gewond.

Een wolf kon op dit moment niet worden uitgesloten of bevestigd, vertelde een woordvoerster van de afdeling Wolf Sachsen ons. De kudde werd beschermd door een 1,2 meter hoog elektrificeert afrastering. Dat komt overeen met de aanbevolen bescherming, aldus de woordvoerster.

Veestapelhouder Uwe Wiedmer weet het zeker: het was de wolf. Hij had een paar dagen voor het incident op de loer gelegen. "Toen verscheen er een wolf. Ik joeg hem weg". Wiedmer bezit drie kuddes schapen. Hij runt de fokkerij fulltime. De afgelopen jaren waren er herhaaldelijk schapen gedood. "Maar ik heb nog nooit een bloedbad als deze week meegemaakt." >>

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 16:36

De afstanden van een Territorium liggen al rond de 100 km2 en 200 km2. En de jonge wolven die nu op zoek zijn naar een eigen gebied kunnen zelfs 70 km afleggen.

Pas in ieder geval rond Rosmalen, Oss goed op je dieren.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 02:15

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:35

Op Nowolves weer het volgende trieste verhaal:

Wolf slaat twee keer in één etmaal toe in Rosmalens weiland: ‘Ik zag een schaap dat de lucht werd ingeslingerd’

<<Voor de tweede keer binnen een etmaal heeft (zéér waarschijnlijk) een wolf in een weiland aan de Blokkenweg in Rosmalen schapen van hoeder Joan van Mook gedood en verwond. Ook naast Intratuin sloeg het roofdier zijn slag.

Even na middernacht besloot Loran Zondervan(20), die logeerde in de woning van zijn schoonfamilie schuin tegenover het rampenweiland, om -gewapend met een geavanceerde nachtkijker mét beeldscherm- even poolshoogte te gaan nemen. Hij was immers volledig op de hoogte over alles wat zich circa veertien uur eerder op dezelfde plek had afgespeeld: vijf gedode schapen en ook nog eens dertien gewonde dieren die het slachtoffer waren geworden van een meedogenloze exercitie. Met als hoofdverdachte een wolf.

,,Ik pakte die nachtkijker, en zag tot mijn grote verbazing twee oplichtende ogen van een roofdier. Ja, voor 99 procent een wolf. Tevens zag ik een schaap dat half de lucht werd ingeslingerd. Ik schat op vijftig meter afstand van het huis. Daarna ben ik iedereen in de woning, met inbegrip van mijn vriendin Jill, gaan waarschuwen. We zaten met z’n allen plotseling in een hele vreemde film”, lepelt Zondervan op.

Speeltuin voor de wolf op slot

Ook Joan van Mook, de betreffende schapenhoeder uit Maliskamp, was snel op de plaats des onheils. ,,We hebben vervolgens de hele kudde, bestaande uit zo’n zeventig Kempische Heideschapen, in veiligheid gebracht op het erf van de bewuste woning. ‘s Morgens vroeg, zo rond 7.30 uur, ontdekte ik dat een tweede schaap was gedood, en dat er vijf waren verwond. De komende tijd gaat de héle kudde veilig op stal, net zolang totdat er méér duidelijkheid is over deze absurde situatie. De speeltuin voor de wolf gaat dus op slot.”

Hobbyboer Frans Pels is eveneens slachtoffer. ,,Ik heb in totaal dertig schapen, ongeveer de helft daarvan liep in het weiland ter grootte van ruim een hectare, pal naast Intratuin. Allemaal drachtig, en tussen de twee en vijf jaar oud. Schapenboeren houden elkaar in de regel goed op de hoogte van wat er speelt, waardoor het actuele verhaal van de wolf mij uiteraard niet vreemd was”, aldus Pels.

,,Ik zat gisteravond nog te denken: zal ik voor de zekerheid mijn schapen snel in veiligheid brengen? Maar tegelijkertijd had ik de indruk dat het niet zo’n vaart zou lopen. Vanmorgen rond 9.30 uur heb ik helaas een andere conclusie moeten trekken: twee schapen zijn gedood, eentje lichtgewond net onder de hals. De komende tijd gaat de gehele familie schaap op stal bij mij aan de Empelsedijk. Dit wil ik niet nog eens meemaken. Hopelijk komen er in de nabije toekomst overal schriknetten, met flink wat stroom erop. Het zou geweldig zijn wanneer de provincie de schapenhoeders in de regio een handje gaat helpen.”>>

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:41

Heb even op google maps gekeken, en inderdaad dit klinkt alsof hij heel dicht langs of door een nieuwbouwwijk gegaan is. Ik ken het daar wel een beetje en zeker de Intratuin is niet echt middle of nowwhere. Ook weer 25 schapen in 4 dagen tijd. Wat volgens mij extra schade toe brengt in een drukbevolkt gebied is dat een wolf niet aan eten toe komt en dan dus nog naar een 2e weiland gaat.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:47

Publicatie op Nowolves van de meest recente BIJ12 update:

Groningen
23.11.2020 Overschild 6 schapen
24.11.2020 Overschild 1 schaap

Noord Brabant
26.11.2020 Oss 4 schapen
27.11.2020 Berghem 6 schapen
28.11.2020 Rosmalen 5 schapen
28.11.2020 Heeze 1 schaap
29.11.2020 Rosmalen 2 schapen
29.11.2020 Empel 2 schapen

Overijssel
26.11.2020 Beuningen 5 schapen
27.11.2020 Enter 1 schaap
28.11.2020 Wierden 1 schaap

23.11 - 29.11.2020 34 ❗️schapen gedood

Bij12 Update 30.11.2020 - gewond word blijkbaar niet mee opgeteld.....

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 18:01