[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:47

MyWishMax schreef:
Maar wat ik bedoel, je redeneert nu met dingen die je helemaal niet weet. Je weet niet of hij wat mist voor de hogere niveaus. Want hij is nog heel jong en natuurlijk mist hij nu nog wat. Dat is heel normaal .

Dit inderdaad. Rijd nu maar rustig een tijdje door.

Met een fijn en correct gereden paard kom je echt een heel eind.

En anders krijg je deze zo verkocht , en goed ook.
Maar een fijne, topbrave kwpn 'er met genoeg beweging om op wedstrijd bovenin mee te komen zijn moeilijk te vinden en erg prijzig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:53

Ik vind het niet stom hoor, absoluut niet. Als jij echt wat mist nu op dit moment (dus niet wat je zou kunnen missen over een x maanden of jaren) dan is dat toch hartstikke terecht?

En juist voor zon braaf paard vind je makkelijk weer iemand.

Alleen idd wel loskoppelen van ambities. Juist omdat je niet weet of hij dat niet aan kan. Al zou hij het 100 procent aan kunnen maar jij mist dat gevoel nog steeds, dan is dat toch jouw gevoel? Dat snap ik veel beter als de niet zoveel dagen dressuurmarig trainen of net wat missen voor m of z. Dat zijn eerder excuses of dingen om het goed te praten en dat heb je helemaal niet nodig. Je mag hem gewoon te braaf vinden, dat is toch super dat je met hem dat vertrouwen weer terug hebt gekregen? Nu ben jij klaar voor iets wat beter past als jij dat wilt en hij zou iemand anders net zoveel vertrouwen kunnen gaan geven.

Daar hoeven anderen niks van te begrijpen en ik zou zelf nog langer doorgaan, maar dat zijn ook ervaringen dat jonge paarden zi enorm kunnen veranderen in werk. Maar als jij niet de voldoening eruit haalt, dat kan en dan ben jij de enige die kan beslissen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:55

Ketly schreef:
Het gaat over het algemeen wel goed, ik stap ook altijd wel tevreden af maar ik mis gewoon hét gevoel. Dat het gewoon eens wat mis gaat, of juist kneitergoed. Hoe meer ik zulke dingen schrijf hoe stommer het klinkt, want ik denk dat 90% van de ruiters juist het tegenovergestelde wel zou willen.

Het paard ligt het echt niet aan, maar ik mis ergens een bepaald gevoel waardoor ik het idee heb dat ik toch weer minder geniet van het rijden.

Ik ben wel heel benieuwd of je al eens een paard hebt gereden dat je dit gevoel heeft gegeven? :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:56

Ik heb mijn mening al gegeven. En ik ben inmiddels wel van mening dat als de klik er niet is, en je denkt dat hij ook niet gaat komen, hij ook niet komt. Helemaal niet erg, maar er zal vast wel een paard zijn waarbij je de klik wel hebt. Het is jammer dat de markt zo overspannen is (voor jou wel fijn wellicht, want mocht je besluiten om hem te verkopen is hij vast zo weg), maar daardoor kun je zelf wat lastiger op zoek gaan naar een paard waar je de klik wel mee voelt.

Die klik had ik met mijn merrie wel echt, wij waren 1 en daar kon ik alles mee, ondanks dat ze mega sensibel is. (nu al paar jaar met pensioen). Met mijn ruin die ik nu verkocht heb, had ik niet die klik, ondanks dat ik wel gek op hem was! De pony die ik nu heb vind ik heel erg leuk, ik kan er nog niet mee aan het werk, dus of ik daar straks echt die klik mee heb weet ik nog niet. Maar ik heb voor mezelf wel besloten dat voor mij die klik essentieel is om optimaal van mijn (dure) hobby te kunnen genieten.

De jouwe klinkt ideaal, en ik denk dat veel mensen er heel blij van zouden worden!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:56

Getup schreef:
MyWishMax schreef:
Maar wat ik bedoel, je redeneert nu met dingen die je helemaal niet weet. Je weet niet of hij wat mist voor de hogere niveaus. Want hij is nog heel jong en natuurlijk mist hij nu nog wat. Dat is heel normaal .

Dit inderdaad. Rijd nu maar rustig een tijdje door.

Met een fijn en correct gereden paard kom je echt een heel eind.

En anders krijg je deze zo verkocht , en goed ook.
Maar een fijne, topbrave kwpn 'er met genoeg beweging om op wedstrijd bovenin mee te komen zijn moeilijk te vinden en erg prijzig

Mee eens
En het wil ook niet zeggen dat iedereen met zulke paarden uit de voeten komt. Daar overschatten mensen zich vaak, dus dan krijg je ook niet wat je wil. En elk correct gereden paard kan zeker Z lopen. Ik denk die van jou ook zeker als ik hem zo zie. Training is bij elk paard anders, dus daar zal je bij elk paar naar moeten kijken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:58

T is dat kaatje nu een beetje stout is (lees schrikken en met de kop tussen de benen al poink poink wegrennen :') ) anders had je eens kunnen proberen of zo’n braaf maar toch wel iets teveel meedenkend, erg gevoelig ( nu erg heet) geval nu wat voor je is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:06

Als je hem voor een jong paard TE braaf vindt kan het natuurlijk ook zijn dat hij niet helemaal gezond is. Dat zou ik ook eerst eens uitsluiten.
Mijn eerste jonge paard was ook zo'n dooie dodo. Kwam wat schraal uit de handel. Dus dan ga je m goed voeren en een beetje rijden, maar ik kreeg er maar geen conditie op. Dus ook bloedonderzoek gedaan en hij bleek een flinke bloedarmoede te hebben. Dus dat behandeld en vervolgens kreeg ik een draak van een paard terug. Braaf ammehoela. Stond alleen maar op zn achterbenen. Nou die had ik niet besteld. :D
Na onderzoek bleek hij nog klophengst, mogelijk daardoor lager in het voer gehouden in de handel omdat hij anders niet de handelen was en daardoor tekorten opgelopen. Nu hoeft dat bij Autan niet per se aan de orde te zijn, maar het kan wel goed dat hij te braaf is omdat hij wat te kort is gekomen dat nu nog doorwerkt.
Vandaar dat ik je een bloedonderzoekje ook heb aangeraden.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:07

Ik overschat mijzelf sowieso niet altijd ruiter en ben niet op zoek naar een super ril of sensibel paard en het hoeft ook geen topbeweger te zijn, maar ik ben niet vies van wat uitdaging zodra het binnen de perken blijft.

Hij hoeft ook niet weg, ik ga er gewoon van genieten en kijken hoe ver we komen, maar mocht er iemand komen die hem meer kan bieden dan ik dan wil ik dat wel overwegen.

Het kan ook zijn dat ik zelf het rijden dan even on hold zet en pas na een tijdje weer opnieuw op zoek zou gaan. Ik wil dan voor mijzelf duidelijk hebben wat ik wil en wat ik niet wil. Ik ben niet op zoek naar de volgende Totilas maar ik vind wel dat ik het verdien om een maatje te hebben die helemaal bij mij past.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:35

Hey Ketly,
Ik lees lang mee en reageer toch even nu. Ik herken een deel van jouw gevoel als je beschrijft waar jouw paard voor jouw gevoel blij van wordt.

Dat gevoel heb ik bij mijn merrie vanaf dag 1 gehad als ik dressuur met haar ging rijden (wat eerst de overhand had na het zadelmak maken). Mijn merrie werd daar niet blij van. Dat gevoel klopte uiteindelijk, want springen, eventing, WE, in het bos rijden: daar krijg ik een blij paard van.

Mijn merrie is een merrie en laat dingen duidelijk zien. Toen ze voor het sportpredicaat gestart werd in de dressuur (quick fix) liep ze elke proef op twee benen naar de ring toe en toonde ze verzet. Ze vond het zo niet leuk. Toen de punten binnen een paar wedstrijden binnen waren, was het ook echt klaar op dat vlak voor haar vond ik.

Mijn doel met paarden is: zelf gelukkig zijn en mijn paard gelukkig houden. En dat is groter dan allebei een paar keer je dag niet hebben of ergens een keer geen zin in hebben.

Blijkbaar vermoed je (en ik geloof dat dat gevoel ergens vandaan komt), dat jouw paard blijer wordt van andere dingen dan waar jij blij van wordt. Alleen maar waardering voor het feit dat je het benoemt en er iets mee doet. Wat de uitkomst ook is.

Het is geen cavia hè? Het is een te dure hobby voor een net-niet gevoel. En wat de rest van de wereld denkt.... tja... who cares?

Edit: de moraal van mijn l*lverhaal: ik word niet blij van het rijden als ik merk dat ik mijn paard er geen plezier mee doe. En soms denk ik echt wel: yo! Dat ene uurtje dat je iets moet doen waar je geen zin in hebt: doei doe je best maar even. Maar zodra het vermoeden rijst dat dit een lange termijn ding zou worden, dan zou ik andere keuzes maken.

Ketly

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 14:01

Ik vind de reacties allemaal onwijs lief, bedankt voor het meedenken van zowel de mensen die vinden dat ik hem moet houden en de mensen die vinden dat ik hem moet verkopen.

Ik ga in ieder geval het advies van Babootje opvolgen, om een bloedonderzoek te doen en eventueel meer als dat nodig is. Kijken of het niet medisch is. Mocht hij wel weggaan wil ik namelijk een gezond paard verkopen en wie weet geeft het ook wel duidelijkheid waarom hij traag is.

Hij gaat straks eerst ook een paar weken het land op om even bij te komen omdat hij veel heeft moeten leren de afgelopen tijd. Wie weet is het dan ook al een heel ander paard.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:39

Wat knap dat je jezelf zo kwetsbaar op stelt. Ik snap je punt, je mist die sparkling denk ik. Een middenweg tussen je vorige merrie en hij.

Als ik het geld had en hij was te koop, was ik nu in de auto gestapt om hem op te halen. Zo'n paard als Autan zou voor mij echt perfect zijn. Lekker buiten met afwisseling wat recreatief dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:54

welmoed__ schreef:
Wat knap dat je jezelf zo kwetsbaar op stelt. Ik snap je punt, je mist die sparkling denk ik. Een middenweg tussen je vorige merrie en hij.

Als ik het geld had en hij was te koop, was ik nu in de auto gestapt om hem op te halen. Zo'n paard als Autan zou voor mij echt perfect zijn. Lekker buiten met afwisseling wat recreatief dressuur.

Hier idem, hij zou ook echt goede optie voor mij zijn.
Ik mis de klik ook met mijn merrie, daarvoor had ik een geweldige ruin die ik terug heb gebracht vanwege een verborgen gebrek. Hij was echt het paard voor mij en ik mis hem elke dag verschrikkelijk.
Nu een merrie waar de klik mee ontbreekt, ik was zelfs al bezig met de verkoop maar nu blijkt ze kissing spines te hebben dus maken we er samen het beste van.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:00

Dat is ook balen zeg, zonnebloem :(..

Als je de klik mist, dan is dat zo. Dat is niet iemands schuld of wat dan ook. Ik lees al mee vanaf het begin, en ik denk dat jij hierin altijd de goede beslissing zult maken ts :j

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 16:22

Zo lief van jullie <3 Wat vreselijk Zonnebloem, dat lijkt me vreselijk.. Ik denk dat ik ook moeite heb met de klik omdat de klik met mijn merrie zo sterk was. Misschien geef ik hem daarin dan ook nog niet helemaal een eerlijke kans.

Jullie hebben allemaal gelijk dat ik niet te snel op moet geven. Ik heb besloten om de eigenaresse van de zus van Autan een bericht te sturen om mijn verhaal voor te leggen. Zij heeft immers een kopie van hem lopen in merrievorm :D Ze gaf precies hetzelfde verhaal, een makkelijk en soms lui paard en ook met een gevoelige maag net zoals Autan. Maar sinds ze les heeft van een bepaalde instructrice is het een wereld van verschil. Ook heeft ze doorgegeven welk voer ze krijgt.

We hebben afgesproken om binnen enkele weken eerst bij haar af te spreken, dan mag ik de zus van Autan komen rijden om even te voelen :D Ze is Z1 met haar dus dat is precies de ervaring die ik graag eens zou willen voelen. Ze komt dan daarna eens langs bij mij om Autan te rijden. Ik ben heel benieuwd of het misschien een oplossing voor ons zou kunnen zijn <3 Hij verdiend sowieso een eerlijke kans.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 18:57

Donderdagavond had ik les, dat ging heel goed. Hij was voorwaarts en heel constant, heerlijk!

Vandaag ging het helaas weer een stuk minder. Als ik probeer hem aan het been te krijgen of hem een tikje met de zweep geef krijg ik weinig tot geen reactie. Heel soms een schrikreactie maar na twee passen houdt hij dan weer in. Als ik gewoon draaf zonder been te geven dan gaat hij steeds langzamer en valt dan uiteindelijk in stap. In stap loopt hij ook heel langzaam en eigenlijk heeft hij helemaal geen looplust.

Maandag ga ik de dierenarts bellen want ik vertrouw het niet helemaal. Sowieso wil ik een bloedonderzoek laten doen want het lijkt me niet normaal dat er zó weinig looplust is. Hij is namelijk niet heel stug of iets dergelijks, voelt niet stijf aan maar gewoon echt traag. Hopelijk kunnen we wat vinden en hem hiermee helpen, want dit voelt zo ook niet goed.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:04

Dat lijkt me wel wijs ja. Een jong dier moet gwoon looplust hebben. Hoe is hij aan de longe, ook zo mat?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:05

Je dacht laatst toch ook dat hij last had van zn darmen? Wellicht is een maagzweer dan niet gek bedacht omdat hij misschien toch meer binnenvetter is dan je merkt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 19:28

Ik vind ook dat hij meer looplust zou moeten hebben! Aan de longeerlijn is hij inderdaad ook mat. Hij gaat nooit helemaal uit zijn dak, hij is alleen wat een pestkop in de kudde.

Marjan, klopt! Hij staat nu aan de Gastro + met luzerne en sindsdien is zijn mest helemaal goed en heeft hij geen mestwater weer, dus heb het idee dat dat beter gaat!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:48

En wormen of zand? Heb je dat al uitgesloten?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 22:13

Beide ook al uitgesloten, kuur van zand al gehad en ook al goed ontwormt. Vanavond heeft hij nog een vitaminespuit gehad dus ben benieuwd of dat ook effect heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 23:18

Ketly schreef:
Donderdagavond had ik les, dat ging heel goed. Hij was voorwaarts en heel constant, heerlijk!

Vandaag ging het helaas weer een stuk minder. Als ik probeer hem aan het been te krijgen of hem een tikje met de zweep geef krijg ik weinig tot geen reactie. Heel soms een schrikreactie maar na twee passen houdt hij dan weer in. Als ik gewoon draaf zonder been te geven dan gaat hij steeds langzamer en valt dan uiteindelijk in stap. In stap loopt hij ook heel langzaam en eigenlijk heeft hij helemaal geen looplust.

Maandag ga ik de dierenarts bellen want ik vertrouw het niet helemaal. Sowieso wil ik een bloedonderzoek laten doen want het lijkt me niet normaal dat er zó weinig looplust is. Hij is namelijk niet heel stug of iets dergelijks, voelt niet stijf aan maar gewoon echt traag. Hopelijk kunnen we wat vinden en hem hiermee helpen, want dit voelt zo ook niet goed.

Klinkt wel herkenbaar, mijn merrie is ook niet vooruit te branden (kan nu niet meer rijden) maar aan de longe ook niet vooruit te branden.
Ben benieuwd wat eruit komt.
Misschien heb ik het gemist, maar wat krijgt hij aan voer verder?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 00:36

Wat zijn bij jouw paard verder de symptomen Zonnebloem?

Hij staat nu aan de Gastro + met luzerne en Vitamine E met selenium. Ik wil eventueel ook nog wel iets voor de spieropbouw en/of energie erbij voeren maar ik wil eigenlijk eerst het bloedonderzoek afwachten. Het viel me laatst op dat hij wat blauw tandvlees heeft en dat dat vaak voor komt bij bloedarmoede, dus eigenlijk hoop ik op zoiets. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:09

Ketly schreef:
Wat zijn bij jouw paard verder de symptomen Zonnebloem?

Hij staat nu aan de Gastro + met luzerne en Vitamine E met selenium. Ik wil eventueel ook nog wel iets voor de spieropbouw en/of energie erbij voeren maar ik wil eigenlijk eerst het bloedonderzoek afwachten. Het viel me laatst op dat hij wat blauw tandvlees heeft en dat dat vaak voor komt bij bloedarmoede, dus eigenlijk hoop ik op zoiets. Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.

Vergelijkbaar met die van jou: toen ik nog reed slecht aan het been, niet onder de indruk van de zweep... Doet dan 5 stappen wat de bedoeling is en zakt vervolgens weer terug.
Aan de longeerlijn trok ze regelmatig een sprintje als ze iets hoorde en kon dan echt wel 10 minuten lang galopperen in een rap tempo, maar ook die sprintjes komen de laatse 2 weken niet meer voor.
Ik moet echt alles uit de kast trekken om haar te laten lopen, ben zelf half versleten en zij is nog steeds niet voorwaarts.
Woensdag komt mijn instructrice weer even meekijken met longeren.
Ze heeft sowieso weinig bespiering, maar vind haar nu wel wat ingevallen lijken.
Misschien wormen? Ookal heb ik haar in november nog ontwormd en staat ze niet met anderen in principe.
Ze krijgt 2x per dag 1/4 biks op stal en voer zelf nog 1 keer per dag 1/4 muesli, 3/4 luzerne en vitaminebrokken bij.
Denk dat ik het voer iets omhoog schroef en het dan even aankijk, anders laat ik de da ook even langs komen(kan inmiddels een abonnement afsluiten denk ik).
Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 11:13

Het zit bij jou ook niet mee.. :(:)

Ik bel morgen sowieso voor een bloedonderzoek, want als ik filmpjes terugkijk van eerst zie ik dat het toen echt een stuk beter was, dus ik verwacht wel bepaalde tekorten. Er zijn zoveel aandoeningen of tekorten wat het kan zijn, de moed zakt me wel enigszins in de schoenen maar ik wil hem dan ook écht een eerlijke kans geven, wie weet heb ik een heel ander paard straks en zijn alle twijfels weg.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 15:47

Ik wilde vandaag even filmen om jullie te overtuigen van zijn lusteloos/futloosheid maar denk niet dat het lukt :+ Hij is zo namelijk zeer actief.

In het begin:
https://vimeo.com/523418624?fbclid=IwAR ... ii0D8Fqx4c

En een beetje op dreef:
https://vimeo.com/523417917?fbclid=IwAR ... Uqi-kjphEs

Nou ja de beelden spreken voor zich :+ Ik denk zelf persoonlijk dat hij misschien tijdens het werk te snel verzuurt, waardoor hij onder het zadel dus wel erg sloom is. Dat zou dan duiden op een tekort. Ben heel benieuwd of jullie er op de filmpjes ook iets aan zien!